PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden Dr. Charlotte van Hooijdonk
context Cursus: Taal, Media en Communicatie Jaar: Eerste jaar Opleidingen: Major Taal & Communicatie Duur: 8 weken incl. tentamenweek Groepsgrootte: ± 100 studenten Toetsvorm: meerkeuze tentamen Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Context Kennismaking met de volgende onderwerpen: relatie tussen taal, media en techniek, taalvariatie in media, mediatisering van communicatie, genres en media, retoriek in media, verhalen vertellen in media, multimodaliteit van media Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Context Leerdoelen van de cursus De student heeft een overzicht van een aantal centrale thema's van de opleiding De student heeft inzicht in communicatie met (nieuwe) media als discursieve praktijk De student heeft inzicht over de invloed van nieuwe media op communicatie en informatie De student doet kennis op in colleges en uit leerboeken/artikelen De student is enthousiast over het vakgebied Taal & Communicatie Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Werkwijze & Werkvormen Twee hoorcolleges van twee uur per week college 1: toelichting van de leerstof college 2: verwerking van de leerstof Werkvormen vragen twitteren maken van meerkeuzevragen stemmen tijdens college maken van een wekelijkse groepsopdracht Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Vragen maken & beantwoorden Tijdens eerste bijeenkomst instructie geven over PeerWise en maken van meerkeuzevragen Iedere week maakt iedere student twee meerkeuzevragen over de leerstof in PeerWise Incentive: 50% van de ‘goede’ vragen komt in het tentamen Student-assistent maakt export van vragen en selecteert ‘goede’ en ‘minder goede’ vragen Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Vragen maken & beantwoorden Tijdens 2e bijeenkomst aandacht voor de ‘minder goede’ vragen Tijdens 2e bijeenkomst beantwoorden van de ‘goede’ meerkeuzevragen met stemsysteem Iedere week in PeerWise feedback op 20 random gekozen vragen Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Instructie over meerkeuzevragen Aansluiting bij de stof Moet dit echt geweten worden? Gaat de vraag over een belangrijk onderdeel van de stof? [zo ja: oké] Duidelijkheid van de formulering Zijn ontkenningen als ‘niet’, ‘geen’ e.d. onderstreept? [zo ja: oké] Kwaliteit van de vraag Bevat de vraag geen woorden als 'altijd', 'soms', 'geen', 'nooit', 'zeker'? [indien wel: verbeteren] Kwaliteit van de alternatieven Lijken de alternatieven niet te veel op elkaar en vertonen ze geen overlappingen? [indien wel: verbeteren] Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Voorbeelden Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Voorbeelden Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Voorbeelden Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Voorbeelden Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Voorbeelden Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs
Conclusie In combinatie met stemmen werkt PeerWise goed Interactie tussen docent en studenten en tussen studenten onderling over de leerstof Docent heeft inzicht in de mate van beheersing van de leerstof Aandachtspunten Feedback geven op de gemaakte vragen In eerste instantie maken studenten alleen vragen, naarmate tentamen ‘dichterbij komt’ beantwoorden en beoordelen ze vragen in PeerWise Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs