Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
WIVO 10 juni 2011 Evelien Mahieu – provinciebestuur Antwerpen
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Informatiesessie Inning Verkeersbelastingen
(José Gavilán) DRAAGVLAK VOOR GELIJKE KANSEN EN DIVERSITEIT BIJ LV.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
De Algemene Administraties
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
Vakantiewerking Mechelen Donderdag 3 oktober 2013.
26/6/2013 Stedelijke adviesraad personen met een handicap HR en arbeidshandicap.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Startpunt 2008: evaluatie deontologische code Vlaamse overheid
Hogescholen in Dialoog
Detentie Antwerpen VDAB.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Patrimonium documentatie Patrimonium diensten & Niet-fiscale Invordering.
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Burenbemiddeling Gent Welzijnsoverleg 25 januari 2011.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Patrimonium documentatie Rechtszekerheid.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten KMO.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 OrganisatiestructuurPatrimoniumdocumentatie Opmetingen & Waarderingen.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
Leeftijdsbewust Personeelsbeleid
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Vlaamse Belastingdienst. 1.Voornaamste taken 2.Missie 3.Samenwerking met klachtendienst Vlaamse Belastingdienst.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Jan
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Fraudebestrijding.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
1.Het Vlaams Netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen , het Europees jaar in de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting 3.Armoede.
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Aanpak en praktijkervaring
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Rol en positie omgevingsambtenaar
Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
HRM - netwerk 03 september 2004 Personeelsresultatenonderzoek 2004.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
BUE (Bottom Up Evaluatie) Infosessie medewerkers- 26/11/2012.
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Integriteit en Preventie: leidinggevenden in de hoofdrol
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Voorbereiding BE Voorzitterschap Stand van zaken en organisatorische aspecten.
AANWEZIGHEIDSBELEID SYNTRA VLAANDEREN EOC, 19 februari 2014 Therese De Bruecker – Jessy Van Dousselaere.
Welkom bij de FOD Financiën Infosessie van 9 juni 2016 Douanier & Bachelor shift AA Douane en Accijnzen.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Douanier & Bachelor shift
20 jaar Vlaams fiscaal beleid
Personeel en organisatie
Transcript van de presentatie:

Vlaamse Belastingdienst (VLABEL) INTEGRITEIT voor ingesourcete nieuwe personeelsleden Els Vermeir en Saskia De Jaegher els.vermeir@fb.vlaanderen.be saskia.dejaegher@fb.vlaanderen.be

Voorstelling Vlaamse Belastingdienst Opgericht als intern verzelfstandigd agentschap voor de uitvoering Vlaams fiscaal beleid Bij Besluit van de Vlaamse Regering van 11 juni 2004 Hoofdtaak: inning gewestbelastingen Beslissing Vlaamse Regering van 15 januari 2010 om verkeersbelastingen zelf te innen via overname van 289 personeelsleden werkzaam bij de FOD Financiën Van de 289 openstaande plaatsen kwamen 281 personeelsleden op vrijwillige basis over op 1 januari 2011. Jonge organisatie Opmerking Els: link naar BBB vergelijking met coperfin (is zeker doorgevoerd) 2 2

Gevolgen inning verkeersbelastingen Tot 31/12/2010 Vanaf 1/1/2011 Inning en bezwaarbehandeling van Onroerende voorheffing verkrottingsheffing woningen leegstandsheffing bedrijfsruimten Gedwongen invordering van niet fiscale schuldvorderingen 223 personeelsleden 2 zetels: Brussel en Aalst Inning en bezwaarbehandeling van Zelfde taken als voorheen Verkeersbelastingen 504 personeelsleden 6 zetels: + Antwerpen, Brugge, Leuven, Hasselt

Verschil oude en nieuwe personeelsleden Personeelsleden tot 31/12/2010 Nieuwe personeelsleden vanaf 1/1/2011 Gemiddelde leeftijd: 38 jaar Van de 223 personeelsleden slechts 16 personeelsleden van niveau D (7%) Vlaams personeelsstatuut Gemiddelde leeftijd: 44 jaar Van de 281 nieuwe personeelsleden zijn er 140 van niveau D (50%) Aanpassing van federaal naar Vlaams personeelsstatuut (bloedgeven, geen 4 dagen omstandigheidsverlof of compensatie overuren, prikken ‘s middags, …) Vergelijken vaak met wat beter was bij FOD Financiën… Niet altijd tevreden met toegewezen takenpakket (gekozen voor standplaats, niet voor bepaalde functie) Leidinggevende niet altijd aanwezig in zetel (minder controle) Teams verspreid over meerdere zetels (minder communicatie)

Aanpak insourcing nieuwe personeelsleden Voor indiensttreding: geen selectie wel een overname van 281 vrijwilligers vooraf met elk van deze personeelsleden kort een oriënteringsgesprek gevoerd waar ook werd ingegaan op de waardegebonden competenties (vnl. in functie van klantgerichtheid) Elk personeelslid werd een functie toegewezen in de gekozen standplaats (rekening houdende met competenties, ervaring en openstaande functies in de betrokken zetel) Bij indiensttreding: Op 3 januari 2011 (eerste werkdag) onthaaldag op maat georganiseerd; kort ook even stil gestaan bij rechten en plichten en deontologische code.       Jonge organisatie Opmerking Els: link naar BBB vergelijking met coperfin (is zeker doorgevoerd)

Aanpak insourcing nieuwe personeelsleden Luik integriteit Iedereen een opleiding integriteit geven niet wenselijk: te grote groep Evaluaties voorgaande trainingen: niet iedereen is hierover enthousiast Aanwezigheid verschillende interne controlemechanismen in de organisatie Nog te nemen acties inzake integriteit: Dilemmatraining voor leidinggevend kader (directeuren en coördinatoren)          -> DOEL: vinger aan de pols houden m.b.t. mogelijke integriteitsschendingen en hoe hierop reageren          -> AANPAK: op maat (werken rond reële cases)         -->TIMING: zomer 2011 Bewakende rol binnen de personeelsdienst (controle op aanvraag vergoedingen, meevoeren van gesprekken, …) Jonge organisatie Opmerking Els: link naar BBB vergelijking met coperfin (is zeker doorgevoerd)