Werkmodel 8 domeinen van Schalock

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Advertisements

1 Situatie begin 2011 • Tekort op leges • Bezuinigingen proces • ABC methode (inzicht in kosten) • Respect voor het vak en regelgeving • Systeeminnovatie.
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Nul Energie Huis Workshop offerte.
Evalueren is een verzamelnaam van:
Doelstellingen formuleren
Thema 1 Het opstellen van een Ondersteunings- begeleidingsplan
Aansluiting nazorg gevangeniswezen
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Verpleegkundig proces
Thema 5 Begeleidingsmethoden
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Wat is een communicatieplan?
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
2013 EVALUATIES N. INLEIDING Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
20 juni 2007drs. Kerst Zwart, BPV&W1 Regie in re-integratie: de mogelijkheden van een IRO Onderzoek BPV&W: najaar 2006 – 15 juli 2007 Centrale vragen:
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 3.
Workshop Fondsen werven
Stand van zaken Risicokaart Klaas Bokma 20 november 2014.
2014 EVALUATIES N+1.
Visie & Strategie.
Handelingsplannen.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
Visie & Strategie.
Week van de intern begeleider
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
Wjk.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Evaluatie Cursus.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Het Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget (OP PVB) 29 april 2016 – Florian Roman.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Werkplan/onderhoudsplan/beheersplan
Methodiek Observeren.
Observeren en rapporteren
Zelfevaluatie GOK.
International experience
Evaluatie [Projectnaam]
Hoe volgen wij onze kinderen?
Coaching.
Kwaliteit in de zorgverlening
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Werkmodel 8 domeinen van Schalock

8 domeinen Schalock

S.O.A.P. Methode van diagnose en plan opstellen S = Subjectief wat de cliënt zegt over zijn eigen beleving O = Objectief De directe observatie van de situatie door de medewerker. Met andere woorden: het gedrag van de cliënt zoals de medewerker dit waarneemt. A = Analyse Een conclusie getrokken uit de subjectieve en objectieve gegevens die de medewerker heeft verzameld. P = Planning van de ondersteuning (Perceptie) http://www.btsg.nl/infobulletin/SOAP%20rapportage.html

Zelfbeoordeling De cliënt wordt uitgenodigd, met behulp van de 8 domeinen van Schalock, om zelf zijn visie op zijn leven te beschrijven en indien mogelijk regie over eigen leven te nemen. Hiermee kan de cliënt functioneren verbeteren of in stand houden

Objectief De begeleider schetst aan de hand van de beschreven vragen een zo objectief mogelijk beeld van de cliënt.

Werkmodel Schalock Lees eerst het werkmodel Theorie van Schalock door. Beoordeel in samenspraak met je begeleider op welke domeinen de cliënt de regie meer in eigen handen zou kunnen hebben. Vul onderstaand schema in voor die domeinen. Huidige situatie: Bij de huidige situatie beschrijf je hoe de situatie nu is. Dus op welke manier kan de cliënt nu invloed uitoefenen op het domein? Wenselijke situatie: Bij de wenselijke situatie beschrijf je welke invloed de cliënt in de toekomst, op basis van de mogelijkheden en beperkingen van de cliënt, volgens jou zou moeten kunnen uitoefenen op dit domein. Omschrijf de wenselijke situatie als een doelstelling en dus volgens SMART. Afspraken: Beschrijf bij de afspraken welke ondersteuning de cliënt nodig heeft om de wenselijke situatie te bereiken en wie die ondersteuning gaat bieden. Dit kunnen ook derden zijn (familie, wettelijk vertegenwoordigers, vrijwilligers enzovoort). Evaluatie: Beschrijf bij de evaluatie de termijn waarna de evaluatie wenselijk is en de evaluatiecriteria. Beschrijf zowel proces- als productcriteria voor de evaluatie.