Marketing .

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
SDP-Segmentatiemodel
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
4 P´s en 3 R-en MK01.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inleiding in de Marketing
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Ondernemen na je studie!
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Segmenteren en Positioneren
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Business Marketing Management
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Onthaal en service.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Marketing Marketingoriëntatie
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Sales 2.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Marketingstrategie.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Inleiding tot marktonderzoek
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en positionering
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Verkoopt en handelt verkoop af
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Marketing 

to get … market “If I had listened to consumers, they would have asked me to build a faster horse” (Henry Ford) “A lot of times, people don’t know what they want until you show it to them…” (Steve Jobs)

Het ontstaan van Marketing productiegericht Verkopersmarkt productgericht verkoopgericht Kopersmarkt marketinggericht

Market-getting VROEGER Hoe krijg ik mijn spullen op de markt? (Want op de markt raak ik mijn producten kwijt…) TEGENWOORDIG Hoe verwerk ik een markt voor mijn spullen? (Want producten kwijtraken is niet meer vanzelfsprekend…)

Officiële definitie Marketing is een functie binnen organisaties en [tevens] een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar belanghebbenden

Alternatieve definitie Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

Waar het om gaat… Marketing is: verkoopkunst / -kunde multidisciplinair “een manier van denken” geen absolute wetenschap

Marketingdoelstellingen Het bepalen van een bepaalde afzet Het vergroten van een marktaandeel Het behalen van een bepaalde winst Het verbeteren van het imago Marketingdoelstellingen moeten dienstbaar zijn aan de organisatie-doelstellingen.

4 P’s

Waarom marktonderzoek Om het marketingbeleid op gefundeerde basis te kunnen inrichten. En dus met succes op de wensen en behoeften van de klant inspelen.

Voorbeelden marktonderzoek Inzicht in de producten waarnaar de consument vraagt Inzicht in de grootte van de markt De mogelijkheid om de markt in segmenten op te splitsen Reactie van klanten op promotie- en prijsbeslissingen De kenmerken van kopers Op welke markt ga ik opereren en waarom?

Definitie marktonderzoek Het systematische onderzoek naar de afzetmogelijkheden van een bepaald product in een gebied gedurende een zekere periode. Onderscheid tussen: Fieldresearch (nieuwe data, primair) Deskresearch (bestaande data, secundair vb CBS, TNS NIPO, KvK)

Wat wil je weten? Wat is de probleemstelling? Welk merk koopt u? Vb: Leiden hogere reclamebestedingen tot hogere verkopen? (is dit wel het probleem of speelt smaakverandering een rol?) Welk merk koopt u? Waarom koopt u dit merk? Waarom koopt u merk … (niet)? Etc... Maak altijd eerst een hoofdvraag!

Fieldresearch Nieuwe informatie via Enquetes Motivatie onderzoek Observatie Experimenten Panels (continu onderzoek)

Deskresearch

Marktaandeel * omzet (bedrag) of afzet (aantal) ** in een bepaald gebied gedurende een bepaalde periode

Deelmarkten… (segmenteren) Voor een bepaald product de totale markt opsplitsen in een aantal deelmarkten (afnemersgroepen) De deelmarkt kan min of meer homogeen zijn, dat wil zeggen dat de afnemers op soortgelijke manier reageren op de marketinginstrumenten. De ondernemer probeert dus zo goed mogelijk af te stemmen op wensen en behoeften van een bepaald marktsegment.

Marktsegmentatie methode Stappen zijn: Markt indelen in segmenten Keuze doelgroep Bepalen positionering Segmentatie kan op basis van: Demografische criteria Geografische criteria Psychografische criteria Gedragscriteria

Marketingstrategieën Ondedifferentieerd: één product (één variant) gericht op vrijwel gehele markt. Massaproductie. Gedifferentieerd: meer productvarianten gericht op vrijwel gehele markt. Gestandardiseerd maatwerk. Geconcentreerd: producten gericht op één bepaald marktsegement. Maatwerk. Wat doen de productiekosten bij deze vormen?

Segmentatiestrategie De ongedifferentieerde strategie Uitzonderlijk, indien niet anders mogelijk De gesegmenteerde strategie:  alle segmenten, met elk apart programma Ideaal, te duur Een gedifferentieerde strategie  enkele segmenten, met elk apart programma Zeer goed, mits betaalbaar Nichemarketing  1 segment Goed want gericht

Marketingplan Wat willen we bereiken (doelstellingen) Hoe gaan we dat bereiken (strategieen) Met welke middelen (marketing mix) Doelstellingen – SMART Voorbeelden – marktaandeel, marktbereik, merkbekendheid, probeeraankopen….. Per segment Strategieen – Hoe? Zie volgende 2 slides Mix- Welke P’s wel, welke minder, waarom en effect Een voorbeeld samen uitwerken! 21

Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Taken marketing: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1 22