Externe audit en organisatiebeheersing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Menno Karres Lead Auditor
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
INTERNE AUDIT: hefboom tot het evalueren, verbeteren en structureren van het Interne Controle Systeem. VLO, 28 februari
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Beleids- en Beheerscyclus
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Externe audit in lokale besturen Steven Van Roosbroek 4 februari 2013.
netwerk organisatiebeheersing
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Beleids- en Beheerscyclus
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren
Betrouwbaarheidstypologie
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Aanpak en praktijkervaring
Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Zelfevaluatie Leidraad Organisatiebeheersing
Transcript van de presentatie:

Externe audit en organisatiebeheersing Steven Van Roosbroek Veerle Vanderlinden 10 maart 2014

Agenda Interne controle / organisatiebeheersing Externe audit Leidraad interne controle / organisatiebeheersing

Gestegen verwachtingen Financieel Inhoudelijk Burgers

Kader voor de externe audit Nieuw systeem van plannen en boekhouden Integratie sectorale plannen in BBC Minder detailsturing Minder toezicht

Interne controle (art. 99) De gemeenten staan in voor de interne controle van hun activiteiten. Interne controle is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over: 1° het bereiken van de doelstellingen; 2° het naleven van wetgeving en procedures; 3° de beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersinformatie; 4° het efficiënt en economisch gebruik van middelen; 5° de bescherming van activa; 6° het voorkomen van fraude.

Interne controle (art. 100 en 101) Het interne controlesysteem wordt vastgesteld door de gemeentesecretaris, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het interne controlesysteem is onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad. Onverminderd de opdrachten inzake interne controle die krachtens dit decreet of door de gemeenteraad aan andere organen of personeelsleden worden opgedragen, staat de gemeentesecretaris in voor de organisatie en de werking van het interne controlesysteem. Hij rapporteert daarover jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad.

Limburg GR heeft algemeen kader interne controle goedgekeurd Jaarlijkse rapportering

Een aantal misverstanden Interne controle = financieel Interne controle = controle / inspectie Interne controle = procedures Boordtabel Plan Systeem klachtenbehandeling Teamvergadering Selectiegesprek Omgevingsanalyse Deontologische code Organogram

Interne controle / organisatiebeheersing Interne controle  to control  beheersen 3 niveaus Proces Dienst Organisatie Organisatiebeheersing = interne controle op organisatieniveau

Een aantal misverstanden Redelijke zekerheid ≠ absolute zekerheid

Kader interne controle Doel Risico Beheersmaatregel

Kader interne controle Doel Risico Beheersmaatregel

Interne controle toegepast op sociale dienst Bereiken doelstellingen Strategisch Individueel Naleven wetgeving en procedures Aanvullende steun Regels rond huisbezoek

Interne controle toegepast op sociale dienst Betrouwbare informatie Dossierniveau Indicatoren Voor cliënt Efficiënt en economisch gebruik van middelen Aanvullende steun Budgetbeheer

Interne controle toegepast op sociale dienst Bescherming activa Dringende steun Mensen Informatie Voorkomen van fraude Cliënt Personeel

Agenda Interne controle / organisatiebeheersing Externe audit Leidraad interne controle / organisatiebeheersing

Audit Onafhankelijke Objectieve Systematische Evaluatie Waarover gerapporteerd wordt

Van waar komen we? NOB (1997) Voorontwerp van gemeentedecreet (2002) Gemeente- en provinciedecreet (2005) OCMW-decreet (2008) Beleidsnota (2009) Vlabest (2010) Principebeslissing (2011) Opstart project (08/2012)

Van waar komen we? Voortgangsrapportering Auditdecreet van 5 juli 2013 Oprichtingsbesluit Audit Vlaanderen (oktober 2013) Selectie leden auditcomités (november 2013) Opmaak leidraad organisatiebeheersing Testaudits (start augustus 2013)

Missie Audit Vlaanderen Audit Vlaanderen heeft als missie een onafhankelijke, objectieve en bekwame partner van de lokale besturen en de Vlaamse administratie te zijn bij de beheersing van de financiële, wettelijke en organisatorische risico's, om een toegevoegde waarde te creëren bij de uitbouw van een efficiënte, effectieve, ethische en kwaliteitsvolle organisatie.

Meerwaarde externe audit Betere interne werking Audits met aanbevelingen Benchmarking Studiedagen, publicaties, enz. Zicht op de organisatie Naar raad en management Signaalfunctie

In grote lijnen … Principes Internationale normen Single audit Betaalbaar Gemeenten, provincies, OCMW’s, AGB, APB, OCMW-vereniging (hfst. 1, excl. ziekenhuizen) Opdracht Evalueren systeem van interne controle Ad hoc + forensisch

In grote lijnen … Positionering Voorziene uitbouw Ondersteunend, niet bestraffend Voorziene uitbouw

Auditdecreet Art. 265. In elke gemeente en in elk autonoom gemeentebedrijf zal periodiek een externe audit plaatsvinden. Deze audit wordt uitgevoerd door de entiteit Audit Vlaanderen, vermeld in artikel 34, §1, van het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003. Audit Vlaanderen evalueert de interne controlesystemen, gaat na of ze adequaat zijn en formuleert aanbevelingen tot verbetering daarvan. Deze entiteit voert daartoe financiële audits, overeenstemmingsaudits en operationele audits uit en is gemachtigd alle bedrijfsprocessen en activiteiten te onderzoeken. Audit Vlaanderen is tevens bevoegd voor het uitvoeren van forensische audits bij de voormelde besturen.

Auditdecreet Toegang tot alle informatie documenten gebouwen, ruimtes en installaties waar taken worden uitgevoerd van de besturen. Aan ieder personeelslid inlichtingen vragen

Auditdecreet - klokkenluiders Recht om Audit Vlaanderen op de hoogte te brengen van onregelmatigheden Geen aanleiding geven tot tuchtsanctie of ontslag Verklaringen vallen niet onder het inzagerecht

Aansturing organisatie

Testaudits Doel Stand van zaken Uittesten leidraad Uittesten methodieken Stand van zaken 9 afgesloten 8 rapporten verstuurd

Testaudits – enkele voorbeelden Sterke punten Vrij recent is er een onthaal geïnstalleerd met een bediende die het eerste onthaal van cliënten doet. Bij het OCMW zijn er op bepaalde momenten voor specifieke vormen van hulpverlening tevredenheidsbevragingen geweest. Momenteel loopt een tevredenheidsbevraging bij de bewoners van de serviceflats Er bestaan werkwijzen om met klachten om te gaan. De klachtenprocedure staat op de website weergegeven. Deze procedure vermeldt dat klachten elektronisch en via het onthaal kunnen worden doorgegeven. De onthaalbediende is aangeduid als klachtencoördinator. Bij de maatschappelijk werkster die verantwoordelijk is voor de thuiszorg komen ook klachten of opmerkingen terecht van mensen die ontevreden zijn over de poetsdienst.

Testaudits – enkele voorbeelden Verbeterpunten Uit verschillende gesprekken met leden van het managementteam en andere medewerkers blijkt dat er niet steeds voldoende aandacht is voor het communiceren van relevante beslissingen van het managementteam aan de overige medewerkers. In 2011 vonden de laatste systematische evaluaties plaats. Er zijn geen plannen om in 2013 nog evaluaties te doen. Er zijn hier en daar nog wel evaluaties in de proeftijd van nieuwe medewerkers, in het kader van bevorderingen, ... Wanneer het contract van medewerkers afloopt is er soms wel, soms geen evaluatie. Dit is afhankelijk van de leidinggevende.

Testaudits – enkele voorbeelden Aanbevelingen Om te vermijden dat medewerkers die onvoldoende presteren niet worden bijgestuurd en goed presterende medewerkers gedemotiveerd raken, is het aangewezen om al de medewerkers systematisch te evalueren zoals voorzien in de rechtspositieregeling. Om organisatiebreed te werken aan de verbetering van de organisatie en om te voldoen aan de bepalingen in het Gemeentedecreet over het managementteam, is het aangewezen dat een managementteam geïnstalleerd wordt dat periodiek samenkomt en waarover er verslaggeving wordt opgemaakt.

Testaudits Globale rapportering Voorlopige tendensen Systematiek werken aan organisatiebeheersing Managementteam Continuïteit managementfuncties Buitendiensten als eilanden

Type audits Organisatie-audits Thema-audits Forensische audits

Hoe verloopt een audit? Contactname Startvergadering Veldwerk Interviews Documenten Controles Slotvergadering Ontwerprapport Reactie van het bestuur Definitief rapport

Auditdoelstellingen Bedoeling is NIET: Bedoeling is WEL: individuele medewerkers controleren het gevoerde beleid te evalueren Bedoeling is WEL: Evalueren van systeem van interne controle of werking van de organisatie op allerlei vlakken onderzoeken: financiën, personeel, communicatie, ICT, organisatiestructuur, …

Onderdelen van een auditrapport Bestuurlijke boodschap Sterke punten Verbeterpunten Aanbevelingen Managementreactie Aanbevelingentabel

Openbaarheid? Actief: keuze auditcomité Passief: juridische kwestie Grondwet Decretale uitzonderingen

Opvolgen van aanbevelingen Beperkte capaciteit Audit Vlaanderen Deels verantwoordelijkheid bestuur zelf

Single audit Interne audit ABB Rekenhof Bedrijfsrevisoren Sectorale administraties Archiefdecreet POD MI ISO 9001

Forensische audits

Hoe start een forensische audit? Melding Duidelijke procedure Betrouwbare melding? Noodzaak? Hoogdringendheid Deur niet te wijd open, maar toch wijd genoeg

Strategische doelstellingen van Audit Vlaanderen SD1 : uitvoeren van audits SD2 : sensibilisering organisatiebeheersing SD3 : realiseren van het “single-audit”-principe SD4 : interne werking

Traject leidraad Leidraad Vlaamse overheid Organieke decreten Literatuurstudie Gesprekken met experten Gesprekken lokale besturen Stuurgroep leidraad Ontwerp leidraad lokale besturen (15/7/2013) Leidraad lokale besturen

Model

PDCA EIKE Plan Do Check Act Effectiviteit Efficiëntie Integriteit Kwaliteit

Functies leidraad Basis voor organisatie-audits Kader om te werken aan interne controle / organisatiebeheersing Basis voor thema-audits

Structuur 10 thema’s 55 doelstellingen Risico’s Beheersmaatregelen

Per thema Doelstellingen op een rijtje Plaats in het model Een woordje uitleg Doelstelling – risico’s – beheersmaatregelen - linken

Hoe kan ik in mijn bestuur aan de slag? Stappenplan zelfevaluatie

Fase 1 : voorbereiding en communicatie 1. Kies een methodiek. 2. Bespreek met de raad of dit een geschikte methodiek is als kader om te werken aan interne controle/organisatiebeheersing. 3. Stel een trajectverantwoordelijke aan. 4. Laat de trajectverantwoordelijke zich verdiepen in de gekozen zelfevaluatiemethodiek. 5. Maak een plan van aanpak voor het uitvoeren van de zelfevaluatie op.

Fase 1 : voorbereiding en communicatie 6. Bepaal hoe je over het traject gaat communiceren. 7. Stel een zelfevaluatieteam samen. 8. Laat het zelfevaluatieteam kennismaken met de methodiek.

Fase 2 : uitvoeren van de zelfevaluatie 9. Bepaal per thema/domein uit de methodiek de sterke punten, de verbeterpunten en de verbeteracties. 10. Geef je organisatie een score per thema/domein. 11. Stel een verslag op van de zelfevaluatie op basis van de punten waarover consensus bestaat.

Fase 3 : keuze verbeteracties 12.Zet de verbeteracties op een rijtje, herformuleer ze en voeg er eventueel samen. 13. Bepaal de quick wins en realiseer ze. 14. Bepaal aan welke verbeteracties prioritair gewerkt wordt 15. Kies een 10-tal verbeteracties waar de volgende 2 à 3 jaar zal worden op ingezet.

Fase 4 : implementeren van de verbeteracties 16.Stel een actieplan op met de verbeteracties. 17.Communiceer over hoe de verbeteracties van het actieplan zullen geïmplementeerd worden. 18. Voer het actieplan uit. 19. Volg de realisatie van het actieplan op. 20. Rapporteer jaarlijks aan de raad over de stand van zaken van de realisatie van het actieplan.

Inzoomen op enkele thema’s

Organisatiecultuur

Waarden De organisatie heeft haar belangrijkste waarden bepaald en past ze toe in de dagelijkse werking. De organisatie gaat regelmatig na of de waarden die ze vooropstelt ingang vinden.

Integriteit De organisatie biedt ondersteuning aan medewerkers die terecht komen in deontologisch gevoelige situaties.

Praktijkvoorbeelden Opleiding  vulpen De huisverzekeraar biedt de secretaris en burgemeester diner aan Aankoopverantwoordelijke krijgt kaarten eersteklassevoetbal van leverancier Digitale meter Cadeau na overlijden voor goede zorg Kaarten concert

Praktijkvoorbeeld

Deontologisch gevoelige situaties Markten en foren Maatschappelijk werker Verantwoordelijke aankoop / overheidsopdrachten Kasfuncties

Ondersteuning Bespreken ethische dilemma’s Voorbeeldfunctie Melden integriteitsschendingen

Deontologische code Nieuwe medewerkers Bestaande medewerkers

Limburg Situaties tegengekomen? Deontologische code?

Personeelsbeleid

HRM Keuzes Personeelsinzet Presteren volgens verwachtingen Plan Keuzes Personeelsinzet Presteren volgens verwachtingen Kwaliteit leidinggeven Goede werkomstandigheden en welzijn Personeelsadministratie en personeelsvragen Personeelsuitgaven en rapporten Evaluatie en bijsturing Do Check-act

Informatie en communicatie

Informatie en communicatie Zicht op interne communicatie, externe communicatie en informatiebeheer Degelijke interne communicatie Degelijke externe communicatie Efficiënt en betrouwbaar informatiebeheer Evaluatie en bijsturing Plan Do Check-act

Investeer in een continu verbeterproces

Vragen / Bedenkingen / … Bedankt! http://www.auditvlaanderen.be