De gemeentelijke vzw: wat doen we ermee? Ja, wát moeten we er nu mee doen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

H.2.3 ondernemingen met rechtspersoonlijkheid
Afwegingskader verzelfstandiging
Evaluatie topmensen 10 december 2008
Algemene Vergadering vergadering 22 februari 2013.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Ouderwerking – School Verzekeringen
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Algemene Vergadering vergadering 22 april Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau •2 stemopnemers •Secretaris.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Beleids- en Beheerscyclus
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
Digitaal Sociaal Huis 21 januari Agenda VanTot 12u13uBroodjes en koffie 13u13u45VERA : Operationele impact perceel 1 13u4514u15CORVE : Stand van.
EEN VOORBEELD: AZ TURNHOUT
Sessie Gebruik zalen OC de Cerf & OC De Stekke Gebruik Guldenberg Alle vergaderaccommodaties & leskeukens & cafetaria’s Dwarsschuur 13 januari 2014.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
AGB’s, overheidsopdrachten & het gelijkheidsbeginsel Frederik Vandendriessche Prof. Dr. U. Antwerpen – Dr.ass. U.Gent Advocaat-vennoot Stibbe.
Nieuwe VZW wetgeving. Jeugdraad Lubbeek VZW wetgeving nov 2004 De nodige aanpassingen betekent: Statuten checken,waar nodig aanpassen en laten goedkeuren.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Didier Nachtergaele Autonome Gemeentebedrijven en vastgoedpolitiek Studienamiddag Larcier 8 juni 2006 Didier Nachtergaele.
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Opportuniteiten in lokaal beleid en gemeentelijke instellingen voor vertoning van kunst en cultuur Hilde Plas.
Slim samenwerken tussen OCMW’s
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
De eerste honderd dagen van de lokale bestuurder - Lokaal mobiliteitsbeleid Erwin Debruyne stafmedewerker mobiliteit en wegenbeheer.
Rasschaert Advocaten Wim Rasschaert – maart 2010 Gent – Hasselt – Leuven – Torhout – Antwerpen “Het vermoeden van verzelfstandiging, de weerlegging ervan.
De gemeentelijke VZW, wat doen we ermee? Griet De Wachter Juriste-LOCUS vzw 1LOCUS vzw - De gemeentelijke VZW, wat doen we ermee?
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
“Het Gemeentedecreet, het Cultuurpact en het AGB:
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Infosessie Brussel 7 en 12 december 2013 In samenwerking met ONE.
EFFECTIEVE MEDEZEGGEN- SCHAP Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Mr. R.J.G. Veugelers.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
Algemene Vergadering vergadering 20 juni Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau 2 stemopnemers Secretaris.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Voorlichting organisatiestructuur / bestuursmodel
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Steven Michiels Advocaat-vennoot GD&A Docent HUBrussel Adam of EVA in het welzijnsparadijs VVOS – ECG op 12 december 2014 © Steven Michiels.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
Dr. Steven Van Garsse Manager Vlaams Kenniscentrum PPS
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
TMVW (IC) Huidige structuur
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
Welzijnsregio Noord-Limburg
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
De vereniging anno 2020 juni 2018.
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Algemene Vergadering Sportraad Zwevegem
Transcript van de presentatie:

De gemeentelijke vzw: wat doen we ermee? Ja, wát moeten we er nu mee doen?

VVSG - Structuur uiteenzetting Screening Gemeentelijke vzwGeen gemeentelijke vzw (aanpassen tegen ?) Vzw behouden Afweging Omvormen Geen verzelfst. Motivering en omvormingstraject Samenstelling bestuursorganen !!! aandachtspunten

VVSG - Resultaat screening Het is er géén!  andere rechtsgrond of geen rechtspersoonlijkheid (DIS, DTSV, PWA’s, adviesraden, feitelijke verenigingen, …)  particuliere vzw (of bvba, nv, stichting, …)  deelname gemeente (art. 195 GD)? Oplijsten (CBS  GR)!  andere banden met gemeentebestuur?  weerleggen of niet? TIP: t.m. “overzichtsbesluit” maken Het is er één!  taken van gemeentelijk belang  aanpassing nodig? hoogstwaarschijnlijk wel…  overgangstermijn aanpassing: tot 1 januari 2013 (vroeger?/later?)

VVSG - Overgangstermijn Art. 310 Gemeentedecreet § 1. De werking en de statuten van de op het ogenblik van de inwerkingtreding van dit decreet in het Vlaamse Gewest bestaande gemeentebedrijven, autonome gemeentebedrijven en personen die door de gemeente belast zijn met bepaalde taken van gemeentelijk belang, en die niet voldoen aan de voorschriften van titel VII, hoofdstuk II en geen andere decretale of wettelijke rechtsgrond hebben, worden bij gemeenteraadsbeslissing in overeenstemming gebracht met de bepalingen van dit decreet uiterlijk op 1 januari Voor hen treedt dit decreet in werking op de dag die volgt op de ontvangst van de goedkeuringsbeslissingen, vermeld in § 2, en uiterlijk op 1 januari Artikelen 228, 229 en 230 zijn echter onmiddellijk op hen van toepassing. De gemeentebedrijven, vermeld in het eerste lid, kunnen de boekhouding voeren die voor hen van toepassing was op 31 december 2006 tot en met 31 december Die termijn kan door de Vlaamse Regering worden verlengd. § 2. De in § 1 bedoelde beslissingen worden binnen dertig dagen aan de Vlaamse Regering verzonden. Binnen honderd dagen na verzending keurt de Vlaamse Regering de beslissingen al dan niet goed. Als die termijn verstrijkt zonder dat de Vlaamse Regering een beslissing heeft genomen, en die beslissing verzonden heeft aan de gemeente, dan wordt de goedkeuring geacht te zijn verleend

VVSG - Overgangstermijn Aanpassing “werking en statuten” aan voorschriften van Titel VII, Hoofdstuk II Gemeentedecreet Tijd om aan te passen tot 1 januari Uitstel? 1 januari 2014? - Niet-aanpassing? Klachtentoezicht… Sperperiode (2012)? Niet van toepassing, tenzij nieuw EVA, AGB  vzw (?) of uitbreiding doel vzw Hou rekening met goedkeuringstoezicht dagen… - …of meer?  toets voordien al af bij ABB!

VVSG - Omvormen, vervangen of ontbinden? Vzw behouden en aanpassen aan GD (ev. doel uitbreiden)  Wordt EVA in privaatrechtelijke (vzw-)vorm (of nv, stichting, …) Vzw omvormen naar (nieuw) AGB (of incorporeren in bestaand AGB)  Vzw ontbinden, vereffenen en AGB oprichten (of in AGB stoppen) Vzw-taken naar gemeente overdragen: gemeentediensten zelf, budgethouderschap, IVA, …  Vzw ontbinden, vereffenen en IVA oprichten, of… Andere: IGS, samenwerking gemeente-OCMW, PPS, afstoten, …

VVSG - Motivering Mogelijke voordelen vzw  samenwerking met of betrokkenheid van particulieren/deskundigen  soepele werking/snelheid van uitvoering  vrij contractueel personeel aanstellen (binnen grenzen PC) (let op: Wet 5 december 1968 op sociaal overleg)  financiële autonomie (let op: Wet 14 november 1983 mbt controle op en de aanwending van sommige toelagen)  afzonderlijke boekhouding (let op: kleine vs. grote vzw’s)  logische voortzetting van jarenlange ervaring met vzw/context sector  onderworpen aan rechtspersonenbelasting  … Afwegingskader verzelfstandiging!!!

VVSG - Motivering Voorbeelden geslaagde omvorming/oprichting: Gent, Antwerpen, Kortrijk, Dendermonde, Roeselare, Poperinge, Olen  merendeel vrijetijdssector, maar ook onderwijs, energiebesparing, lokale economie, … Andere praktijk: - CC Muze Heusden-Zolder - vzw 850 jaar Essen - vzw Opbouwwerk Maasmechelen - vzw Energie Aalst i.k.v. FRGE - vzw Toerisme Lanaken - …

VVSG - Van vzw naar PEVA-vzw a) Screening - Welke verzelfstandigde structuren komen in aanmerking? - Andere relevante taken die kunnen overgedragen/herverdeeld worden? Gezamenlijk beheer? - Wat wíllen we zelf (blijven) doen? Bv. organisatie dienstverlening (kerntaak van gemeentelijk belang) vs. programmering, zaalverhuur, ticketverkoop, etc. (beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang)

VVSG - Van vzw naar PEVA-vzw b) Afweging - Wat zijn voordelen/nadelen van behoud vzw-vorm? - Afweging t.o.v. andere vormen (AGB, intern, …)? !!! Rangorde: PEVA is uitzondering - Wat zijn prioriteiten (beleid)? !!! Overleg met betrokken diensten/externen over invulling, o.a. samenstelling bestuursorganen en mate van autonomie - Behoud?  (concrete) motivering (verslag college) wellicht verplicht  motiveringsoefening sowieso aan te raden

VVSG - Van vzw naar PEVA-vzw c) Uitvoering - Beslissing gemeenteraad o.b.v. verslag (cf. “sperperiode”) – goedkeuring gemaakte afspraken - Ontwerp van statutenwijziging // GD TIP: toets af met AV en RvB van vzw - Goedkeuring statutenwijziging door GR? Cf. art. 310 GD - Opmaak samenwerkingsovereenkomst (RvB vzw en GR)  Gebruik expertise eigen diensten: twee weten/kunnen meer dan één

VVSG - Van vzw naar PEVA-vzw d) Toezicht - Bijzonder goedkeuringstoezicht - GR-besluit, verslag CBS + ontwerp-statuten binnen 30d. naar Vlaamse Regering - Beslissing binnen 100d.; anders: automatische goedkeuring - Pas PEVA na goedkeuring door VR en goedkeuring door AV (leden, statuten, wijziging doel, …) [↔ AGB: vanaf oprichtingsbeslissing]  Voorafgaandelijk overleg met toezicht (ABB) aan te raden

VVSG - Van vzw naar PEVA-vzw e) Samenstelling bestuursorganen (zie verder ) - Onderscheid AV/RvB (cf. CBS en GR) - Over fracties, voordrachten, vertegenwoordigers, externen, M/V, evenredige verdeling, leden, kiessystemen, etc. ! Goede afspraken maken goede vrienden !! Gebruik een goede rekenmachine !!! Verdeel geen posten, maar deskundigheid

VVSG - Van vzw naar PEVA-vzw f) Operationalisering - Goedkeuring statutenwijziging, aanvaarding leden, … door AV - Verdere concretisering samenwerkingsovereenkomst (installeren internecontrolesysteem, audittaken, presentiegeld, …) - Terinzagelegging documenten op gemeentehuis én op zetel vzw - Neerlegging statutenwijziging e.a. op griffie rechtbank van koophandel + publicatie in B.S. - Toelage door gemeente  De mensen moeten het nog altijd doen…

VVSG - Samenstelling bestuursorganen Gemeentedecreet: - gemeente als lid vzw in AV (niet noodzakelijk als bestuurder!)  alle vertegenwoordigers gemeente = één lid = gemeente  vertegenwoordiger(s) gemeente in AV = GR-leden  handelen in AV volgens instructies GR  best slechts één vertegenwoordiger gemeente? - overwicht gemeente door: * meerderheid stemmen in AV * voordracht meerderheid leden RvB (fracties!) - getrapte samenstellingsprocedure RvB (zie volgende slides) - max. 2/3 voorgedragen leden RvB van hetzelfde geslacht - gemeente kan alle voordrachten en aanwijzingen steeds herroepen - vernieuwing bestuursorganen bij vernieuwing GR

VVSG - Voordrachten Raad van Bestuur Gemeente draagt meerderheid leden RvB voor  elke fractie kan minstens één lid voordragen  overige voorgedragen leden: 1. evenredige verdeling tussen fracties CBS en andere 2. evenredige verdeling onder fracties CBS 3. evenredige verdeling onder andere fracties  indien niet minstens helft zetels voor fracties CBS, valt gewaarborgde vertegenwoordiging weg  max. 2/3 bestuurders van hetzelfde geslacht: a) niet gelukt, dan 2/3-regel zowel voor fracties CBS als voor andere fracties b) niet gelukt, dan duiden grootste fracties in afnemende volgorde iemand van andere geslacht aan

VVSG - Voorbeeld (1) Stel: 10 voorgedragen bestuurders (≠ externe bestuurders!!!) 23 GR-leden, meerderheidsfracties A en B resp. 9 en 3 leden (= 12), minderheidsfracties C, D, E en F resp. 5, 3, 2 en 1 leden (= 11) Gewaarborgde voordracht: A, B, C, D, E en F elk één bestuurder Andere bestuurders: systeem-Imperiali, D’Hondt of … (o.b.v. verkiezingsuitslag) [toezicht: échte evenredige verdeling, bv. (4 x 12/23 ≈ 2,1 vs. 4 x 11/23 ≈ 1,9; afronden naar boven/onder)] Evenredige verdeling meerderheid/minderheid: 2 MeH – 2 MiH Evenredige verdeling meerderheid: 2 A Evenredige verdeling minderheid: 1 C – 1 D Samenstelling RvB: 3 A – 1 B – 2 C – 2 D – 1 E – 1 F MAAR: niet minstens helft van meerderheidsfracties A en B (4 vs. 6)

VVSG - Voorbeeld (2) Gemeenteraad – 23 leden Fractie F (1) Fractie E (2) Fractie A (9)Fractie B (3) Fractie C (5) Fractie D (3) Stel: 10 bestuurders, elke fractie heeft één “zekere” bestuurder A 1B1C1D1E1F1 Evenredige verdeling resterende 4 zetels 1) A/B vs. C/D/E/F2) A vs. B3) C vs. D vs. E vs. F A/B samen 2C/D/E/F samen 2 A 2 B 0 C 1 D 1 E 0 F 0 A 3 / B 1  Meerderheid 4 zetels = mislukt!!! C 2 / D 2 / E 1 / F 1  Oppositie 6 zetels Meerderheid (12) Oppositie (11)

VVSG - Voorbeeld (3) Oplossing? -Aantal bestuurders optrekken…of verlagen, maar hier weinig kans -Gewaarborgde vertegenwoordiging laten vallen Evenredige verdeling meerderheid/minderheid: 5 MeH – 5 MiH Evenredige verdeling meerderheid: 4 A – 1 B Evenredige verdeling minderheid: 3 C – 1 D – 1 E Samenstelling RvB: 4 A – 1 B – 3 C – 1 D – 1 E – geen voor F (!) Helft volstaat, verdeling hangt af van toegepast systeem en kiesuitslag  Gevaar voor “misbruiken” systeem  gebruik éénzelfde systeem!  Invullen M/V-verhouding…

VVSG - Voorbeeld (4) Gemeenteraad – 23 leden Fractie F (1) Fractie E (2) Fractie A (9)Fractie B (3) Fractie C (5) Fractie D (3) Stel: 10 bestuurders Elke fractie heeft één “zekere” bestuurder Evenredige verdeling alle zetels (10) 1) A/B vs. C/D/E/F2) A vs. B3) C vs. D vs. E vs. F A/B samen 5C/D/E/F samen 5 A 4 B 1 C 3 D 1 E 1 F 0 A 4 / B 1  Meerderheid 5 zetels C 3 / D 1 / E 1 / F 0  Oppositie 5 zetels OK, nu M/V nog… Meerderheid (12) Oppositie (11)

VVSG - Specifieke aandachtspunten Verhouding GD – vzw-wetgeving (Wet van 27 juni 1921) - Gemeente als (één) lid  (externe) partners vereist [vzw-wet: min. 3 leden] Bv. andere vzw’s, GR-leden in eigen naam, mensen uit werkveld, … - Alle fracties moeten vertegenwoordigd zijn in RvB [vzw-wet: minder bestuurders dan leden]  groot aantal externe leden in AV  slechts minimum aantal leden in RvB (2 of 3), met gemeente als bestuurder (verdeling via stemrechten)?  nv, bvba, stichting, …? - Focus bij AV/RvB? [vzw-wet: bevoegdheden RvB vs. bevoegdheden AV] - Verwerk regels GD in statuten

VVSG - Specifieke aandachtspunten Verhouding GD – Cultuurpactwetgeving (zie presentatie Griet De Wachter) (minister Keulen: bij conflict CP met GD, gaat CP voor, aangezien CP specifieker is + wet van openbare orde) - AGB: 9a eenvoudigst (maar beperkte inspraak), 9b moeilijk, 9c onmogelijk  argument pro vzw? - vzw: 9c onmogelijk, 9a en 9b mogelijk, maar… * 9a: nóg extra commissie naast AV en RvB??? * 9b: nog voldoende inspraak? verenigbaar met CPW? * sowieso geen ideale combinatie

VVSG - ?????????????????? Hoe moet het nu verder? Duidelijkheid gewenst a) Overgangstermijn  uitstel? b) Gemeentelijk belang  zekerheid mbt twijfelgevallen c) Nut van hiërarchie? d) Invulling (bestuursorganen, statuten, …)  richtlijnen Via:- wijziging Gemeentedecreet - omzendbrief - richtlijnen toezicht (incl. goede praktijken) Nota VVSG i.s.m. partners (binnenkort op website) Vervolgtraject

VVSG - Meer informatie Afwegingskader verzelfstandiging: > Werking & Organisatie > Verzelfstandiging > laatste versie in rechterkolom Verzelfstandigen, samenwerken of uitbesteden? Een keuze-instrument voor lokale besturen (Verhoest, De Herdt, Vanholsbeeck; 2009) Verzelfstandiging en samenwerking op lokaal vlak (VVSG/Politeia; losbladige publicatie) Contact: David Vanholsbeeck Tel. 02/

Vragen? Vergeet uw evaluatieformulier, badge en aanwezigheidsattest niet!