Wat met het nieuwe OCMW- decreet?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Afwegingskader verzelfstandiging
Evaluatie topmensen 10 december 2008
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
DELFT, 7 NOVEMBER 2011 STUDIEBIJEENKOMST ADELBERTKERK mr. Petra M.M. Stassen
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Introductieprogramma nieuw gekozen mandatarissen OCMW-raadsleden Februari - april 2007.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s VVSG
OCMW decreet bekeken vanuit het oog van de ontvanger De verantwoordelijkheid van de ontvanger bij de uitgaven T.U.R.B.O
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Beleids- en Beheerscyclus
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
VVOS LIMBURG 13 DECEMBER 2007 PIET VAN SCHUYLENBERGH DIRECTEUR AFDELING OCMW’S VVSG Het OCMW-decreet.
Opportuniteiten in lokaal beleid en gemeentelijke instellingen voor vertoning van kunst en cultuur Hilde Plas.
Slim samenwerken tussen OCMW’s
Het OCMW-decreet ontleed
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Hoorzitting Vlaams Parlement - 9 mei Wijziging OCMW- decreet Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Ontwerp van OCMW-decreet Hoorzitting commissie BA Vlaams Parlement 10 juni 2008 Standpunt VVSG 1.
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
Decreet van 6 juli 2012: wat is gewijzigd in het eredienstendecreet?
Betrouwbaarheidstypologie
Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 – een inleiding
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Situering van de evaluatie van de decretale graden in het juridisch kader 30 september 2009 Marijke De Lange Stafmedewerker gemeentepersoneel VVSG 1.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Richtlijnen voor meerjarenplan bij OCMW’s
Financiële rapportering
Missie, visie, strategie & jaarplan
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Budgethouderschap in het Gemeente- en OCMW-decreet Workshop Kenniscentrum Vlaamse Steden Hasselt, 16 september 2009 Jan Leroy, VVSG.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
 Timing:  Nota Min. Bourgeois aan leden van de Vlaamse Regering : voorontwerp van decreet tot wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Aanpak en praktijkervaring
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Rol en positie omgevingsambtenaar
Het decreet betreffende de bestuurlijk- administratieve archiefwerking – het ARCHIEFDECREET en de lokale besturen (B.S. 5 aug. 2010) 1.
Visum en overheidsopdrachten
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
Zullen de OCMW’s verdwijnen ? Provinciale Trefdag Strategieën voor een lokaal armoedebeleid 27 juni 2016 Johan Vandenbussche Vakgroep Sociaal Werk en Sociale.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Piet Van Schuylenbergh
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Decreet lokaal bestuur en Decreet lokaal sociaal beleid
Decreet Lokaal Bestuur: een stand van zaken
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Transcript van de presentatie:

Wat met het nieuwe OCMW- decreet? Piet Van Schuylenbergh, VVSG directeur afdeling OCMW’s Pieter Vanderstappen, VVSG stafmedewerker OCMW-wetgeving

Waarover gaat het nieuwe decreet? Niet: inhoudelijke taken van het OCMW =Federale bevoegdheid Organieke wet Wel:bestuurlijke werking van het OCMW = Bevoegdheid Vlaamse gemeenschap  Decreet

Structuur OCMW-decreet Indeling gemeentedecreet : Algemene bepalingen Bestuur van het OCMW Personeel Financiering, Planning en financieel beheer Werking Participatie van de burger IVA’s Externe verzelfstandiging en samenwerking Bestuurlijk toezicht en externe audit Samenwerking met gemeente Wijzigingsbepalingen Slotbepalingen

Algemene bepalingen Opdrachtverklaring : De OCMW’s beogen op het lokale niveau duurzaam bij te dragen tot het welzijn van de burgers, met behoud van hun opdracht voorzien in de OCMW-wet en andere wetten of decreten. De OCMW’s verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden. Ze betrekken de inwoners zo veel mogelijk bij het beleid en zorgen voor openheid van bestuur Er is al een OCMW-missie die sterk is (art. 1 en 2 OCMW-wet) : In elke gemeente is er een OCMW, dat het recht op maatschappelijke dienstverlening garandeert, zodat iedereen in de mogelijkheid gesteld wordt een menswaardig leven te leiden.

Het bestuur (1) Vele aanpassingen reeds door mini-decreet: vervroegde installatie, beide geslachten vertegenwoordigd, schrapping tucht raadsleden, enz. Einddatum op voordrachtsakte effectieve raadsleden en opvolgers mogelijk Mogelijkheid voor gemeentepersoneel om OCMW-raadslid te worden wordt beperkt tot max. 1/3 van het aantal raadsleden

Het bestuur (2) OCMW-voorzitter lid van het college burgemeester kan de RMW niet meer voorzitten (wel nog bijwonen + verdagingsrecht) Inzagerecht raadsleden: kopies niet voor dossiers individuele dienstverlening+verhaal Deontologische code

Het bestuur (3) Vervangingsregeling voorzitter Delegatie bevoegdheden voorzitter naar ondervoorzitter(s) Vast bureau : facultatief, doch met behoud van de huidige in de OCMW-wet omschreven bevoegdheden Meedelen – ter beschikking stellen – notulen VB, BC en RMW Bevoegdheidsverdeling : RMW is spelverdeler, doch zeer ingewikkeld geregeld Geen quorum na tweede oproeping al geldig

Het bestuur (4) Taakverdeling secretaris – financieel beheerder : cfr. gemeentedecreet In grote lijnen : Secretaris is leidend ambtenaar en rapporteert aan voorzitter en beleidsorganen Financieel beheerder heeft dubbele opdracht : onder functionele leiding van secretaris onder eigen verantwoordelijkheid

Secretaris (1) Leidend ambtenaar en dagelijks personeelsbeheer Verbindingsfiguur tussen ambtelijke en politieke niveau Afsprakennota Zorgt voor opstellen (in overleg met MT) van voorontwerp van : organogram, personeelsformatie en rechtspositieregeling personeel strategische nota MJP en beleidsnota budget verklarende nota budgetwijziging en interne kredietaanpassing

Secretaris (2) Bijwonen vergaderingen beleidsorganen (BC = facultatief) + voorbereiding dossiers + notuleren + adviesfunctie Verantwoordelijk voor goed functioneren diensten en interne controle Zit managementteam (MT) voor Organisatie briefwisseling en archief Kan budgethouder zijn (delegatie) Kan aanstellingsbevoegdheid personeel krijgen (delegatie)

Financieel beheerder (1) Onder functionele leiding secretaris : Opstellen (in overleg met MT) van voorontwerp van : financiële nota MJP, budget en budgetwijzigingen interne kredietaanpassingen Voeren van de boekhouding + afsluiten + opmaak inventaris en jaarrekening Verzorgen van financiële analyses en financiële beleidsvoering Thesauriebeheer (uitz. kasbeheer, zie verder)

Financieel beheerder (2) Onder eigen verantwoordelijkheid : Voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole (visum) Debiteurenbeheer Rechten van OCMW vrijwaren : Beslagleggingen Stuiten van verjaringen en verval Vestigen hypotheken Uitvaardigen dwangbevelen RMW informeren over vervallen huurovereenkomsten Voeren van rechtsgedingen als eiser

Gemeenschappelijke bepalingen m.b.t. decretale graden Deeltijdse invulling van de functies van secretaris en financieel beheerder Mogelijke invulling vanuit de gemeente : Tot 20.000 inwoners voor secretaris en financieel beheerder Ook voor maatschappelijk werker zonder enige inwonersgrens (wordt wellicht geschrapt) Akkoord gemeente-OCMW Eedaflegging : Secretaris en financieel beheerder : bij voorzitter in openbare vergadering RMW Alle andere personeelsleden : bij secretaris (MT) Vervanging secretaris en financieel beheerder

Managementteam Orgaan op ambtelijk niveau Diensthoofdenvergadering o.l.v. secretaris; organogram bepaalt wie in het MT zit Voorzitter maakt er met raadgevende stem deel van uit Coördinatie OCMW-diensten, bewaken van de eenheid in de werking en de kwaliteit van de organisatie en de informatiedoorstroming Betrokken bij opstellen van internecontrolesysteem, organogram, personeelsformatie, rechtspositieregeling personeel, strategische nota MJP, beleidsnota budget, nota’s bij budgetwijzigingen en interne kredietaanpassingen

Interne controle Te vergelijken met huidig administratief handboek Verantwoordelijkheid secretaris, kader wordt goedgekeurd door RMW Geheel van maatregelen en procedures om redelijke zekerheid te verschaffen over : bereiken van doelstellingen naleven van wetgeving en procedures betrouwbare financiële informatie efficiënt gebruik van middelen bescherming van activa voorkomen van fraude Kwaliteitseisen : functiescheiding, afbakening verantwoordelijkheden, continuïteit van de diensten Externe audit moet nagaan of systeem van interne controle goed werkt

Personeel (1) Organogram : RMW Personeelsformatie : RMW Rechtspositieregeling : RMW Aanstellings-, ontslag- en tuchtbevoegdheid : RMW, doch delegeerbaar aan vast bureau en/of secretaris

Personeel (2) Evaluatie : op ambtelijk niveau, cfr. gemeentedecreet en huidige OCMW-wet Secretaris en financieel beheerder : door RMW op basis van extern rapport en rapport VB Deontologie : cfr. gemeentedecreet, doch speciale aandacht voor geheimhoudingsplicht

Personeel (3) Rechtspositieregeling : Tucht : cfr. gemeentedecreet In principe dezelfde als het gemeentepersoneel RMW kan afwijkingen vaststellen (cfr. huidig art. 42 OCMW-wet) Vlaamse regering stelt algemene principes vast (schept mogelijkheden voor sectorale afwijkende regelingen) Statutaire aanstelling is uitgangspunt, mogelijkheden tot contractuele aanstelling zijn zeer ruim (de huidige + bijkomende) Mandaatstelsel mogelijk Tucht : cfr. gemeentedecreet

Planning en financieel beheer (1) Strategisch meerjarenplan (inhoudelijk en financieel) en operationeel jaarlijks budget (beleidsnota en cijfers) : ongeveer zoals nu Huidige budgetcommissie (voorz., secr., ontv.) valt weg Budgethouderschap : RMW is spelverdeler en delegeert In de knoop rond dagelijks bestuur Voorafgaand visum financieel beheerder, doch met mogelijke vrijstelling (VR !) en overruling, gekoppeld aan verzwaard toezicht

Planning en financieel beheer (2) Uitvoering betalingen : dubbele handtekening secretaris en financieel beheerder ! Thesauriebeheer : gedeelde verantwoordelijkheid secretaris (kas, dus munten en biljetten) en financieel beheerder (al de rest) Gebruik provisies en “kleine kassen”: via secretaris Allerlei rapporteringsverplichtingen (budgethouders, secretaris, financieel beheerder

Planning en financieel beheer (3) Controle op de jaarrekening versoepeld : via externe audit, opmerkingen gemeenteraad mogelijk, geen goedkeuringstoezicht gouverneur, enkel vaststellen van aansprakelijkheid bij fouten Geen borg meer voor de financieel beheerder, verantwoordelijkheden worden gespreid, bij betwistingen : RVV (vervangt bestendige deputatie als administratief rechtscollege) Kasnazicht door externe auditcommissie Externe auditcommissie : ambtenaren Vlaams gewest

Algemene bepalingen over werking Ondertekening stukken : iets vergelijkbaars als in de OCMW-wet : in principe voorzitter en secretaris, maar : mogelijkheid tot delegatie naar het politieke en ambtelijke niveau eigen verantwoordelijkheid van financieel beheerder, maatschappelijk werkers, budgethouders en ieder personeelslid aan wie een bevoegdheid is gedelegeerd Beheer van goederen : cfr. nu, ook participatie in gemeentelijke EVA van privaat recht mogelijk

Participatie van de burgers Klachtenbehandeling op ambtelijk niveau Inspraak (burgers betrekken bij beleid) Voorstellen (burgers kunnen, onder bepaalde voorwaarden, op de raad een voorstel of vraag toelichten) Verzoekschriften (burgers kunnen vragen en verzoeken indienen bij de raad) Niet : gemeentelijke volksraadpleging

IVA’s (1) Diensten met operationele autonomie, beheerd buiten de algemene diensten van het OCMW, dus meer dan een activiteitencentrum Geen aparte rechtspersonen ! Enkel RMW kan ze oprichten Beheersovereenkomst tussen RMW en hoofd van het IVA Hoofd van het IVA is budgethouder; kan verder delegeren

IVA’s (2) Personeel is wel OCMW-personeel, dus zelfde rechtspositieregeling Beheer : zelfde regels als OCMW Apart budget en jaarrekening, wordt geconsolideerd met OCMW-budget en -jaarrekening Afzonderlijk beheer voor ziekenhuizen (beheerscomité) blijft bestaan

Externe verzelfstandiging en samenwerking Pure overname van hoofdstuk XII, XIIbis en XIIter, OCMW-wet

Bestuurlijk toezicht en externe audit (1) Toezicht college : OCMW-voorzitter mag niet meestemmen Restrictievere invulling van begrip “algemeen belang” (cfr. gemeentedecreet) : elke belang dat ruimer is dan het gemeentelijk belang De lijstbesluiten : iets ruimer : alle RMW-besluiten, behalve over individuele dienstverlening en verhaal Andere termijnen

Bestuurlijk toezicht en externe audit (2) Interne auditcommissie valt weg, OCMW’s kunnen wel interne audit organiseren als ze dit willen Externe auditcommissie met ambtenaren Vlaams gewest OCMW’s betalen mee !

Bestuurlijk toezicht en externe audit (3) Inhoud van externe audit : 5 punten zeker Wettigheidscontrole Controle op de financiële documenten Controle van inventaris Controle boekhouding en jaarrekening Evaluatie van het systeem van interne controle van OCMW, de IVA’s en de verenigingen “hoofdstuk XII OCMW-wet” Bijkomend op vraag van het OCMW/Gemeente : Beoordelen van de mate waarin het OCMW zijn eigen doelstellingen bereikt heeft Verbetervoorstellen

Samenwerking met de gemeente Behoud mini-decreet : OCMW-voorzitter lid van het CBS (facultatief, pas verplicht in 2013) afschaffing overlegcomité + adviesprocedure via CBS (facultatief, pas verplicht in 2013) mogelijkheid voor gemeente en OCMW om op elkaars personeel een beroep te doen en gemeenschappelijke diensten in te richten

Beoordeling (1) Op hoofdlijnen: Geen concept, geen visie op de verhouding gemeente – OCMW en bestuurlijke toekomst van de OCMW’s, waardoor elk nieuw instrument een bedreiging vormt Te gedetailleerd : 100 artikels uit OCMW-wet worden vervangen door bijna 300 nieuwe artikels De verhouding tussen politiek en personeel moet geregeld worden in de afsprakennota, en niet door verplichte opname van de voorzitter in het managementteam.

Beoordeling (2) Mogelijke invulling van de decretale graden (secretaris, fin. beheerder, MW-er) vanuit de gemeente moet eruit! Delegatie van bevoegdheden en financiële organisatie moet véél eenvoudiger; huidige tekst is achteruitgang voor OCMW’s Het kasbeheer moet in één hand

Verdere verloop De bedoeling van de Vlaamse Regering is dat het OCMW-decreet voor het zomerreces in het Vlaams Parlement goedgekeurd wordt. De Vlaamse Regering moet voor de meeste artikels de datum van inwerkingtreding bepalen.

Verdere initiatieven van de VVSG Pocket: Het OCMW- decreet ontleed Vernieuwde OCMW- codex Provinciale studiedagen in samenwerking met de provinciale bestuursscholen (september)

Vragen of opmerkingen? Vul de vragenkaart in en geef ze af bij het buitengaan - Of stuur een mailtje naar: Pieter.vanderstappen@vvsg.be U kan deze presentatie vanaf 17/04 downloaden op www.vvsg.be