Onthaalbeleid stad Dendermonde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Onze kernwaarden.
Evaluatie van mentorprojecten
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
COMPETENTIEONTWIKKELING
Medezeggenschap en de Benchmark
STRATEGISCHE PLANNING
WIVO 10 juni 2011 Evelien Mahieu – provinciebestuur Antwerpen
Methodisch begeleiden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Projectonderwijs in het HBO
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
1 Kader Deel I Positionering Deel III Organisatie -aspecten Deel II Afstemming tss. onderdelen van organisatie, klant & dienstenconcept = interne oriëntatie.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Logical Framework Approach
Bedrijfspsychologie en Personeelsbeleid
Onthaal van nieuwe medewerkers bij lokale besturen
Opdracht 5 HRM in de praktijk: Centric Managed ICT Services Strategisch Personeelsmanagement (SPM) Groep 7: M. Strate M. van Limburg J. Luijrink B. Luttikhuis.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Utrecht, 11 juni
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Evenwicht tussen mens en werk Economische Context Maatschappelijke Context Doelstellingen Strategie Structuur Processen ORGANISATIE PERSONEELS -BELEID.
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Opleiden van medewerkers
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Hoe voer je een competentiegericht aanwervingsbeleid ? An Van Damme - JES vzw.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
De case Oostkamp.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Organisatie van de HRM-functie
Toekomst Financiële Functie
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
ARBO.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Uiterlijke tekenen van godsdienstovertuiging bij openbare besturen
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Opleiding Hiërarchische lijn Onthaalbeleid
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Onboarding: meer info? Ardienne Verhoeven:
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
AMIF Project OCMW Antwerpen
EGOV SELECT.
Aan de slag met vrijwilligers
Transcript van de presentatie:

Onthaalbeleid stad Dendermonde Petra Beeckman, personeelsconsulente

Geïntegreerd HR-beleid Kerncompetenties Dendermonde: Klantgerichtheid, Samenwerken, Flexibiliteit, Communicatie Aanwerven en mutatie Competenties kunnen Opleiding Productiviteit, kwaliteit, snelheid Doelstellingen strategisch plan Dendermonde Evaluatie Motivatie Arbeidsgedrag willen Beloning Autonomie mogen Inhoud functie (regelruimte)

Geïntegreerd HR-beleid Kerncompetenties Dendermonde: Klantgerichtheid, Samenwerken, Flexibiliteit, Communicatie Aanwerving en mutatie Onthaalbeleid Competenties Productiviteit, kwaliteit, levertijd Doelstellingen strategisch plan Dendermonde Arbeidsgedrag Opleiding Motivatie Beoordeling

Onthaal binnen HR Selectie-instrument (instroom) Competentiewoordenboek Competentieprofielen Conclusie: onthaal is een onderdeel van een groter verhaal Selectie-instrument (instroom) Onthaalbeleid VTO Evaluatie-instrument

Waarom onthalen? Geen onthaalbeleid Niet systematisch: wie zegt wat wanneer Geen beeldcorrectie (psychologisch contract) Vaak te veel te snel Tijdverlies Isolatie

Waarom onthalen? Sneller betere resultaten van medewerkers Grotere motivatie van de medewerkers Profilering van de werkgever naar het publiek Verbeteren van communicatie tussen diensten Duidelijkheid scheppen over wat van de medewerkers wordt verwacht en hoe de opdracht zich situeert in de grotere context van de organisatie

Hoe onthalen ? Centraal Decentraal Schriftelijk Onthaalmap Informatie structureren / netwerken introduceren Centraal Decentraal Schriftelijk Onthaalmap Dienstgerichte informatie Mondeling Onthaaldag Diensthoofd Peter / meter

Onthaalmap: inhoud Hoofdstuk I: Bestuur en structuur (missie, structuur en begrippen, organogrammen, locaties stadsdiensten) Hoofdstuk II: Dienstgericht onthaal (decentraal) (werken op ……. dienst, voorstelling structuur van de dienst en uit te voeren taken, peter/meterschap Hoofdstuk III: Services voor het personeel (personeelsdienst, sociale dienst stadspersoneel, vertrouwensperso(o)nen,verzekeringen,veiligheid en welzijn op het werk) Hoofdstuk IV: Reglementen (arbeidsreglement, vormingsreglement, evaluatiereglement, ICT-reglement, huisstijl, huishoudelijk reglement

Onthaalmap: praktijk

Waarop letten? Intranet: enkel als iedereen toegang heeft Wie zorgt voor de informatieversheid?

Onthaaldag: inhoud Voorstelling werking stadsbestuur en diensten Functionele loopbaan en evaluatie Loonberekening en flexibel werken Sociale dienst voor personeel Welzijn en veiligheid Deontologisch code Eedaflegging Receptie met kennismaking college burgemeester en schepenen.

Onthaaldag: praktijk Ruimte voor vragen en antwoorden is fundamenteel Zo veel mogelijk individuele informatie Informele sfeer, verplichte aanwezigheid Eedaflegging is formeel Voldoende frequent inrichten maar best niet tijdens de eerste drie weken.

Wie is hierbij betrokken? stadssecretaris personeelsleden personeelsdienst preventieadviseur verantwoordelijke sociale dienst

Peter / meter en diensthoofd Individuele begeleiding met nadruk op de eigen functie Peter / meter: sociale integratie en aanspreekpunt Taak: rondleiding op maat, aangeduide begeleider voor dagdagelijks gebruik Diensthoofd: functie-inhoud Rol van de dienst binnen de organisatie evaluatieprofiel, concrete taken, ontwikkelingsbehoeften vanuit selectieverslag

Waarop letten? Aandacht voor evenwicht tussen kennis en sociale aspecten Denken vanuit de zwaksten: eenvoudige taal, vraag en antwoord, symbolen Afstemmen met andere HR-instrumenten, met informatiedienst Organisatie + dienst + functie Constant evalueren