Netwerking & Organisatieontwikkeling Uitwisselen van ervaringen en goede praktijken binnen het OCMW Waregem Ruud Bourmanne – Consulent Kwaliteit Dexia Bruno De Backer – Secretaris OCMW Waregem “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
Geïntegreerd managementsysteem OCMW Waregem: ISO 9001 op basis van een geïntegreerd managementsysteem primeur in Vlaanderen en België Aanleiding van samenwerking met Dexia Performance Inhoud Praktische ontwikkeling van verbeterbronnen Beheer en structuur Netwerking en uitwisselen van ervaringen “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
Aanleiding van samenwerking met Dexia Performance Uiteenlopende en complexe regelgeving ( nieuw OCMW decreet) Planverplichtingen Rapporteringen en bewijslasten Kwaliteitsdecreten en verplichte handboeken Klachtenbehandeling Externe audits & inspecties Voldoen aan bestaande verplichtingen en wensen Anticiperen op toekomstige nieuwe eisen en wensen van alle betrokken partijen “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
Aanleiding van samenwerking met Dexia Performance HOOFDDOELSTELLING: Maximaliseren van de tevredenheid van zowel klanten, medewerkers als andere belanghebbende partijen (overheden, leveranciers, …) 3 EISEN / UITGANGSPUNTEN: Overzichtelijk Beheersbaar Werkbaar Geïntegreerd managementsysteem OCMW Waregem Partnerschap met Dexia piloot “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 Inhoud Antwoorden op de nood aan duurzame ontwikkeling door te streven naar permanente verbetering op het vlak van: KWALITEIT klantentevredenheid VEILIGHEID EN GEZONDHEID MEDEWERKERS beheersen risico’s MILIEU beheersen impact ETHIEK / INTEGRITEIT waarden, regels en richtlijnen op basis van erkende normen “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
Permanent verbeteren ISO 9001 KLANTEN EISEN TEVREDENHEID Beheer van de middelen Meten, Analyseren en Verbeteren Realisatie van product / dienst Verantwoorde-lijkheden van de Directie INPUT OUTPUT “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 Procesmap “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
Verbeterbronnen Verbetervoorstellen Verbeteractieplan Meldingssysteem voor het melden en opvolgen van opmerkingen, klachten, verbetervoorstellen, risico’s,, integriteitsinbreuken, … van medewerkers, cliënten, andere Tevredenheids- onderzoeken: personeel cliënten Opvolgen en meten Van de beleids-doelstellingen Procedures, werkinstructies, functionerings-nota’s Beschrijving van bestaande werkmethodes Risico-analyses : veiligheid & gezondheid milieu ethiek / integriteit Opvolging interne vergaderingen: Op alle niveaus binnen de organisatie Interne en externe audits Periodieke kwaliteits-vergadering Self-assessments: doorlichting van de eigen organisatie Vergelijkende bezoeken bij andere organisaties, … “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 Structuur “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
Netwerking en uitwisselen van ervaringen Managementteam Directiebeoordelingen (6 maandelijks) DOEL: Beoordelen doelgerichtheid en functioneren van het kwaliteitssysteem AGENDA Overlopen alle verbeterbronnen op het vlak van: Genereren verbeteracties Opvolgen verbeteracties Communicatie Kwaliteitsbeleid en -doelstellingen “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
Netwerking en uitwisselen van ervaringen 2. Kwaliteitsvergaderingen (3 maandelijks) Per kwaliteitsgroep Aanwezig: Referenten en correspondenten Verantwoordelijken van diensten AGENDA: Opvolgen en sturen van verbeteracties, meldingen, … verbeteractieplan Opvolgen en sturen van doelstellingen en metingen boordtabel Opvolgen van de documentaire basis (wijzigingen in procedures, formulieren,…) “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
Netwerking en uitwisselen van ervaringen 3. Bestaande vergaderstructuur: Middenkader, stafvergaderingen, teamvergaderingen, … Behandeling en bespreking van meldingen, doelstellingen, metingen en verbeteracties 4. Netwerk van vertrouwenspersonen Binnen de diensten ethische kwesties en vragen bespreekbaar maken Basis: deontologische code Doel: Verfijning en aanvulling code Code tot leven brengen / houden Aangenaam werkklimaat creëren “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
Netwerking en uitwisselen van ervaringen 5. Milieuteam Samengesteld vanuit verschillende diensten Doel: Uitvoeren en opvolgen metingen Milieubewustzijn vanuit de werkvloer opbouwen 6. Ad hoc werkgroepen 7. Permanent verbeteren : wat kan (nog) beter ? “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007
“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 Contactgegevens Ruud Bourmanne – Consulent Kwaliteit Dexia Pachecolaan 44 – 1000 Brussel Tel. 02 / 222 00 72 GSM. 0478 / 87 95 24 E-mail: ruud.bourmanne@dexia.be Bruno De Backer – Secretaris OCMW Waregem Schakelstraat 41 – 8790 Waregem Tel 056 / 62 98 40 E-mail : bruno.debacker@ocmw.waregem.be “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007