Netwerking & Organisatieontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Menno Karres Lead Auditor
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Resultaten van een eerste pilot met de vragenlijst voor het beoordelen van de antroposofische identiteit in zorginstellingen Erik Baars.
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Kennisnetwerk in de procesindustrie
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
en wordt mede mogelijk gemaakt door:
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
1.3 Kwaliteitsborging.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Ombudsdienst. Ontstaan  Uiteenlopende kanalen : pers, politiek, Gedelegeerd bestuurder,… OMBUDSDIENST Klachten tegen het FAVV Kwaliteitssysteem  Klachtenbeheer:
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Aanpak en praktijkervaring
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kennisdag: Het nieuwe {samen}werken Kwaliteitscirkels: Samenwerken aan verandering, verbetering en uitmuntendheid Ruud Bourmanne.
Transcript van de presentatie:

Netwerking & Organisatieontwikkeling Uitwisselen van ervaringen en goede praktijken binnen het OCMW Waregem Ruud Bourmanne – Consulent Kwaliteit Dexia Bruno De Backer – Secretaris OCMW Waregem “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

Geïntegreerd managementsysteem OCMW Waregem: ISO 9001 op basis van een geïntegreerd managementsysteem  primeur in Vlaanderen en België Aanleiding van samenwerking met Dexia Performance Inhoud Praktische ontwikkeling van verbeterbronnen Beheer en structuur Netwerking en uitwisselen van ervaringen “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

Aanleiding van samenwerking met Dexia Performance Uiteenlopende en complexe regelgeving ( nieuw OCMW decreet) Planverplichtingen Rapporteringen en bewijslasten Kwaliteitsdecreten en verplichte handboeken Klachtenbehandeling Externe audits & inspecties Voldoen aan bestaande verplichtingen en wensen Anticiperen op toekomstige nieuwe eisen en wensen van alle betrokken partijen “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

Aanleiding van samenwerking met Dexia Performance HOOFDDOELSTELLING: Maximaliseren van de tevredenheid van zowel klanten, medewerkers als andere belanghebbende partijen (overheden, leveranciers, …) 3 EISEN / UITGANGSPUNTEN: Overzichtelijk Beheersbaar Werkbaar Geïntegreerd managementsysteem OCMW Waregem Partnerschap met Dexia  piloot “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 Inhoud Antwoorden op de nood aan duurzame ontwikkeling door te streven naar permanente verbetering op het vlak van: KWALITEIT  klantentevredenheid VEILIGHEID EN GEZONDHEID MEDEWERKERS  beheersen risico’s MILIEU  beheersen impact ETHIEK / INTEGRITEIT  waarden, regels en richtlijnen op basis van erkende normen “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

Permanent verbeteren ISO 9001 KLANTEN EISEN TEVREDENHEID Beheer van de middelen Meten, Analyseren en Verbeteren Realisatie van product / dienst Verantwoorde-lijkheden van de Directie INPUT OUTPUT “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 Procesmap “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

Verbeterbronnen Verbetervoorstellen  Verbeteractieplan Meldingssysteem voor het melden en opvolgen van opmerkingen, klachten, verbetervoorstellen, risico’s,, integriteitsinbreuken, …  van medewerkers, cliënten, andere Tevredenheids- onderzoeken: personeel cliënten Opvolgen en meten Van de beleids-doelstellingen Procedures, werkinstructies, functionerings-nota’s  Beschrijving van bestaande werkmethodes Risico-analyses : veiligheid & gezondheid milieu ethiek / integriteit Opvolging interne vergaderingen:  Op alle niveaus binnen de organisatie Interne en externe audits Periodieke kwaliteits-vergadering Self-assessments: doorlichting van de eigen organisatie Vergelijkende bezoeken bij andere organisaties, … “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 Structuur “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

Netwerking en uitwisselen van ervaringen Managementteam Directiebeoordelingen (6 maandelijks) DOEL: Beoordelen doelgerichtheid en functioneren van het kwaliteitssysteem AGENDA Overlopen alle verbeterbronnen op het vlak van: Genereren verbeteracties Opvolgen verbeteracties Communicatie Kwaliteitsbeleid en -doelstellingen “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

Netwerking en uitwisselen van ervaringen 2. Kwaliteitsvergaderingen (3 maandelijks) Per kwaliteitsgroep Aanwezig: Referenten en correspondenten Verantwoordelijken van diensten AGENDA: Opvolgen en sturen van verbeteracties, meldingen, …  verbeteractieplan Opvolgen en sturen van doelstellingen en metingen  boordtabel Opvolgen van de documentaire basis (wijzigingen in procedures, formulieren,…) “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

Netwerking en uitwisselen van ervaringen 3. Bestaande vergaderstructuur: Middenkader, stafvergaderingen, teamvergaderingen, … Behandeling en bespreking van meldingen, doelstellingen, metingen en verbeteracties 4. Netwerk van vertrouwenspersonen Binnen de diensten ethische kwesties en vragen bespreekbaar maken Basis: deontologische code Doel: Verfijning en aanvulling code Code tot leven brengen / houden Aangenaam werkklimaat creëren “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

Netwerking en uitwisselen van ervaringen 5. Milieuteam Samengesteld vanuit verschillende diensten Doel: Uitvoeren en opvolgen metingen Milieubewustzijn vanuit de werkvloer opbouwen 6. Ad hoc werkgroepen 7. Permanent verbeteren : wat kan (nog) beter ? “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 Contactgegevens Ruud Bourmanne – Consulent Kwaliteit Dexia Pachecolaan 44 – 1000 Brussel Tel. 02 / 222 00 72 GSM. 0478 / 87 95 24 E-mail: ruud.bourmanne@dexia.be Bruno De Backer – Secretaris OCMW Waregem Schakelstraat 41 – 8790 Waregem Tel 056 / 62 98 40 E-mail : bruno.debacker@ocmw.waregem.be “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007