VISIE OP HET STEDELIJK VESTIGINGSBELEID S.C.M.S. n.v. Uitbreidingstraat 18/5 2600 Antwerpen BELGIE + 32 3 740 09 80 Jeroen V.M. Hafkamp CEO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Habitatrichtlijn Wat wil ze bereiken?  Specifiek: habitats en soorten van Europees belang in een gunstige staat van instandhouding behouden of herstellen.
Advertisements

Actieve verdiensten voor Independent Business Managers (IBM) 1.Hoe word je een IBM? 2.Wat zijn de voordelen? 3.Wat kan je er mee verdienen? voorwaarden.
Wonen, werken en zorgen 50plus de financiële aspecten.
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Rentetoelage Hinder Openbare Werken Agentschap Ondernemen.
‘onderscheidend of inconsistent?’
Kulturhus Oudehaske Presentatie voor bewoners (participanten) in Oudehaske Ontleend aan rapport “Projectbureau Kulturhus d.d. 20 januari 2006” Stuurgroep:
Visie ‘t Haarhoes Noordijk 24 april 2013.
FUSIE VROUWEN van… Samen sterker!
Retail Marketing Services
Hoe is jouw verhaal ? 31 mei Scenario: stilstand (geen inflatiecorrectie) 2.
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Nederlands Fonds voor de Film Consulent Filmvertoning Advies en ondersteuning overheden, branche en filmsector.
Tentoonstelling.
 Begroting over de periode  1 januari 2012  tot  1 april 2013.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Samenwerking UnieKo – Randstad
Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Come out and play: gamen in de stad. Positiebepaling Actie in de stad Smartphone of PDA Citygames: wat is het?
Nieuwe Natuur Flevoland Durf groots te kiezen, kies voor grootse Natuur! Huib Hermus 20 februari 2014.
SOCIO-ECONOMISCHE SITUATIE IN EIGEN OMGEVING
{ DMI Vastgoed. Groei: van klassieke projectontwikkelaar naar specialist in PPS: - 11 jaar geleden: eerste PPS in België; - vandaag: 26-tal PPS-projecten.
Gedelegeerd bestuurder
Winkelen in Vlaanderen 2.0: Programma Handelskernversterking
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Kulturhus De Bijenkorf Borne
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW Erfgoedhuis Den Wolsack Oude Beurs 27 | 2000 A NTWERPEN T: 03/ | F: 03/
Middelen voor je buurt, je dorp je streek? Over oproepen, fondsen en projectrekeningen in de schoot van de Koning Boudewijnstichting Ludwig Forrest 23/03/10.
Ontwikkeling cultuur in het licht van 2015
Ondernemersfonds. De profijtelijke stedelijke ontwikkeling onderzoek Gerard Marlet De maatschappelijke waarde van horeca en cultuur Lifetime wonen, leven.
Marc Verbeeten Uitgangspunten Het realiseren van een maatschappelijke versterking door de energierekening, op een duurzame manier, omlaag.
Economie H3b 26 maart  Bespreken SO  Vragen over stof?  Laatste kans op vakhulp.
Stedelijke Preventiedienst Stad Brugge Jeugdopbouwwerk
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Bijeenkomst Doelstelling 2 Groot Oost 25 januari 2007.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
“Centrum Genk, Bruisend Stadshart”
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
NETWERKSESSIE VLAAMS-BRABANT “CIJFERS IN DE ETALAGE” 22 NOVEMBER 2013.
Studiedag 22 april 2008 Brussel “REGIO MIDDEN-KEMPEN BEWEEGT!”
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
wonen in the White Gilbert Deley Managing Director
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Middenstandsvereniging Heusden-Zolder vzw heet u welkom
Monument: lust of last? Maatschappelijk Vastgoed congres 2014.
17 oktober Typ hier de titel 2 In jaarplan 2010 We nemen deel aan acties en initiatieven die op provinciaal niveau worden opgezet rond het Europese.
Bijeenkomst 24 oktober Ontwikkeling Ondernemersfonds woensdag 24 oktober 2012 de Observant, Amersfoort.
LOKEREN LEEFT!: HOE HET BEGON Rudi Van Hecke Diensthoofd Communicatie en Stadspromotie Workshop digitale media Vrijdag 30 november 2012.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Werkzoekenden bestrijden werkloosheid …over het vergroten van de arbeidsmarkt en koopkracht, het aanjagen van de economie, door het verminderen van de.
BIZ: bedrijveninvesteringszone Wat en hoe? Wat: Een instrument voor ondernemers om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
Nabijheid, bereikbaarheid en duurzaamheid in polycentrische stedelijke systemen Kobe Boussauw, Joren Sansen, Michiel van Meeteren & Ward Ronse promotoren:
Het Carré Een nieuwe visie op het historisch centrum De Heerenveense School 11 juli 2012.
Werken met online toepassingen VVSG trefdag – 30 mei 2017
GEBIEDSWERKING.
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

VISIE OP HET STEDELIJK VESTIGINGSBELEID S.C.M.S. n.v. Uitbreidingstraat 18/ Antwerpen BELGIE Jeroen V.M. Hafkamp CEO Shopping Center Management Services

In beheersportefeuille: Basilix Shopping Center - Brussel ETC - Eupen Galeries Saint Lambert - Luik Galeries Toison d’Or - Brussel Julianus Shopping - Tongeren K in Kortrijk - Kortrijk Les Grands Prés - Bergen Pieter Van Aelst - Aalst Promenade Winkelcentrum - Kapellen Warande Shopping - Beveren Wijnegem Shopping Center – Wijnegem retailpark - Jumet retailpark - Moeskroen retailpark - Wilrijk … S.C.M.S staat voor een brede waaier van gespecialiseerde diensten en adviezen inzake de ontwikkeling, de exploitatie en het specifieke management van shopping centra. stadsprojecten Basilix Shopping Center - Brussel Galeries Toison d’Or - Brussel Julianus Shopping - Tongeren K in Kortrijk - Kortrijk Pieter Van Aelst - Aalst Promenade Winkelcentrum - Kapellen Warande Beveren - Beveren Galeries Saint Lambert - Luik

Stedelijk vestigingsbeleid in de praktijk

Reinaert Galerie – Sint-Niklaas Galerij De Ware Vrienden – Hasselt Bruulcenter – Mechelen Den Tir – Antwerpen ( m² > m²) …

Stop met versnippering Stop met leegloop van de zelfstandigen uit de stad Binnenstedelijke visie vraagt politieke moed om grootschalige projecten te creëren die geen compromis zijn van de politiek maar de wens zijn van de ondernemers. cfr. honderden projecten in Nederlandse binnensteden > Streven naar een nieuw branche-patroon waar niet alleen ruimte is voor zij die de hoogste huren betalen maar zij die de meeste toegevoegde waarde hebben voor de stad naast de noodzakelijke ketenbedrijven vb.: ijsverkoper, slager, bakker, schoenlapper, …

Stad is verplicht lange termijnvisie neer te leggen die duidelijkheid schept Meer moed tot binnenstedelijke onteigeningen doch met behoud van cultuur-historisch karakter voor (PPS-)projecten Zoniet speelt het winstbejag van huidige beleggers > hoogstbiedende krijgt pand > nog meer eenheidsworst in winkelstraten > oninteressante stad

praktijk-voorbeeld : de winnende stad !

OPRICHTING HANDELSDISTRICT (=BID) KORTRIJK CENTRUM = Overlegplatform (v.z.w.) tussen : -bestaande handelaars/ondernemers/socio-economische verenigingen in kernwinkelgebied van Kortrijk -nieuw shopping center K in Kortrijk -stad Kortrijk Doel : -vergroten van de uitstraling en de commerciële dynamiek van de Kortrijkse commerciële kernzone via o.m. initiatieven ter versterking van marketing en promotie Bijdrage: -€ ,- door bestaande Kortrijkse handelaarsverenigingen met garantie van stad Kortrijk -€ ,- door handelaarsvereniging shopping center K in Kortrijk -€ ,- door stad Kortrijk -Gedurende 10 jaar

Anno 2000: Allerlei handelaarsverenigingen van Kortrijk hadden elk hun eigen beperkte budget voor gefragmenteerde events enkel ten voordele van eigen handelaars Anno 2013: Jaarlijks marketingbudget van handelaarsvereniging van shopping center K in Kortrijk: € ,- (incl. € ,- bijdrage aan BID) > Totale marketingbudget voor handelscentrum Kortrijk bedraagt nu: + € ,- van shopping center K in Kortrijk (handelaarsvereniging) + € ,- van BID Kortrijk = € ,- = synergie tussen animaties/promoties/publiciteit K in Kortrijk en overige handelaars centrum Kortrijk &

Bedankt voor uw aandacht !