Implementatie Uniek Loket 26 november 2009. 3 thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Public e-procurement beknopte schets.
IPDC start Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus
Digitaal indienen van een milieuvergunningsaanvraag via het eMIL-loket 15 september 2010.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
IRIS, OOG VOOR ONDERNEMEN 1. 2 IRIS. Filmpje Iris.
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Economic Operators Registration and Identification
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Adobe formulieren : stand van zaken.
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
Gemeentelijk economisch beleid
Procesintegratie staat voorop!
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
E-GOVERNMENT Dian Verbruggen 04 november 2003 Informatica.
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Mechelen, 26 november 2009 E-link Maart 2009 – Februari 2011.
OMZETTING VAN DE KADERRICHTLIJN DIENSTEN Internal Market Information System (IMI) Sven Baeyens FOD Economie, KMO, Middenstand en.
Page 1 Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid De Europese Dienstenrichtlijn: Recht op informatie Caroline Poot – 26 november 2009.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
1 De Europese Dienstenrichtlijn Samenwerking uniek(e) loket(ten) en lokale besturen EDRL - Studiedag V.V.S.G. 13 oktober 2008 Antwerpen.
Leslie PAESSCHIERSSENS
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Inter-provinciale studie detailhandel
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Het E-loket ® burgerzaken
LIN-Infodag - 24 mei Verwachtingen van een ontheffingsaanvraag AROHM Inge Leenders Afdeling Stedenbouwkundige Vergunningen.
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
Het elektronische zorgplan
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 P&O-prioriteiten 2005 Respons : 22 op 39 entiteiten, of 56,5%
HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning. HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning Stand van zaken : –beslissing VR 04 juni 2004 –verdere evoluties.
Bea? Wie is Bea? Wouter Verhaverbeke
OMGEVINGSVERGUNNING VERENIGT BOUW- EN MILIEUVERGUNNING INTEGRATIE MER VERSNELLING VAN INVESTERINGSPROJECTEN Philippe Muyters – Vlaams minister van Ruimtelijke.
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
HR NETWERK 2015, EEN ANDERE AANPAK. Wat willen we bereiken ? HR netwerk ’15 2 Verdere versterking van het HR netwerk als spil – instrument rond.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Mijn eerste stappen als ondernemer. Aan welke voorwaarden en formaliteiten moet ik voldoen? Frans Vanommeslaeghe 10u15 – 11u.
Agentschap Ondernemen. Wat is het Agentschap Ondernemen? ► Vlaamse overheid ► maakt deel uit van het beleidsdomein EWI (Economie, Wetenschap en Innovatie)
Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Title Sub-title PLACE PARTNER’S LOGO HERE European Commission Enterprise and Industry Advies voor uw onderneming binnen handbereik Gunter Lauwers European.
Digitaal infopunt voor het ondernemen in regio Brugge RESOC- 4 november 2008.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Wegenwerken voor uw deur? Uw winkel voor een lange periode onbereikbaar voor het verkeer? Dan kan u financiële steun krijgen van de Vlaamse en federale.
Verduurzaming van bedrijventerreinen in het werkgebied van RESOC Brugge en RESOC Oostende via de uitbouw van samenwerkingsverbanden tussen bedrijven.
Piet Van Schuylenbergh
Lokaal loket kinderopvang
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Lokaal loket kinderopvang
Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht
Transcript van de presentatie:

Implementatie Uniek Loket 26 november 2009

3 thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren (Financieel) Steunen Netwerking Missie: promotie ondernemerschap EUROPE:EFRO Enterprise Europe Network 300 mio euro 280 FTE Agentschap Ondernemen

Implementatie Uniek Loket Belangrijkste bepalingen EDRL Implementatie van het één loket Onderscheid procedures Voorbeelden procedures Mogelijkheden dienstverrichter Uitbouw Uniek Loket Uitdagingen Toekomstverwachtingen

Eén loket moet worden voorzien waar de dienstverlener al zijn administratieve formaliteiten kan vervullen. De administratieve afhandeling om toegang te krijgen moet via elektronische weg kunnen gebeuren. De dienstverlener moet op één plaats alle relevante informatie kunnen bekomen (artikel 7). Belangrijkste bepalingen EDRL

De procedures moeten zo transparant en eenvoudig mogelijk zijn. Er wordt een plicht tot administratieve vereenvoudiging opgelegd. Er moet een zo maximaal mogelijke administratieve samenwerking komen tussen de lidstaten wat de uitwisseling van informatie betreft.

Implementatie van het één loket Concept wordt gedefinieerd als Uniek Loket (UL) –Front office = Erkende Ondernemingsloketten (EOL) –Middle office = Agentschap Ondernemen + CPV –Back offices

Onderscheid procedures Niet-complexe procedure Procedure die op gestandaardiseerde wijze kan worden afgehandeld via vaste templates zonder dat er interactie moet zijn tussen de administratie en de aanvrager. Complexe procedures Procedure die niet op gestandaardiseerde wijze kan worden afgehandeld en waar telkens het dossier in functie van de specifieke situatie van de aanvrager moet worden ingevuld en opgesteld (bv. bouwvergunning)

Voorbeelden van procedures Erkenning energiedeskundige Erkenning stookolietechnicus Vergunning uitbaten reisbureau Erkenning mestvoerder

Mogelijkheden dienstverrichter Complexe procedure Niet-complexe procedure Ondernemer EOL  Middle office  Back office EOL  Back office Ondernemer  Back office

Uitbouw van Uniek Loket Mededeling VR – 15 mei 2009 en Beslissing VR 16/10/2009: –Agentschap Ondernemen is enig aanspreekpunt met federale overheid voor uitbouw Uniek Loket –Projectstructuur: stuurgroep 5 gemengde werkgroepen

Stuurgroep –Vertegenwoordiging verschillende bevoegdheidsniveaus (vertegenwoordiging Vlaamse overheid, federale overheid, gemeenten en provincies) –EOL –Unizo en Voka

Gemengde werkgroepen Procesbeschrijving en art. 7 Communicatie Tarificatie van de dienstverlening door EOL ICT Juridische zaken

Werkgroep Procesbeschrijving en art. 7 (recht op informatie) 1.Informatietoelevering (art. 7): –de informatie inzake erkenningen en vergunningen up-to-date houden op de centrale federale website plaatsen ten behoeve van dienstverrichter en UL (business.belgium.be). –Deze toelevering van informatie gaat via het middle office die deze databank vult.

Werkgroep Procesbeschrijving en art. 7 (recht op informatie) 2.Opstellen van procesbeschrijvingen op hoog niveau –er zal een globale procesmanual gemaakt worden ten behoeve van de EOL’s en anderen (overheid) waar de processen in beschreven zullen worden conform de BPMN-methodologie van PIB.

Uitdagingen Sensibiliseren diverse bevoegdheidsniveaus tot gebruik IMI, KBO-TAP.... UL uitbouwen voor alle ondernemers Afstemming diverse bevoegdheidsniveaus Samenwerkingsakkoord met de federale overheid Juridisch luik

Toekomstverwachtingen UL uitgebouwd voor alle ondernemers Elektronische procedures Administratieve vereenvoudiging Ideale samenwerking cfr pps-principe