Implementatie Uniek Loket 26 november 2009
3 thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren (Financieel) Steunen Netwerking Missie: promotie ondernemerschap EUROPE:EFRO Enterprise Europe Network 300 mio euro 280 FTE Agentschap Ondernemen
Implementatie Uniek Loket Belangrijkste bepalingen EDRL Implementatie van het één loket Onderscheid procedures Voorbeelden procedures Mogelijkheden dienstverrichter Uitbouw Uniek Loket Uitdagingen Toekomstverwachtingen
Eén loket moet worden voorzien waar de dienstverlener al zijn administratieve formaliteiten kan vervullen. De administratieve afhandeling om toegang te krijgen moet via elektronische weg kunnen gebeuren. De dienstverlener moet op één plaats alle relevante informatie kunnen bekomen (artikel 7). Belangrijkste bepalingen EDRL
De procedures moeten zo transparant en eenvoudig mogelijk zijn. Er wordt een plicht tot administratieve vereenvoudiging opgelegd. Er moet een zo maximaal mogelijke administratieve samenwerking komen tussen de lidstaten wat de uitwisseling van informatie betreft.
Implementatie van het één loket Concept wordt gedefinieerd als Uniek Loket (UL) –Front office = Erkende Ondernemingsloketten (EOL) –Middle office = Agentschap Ondernemen + CPV –Back offices
Onderscheid procedures Niet-complexe procedure Procedure die op gestandaardiseerde wijze kan worden afgehandeld via vaste templates zonder dat er interactie moet zijn tussen de administratie en de aanvrager. Complexe procedures Procedure die niet op gestandaardiseerde wijze kan worden afgehandeld en waar telkens het dossier in functie van de specifieke situatie van de aanvrager moet worden ingevuld en opgesteld (bv. bouwvergunning)
Voorbeelden van procedures Erkenning energiedeskundige Erkenning stookolietechnicus Vergunning uitbaten reisbureau Erkenning mestvoerder
Mogelijkheden dienstverrichter Complexe procedure Niet-complexe procedure Ondernemer EOL Middle office Back office EOL Back office Ondernemer Back office
Uitbouw van Uniek Loket Mededeling VR – 15 mei 2009 en Beslissing VR 16/10/2009: –Agentschap Ondernemen is enig aanspreekpunt met federale overheid voor uitbouw Uniek Loket –Projectstructuur: stuurgroep 5 gemengde werkgroepen
Stuurgroep –Vertegenwoordiging verschillende bevoegdheidsniveaus (vertegenwoordiging Vlaamse overheid, federale overheid, gemeenten en provincies) –EOL –Unizo en Voka
Gemengde werkgroepen Procesbeschrijving en art. 7 Communicatie Tarificatie van de dienstverlening door EOL ICT Juridische zaken
Werkgroep Procesbeschrijving en art. 7 (recht op informatie) 1.Informatietoelevering (art. 7): –de informatie inzake erkenningen en vergunningen up-to-date houden op de centrale federale website plaatsen ten behoeve van dienstverrichter en UL (business.belgium.be). –Deze toelevering van informatie gaat via het middle office die deze databank vult.
Werkgroep Procesbeschrijving en art. 7 (recht op informatie) 2.Opstellen van procesbeschrijvingen op hoog niveau –er zal een globale procesmanual gemaakt worden ten behoeve van de EOL’s en anderen (overheid) waar de processen in beschreven zullen worden conform de BPMN-methodologie van PIB.
Uitdagingen Sensibiliseren diverse bevoegdheidsniveaus tot gebruik IMI, KBO-TAP.... UL uitbouwen voor alle ondernemers Afstemming diverse bevoegdheidsniveaus Samenwerkingsakkoord met de federale overheid Juridisch luik
Toekomstverwachtingen UL uitgebouwd voor alle ondernemers Elektronische procedures Administratieve vereenvoudiging Ideale samenwerking cfr pps-principe