Studiedag de hoge kouter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dag en een week. dagen van de week dagindeling.
Advertisements

Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot
Welkom in de AUTIKLAS.
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
INTERNAAT T.I.H.F.
Wij zijn een meisjes-internaat gelegen in het hart van Brugge. Voor onze 100 internen is er elke dag iets te beleven. Er is ruimte voor ontspanning, sport,
Informatieavond personenzorg
Basisschool “De Viertorre”
Behandeling en begeleiding
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Gedragsproblemen
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
O.C  MPI + BuBao + BuSO. Korte historische achtergrond : Franse periode (1794 – 1815) Opheffing van de kloosters [confiscaties] Parochiepriesters en.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Gesloten Federaal Centrum TONGEREN Penitentiaire Inrichting TONGEREN.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling Als je kind groot wordt,
Randstad Diversity START TO TALENT
Samenwerken in burgerschap
de ouderbetrokkenheid vergroten
Speelpleinwerking spelewijs
Keuzemodule muzische vorming 3 BALO
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Relaxatie- en ontspanningstussendoortjes
Evaluatie van een proces
Extra-muros BGV in Ravelijn
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Pesten.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Gemeentelijk zorgoverleg Roeselare Diëtisten. Vaststelling: zie lmn (lokaal multidisciplinair netwerk) zorgtraject diabetes Slechts 4% van de patiënten.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Informatieavond schooltijden
PLUSKLAS.
Ouderavond groep
Sterk Starten engagement naar de beginnende leerkracht
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
1 Een ontmoetingskans voor moeders met jonge kinderen.
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Methodiek: Plancyclus
M-decreet Een korte toelichting.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Experten in de derde graad Proefproject
BuSO Tongelsbos Bosstraat Tongerlo – Westerlo Tel. 014/
Colette de Bruin Bron: Geef me de 5 Colette de Bruin Bron:
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Naam school Datum Logo van de school
Inleiding campusvoorrang
Presentatie VMBO Trivium College
Workshop Afspraken maken
Evaluatie groepsklassenraden oktober 2013
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Studiedag de hoge kouter 20 februari 2006

BuSO Heuvelzicht OV1 type 2

Schoolvisie ’Heuvelzicht’: school voor algemene en sociale vorming; Aangepast aan de eigen persoon van de leerling. Voorbereiding op het leven in een beschermd woonmilieu (OV 1). Optimaal onderwijsaanbod: gericht op de ontwikkelingsnoden van elke leerling. Persoonsgebonden onderwijs.

Populatie van de school 67 leerlingen. Meisjes en jongens tussen 13 en 21 jaar (41 meisjes, 26 jongens). Internaat, semi-internaat en een externaat. Het internaat en het semi-internaat zijn verbonden aan het M.P.I. ‘Maria Ter Engelen’. De meeste leerlingen komen uit het Bu.Ba.O. ‘Heuvelzicht’. Op 21 jaar kan verlenging aangevraagd worden. Het departement Onderwijs subsidieert volgens een te berekenen urenpakket.

Workshop autisme U voorgesteld door: Tom Tratsaert (Leerkracht ASV) Kristof Jaecques (Leerkracht ASV)

Autiwerking binnen onze school BuSO Heuvelzicht staat voor: Structuur Prikkelarme omgeving Voorspelbaarheid door middel van visualisaties

Concrete praktijkinvulling Een dagverloop aan de hand van enkele foto’s Met aandacht voor bepaalde afspraken en regels

Voormiddag 9u – 11u30 Kloppen op de deur (zie verwijzer). Wachten tot de leerkracht signaal geeft dat je mag binnenkomen.

Binnen komen in de klas en foto aan het bord hangen.

Leerlingen verzamelen in de onthaalhoek.

Leerkracht overloopt samen met de leerlingen het halve dagschema.

Alle leerlingen gaan naar hun werkplaats De leerlingen krijgen signaal van de leerkracht om te beginnen met hun taken. Alle leerlingen gaan naar hun werkplaats Ze plaatsen hun curverbakken op tafel (rood en blauw) Starten met de taken (teacch-methode), we werken van rood naar blauw

De leerkracht gaat rond om ondersteuning te bieden aan de leerlingen, waar nodig De leerkracht heeft vooral aandacht voor taakspanning en concentratie

Individuele taken op maat van de leerling Beginsituatie Selecteren van de doestellingen om uiteindelijk te komen tot een individueel handelingsplan (multidisciplinair team) Taken uitwerken rekening houdend met de vooropgestelde doelstellingen. 2-maandelijkse evaluatie van de taken

Als alle taken afgewerkt zijn: Opruimen Naar de onthaalhoek

Soepmoment Geen speeltijd maar soepmoment in de voormiddag en koffiepauze in de namiddag Beschrijving van soepmoment Na de soep heeft elke leerling zijn eigen taak: afwassen, afdrogen, afruimen, …

Na inspanning komt ontspanning

Middagpauze Externen gaan naar de refter Internen gaan naar de leefgroep

Namiddag 12u50 – 16u10 Zelfde werkwijze onthaal als in de voormiddag

Activiteiten in de namiddag:

Beschrijving koffiepauze

Afsluitende activiteit tot 16u10 Externen gaan naar de bus Internen gaan naar de leefgroep Begeleiding waar nodig

Contactgegevens www.heuvelzicht.be E-mail: heuvelzicht@telenet.be Adres: Stokstraat 1A 8650 Klerken Tel & Fax. 051/50.55.58