Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Advertisements

KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Blended care in de behandeling bij depressie
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
Traject sectoraal uitvoeringsbesluit kwaliteitsdecreet
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Inleiding tot marktonderzoek
HAN Faculteit Educatie.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Begeleidingsplannen GGZ
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Een instrument om ouderparticipatie te meten
3 april 2009Dialoogdag hulp- en dienstverlening gedetineerden 1 Hulp- en dienstverlening aan (ex-)gedetineerden: wat doet het beleidsdomein WSE? Michiel.
Ervaringen Implementatie in Nederland
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Op school en in de scholengemeenschap
Kwaliteitsinstrumenten
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Netwerk coördinatoren VZ
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Interne kwaliteitszorg NVAO
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Certificering van assetmanagement
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Toelichting start MMS tot certificatie Hoe integreer je ISO14001 in jouw bedrijf? Evi Heyndrickx – Nederlands Copywriting – Vives - schooljaar
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Inleiding tot marktonderzoek
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Handelingsgericht werken
Bestuursamenstelling
Werkgroep sociale activering
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Zelfevaluatie.
Monitoring Vooral om van te leren.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis Introductiedag kwaliteit 24 april 2014 Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Visie op Integrale Kwaliteitszorg Kwaliteitsinstrumenten Overzicht Visie op Integrale Kwaliteitszorg Kwaliteitsinstrumenten Hoe komt de kwaliteitsplanning tot stand? Hoe doen we aan zelfevaluatie? Implementatie van het Uitvoeringsbesluit Reflecties Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Visie op Integrale Kwaliteitszorg Gebruikers staan centraal in alles wat we doen Kwaliteit is nooit af Garanderen van het verwachte kwaliteitsniveau Planmatig en systematisch handelen Alle activiteiten en hun interactie dragen bij tot de eindkwaliteit.  Alles is kwaliteit en het is de verantwoordelijkheid van iedereen! Het belang van het verzamelen en analyseren van gegevens: meten is immers weten (zelfevaluatie) Goede kwaliteitsinstrumenten In vertrouwen verantwoordelijkheid delegeren tot op het laagst mogelijke niveau (subsidiariteitsprincipe) Sterke participatie van gebruikers in het kwaliteitsgebeuren Gebruikers voortdurend om feedback gevraagd Tijdens de presentatie de uitgangspunten concretiseren: Gebruikers staan centraal Dit betekent o.a. wensen en behoeften van onze gebruikers (= kinderen, jongeren en hun context + medewerkers + verwijzers) staan centraal, verhogen van de tevredenheid van gebruikers (outputgebied), inspraak en participatie van onze gebruikers maar ook responsabilisering van gebruikers Kwaliteit is nooit af Belangrijk les dat ik wil meegeven, het is nooit gedaan, altijd/continue verbeteren, nooit loslaten of op je lauweren lusten. Als je loslaat, valt de bal terug naar beneden en kun je weer herbeginnen. Je moet een drive en blijvende enthousiasme hebben voor kwaliteit/IKZ Garanderen van het verwachte kwaliteitsniveau Gaat voor mij over het belang van kwaliteit borgen! Is een heel belangrijk aandachtspunt bij IKZ. Borgen is o.a. verankeren in het kwaliteitshandboek maar ook investeren in communicatie, opleiding, ondersteuning, middelen, … Planmatig en systematisch handelen Werken met/volgens de methodiek PDCA en deze telkens volledig doorlopen en opnieuw beginnen! Niet stoppen na de P of D Alle activiteiten en hun interactie dragen bij tot de eindkwaliteit.  Alles is kwaliteit en het is de verantwoordelijkheid van iedereen! Iedereen is bezig met kwaliteit (administratie, technische dienst, huishoudsters, begeleiders …) EFQM model toont duidelijk aan dat alles kwaliteit is. 9 aandachtspunten + verbeteren Actie ondernemen in inputgebied -> effect op kernprocessen => vervolgens outputgebieden Responsabilisering van iedereen Sterke participatie van alle gebruikers in het kwaliteitsgebeuren (werkgroepen, kwaliteitsstuurgroepen, bevragen, …) Meten is weten We leggen de nadruk op het verzamelen en analyseren van gegevens => zo bewaken, beheersen en verbeteren we de kwaliteit Betrekken van gebruikers bij het meten In dialoog gaan met gebruikers over de resultaten/gegevens Kwaliteitsinstrumenten Zijn voor ons middelen. We stellen aantal eisen aan deze kwaliteitsinstrumenten o.a. gebruiksvriendelijk, actueel, daadwerkelijk gebruikt (medewerkers hierin ondersteunen), evalueren van de kwaliteitsinstrumenten … Verantwoordelijkheden delegeren Gebruikers geven knelpunten aan, maar ook oplossingen, helpen mee aan het uitwerken van deze oplossingen, evalueren … Betrokkenheid van gebruikers: deelname aan werkgroepen, verantwoordelijk voor een verbeteractie, Ieders verantwoordelijkheid om fouten én oplossingen aan te brengen Eigenaarschap! Gebruikers worden om feedback gevraagd Link met meten is weten We hebben feedback nodig! Feedback, klachten … => moeten we iets mee doen Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Kwaliteitsinstrumenten Kwaliteitshandboek Gebruiksvriendelijk ISO-model Opbouw en gebruik PDCA (onderhoud) Gebruiksvriendelijk Is voor ons een heel belangrijk criterium. Het moet ten alle koste gebruiksvriendelijk zijn voor medewerkers, willen we dat ze er daadwerkelijk mee werken. We houden rekening met hun wensen en noden. Voorbeeld aanduiden van wijzigingen, visieteksten kort en simpel met operationalisatie We betrekken hen ook bij de opmaak, evaluatie en onderhouden van het kwaliteitshandboek ISO-model Voor ons handboek vertrekken we van het iso-model Opbouw en gebruik AH – OH en VD met linken naar elkaar Elektronisch - hyperlinks Ondersteuning door kwaco WORD (zoek-functie) PDCA Onderhoud Heel jaar door Levend document – toont aan dat het wordt gebruikt maar toch statisch instrument! Verantwoordelijkheid van iedereen! Werken volgens de PDCA: plannen wat geëvalueerd moet worden, indien nodig bijsturen, evalueren en eventueel opnieuw bijsturen Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Kwaliteitsinstrumenten Kwaliteitsplanning EFQM-model Dynamisch instrument PRIAC’s en verbeteracties Kwaliteitsstuurgroepen PDCA Bewaken van de voortgang Communicatie EFQM-model Voor de opbouw en indeling van de kwaliteitsplanning hanteren we de aandachtsgebieden van het EFQM-model. Dynamisch instrument doel de kwaliteit te bepalen en verbeteren. Met de kwaliteitsplanning doen we systematisch aan kwaliteitsverbetering. Met systematisch bedoelen we: stapsgewijs, gepland, continue en vastgelegd. Kwaliteitsstuurgroepen De kwaliteitsstuurgroepen zijn verantwoordelijk voor het opmaken van de kwaliteitsplanning. Ook bij de kwaliteitsplanning werken we volgens de PDCA-methodiek Bewaken van de voortgang Belangrijk bij de PDCA De kwaliteitscoördinator en de kwaliteitsstuurgroepen bewaken de voortgang van de planning. De kwaliteitscoördinator bewaakt in opdracht van de directeur en stuurgroepen de voortgang. Via een wekelijks supervisiemoment neemt de kwaliteitscoördinator proactief met de verantwoordelijken van verbeterprojecten en - acties contact om te luisteren hoe het vlot en of er hulp kan geboden worden. Via een wekelijks spreekuur kan er op korte termijn steeds een intervisiemoment afgesproken worden. De kwaliteitsplanning of afzonderlijke verbeteracties en – projecten worden geagendeerd op het maandelijks kwaliteitsoverleg tussen directeur en kwaliteitscoördinator. Op drie momenten vindt een diepgaande, inhoudelijke beoordeling plaats: een tussentijdse evaluatie van afzonderlijke projecten en de planning in het algemeen in het voorjaar (i.c. maart/april); een tussentijdse evaluatie van afzonderlijke projecten en de planning in het algemeen bij opmaak van de nieuwe planning in september en een eindevaluatie van elk project/actie Communicatie Door leidinggevenden, op teamvergaderingen, via nieuwsbrief Belangrijk om te communiceren over de vorderingen en resultaten Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Kwaliteitsplanning Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

PRIAC-formulier Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets EFQM-model Voor de opbouw en indeling van de kwaliteitsplanning hanteren we de aandachtsgebieden van het EFQM-model. Dynamisch instrument doel de kwaliteit te bepalen en verbeteren. Met de kwaliteitsplanning doen we systematisch aan kwaliteitsverbetering. Met systematisch bedoelen we: stapsgewijs, gepland, continue en vastgelegd. Kwaliteitsstuurgroepen De kwaliteitsstuurgroepen zijn verantwoordelijk voor het opmaken van de kwaliteitsplanning. Ook bij de kwaliteitsplanning werken we volgens de PDCA-methodiek Bewaken van de voortgang Belangrijk bij de PDCA De kwaliteitscoördinator en de kwaliteitsstuurgroepen bewaken de voortgang van de planning. De kwaliteitscoördinator bewaakt in opdracht van de directeur en stuurgroepen de voortgang. Via een wekelijks supervisiemoment neemt de kwaliteitscoördinator proactief met de verantwoordelijken van verbeterprojecten en - acties contact om te luisteren hoe het vlot en of er hulp kan geboden worden. Via een wekelijks spreekuur kan er op korte termijn steeds een intervisiemoment afgesproken worden. De kwaliteitsplanning of afzonderlijke verbeteracties en – projecten worden geagendeerd op het maandelijks kwaliteitsoverleg tussen directeur en kwaliteitscoördinator. Op drie momenten vindt een diepgaande, inhoudelijke beoordeling plaats: een tussentijdse evaluatie van afzonderlijke projecten en de planning in het algemeen in het voorjaar (i.c. maart/april); een tussentijdse evaluatie van afzonderlijke projecten en de planning in het algemeen bij opmaak van de nieuwe planning in september en een eindevaluatie van elk project/actie Communicatie Door leidinggevenden, op teamvergaderingen, via nieuwsbrief Belangrijk om te communiceren over de vorderingen en resultaten Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Kwaliteitsinstrumenten Zelfevaluatie Gebruiksvriendelijke instrumenten en methodieken Verbetergericht Verantwoorden Input voor dialoog Divers pakket PROSE Speelse manier Scans en vragenlijsten … Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Zelfevaluatie Individuele Begeleiding Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Hoe komt de kwaliteitsplanning tot stand? Verbeteremmer met verbetersuggesties Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Hoe komt de kwaliteitsplanning tot stand? Inventariseren Selecteren Prioriteren PRIAC’s en acties De kwaliteitsstuurgroepen zijn verantwoordelijk voor het opmaken van de kwaliteitsplanning. De methode die we hierbij hanteren beschrijven we het best als “het vullen van de verbeteremmer met verbetersuggesties”. Bij deze stap gebeurt een loutere inventarisatie van alle mogelijke verbetersuggesties. Dit kan gaan over informatie opgevangen in de “wandelgangen” bij collega’s, verwachtingen vanuit de overheid, elementen uit tevredenheidsmeting bij de verwijzer, resultaten van een tevredenheidsmeting en/of bevraging van cliënten, geregistreerde klachten, resultaten van zelfevaluaties … Verbetersuggesties komen echter niet automatisch in de kwaliteitsplanning terecht. Na het verzamelen van suggestie, gebeurt een selectie. De selectie van de verbetersuggesties gebeurt aan de hand van criteria (bijvoorbeeld impact, belangrijkheid, …). Na de selectiefase worden de weerhouden suggesties gesorteerd naar prioriteit en maken de stuurgroepen een eerste rudimentaire planning op. De ganse oefening wordt beëindigd met het aanwijzen van een verantwoordelijke medewerker voor elke verbeteractie en – project. De verantwoordelijken dienen een definitieve omschrijving van de verbeteractie en – project te formuleren en starten met het uitschrijven van hun actieplan. Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Hoe doen we aan zelfevaluatie? Implementeren en toepassen van het modulair kader Do Check Act Plan Tussentijdse evaluatie: anonieme survey en focusgroepen Het implementeren en toepassen van het modulair kader in de Vereniging Ons Tehuis met respect voor de eigenheid en de sterktes van onze hulp- en dienstverlening. We willen samen met alle betrokkenen een warme en professionele dienstverlening organiseren rond de cliënt, samengevat als ‘professionaliteit met een hart’. Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Tussentijdse evaluatie Startbijeenkomst werkgroep Ontwerpen anonieme survey Invullen anonieme survey Voorbereiden focusgroepen Focusgroepen Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Tussentijdse evaluatie Bespreken resultaten Opstellen en verspreiden rapport Bespreken rapport Start uitvoering actieplan Tussentijdse opvolging Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Implementatie van het Uitvoeringsbesluit Zelfevaluatie Integrale Kwaliteitszorg Doe zo verder! Aantal verbeteracties Oprichting interne werkgroep Focus op het uitwerken van een gebruiksvriendelijk zelfevaluatie-instrument kwaliteitsthema’s Uitvoeringsbesluit Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Geloof en persoonlijk engagement Reflecties Geloof en persoonlijk engagement Wanneer alleen eisen van de kwaliteitswetging worden nageleefd, wordt kwaliteitszorg gebruikt om te voldoen aan de wet. Het systeem wordt dan een bureaucratische last, terwijl een goed kwaliteitssysteem daadwerkelijk bijdraagt aan verbetering van de hulp – en dienstverlening en aan een efficiëntere en effectievere manier van hulpverlening Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets

Leerpunten Focus op doel en uitgangspunten als houvast Kwaliteitsinstrumenten Middelen en geen doelen Samenhang tussen de drie instrumenten Betrokkenheid van gebruikers Kwaliteitscultuur creëren en onderhouden Volledige PDCA doorlopen: Belang van opvolgen, evalueren, bijsturen en borgen! Reflecties vanuit de praktijk–Filip De Baets