Netwerkdag WERKPLEKLEREN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Informatieavond 22 april 2013
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Studienamiddag VCA Organisatie VCA examens
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
SAMEN TOT AAN DE MEET: Inspiratieboek
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Deel 2 van de presentatie
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
Informatiebundel Relatie Onderwijs-Arbeid
VTB Technasium Vakcollege
4de collegagroep voor zorgcoordinatoren 13 maart 2013
Jongerenwerker moet voldoen aan steeds hogere eisen
VSO de Widdonckschool Weert
ARBEIDSMARKT Op zoek naar ‘De Steen der Wijzen’ Transitie van student naar medewerker Roel Spaenhoven 22/10/13Hink Stap Sprong.
School- en pedagogische psychologie
CBE: Centra voor Basiseducatie
Rubrieken inleiding zNetwerk : ywat willen we bereiken yhoe willen we het aanpakken van hier tot ginder achter de heuvel ywe hebben jullie nodig voor.
Werkplekleren 12 oktober 2009 van harte welkom in Provil ! P. Vanhees.
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Vandenbussche Jürgen1 Opleiding lasser-monteerder BuSO St. Idesbald De Zilten Roeselare.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
HAN Faculteit Educatie.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Richtlijnen werkplekleren
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Richtlijnen werkplekleren
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Leren ondernemen en ondernemend leren
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
11 Overlegvergadering FANC - Uitbaters van een meetpoort.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Naam workshopbegeleider
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Leerstijlen KOLB SJM.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
High School Eindhoven. High School Eindhoven De missie van onze school Frits Philips lyceum- mavo is een toekomstgerichte school met de focus op talentontwikkeling.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Bezetting structurele plaatsen Sectoroverleg 1 juli 2016.
Rollen binnen het werkplekleren
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
RTC Oost-Vlaanderen vzw
De Wever Zorg Innovatie Centra
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Pedagogische relatie in VO en MBO
Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
School voor wetenschap en techniek
Versterk de Jobcoach IN de school
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Netwerkdag WERKPLEKLEREN PROVIL te Lommel Maandag 12 oktober 2009

Dagplanning: 9u30 – 10u00: Onthaal 10u00 – 10u20: Werkplekleren en de proeftuinen 10u20 – 10u40: Insteek vanuit het ‘kenniscentrum industrie-onderwijs’ 10u40 – 11u30: Praktijkvoorbeeld + schoolse organisatie 11u30 – 11u45: Pauze 11u45 – 12u15: RTC’ s en werkplekleren 12u30 – 13u15: Lunch 13u30 – 15u45: Good practice: werkplekleren op de werkvloer PROFEL i.s.m. RTC - Limburg 15u45 - ?? : Afsluiter

Wat is werkplekleren Definitie: Werkplekleren = “ Een op ervaring gebaseerd leren, een actief en constructief proces bij het verwerven van zowel algemene als arbeids- en beroepsgerichte competenties, waarbij de problemen uit de (toekomstige) beroepspraktijk het leerobject vormen en de reële arbeidssituatie de leeromgeving is.” (VLOR 22 maart 2007)

Wat is werkplekleren? Vrij vertaald geeft dit: Het gestructureerd en doelgericht overbrengen van competenties (kunnen – kennen – zijn) op de werkplek of nog … Het verwerven van competenties op de werkvloer die in schoolse context niet of moeilijk bereikbaar zijn en / of Het verder uitdiepen van reeds aangereikte competenties op de werkvloer

Wat is werkplekleren? Werkplekleren = competentiegericht leren en werken ! Werkplekleren = een onderdeel van het leertraject

Waarom werkplekleren? Om de kloof tussen de onderwijswereld (aanbod) en de arbeidsmarkt (vraag) te verkleinen / te overbruggen

Waarom werkplekleren? Om de praktijk van het ‘werk’ naar de ‘school’ te brengen Om tegemoet te komen aan de noden binnen onderwijs (infrastructureel – know – how) Om jongeren meer kansen te bieden binnen onze sterk fluctuerende arbeidsmarkt Om werk te maken van arbeidscompetenties

Soorten werkplekleren? Centra leren en werken Brugprojecten (centrum leren en werken) Deeltijds arbeidscontract (centrum leren en werken) Industrieel leercontract (centrum leren en werken)

Soorten werkplekleren? In de school Miniondernemingen (SO) Oefenfirma: nog virtueel kantoor genoemd (SO) Leeronderneming: een pedagogisch leermodel waarin leerlingen gedurende één schooljaar een zaak opstarten en beheren met de nadruk op creativiteit en zelfsturing(SO)

Soorten werkplekleren? Op de werkvloer (bedrijf) Stageovereenkomst (leerlingen – leerkrachten) (SO) Lessen(reeksen) die doorgaan binnen een bedrijf (cfr. Vestigingsplaats) (SO) Individuele opleiding(en) binnen een bedrijf onder begeleiding van een gekwalificeerd werknemer Kortom: werkplekleren = een containerbegrip

Kenmerken van werkplekleren: Variërend in duur, omvang, locatie, actoren, … De opleiding is gericht op het opbouwen, onderhouden of verbeteren van de competenties Bedrijven investeren meer tijd in leerlingen  rendement op langere termijn Opleidingssituatie = werksituatie  geen vertaalslag nodig Uitdagende werk- / leeromgeving  krachtige leeromgeving Hogere leermotivatie door directe(re) relatie met de praktijk en hogere betrokkenheid bij eigen leerproces

Kritische succesfactoren: De opleiding verloopt volgens een vooraf opgesteld, gestructureerd plan afgebakend in tijd Plaats binnen de opleiding Formuleren van leerdoelen per werkpost Actieplan (tijdschema mbt doorlopen van alle werkposten Evaluatie (zelfevaluatie en evaluatie door begeleiding) Attitude Bereikte doelen

Kritische succesfactoren: Wisselwerking school ↔ onderwijs De leerling wordt begeleid en opgevolgd door: Ervaren werknemer (trainer = coach) en/of De praktijkleerkracht(en)

Kenniscentrum industrie – onderwijs: Marc Theunis Voorzitter kenniscentrum ‘industrie – onderwijs’

En de praktijk: Dirk Bollen Proeftuincoördinator Wpl: ‘klaar voor een bedrijf’

En de schoolse organisatie: Piet Van Hees Directeur PROVIL

Beleidsmedewerkers TSO / BSO Wpl en de RTC’s: Anneleen Dhondt Özgür Balci Ruben Plees Beleidsmedewerkers TSO / BSO

Good practice: Dominique Van Eepoel Personeelsverantwoordelijke PROFEL Liesbeth Beyen Coördinator RTC - Limburg