PersoneelsResultatenOnderzoek Een blik achteruit én vooruit
1. Een blik achteruit Twee personeelsbevragingen: in en in 2001 –Generieke vragenlijst PRO –Alle personeelsleden MVG –2 jaarlijks
1. Een blik achteruit Evolutie –Algemene tevredenheid 3,84 -> 4.08 –Dalende respons 52,1% -> 44,8% –Opmerkingen bij de schriftelijke vragenlijst
1. Een blik achteruit Terugkoppeling –management –minister van ambtenarenzaken Aanleiding tot verbeteracties in 2000/2001 en 2002
2. Een blik vooruit Doelstelling: –Beleidsevaluatie: hartslagmeter van de VO –Lijnmanagement: meerwaarde van bevraging –Personeelsleden: mening heeft écht belang Rol van de HRM-professional: –Go-between tussen praktijk en beleid
2. Een blik vooruit De organisatie van de bevraging: –Voorbereiding en uitvoering Draagvlak creëren en responsverhoging Opmaak en structuur van bevraging Terugkoppeling en communicatie –Zo groot mogelijke analogie met BUE Terugkoppeling en verbeteracties
2. Een blik vooruit Om dit proces te kunnen doorlopen, hebben wij uw hulp nodig ! –Opstartvergadering eind januari 2003 –Vóór paasvakantie: doelstelling van bevraging –Vóór grote vakantie: voorbereiding –Na grote vakantie: start met uitvoering
Conclusie Tevredenheidsbevraging als één element in een breder traject (zie BUE) Oproep naar VOI’s om ervaringen met tevredenheidsbevragingen te delen en mee te werken aan vervolg Samenwerking is onontbeerlijk !