Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen? Michel Vandenbroeck Vakgroep Sociale Agogiek, UGent
Studio kinderarmoede Een initiatief van Minister Lieten Een Finse methodiek 9 experts, een week lang Zoeken strategische antwoorden op een reëel probleem Vanuit een systemische aanpak
Systemische aanpak Balans tussen materiële en immateriële noden Gebrek aan ruimte Gebrek aan kennis over perspectief van ouders Kwaliteit van aanbod Continuïteit van dienstverlening Naar een gedeelde en gedragen visie: zie ook “society case” Proactief in plaats van preventief beleid
Progressief universalisme Selectief Betere inzet van middelen Vermijden van Mattheüs effecten Universeel Maatschappelijk draagvlak Kwaliteit Aanvullend aanbod voor specifieke noden binnen universeel aanbod
Een focus op (jonge) kinderen Er zijn goede redenen om de aandacht op jonge kinderen te richten Onderzoek toont positieve effecten van voorschoolse voorzieningen Als ze van goede kwaliteit zijn Kinderopvang Kleuterschool Gezondheidszorg Gezinsondersteuning (cfr nieuwe decreten)
De rol van ECEC
Om betekenisvol te zijn: 5B Beschikbaar
Om betekenisvol te zijn: 5B Beschikbaar Bereikbaar (mobiliteit?) Betaalbaar (ook symbolisch) Bruikbaar (openingsuren, wachtlijsten, prioriteiten, …) Begrijpbaar (betekenisverlening)
Toegankelijkheid van basisvoorzieningen Wat zijn additionele noden die binnen die basisvoorzieningen kunnen opgenomen worden? New emerging needs Welke ondersteuning is daar voor nodig?
Inter-institutionele C Competente systemen Competent systeem Individuele C Inter-institutionele C Beleids C Institutionele C CoRe
Kinderarmoede? Kinderen in armoede zijn steeds kinderen van ouders in armoede Systemische aanpak en samenwerking met andere domeinen (huisvesting, OCMW, VDAB, …) Zie ook http://www.vlaamsarmoedesteunpunt.be