Spijbelen en schoolverzuim

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Lokaal OverlegPlatform Boom en Willebroek Spijbelpreventie Overleg met Huisartsen 1 maart 2012.
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Dienst Time Out Projecten
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
Leerplicht - kwalificatieplicht
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Allochtonen in het hoger onderwijs
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
De lege schoolbank. Het Vlaams beleid tegen spijbelen.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Preventie Duidelijke communicatie rond afwezigheid  Te vroeg vertrekken op reis  Te laat terug bij begin schooljaar Gul zijn met B-codesSancties Spijbelcontract.
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Beleidsdomein Onderwijs en Vorming “Van studietoelagen tot spijbelen” Vernieuwingen in onderwijsland met impact op het lokaal sociaal en flankerend onderwijsbeleid.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Pesten.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Rookstopcursus voor jongeren
Zwarte schapen tellen. 2 Melden van verzuim en uitval door MBO-instellingen Regionale informatiebijeenkomsten Najaar 2009 Frank Koster
VIGeZ vzw © maart 2009
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Vroegtijdige Schoolverlaten
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Spijbelen voorkomen en bestrijden – Een zorg voor schoolleiders en onderwijsbeleid Thys G., Dupont C. (2001)
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Leerlingenbegeleiding
Voortijdig schoolverlaten
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
vanuit een herstelgerichte visie!
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Focus groep BuSO LOP Gent FOCUS-groep BuSO JAARVERSLAG
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Vlaamse krachtlijnen inzake aanpak spijbelproblematiek.
Jeugdinterventie. Waarom bestaat jeugdinterventie ? 2 Jeugdinterventie is ontstaan vanuit de vaststelling dat een grote groep jongeren die zorgwekkend.
Experten in de derde graad Proefproject
Samen tegen schooluitval!
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Het decretale kader van spijbelen en schoolverzuim
Aan de slag met spijbelrapporten
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Workshop DUO Verzuimregistratie
Voorlichting leerplicht
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Cijfergegevens leerrecht
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Spijbelen en schoolverzuim Inleiding Probleemanalyse - Elke spijbelaar is anders… - Enkele vaststellingen ivm spijbelen - Oorzaken van schoolverzuim - Wie treedt op? 3. Het spijbelactieplan

1. Inleiding Ministerie O&V: wie houdt zich bezig met spijbelen? Spijbelteam Implementatie Spijbelactieplan AgODi Leerplichtcontrole Controle op in/uitschrijvingen Controle huisonderwijs Meldingen PA en zorgwekkende dossiers

Elke spijbelaar is anders 2. Probleemanalyse Elke spijbelaar is anders

Spijbelen: een vorm van antisociaal gedrag Statusdelicten zoals spijbelen worden gezien als pre-delinquente gedragingen en kunnen betekenisvol zijn in de overgang van normovertreding op school naar criminaliteit.

Verschillende vormen van schoolverzuim Geoorloofd verzuim : verzuim met een geldige reden zoals ziekte. Ongeoorloofd verzuim: verzuim zonder geldige reden ( spijbelen) Absoluut verzuim: een leerling is niet bij een school of onderwijsinstelling ingeschreven en volgt ook geen huisonderwijs. Relatief verzuim: een leerling verzuimt zonder geldige reden les- of praktijktijd.

Ongeoorloofd relatief verzuim De incidentele spijbelaar: eens een les ‘brossen’ De berekende spijbelaar: systematisch theorievakken overslaan, steeds bij dezelfde leraar afwezig zijn, altijd hetzelfde uur wegblijven,… De periodieke spijbelaar: een periode spijbelen, dan niet meer en dan nog eens een periode,…. De permanente spijbelaar: helemaal niet naar school gaan, hoewel men ingeschreven is.

Luxe versus signaalverzuim Niet alle vormen van spijbelen wijzen op een problematische situatie bij de jongere: Luxeverzuim: een leerplichtige jongere blijft zonder toestemming van school weg vanwege extra vakantie of familiebezoek. Signaalverzuim : het verzuim is een uiting van achterliggende problemen waardoor de leerling niet goed op school kan functioneren. Ook geoorloofd (gewettigd) verzuim is soms signaalverzuim

Probleemanalyse: enkele vaststellingen i.v.m. spijbelen Spijbelen is een afgeleid probleem Het medisch attest fungeert vaak als dekkingsmechanisme De aanpak van de scholen is meebepalend voor de omvang van het probleem. De leeftijd is een belangrijke factor. Spijbelen en schoolverzuim vooral in het deeltijds onderwijs, in de B-stroom, het BSO, de onthaalklas en het KSO. Heel wat spijbelaars hebben een schoolse achterstand. De grootstedelijke problematiek en kansarmoede zijn twee belangrijke verklarende factoren.

Probleemanalyse: Oorzaken van spijbelen/schoolverzuim Leerlinggebonden oorzaken Schoolgebonden oorzaken Oudergebonden oorzaken Samenlevings- en beleidsgebonden oorzaken Een integrale benadering waarbij gezocht wordt naar de wisselwerking tussen verschillende factoren dringt zich op.

Leerlinggebonden oorzaken Een zwakke motivatie voor de school Faalangst en zich niet goed voelen in de klas Een verstoorde of onbevredigende relatie tussen leerlingen en leerkrachten door onbegrip en onvoldoende differentiatie in de benadering van de leerlingen De kloof tussen het schoolgebeuren en de leefwereld van de jongeren De negatieve groepsdruk die aanzet tot spijbelen voor de kick of om erbij te horen

Ouder- en gezinsgebonden oorzaken Onmacht van de ouders in de opvoeding Weinig of geen stimulans van de ouders bij de studie van hun kinderen Kansarmoede van de ouders Weinig of geen contact tussen ouders en school Gebrek aan respect voor de reglementering Uit werken sturen van jongeren De eigen cultuur van allochtone gezinnen

Schoolgebonden oorzaken Ontbreken van een degelijke leerlingenbegeleiding en –ondersteuning Tekort aan vorming en ondersteuning van leerkrachten Een verstoorde relatie leerkracht- leerling Gebrekkige samenwerking tussen school en CLB door onduidelijkheid of overbevraging De schoolorganisatie is spijbelinducerend gebrekkige schoolinfrastructuur, Een lakse of foute controle op wettigingen van afwezigheden

Samenlevings- en beleidsgebonden oorzaken Onzekere toekomstperspectieven Afwijkend gedrag als geldende norm in de jongerencultuur leerplicht tot 18 jaar Jaarklassensysteem …

Wie treedt op? Problematische afwezigheid = Afwezigheid die door leerling en/of de ouders niet gewettigd kan worden. Ze wordt door de school geregistreerd. De school is in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor het opvolgen van de afwezigheden en het begeleiden van de leerlingen. Ze wordt geholpen door het CLB zowel bij preventieve acties als bij de remediëring. Het CLB fungeert als draaischijf naar de welzijnssector

Concrete werking School start begeleiding vanaf 1e halve dag School schakelt CLB in (10 halve dagen) School verwittigt AgODi (30 halve dagen) = zending problematische afwezigheden School/CLB dienen zorgwekkend dossier in bij AgODi

3. Het spijbelactieplan

Achtergrond - ontstaan Leerplicht in België tot 18 jaar Maar: spijbelen en voortijdig schoolverlaten, ongekwalificeerde uitstroom Vooral een probleem bij sociaal achtergestelde leerlingen of leerlingen met moeilijkheden op school Projecten rond spijbelen in het verleden Onderwijsspiegel

Achtergrond - ontstaan Huidige regeerakkoord Vlaamse Regering: aandacht voor spijbelproblematiek Beleidsnota Vandenbroucke: verdere uitwerking – vraag om globale aanpak Evaluatie van de bestaande situatie Van daaruit: plan van aanpak = spijbelactieplan

Inhoud Rekening houden met volledige context om symptoombestrijdingen te vermijden: Integraal beleid nodig: Sensibilisering Preventie Begeleiding Sanctionering Samenwerking met verschillende actoren/sectoren Daarom: 12 acties

Plan van aanpak: 12 actiepunten Gerichte informatiecampagnes Betere registratie afwezigheden Ondersteunen positief schoolklimaat Duidelijke afspraken school - CLB Leerlingen en ouders betrekken Beleid op maat van doelgroepen Afspraken medische attesten Sterkere samenwerking met welzijn Projecten voor ernstige problemen Streng als het moet Controle door lokale besturen Efficiëntere procedures departement

Contactgegevens Het spijbelteam: Evi Verduyckt, Katrien Bonneux en Evi Neven 02/553.86.78 of 02/553.87.91 spijbelen@vlaanderen.be www.ond.vlaanderen.be/leerplicht

Spijbelkijkwijzer een leidraad

Met de neus in dezelfde richting… Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen graag naar school komen ? Hoe gaan we om met leerlingen die vaak afwezig zijn of te laat komen ? Op welke wijze wordt er samengewerkt tussen school en CLB inzake spijbelen ? Onderdeel ‘Visie’

…om een verhaal… Hoe worden ouders geïnformeerd over het beleid rond afwezigheden ? Hoe worden leerlingen geïnformeerd over het beleid rond afwezigheden ? Hoe worden nieuwe teamleden geïnformeerd over het beleid rond afwezigheden ?

…de wereld rond te sturen… Hoe worden teamleden geïnformeerd over inhoud en betekenis van regelgeving inzake afwezigheden ? Wat moeten teamleden doen inzake opvolging, begeleiding en preventie van spijbelen ?

…vast te leggen en te analyseren… Zijn er afspraken omtrent registratie ? Zijn er afspraken omtrent analyse ?

…zodat gerichte actie ons doel raakt ! Waaruit bestaat de opvolging van afwezigheden ? Wie maakt deel uit van het overleg ?