De Brede School.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
Pastoraal op school.
In het bestuursakkoord
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Stedelijke Preventiedienst Stad Brugge Jeugdopbouwwerk
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Samenwerken in burgerschap
Atelier: Groot Eiland Bezoek aan Brussel. Wat is groot eiland... = is een vereniging (vzw) voor: – sociale tewerkstelling – opleiding – werkervaring.
Brede school in Berkenbos
2D Brede School en maatschappelijke participatie 14u00 tot 15u30.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Jongeren Preventie Team
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
‘Het talent bestaat niet.
Ondernemen(d) in het onderwijs
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Even voorstellen Anja Hol
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Ik ben Ulrike Seynaeve en ik ben 18 jaar oud. Op 18 november 1991 werd ik geboren te Torhout, maar al men hele leven lang woon ik te Lichtervelde. En.
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
De Waerden op Texel.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Voorstelling aan CD&V-Senioren
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Informatiebijeenkomst ZAVENTEM 11/01/2016. Fedasil Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor.
Een lach op het gezicht van kinderen in Nederland.
Community Land Trust (CLT). FILMPJE CLT BRUSSEL nieuw woonmodel bedoeld voor mensen met een laag inkomen goedkoper: door enkel de woning en niet de grond.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
ViaVia Info-presentatie
#EBJ16.

School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
GROEPSACTIVITEITEN Musea, Toneel, film Stadswandeling Concerten
De toekomst van de maatschappelijke stage
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
JEUGDzorg - voor wie?.
Actieve Interculturele Federatie (AIF) +
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

De Brede School

Prins Leopoldstraat 51 2140 Borgerhout Het Keerpunt Prins Leopoldstraat 51 2140 Borgerhout

HOOFDSTUK 1 Een Brede School?

Een Brede School?

Omdat wij in onze school samenleven en samenwerken met tal van andere organisaties. Zoals met:

PINA (Project Integratie Nieuwkomers Antwerpen) FMV (Federatie van Marokkaanse Verenigingen) MUSICA DOMESTICA (muziekschool) Het LIEVERDJE (kinderopvang) DE SPEEL-O-THEEK BUURTSPORT VZW TIVO (tewerkstellingsinitiatief vrij onderwijs) KOPSPEL VZW (tewerkstellingsproject) En anderen

Een Brede School?

Omdat leven in een grootstad dat vraagt en omdat wij in Borgerhout als school onze bijdrage willen leveren aan een leefbare buurt.

Een Brede School?

Omdat samen wonen met andere organisaties ons pedagogisch project verruimt. Omdat onze leerlingen en al onze cliënten beter bediend worden.

HOOFDSTUK 2

Een Kennismaking

Graag stellen wij ons nu aan u voor

Het Keerpunt als naam komt van het Centrum voor Leren & Werken.

Keerpunt Centrum voor Leren & Werken

Werkend Leren is… Een geïndividualiseerd opleidingstraject voor laaggeschoolde jongeren van 15 tot 25 jaar waarin samenwerking tussen onderwijs en bedrijf deeltijdse vakopleidingen gekoppeld worden aan deeltijdse betaalde werkervaring Werkend Leren betekent: Permanente samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven in het uitbouwen van Deeltijdse vakopleidingen gekoppeld aan deeltijdse werkervaring. De alternering tussen beiden gebeurt in een week-week regime, een afwisseling van 14 dagen werken en 14 dagen studeren of in een regime van 2 dagen opleiding gecombineerd met 3 dagen werken per week. De opleidingen Werkend Leren staan open voor Deeltijds leerplichtige jongeren van 15 tot 18 jaar en voor jonge laaggeschoolde werklozen (geen Hoger TSO, BUSO of Univ) van 18 tot 25 jaar. Onze ervaring leert dat de drie partijen winnen: de jongere wint (een diploma en een vaste baan), het bedrijf wint (gemotiveerd en technisch geschoold personeel) De school wint (gemotiveerde leerlingen, steun van het bedrijfsleven)

Onze school heeft de volgende richtingen Verkoop Administratie Onthaal Personenzorg Schilder-behanger Onderhoudswerker gebouwen Voeding/horeca Hulpelektriciën Operator in de stikafdeling

Leerlingen aantal: 2006- 2007 Tussen 250 – 260 leerlingen zijn er in het Keerpunt ingeschreven. Er worden nog altijd leerlingen ingeschreven. Samen met onze zusterschool (binnen CDO-TNA), het Leercentrum in Merksem hebben wij een 450-tal leerlingen. Voor het deeltijds onderwijs zijn wij hiermee één van de grotere entiteiten in Vlaanderen.

Stedelijk Onthaalbureau Nieuwkomers Antwerpen PINA Stedelijk Onthaalbureau Nieuwkomers Antwerpen

In de stad Antwerpen is het Stedelijk Onthaalbureau voor Nieuwkomers – PINA verantwoordelijk voor de inburgering van nieuwkomers van vreemde origine die minder dan een jaar in België wonen.

FMV De Federatie Van Marokkaanse Verenigingen

De FMV heeft als doel een veelzijdige werking te ontwikkelen die gericht is op emancipatie, participatie en de maatschappelijke integratie van de Marokkaanse gemeenschap in de samenleving.

MUZIEK ATELIER Ward De Beer

Het muziekatelier werd opgericht in 1960, met als doel begeleiding van kinderen in hun muzikale ontplooiing. In 1979 werd de overkoepelende VZW Musica Domestica opgericht: koren en samenspelgroepen kwamen het muziekatelier verrijken en steeds meer volwassenen en ouders van leerlingen namen deel aan de cursussen.

Rond de 420 leerlingen volgen individuele cursussen instrument, basisvorming, samenspel, kinderatelier, dansinitiatie, begeleid door bijna 40 medewerkers-vrijwillligers, allen bekwame musici en kunstenaars.

Okido, Borgerhout (vzw Het Lieverdje)

Het Lieverdje is een VZW die occasionele kinderopvang aanbiedt Het Lieverdje is een VZW die occasionele kinderopvang aanbiedt. Er is plaats voor 21 kindjes van 0 tot 3 jaar.

De kindjes worden opgevangen in kleine verticale leefgroepjes, d. w De kindjes worden opgevangen in kleine verticale leefgroepjes, d.w.z dat kindjes van 0 tot 3 jaar in één groepje zitten, met telkens een vaste kinderverzorgster. In elk “huisje” wordt zoveel mogelijk getracht de gezellige, familiale sfeer van de thuissituatie te benaderen.

Speel-O-Theek De Rinkelbel vzw

Speel-O-Theek De Rinkelbel vzw houdt zich bezig: Met het uitlenen van spelmateriaal aan kinderen met een handicap en langdurig zieke kinderen.

Het uitgangspunt is dat goed spelmateriaal een belangrijke functie heeft in de ontwikkeling van een kind. Bij deze kinderen verloopt het proces, om al spelende ervaringen op te doen en de omgeving te ontdekken niet zo vanzelfsprekend

De Speel-O-Theek probeert om daarin tegemoet te komen en deze kinderen ‘spelender wijs’ betere ontwikkelingskansen aan te bieden

De Buurtsport VZW

De Buurtsport VZW baat een van de 5 sportloodsen uit die Antwerpen rijk is en wel deze in het CDO-Keerpunt en in samenwerking met Kopspel. In deze accommodatie kan iedereen uit de buurt (of van de Brede School) komen sporten

KOPSPEL VZW

Kopspel een Culturele Sociale Werkplaats.

Sinds twee jaar beheert en renoveert Kopspel een aantal ruimtes binnen De Brede School Het Keerpunt: een atelier, een Halal-restaurant, een feestzaal, een sportzaal, een repetitieruimte en een vergaderruimte. Kopspel knapt die ruimtes op samen met leerlingen uit het Deeltijds Onderwijs, met laaggeschoolden in overgangsstatuten of met migranten die nog een beperkte kennis van het Nederlands hebben.

LBC Volwassenenonderwijs

Het volwassenenonderwijs van de LBC wil aan alle bewoners van Antwerpen en omgeving de kans bieden om zich bij te scholen in functie van een verbetering van zijn / haar welbevinden in onze maatschappij.

En nog andere organisaties, zoals: TIVO Een Bergbeklimmersvereniging Basiseducatie L’Eglise Plein Réveille L’Eglise Corps Du Criste (2 Afrikaanse kerken)

HOOFDSTUK 3

Kruisbestuivingen De Brede School werkt

De School Een markt

Waar we samen ‘school maken’

Studio Ratatouille

PINA heeft samen met Kopspel VZW het project Studio Ratatouille opgestart. Studio Ratatouille wil ‘nieuwkomers’ en ook leerlingen van CDO-Keerpunt in contact brengen met theater. Doelstellingen o.m. van dit project zijn: ‘verkleuring’ van het theater en ‘nieuwkomers’ een zinvolle tijdsbesteding aan te bieden. Studio Ratatouille bereidt nu een nieuw productie voor.

CHARLOTTE 1917 -1943 In september/oktober van dit jaar hebben Theaterwerkgroep ‘Blauw’ en Kopspel VZW aan de hand van het materiaal van de Joodse kunstenares Charlotte Salomon (schilderijen, dagboeken) een prachtig theaterstuk en begeleidende tentoonstelling gemaakt. Leerlingen van de Brede School werden hierbij betrokken.

Kopspel bouwde met leerlingen van het Keerpunt mee aan een tentoonstelling in Auswitsch

’t Lieverdje, Kinderopvang

“Het Lieverdje” organiseert occasionele kinderopvang van “nieuwkomers in België” die integratie-of taalcursussen volgen bij PINA. ’t Lieverdje heeft ook al in kindopvang voorzien van kinderen van leerlingen van het CDO-Keerpunt. Leerlingen van de richting onthaalmoeder kunnen stage lopen in de Okido vestigingen van Deurne en van Borgerhout

Koken voor de buurt

Mensen uit de buurt komen eten in ons opleidingsrestaurant ‘Kookpunt’ maar ook in het Restaurant Marhaba. Kookpunt: (dinsdag en donderdag open, reservatie op voorhand) Marhaba: (heel de week open). Marhaba heeft ook een ‘broodjesservice’ dienst en verzorgt catering voor recepties.

Speel o theek

De leerlingen van het Keerpunt worden op deze wijze ook in het contact gebracht met de leefwereld van kinderen met een handicap. De leerlingen van de richting ‘Hulp in het huishouden’ doen het onderhoud/schoonmaak van de Speel-O-Theek.

Muziek in de school

Vele festiviteiten of activiteiten van de Brede School (of van een van de partners) worden opgeluisterd met muziek van het Muziekatelier. Leerlingen van onze school, maar ook van de partners, volgen muziekles. Voor ‘minvermogende’ leerlingen onderzoeken wij vanuit de Brede School in welke mate een financiële tegemoetkoming mogelijk is.

Het Iqra project

Het FMV is twee jaar geleden met het Iqra-project begonnen als en pilootproject. Dit project beoogde Marokkaanse leerlingen in Antwerpen (basisonderwijs) te helpen hun leerachterstand weg te werken. Dit project betrekt tevens de ouders bij dit proces. Het project is een groot succes, en is nu al voor de tweede keer verlengd geworden.

Het Iqra-project kent een wachtlijst met 200 leerlingen. Het FMV wil o Het Iqra-project kent een wachtlijst met 200 leerlingen. Het FMV wil o.m. via de Brede School de pedagogische meerwaarde van dit project ter beschikking brengen van het hele onderwijsveld. Afgelopen jaar werd hierover in het Keerpunt een studiedag georganiseerd.

HOOFDSTUK 4

Een plaats voor Publiek Debat

Uiteindelijk is het doel dat de school een spiegel is van de buurt - en lijkt op een markt van de wijk. Een veilige plaats creëren waar je kunt leren, eten, muziek maken en voor elkaar zorgen - kortom : leren samenleven. De school als plek om te dansen, te feesten en heel soms samen te bidden.

Concreet is ons opzet om verder een open onderwijscentrum uit te bouwen. We willen ons gebouw ook open zetten voor interessante maatschappelijke projecten, studiedagen edm. We bieden leertrajecten aan op maat, individuele coaching - met de focus op kansengroepen, en een waaier van vernieuwende projecten.

BEDANKT VOOR UW AANDACHT

Brede School Het Keerpunt

FIN