Financiering Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming Hoger Onderwijsbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

Het leerkrediet.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Studie – informatieavond K. A. Keerbergen 01 maart
PROBLEMATIEK: Financiering van het Hoger Onderwijs K. Debackere, K.U.Leuven 1.
De ANBI mr. A.B.M. (André) Loesink.
De do's en don'ts bij het gebruik van de DHO-webservices Welke webservices zijn er, hoe worden ze gebruikt, welke aandachtspunten zijn er bij het gebruik?
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Financiering hoger onderwijs
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Hoger onderwijs in cijfers Brussel, 03/02/2013. STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
Commissie ad hoc Hoger Onderwijs 03 mei Maurice Vaes, voorzitter VLHORA-werkgroep Financiering Inleiding Vlhora waardeert : De aandacht die geschonken.
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Leerkrediet
Onderwijs- en examenreglement
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Grensoverschrijdende samenwerking tussen Kortrijk, Rijsel en Bergen
Volgtijdelijkheid RevaKi
Inburgering in Vlaanderen
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
1 Wijzigingen aan de Databank Hoger Onderwijs – zomerrelease 2010 Hoger Beroepsonderwijs Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Datawarehouse Nele Coghe
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Automatiseren heroriëntaties in de Databank Hoger Onderwijs Invoering van automatische heroriëntatie in DHO Aanpassingen voor registratie van.
1 Thematische werkgroep financiering Eerste samenkomst 3 juni 2013.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Herstructureringsfaciliteit Sw Programma WNV december
Mogelijkheid om inschrijving te wijzigen versoepeld Webservice Wijzig Inschrijving voor Opleiding laat wijzigingen toe zelfs al is inschrijving: Uitgeschreven.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 12 november, Brugge.
Ontwikkelingen in het hoger onderwijs
Studenten in de stad Hasselt Presentatie congres ‘Jong in de stad’
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Financiering Hoger Onderwijs
Niet-bindend studieadvies 22 februari Niet- bindend studieadvies: wat? 2.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 3.Tweede semester: aanpak? 4.Hulpmiddelen.
Enkele voorbeelden.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Sportraad 3 december AGENDA n verslag 14/10/2008 n overlijden n ledenbestand n data AV 2009 n aanwezigheid sportraad n sportonderscheidingen n verificatie.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Functiegesprekken in de praktijk.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Structuur Hoger onderwijs in Vlaanderen Informatiesessie voor OCMW’s 16 mei 2014.
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Individueel Studieprogramma
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Werkstudent in de opleiding rechten
Leerkrediet
Transcript van de presentatie:

Financiering Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming Hoger Onderwijsbeleid

Financiering hoger onderwijs  Waarom een nieuw financieringssysteem HO?  Doelstellingen nieuw financieringsmodel  Financieringsmodel  Aanmoedigingsfonds  Rationalisatie

Waarom een nieuw financieringssysteem HO?  Zelfde financieringsmodel hogescholen – universiteiten  Gedeelde verantwoordelijkheid:  Overheid  Instellingen gemengd systeem: input – output aanmoedigingsfonds  Studenten leerkrediet

Doelstellingen  Participatie hoger onderwijs bevorderen  Studierendement verhogen  Gelijke kansen garanderen  Rationalisatie en optimalisatie opleidingenaanbod  Flexibele trajecten ondersteunen  Academisering doen slagen  Kwaliteit onderwijs en onderzoek stimuleren

Het nieuwe model Financiering Hoger Onderwijs: 1,2 miljard euro Sokkel onderwijs hogescholen en universiteiten: 100 miljoen euro Variabel deel onderwijs hogescholen en universiteiten: 836 miljoen euro Sokkel onderzoek universiteiten: 105 miljoen euro Variabel deel onderzoek universiteiten: 176 miljoen euro

Het onderwijsgedeelte = onderwijssokkel + variabel onderwijsdeel Studentafhankelijk  financieringsvoorwaarden  Inschrijvingsvoorwaarden: Diploma- / creditcontract Inschrijving in: oBachelor of masteropleiding / opleidingsonderdelen oSchakelprogramma of voorbereidingsprogramma master  Nationaliteitsvoorwaarden  Positief leerkrediet

Onderwijssokkel:100 mio euro  Verdeeld onder de instellingen op basis van opgenomen studiepunten (=inschrijvingen)  Voorwaarde: ten minste opgenomen studiepunten  Degressief verdeeld: ≤ opgenomen studiepuntenx factor 3 > ≤ studiepuntenx factor 2 > opgenomen studiepunten x factor 0

Onderwijssokkel

Variabel onderwijsdeel: 836 mio euro  3 afzonderlijke budgetten:  Professioneel gerichte opleidingen hogescholen: € 366 miljoen  Academisch gerichte opleidingen hogescholen: € 156,5 miljoen  Academisch gerichte opleidingen universiteiten: € 313,5 miljoen  Verdeeld op basis van financieringspunten

Financieringspunten? Variabele onderwijsdelen worden verdeeld op basis van financieringspunten Financieringspunten van een instelling = financieringspunten input + financieringspunten output + financieringspunten diploma + financieringspunten credits

Variabel onderwijsdeel: financieringspunten input  Input = opgenomen studiepunten tot een student 60 studiepunten verworven heeft in één opleiding  Opleiding = initiële bachelors  Contract: diplomacontract  Leerkrediet: positief leerkrediet  Studiepunten worden gewogen met puntengewicht studiegebied

Variabel onderwijsdeel: financieringspunten output  Output = verworven studiepunten vanaf 61 ste studiepunt  Contract: diplomacontract  Leerkrediet: positief leerkrediet  Studiepunten worden gewogen met puntengewicht studiegebied

Hoe werkt het? inschrijvingresultaatinputfinancieringoutputfinanciering

inschrijvingresultaatinputfinancieringoutputfinanciering verw. 10 niet geslaagd verw. 10 niet geslaagd 1040 Hoe werkt het?

inschrijvingresultaatinputfinancieringoutputfinanciering verw. 10 gedelib verw. 10 gedelib Hoe werkt het?

inschrijvingresultaatinputfinancieringoutputfinanciering vrijstelling Hoe werkt het?

Contractwijzigingen  Opgenomen en verworven studiepunten worden berekend over een academiejaar  Wijzigingen worden meegenomen tot de datum bepaald door de instelling  vóór datum: niet financierbaar  na datum: financierbaar  bijkomende inschrijving: financierbaar  Heroriëntering: instelling behoudt inputfinanciering als generatiestudent verandert van instelling en opleiding

Variabel onderwijsdeel: financieringspunten diploma  Diploma-bonus: 30 studiepunten extra per diploma  Opleidingen:  diploma’s professionele bachelors  diploma’s initiële masters  bachelor-na-bachelors: voor de helft (uitzondering: lijst Vlaamse Regering)  master-na-masters: enkel diegene die voorkomen op lijst Vlaamse Regering

Variabel onderwijsdeel: financieringspunten diploma  Studiepunten worden gewogen met puntengewicht studiegebied  Beperking: minstens de helft van het aantal studiepunten van de betreffende opleiding verworven in de instelling zelf

Variabel onderwijsdeel: financieringsbonussen  Zowel input, output als diploma  Beursstudenten: factor 1,5  Studenten met een functiebeperking: factor 1,5 (beperkt tot VAPH)  Werkstudenten: factor 1,5 als er een specifiek studieprogramma wordt ingericht  Toekomst:  “andere” studenten met functiebeperking  Plafond op de financiële impact financieringsboni

Variabel onderwijsdeel: financieringspunten credits Basis = verworven studiepunten bij creditcontracten Komen niet in aanmerking voor de berekening van financieringspunten: studenten met een examencontract

Herstructurering -Stopzetten van een opleiding: - instelling behoudt financieringspunten gedurende 2 x studieduur opleiding, daarna met 20% per jaar afgebouwd - Indien sociaal plan: punten x 1.5 -Overdragen opleiding naar andere instelling: - Financieringspunten overgedragen opleiding worden toegevoegd aan ontvangende opleiding (gedurende 2 x studieduur opleiding, daarna met 20% per jaar afgebouwd)

Variabel onderwijsdeel: evolutie -Berekening financieringspunten: voortschrijdend gemiddelde over 5 jaar -Half-open met kliksysteem: vanaf stijging van het aantal opgenomen studiepunten met ten minste 2%  budget stijgt met 2% - afname opgenomen studiepunten met ten minste 2%  budget daalt met 2% - Vanaf 2014: financieringspunten

Sokkel onderzoek universiteiten: 105 mio euro  Ten minste: 50 doctoraten (4 jaar) en publicaties (10 jaar)  verdeling: doctoraten en publicaties  Tot 2013: 5 miljoen extra voor UGent  Degressieve verdeling: Doctoraten:Publicaties: <50x 3<600x 3 >50 600<3.000x 2 >400x 0>3.000<10.000x 1 >10.000x 0

Variabel onderzoeksdeel universiteiten: 176 mio euro Verdeeld op basis van de volgende elementen:  aandeel academische bachelor en masterdiploma’s in de associatie (24%)  aandeel doctoraten (40%)  aandeel publicaties en citaties (30%)  aandeel diversiteitscoëfficiënt (6%)

Berekening jaarlijkse werkingsuitkering instelling Uitgangspunt: elke instelling behoudt tot en met 2013 het (geïndexeerde) bedrag van 2007: gegarandeerde minimumbedrag Uitzondering: instellingen die geen onderwijssokkel krijgen  geen gegarandeerd minimumbedrag Let op: bepaalde bedragen vallen hierbuiten (bv academiseringsmiddelen)

Berekening jaarlijkse werkingsuitkering instelling Praktisch: -Werkingsuitkering wordt per instelling berekend overeenkomstig het model = bedrag onderwijssokkel + bedrag variabel onderwijsdeel + (bedrag onderzoeksokkel + bedrag variabel onderzoeksdeel)  theoretische werkingsuitkering

Berekening jaarlijkse werkingsuitkering instelling -Bedrag theoretische werkingsuitkering is kleiner dan het gegarandeerde minimumbedrag  instelling ontvangt gegarandeerde minimumbedrag -Bedrag theoretische werkingsuitkering is groter dan het gegarandeerde minimumbedrag  instelling zou moeten theoretische werkingsuitkering ontvangen -Probleem: onvoldoende middelen  groeiers beperkt

Berekening jaarlijkse werkingsuitkering instellingen Vanaf 2014: model volledig operationeel Dynamiek in het model waardoor instellingen onder het gegarandeerde minimumbedrag kunnen komen door negatieve evolutie studentenaantallen

Extra middelen Financiering Hoger Onderwijs: 1,2 miljard euro Sokkel onderwijs hogescholen en universiteiten: 100 miljoen euro Variabel deel onderwijs hogescholen en universiteiten: 836 miljoen euro Sokkel onderzoek universiteiten: 105 miljoen euro Variabel deel onderzoek universiteiten: 176 miljoen euro Aanmoedigings fonds 3-6 mio euro Rationalisatie Bonus 5 mio euro

Aanmoedigingsfonds  Bedrag om beleidsdoelstellingen te realiseren inzake gelijke kansen en diversiteit  3 mio euro in 2008, 6 mio euro vanaf 2009  Cofinanciering door de instelling  Verdeeld via beheersovereenkomsten:  Instellingsgebonden doelstellingen  Resultaten – indicatoren vanaf tweede periode  Eerste periode 3 jaar, daarna 5 jaar

Financiering Hoger Onderwijs: 1,2 miljard euro Sokkel onderwijs hogescholen en universiteiten: 100 miljoen euro Variabel deel onderwijs hogescholen en universiteiten: 836 miljoen euro Sokkel onderzoek universiteiten: 105 miljoen euro Variabel deel onderzoek universiteiten: 176 miljoen euro Aanmoedigings fonds 3-6 mio euro Rationalisatie Bonus 5 mio euro Extra middelen

Rationalisatie  Definitie: afstemming van het opleidingsaanbod vanuit volgende doelstellingen  Efficiëntie en doelmatigheid verbeteren  Kwaliteit verhogen  Reductie werkdruk

Rationalisatie  Instrument:  Rationalisatieplan goed te keuren door de Vlaamse Regering  Commissie Soete  Budgettair:  5 mio euro, jaarlijks ter uitvoering van de plannen

link beleid nieuw financieringsmodel