Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Gender en schoolloopbanen Brussel,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
KWALITEITSZORG november 2012
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Het secundair onderwijs
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het ontwikkelingsperspectief
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
VTB Technasium Vakcollege
Doordenken over onderwijsstructuren, schoolloopbanen, belangstelling van leerlingen, vroegtijdig schoolverlaten … Jan Van Damme Brussel, GO! 21 november.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Van VSV naar rendement Tussen bestrijding van voortijdig schoolverlaten en verhoging van opleidingsrendement Ton Eimers Kenniscentrum Beroepsonderwijs.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Enquête.
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Waar gaat het nou toch om?!
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen
Wisselstroom 24/02.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Voortijdig schoolverlaten
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Workshop basisonderwijs
Cijfergegevens leerrecht
Transcript van de presentatie:

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Gender en schoolloopbanen Brussel, 18 oktober 2012 Jan Van Damme Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –Evaluatie m.m.v. Georges Van Landeghem, Carl Lamote en Maarten Pinxten

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Algemeen overzicht: loopbanen van jongens en meisjes  Eerste focus: vroegtijdig schoolverlaten  Tweede focus: verschillende keuzes omwille van verschillen in belangstelling Inhoud

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Kleuteronderwijs:  Geen grote verschillen?  Meer vertraging bij jongens  L.O.:  Prestatieverschillen naargelang van vak  Meer vertraging bij jongens  Meer jongens in BLO Basisonderwijs

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Evolutie van de omvang van het buitengewoon lager onderwijs 11-jarigen Leerlingen met GON-begeleiding zitten niet in deze cijfers

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Gemiddeld verschil is klein  Spreiding onder jongens is groter (d.w.z. ook meer zwakke jongens)  Indruk dat schoolse activiteiten meer aansluiten bij spontane voorkeuren van meisjes dan bij die van jongens Hoe verklaren dat jongens het minder goed doen dan meisjes?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Prestatieverschillen: meisjes doen het iets beter  Meer vertraging bij jongens (gedeeltelijk vrijwillig)  Meer ongekwalificeerden bij jongens  Verschillende keuzes qua studierichting tussen jongens en meisjes Secundair Onderwijs

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Gelijkaardig als in Secundair Onderwijs Hoger Onderwijs

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Algemeen overzicht  Focus op BSO (excl. modulair BSO)  Hoe verklaren? Ongekwalificeerde uitstroom

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Kwalificaties in het leerplichtonderwijs  Diploma van secundair onderwijs via 6de leerjaar ASO, TSO, KSO  Studiegetuigschrift 6de leerjaar voltijds gewoon beroepsonderwijs  Kwalificatiegetuigschrift deeltijds beroepsonderwijs  Getuigschrift leercontract (SYNTRA)  Kwalificaties via de opleidingsvormen 3 en 4 van het buitengewoon secundair onderwijs Leerplichtonderwijs: Voltijds gewoon secundair onderwijs tot en met zesde leerjaar Deeltijds secundair beroepsonderwijs Leercontracten SYNTRA Buitengewoon secundair onderwijs SSL Stuurgroep 11 oktober 2012

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Vroege schoolverlaters per kalenderjaar Zwarte curven: zonder kwalificaties BuSO Witte curven: mét kwalificaties BuSO SSL Stuurgroep 27 oktober 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Vroege schoolverlaters per kalenderjaar Kalender- jaar (cijfers mét BuSO) JongensMeisjesJ+M ,9%8,9%12,0% ,8%9,1%12,0% ,8%9,2%12,6% ,3%9,5%13,0% ,0%9,2%12,7% ,7%9,2%12,0% ,6%8,6%11,1% Globale trend : licht stijgend Opvallende afname van de ongekwalificeerde uitstroom tussen 2008 en 2010, vooral bij de jongens Op welk % mikken we? 7%? SSL Stuurgroep 27 oktober 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leeftijdsverdeling jarigen Jongens Meisjes SSL Stuurgroep 27 oktober 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Kwalificatiepercentages per leeftijd Jongens Meisjes SSL Stuurgroep 27 oktober 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Doorstroompercentages per leeftijd Jongens Meisjes SSL Stuurgroep 27 oktober 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conclusie  Factor die de daling in het percentage mannelijke vroege schoolverlaters tussen 2009 en 2010 bepaalt: Meer jongens die geen kwalificatie verwerven beslissen om door te gaan met leerplichtonderwijs in de plaats van zonder kwalificatie weg te gaan  Verandering in beslissingspatroon valt samen met abrupte wijziging in externe omstandigheden: Financieel-economische crisis 2008 SSL Stuurgroep 27 oktober 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Jongens van 19 en ouder die een kwalificatie behalen, per leeftijd Grotere doorstroom in 2009 gevolgd door grotere kwalificatiestroom in 2010 ‘Langetermijneffect’ van de crisis SSL Stuurgroep 27 oktober 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Vroege schoolverlaters uit het BSO Stroom schoolverlaters uit BSO heeft groter percentage vroege schoolverlaters dan stroom schoolverlaters uit leerplichtonderwijs als geheel. ‘Gender gap’ minder groot in BSO dan in geheel.

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Evolutie van ongekwalificeerde uitstroom verdeeld volgens leeftijd Jongeren die een of meer jaren na het einde van hun leerplicht verder zijn blijven studeren in het leerplichtonderwijs, hebben hun risico op voortijdig schoolverlaten zien toenemen. Dit geldt zowel in het BSO als in het het leerplichtonderwijs als geheel. Tevoren al voor leerplichtonderwijs als geheel. Nu ook voor BSO.

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Indeling BSO volgens kans op voortijdig schoolverlaten Vertra- ging Leerjaar % 112%7% 224%20%14% 345%32%28%18% 446%39%29%19% 543%27%30% Kans: percentage van de populatie in de cel die op het einde van het lopend schooljaar definitief weggaat uit het leerplichtonderwijs zonder een kwalificatie. Voorbeeld: jongens, Indeling van toepassing op meisjes en jongens van 2002 tot G (‘Gunstig’): zwart kader V (‘Vertraagd’): grijs kader T (‘Tussengroep’): grijze achtergrond

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Evolutie van kans op voortijdig schoolverlaten per doelgroep Kalender- jaar Doelgroep GTV 20026,7%18,0%33,3% 20037,1%17,8%31,8% 20046,9%18,1%30,9% 20057,8%19,3%30,3% 20069,6%24,4%36,4% 20078,9%21,4%34,7% Kans: percentage van de populatie in de doelgroep die op het einde van het lopend schooljaar definitief weggaat uit het leerplichtonderwijs zonder een kwalificatie. Voorbeeld: jongens

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Componenten van ongekwalificeerde uitstroom uit BSO Kalender -jaar DoelgroepBSO GTVG+T+V 20028,6%6,6%3,7%18,9% 20039,2%6,4%3,8%19,3% 20048,9%6,5%4,1%19,5% ,0%7,0%4,0%21,1% ,0%8,3%4,6%24,9% ,3%7,7%4,6%23,6% Splitsing van de indicator van de vroege schoolverlaters uit het BSO volgens de herkomst (G, T, V). Voorbeeld: jongens. Twee factoren: (1) kans per doelgroep; (2) verdeling populatie over doelgroepen (hier niet getoond).

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Indeling BSO volgens kans op voortijdig schoolverlaten Vertra- ging Leerjaar % 113%6% 224%17%11% 343%25%27%14% 437% 25%13% 570%50%16% Kans: percentage van de populatie in de cel die op het einde van het lopend schooljaar definitief weggaat uit het leerplichtonderwijs zonder een kwalificatie. Voorbeeld: meisjes, Indeling van toepassing op meisjes en jongens van 2002 tot G (‘Gunstig’): zwart kader V (‘Vertraagd’): grijs kader T (‘Tussengroep’): grijze achtergrond SSL Stuurgroep 27 april 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Evolutie van kans op voortijdig schoolverlaten per doelgroep Kalender- jaar Doelgroep GTV 20026,5%20,4%34,2% 20036,8%20,5%30,7% 20046,1%18,9%34,2% 20056,8%19,7%28,2% 20067,7%21,9%35,5% 20078,0%19,7%32,3% Kans: percentage van de populatie in de doelgroep die op het einde van het lopend schooljaar definitief weggaat uit het leerplichtonderwijs zonder een kwalificatie. Voorbeeld: meisjes SSL Stuurgroep 27 april 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Componenten van ongekwalificeerde uitstroom uit BSO Kalender -jaar DoelgroepBSO GTVG+T+V 20028,3%5,2%2,9%16,4% 20038,5%4,9%2,6%16,0% 20047,8%4,7%3,2%15,7% 20058,7%5,1%2,7%16,5% 20069,7%5,7%3,6%19,1% ,2%5,4%3,4%19,0% Splitsing van de indicator van de vroege schoolverlaters uit het BSO volgens de herkomst (G, T, V). Voorbeeld: meisjes. Twee factoren: (1) kans per doelgroep; (2) verdeling populatie over doelgroepen (hier niet getoond). SSL Stuurgroep 27 april 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Beleid differentiëren volgens doelgroepen  Vroege schoolverlaters vanuit een gunstige positie (G):  Verrassend grote component  Over de streep halen via flexibele vormen van onderwijs?  Samenwerking leerplichtonderwijs en tweedekansonderwijs?  Vroege schoolverlaters vanuit een ongunstige positie (V):  Onderwijsloopbaan is fout gelopen  Te oud voor lagere leerjaren  Eenvoudige startersjob in de plaats van verderzetten hopeloze onderwijsloopbaan?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Verschillende verklaringen  Geslacht en zittenblijven oJongens meer kans op zittenblijven -> zittenblijven verhoogt kans op vsv  Geslacht en prestatie oJongens presteren lager dan meisjes -> toetsprestaties al zeer vroeg voorspeller van latere vsv  Geslacht en buitengewoon onderwijs oMeer jongens in buitengewoon (lager) onderwijs (Van Landeghem & Van Damme, 2011) -> niet elke OV in BuO wordt gezien als volwaardige ‘kwalificatie’

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Schoolse betrokkenheid (school engagement) (Fredricks, Blumenfeld, & Paris, 2004)  Gedragsmatige betrokkenheid  Emotionele betrokkenheid  Cognitieve betrokkenheid  Betrokkenheid en vsv:  Vooral lage betrokkenheid én snel dalende betrokkenheidsverlopen sterke voorspellers van vsv

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Onderzoek in Vlaanderen (Lamote, Speybroeck, Van Den Noortgate, & Van Damme, 2012)  Gedragsmatige betrokkenheid (huiswerkattitude)  Emotionele betrokkenheid (leerling-leerkrachtrelatie)  In welke mate voorspelt het groeiverloop van deze betrokkenheidsindicatoren vsv?  Achtergrondkenmerken van leerlingen in bepaald groeiverloop?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Data: 4063 gekwalificeerd, 541 ongekwalificeerd  Achtergrondkenmerken: geslacht, SES, etniciteit, cognitief aanvangsniveau, zittenblijven BaO, zittenblijven SO, instroom 1B.  ‘discrete-time survival mixture analyse’

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Gedragsmatige betrokkenheid  3 verschillende groei verlopen  Hoog startende en relatief stabiele groep  Hoog startende en sterk dalende groep  Laag startende en relatief stabiele groep

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Lidmaatschap in ‘hoge en dalende’ groep en ‘lage groep’ verhoogt significant kans op uitval!

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Hoe is de verhouding jongens/meisjes binnen deze groepen?  Hoog en stabiel (n=3018) o35% jongens, 65% meisjes  Hoog en dalend (n=609) o64% jongens, 36% meisjes  Laag (n=977) o79% jongens, 21% meisjes

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Emotionele betrokkenheid  2 verschillende groei verlopen  Hoog startend en relatief stabiel/licht dalend  Lager startend en relatief stabiel/licht dalend

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Lage en dalende groep hogere kans op uitval

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Hoe is de verhouding jongens/meisjes binnen deze groepen?  Hoge en ‘stabiele’ groep (n=3732) o40% jongens, 60% meisjes  Lage en ‘dalende’ groep (n=872) o83% jongens, 17% meisjes

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Gedragsmatige betrokkenheid: verschil tussen jongens en meisjes ook gerapporteerd in voorgaand onderzoek, maar reden niet steeds duidelijk  Jackson (2002): ‘laddishness’ (‘machogedrag’) oInspanning voor schoolwerk = vrouwelijke karaktereigenschap oGoed presteren met minste moeite = duidelijk signaal van talent (falen zonder inspanning ≠ gebrek aan talent) oMaar: lagere attitude gevolg van daadwerkelijk minder inspanning of enkel maar rapportering van minder inspanning (conformeren)?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Emotionele betrokkenheid: ook in voorgaand onderzoek oververtegenwoordiging van jongens in lage(re) groep:  Jongens vertonen meer storend gedrag in klas: verzuring van relatie met leerkracht.  Ook meisjes kennen een daling, maar minder steil.  Probleem: nagenoeg al het onderzoek houdt geen rekening met feit dat leerling steeds van leerkracht wisselt… oZorgt deze wissel voor verlaging in relatie? Ervaren jongens hier meer problemen?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Vroegtijdig remediëren voor basisvaardigheden (kleuterschool, aanvangsjaren lager onderwijs)  Ook minder sterke leerlingen kunnen opteren voor meer tijd voor algemene vakken in aanvangsjaren S.O.  Een vertrouwenspersoon die individuele leerlingen volgt  Ons concept van ‘algemeen onderwijs’ verruimen door o.a.:  Techniek en/of technologie in eerste én tweede graad  Artistieke vorming wordt een volwaardig onderdeel van ASO (school doet aanbod van mogelijkheden inzake actieve artistieke vorming, en leerling kiest voor 4 jaar)  Zo tot grotere binding tussen school en individuele jongere Que faire?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Overzicht: hoeft niet  Invloed van belangstelling op studiekeuzes:  Uit het (nauwelijks gebruikte) LOSO-onderzoek blijkt dat gedurende het hele S.O. en ook in het H.O. de belangstelling van jongeren een grote invloed heeft op studiekeuzes  Belangstelling evolueert in de loop van het S.O. Verschillende studiekeuzes

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ De vergelijking van de gemiddelde belangstellingsscores van de leerlingen in de verschillende studierichtingen in het zesde middelbaar

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ De vergelijking van de gemiddelde belangstellingsscores in het eerste middelbaar voor de leerlingen uit de verschillende studierichtingen van het zesde middelbaar

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Correlaties tussen belangstelling in eerste en zesde jaar S.O. Correlaties Jongens (N=1558) Correlaties Meisjes (N=1913) Buitenhuisactiviteiten Kunst Handel Literatuur PSD.45 Techniek Wetenschappen.46.45

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Grote verschillen inzake belangstelling tussen jongens en meisjes Wat is de hoogste interesse (voor beroepsdomeinen) in het eerste jaar S.O.? Meisjes (N=1547)Jongens (N=1335) Buitenhuisactiviteiten5,3%11,2% Kunst16,8%13,9% Handel5,6%1,4% Literatuur28,1%9,4% PSD29,5%4,0% Techniek1,8%21,6% Wetenschappen13,0%38,5%

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Cf. onderzoek van Eccles e.a. over de sociaal-cognitieve processen die aan de basis liggen van individuele en geslachtsverschillen inzake kiezen van wiskunde en wetenschappen a.Mate van verwachting in die activiteit succesvol te zullen zijn b.De waarde die men aan die activiteit toeschrijft (intrinsieke waarde, nuttigheidswaarde en waarde van goede prestaties) Internationaal onderzoek

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Geslachtsverschillen: a.Succesverwachting: hoger bij jongens b.Waarde  Globaal: geen geslachtverschillen  Opgesplitst: o Intrinsieke waarde: hoger bij jongens o Nuttigheidswaarde en waarde van goede prestaties: geen verschil Het onderwijs moet erin slagen de meisjes de relevantie te verduidelijken. Internationaal onderzoek

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Lager Onderwijs:  Best niet veel keuzes in functie van belangstelling  Sterke leerkrachten nodig o.a. voor z.g. bijvakken, o.a. wetenschappen Mijn suggesties

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’  Secundair Onderwijs  Techniek in eerste graad (cf. Singapore: voor iedereen: o Iets ontwerpen en het maken aan een werkbank? o Kooklessen?)  Techniek en/of technologie in tweede graad voor iedereen (Dit lijkt mij beter dan iedereen in het voor hem of haar passend belangstellingsgebied proberen te plaatsen)  Echte artistieke vorming (exemplarisch)  Voor wie 4 jaar (nieuwsoortig) algemeen onderwijs gevolgd heeft: keuze tussen ALLE richtingen voorzien Mijn suggesties

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Referenties  Deprez, E., Van Damme, J., Pinxten, M. (2012). De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze in het secundair onderwijs. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 3,  Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence. Review of Educational Research, 74,  Jackson, C. (2002). ‘Laddishness’ as a self-worth protection strategy. Gender and Education, 14,  Lamote, C., Speybroeck, S., Van Den Noortgate, W., & Van Damme, J. (2012). Different pathways towards dropout: the role of engagement in early school leaving. Submitted manuscript.  Lamote, C., Van Damme, J., Van Den Noortgate, W., Speybroeck, S., Boonen, T., & de Bilde, J. (2012). Dropout in secondary education: An application of a multilevel discrete-time hazard model accounting for school changes. Quality and Quantity, in press.

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Referenties  Pinxten, M., De Fraine, B., Van Den Noortgate, W., Van Damme, J., Anumendem, D. (2012). Educational Choice in Secondary School in Flanders: The Relative Impact of Occupational Interests on Option Choice. Educational Research and Evaluation, 18,  Van Landeghem, G., & Van Damme, J. (2011). Twee cijferbladen over de evolutie van het buitengewoon lager onderwijs tot Leuven: Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen (SSL).  Watt, H. M. G., Z. A. Morris, J. D. Shapka, A. M. Durik, D. P. Keating, and J. S. Eccles Gendered motivational processes affecting high school mathematics participation, educational aspirations, and career plans: A comparison of samples from Australia, Canada, and the United States. Developmental Psychology, In Press.