Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Industriële Chemie VWO 6
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
techniek, communicatie en didactiek
Learning analytics: de docent
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Drieslag functioneel rekenen
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Kansrijke combinatiegroepen
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Werkstukken met Mathematica Symposium: activerend beta onderwijs met Mathematica en Physlets Wolter Kaper, UvA.
HAN Faculteit Educatie.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject Marjon Engelbarts # en Nataša Brouwer * # Julius Instituut, UU, * AMSTEL Instituut, UvA.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Bijeenkomst September 2015
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Blackboard Nataša Brouwer, AMSTEL Instituut
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Docentvaardigheden ICT
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Kennis bijspijkeren via het web
Sieberdam/ROCS & KODOS
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Kennisclip Web toepassingen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject Marjon Engelbarts# en Nataša Brouwer* #Julius Instituut, UU, *AMSTEL Instituut, UvA Gebruikersperspectief 26-09-2002 IL

Inhoud Algemeen over het IBL-project: Interactieve Bèta Leeromgeving IL Inhoud Algemeen over het IBL-project: Het kader Verwachte resultaten Specifieke doelen Inhoud en werkwijze binnen het project Twee van de activiteiten van het IBL project: Database voor applets Evaluatie van studieonderdelen en diagnostische toetsing

Het kader Onderwijsvernieuwingsproject HO Interactieve Bèta Leeromgeving IL Het kader Onderwijsvernieuwingsproject HO Samenwerking UU (Julius instituut) en UvA (AMSTEL instituut) Penvoerder UU Van januari 2002 t/m december 2003 Project subsidie: SURF educatie <F>

Verwacht resultaat Nieuwe kennis en ervaring over Interactieve Bèta Leeromgeving Verwacht resultaat Nieuwe kennis en ervaring over een complete leeromgeving voor het bèta universitair onderwijs: ICT omgeving en gereedschappen Activerend onderwijs Geschikte werkruimte IL

Specifieke doelen website 13 vakken in Studio Course Model Interactieve Bèta Leeromgeving IL Specifieke doelen werkvormen, evaluatie onderwijs websites website IBL project 13 vakken in Studio Course Model 6 bij UvA en 7 bij UU ICT gereedschappen ondersteuning en training

Studieonderdelen aan de UvA Interactieve Bèta Leeromgeving IL Studieonderdelen aan de UvA Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen (nieuw), 3e jaar Aardwetenschappen Klassieke Natuurkunde, Natuur- en sterrenkunde, en WINS dubbele propedeuses, Fysische Chemie, Scheikunde, 1e en 2e jaar Celbiologie I, Biologie, 1e jaar Methoden en Technieken, Bèta-Gamma propedeuse Simuleren en modelleren, 1e jaar WINS, Bèta-Gamma

Studieonderdelen aan de UU Interactieve Bèta Leeromgeving IL Studieonderdelen aan de UU Biofysica van de mens Cursus Mathematicaprogrammeren Elektriciteitsleer Inleiding Signaalverwerking Mechanica Leren experimenteren in de fysica Meten in de fysica

Werkwijze van het IL projectteam Interactieve Bèta Leeromgeving IL Werkwijze van het IL projectteam Didactische ontwikkelingen ICT Ondersteuning: ICT, didactisch Persoonlijk contact: (werkbesprekingen, telefoon, minisymposia) Virtueel contact: BSCW werkomgeving

ICT ontwikkelingen onderwijs websites Interactieve Bèta Leeromgeving IL ICT ontwikkelingen onderwijs websites integratie Blackboard – onderwijs websites toepassen computergereedschappen: toetsprogramma’s QuestionMark en Webassign virtual classroom LearnLink vakinhoudelijke programma’s: Mathematica, simulatieprogramma’s standaardisatie (IMS, META data) database voor applets, digitaal lesmateriaal (UU) (prototype)

Ondersteuning Didactische ondersteuning: Interactieve Bèta Leeromgeving IL Ondersteuning Didactische ondersteuning: per studieonderdeel een didactisch adviseur minisymposia ICT ondersteuning: Blackboard training op maat implementatie computergereedschappen (Mathematica, QuestionMark, LearnLink, Interactive Physics)

Didactische ontwikkelingen Interactieve Bèta Leeromgeving IL Didactische ontwikkelingen Studio Course Model en didactische eindtermen Evaluatie en monitoring

Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model Interactieve Bèta Leeromgeving IL Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model Studio Course Model, eerst geïntroduceerd door J. Wilson, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY In het IL project wordt Studio Course Model verder ontwikkeld. Werkruimte: Studio Classroom.

Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model Interactieve Bèta Leeromgeving IL Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model Student is actief met de stof bezig: onderzoeksgericht bèta onderwijs, geïntegreerde werkvormen. Indeling in fasen (activiteiten): oriëntatie fase, geleide verkenning, vrije verkenning en toepassing, reflecteren op het leerproces.

Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol Interactieve Bèta Leeromgeving IL Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol Evaluatiestappen - activerend, ICT rijk HO onderwijs: Stap 1: Uitwerken evaluatiedoelen en bepalen bijzondere cursuseigenschappen Stap 2: Onderwijsdoelen toetsen Formatieve evaluatie conclusies Summatieve evaluatie conclusies Controlegroep vergelijking Stap 3: Belevingsonderzoek georganiseerd reflectie Stap 5 (optioneel): uitgestelde test Stap 4: Beleving docenten

Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol Interactieve Bèta Leeromgeving IL Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol Formatieve toetsing: Stap 1: Evaluatiedoelen (cursus als geheel) Voor volgend jaar… Stap 1a*: Leerplan/leerdoelen per hoofdstuk *toevoeging aan het protocol Stap 2 (herhaald*): Pretest - Posttest Conclusies*: - vorige hoofdstuk - volgende hoofdstuk Binnen een cursus Formatieve evaluatie conclusies Stap 3: Belevingsonderzoek studenten Stap 4: Beleving docenten

Formatief evalueren Waarom? Interactieve Bèta Leeromgeving IL Formatief evalueren (Structuur der Materie, Opleiding Scheikunde) Waarom? Advies voor de student en voor de docent: pretest: (individuele) tekorten in voorkennis opsporen posttest: controle van opgedane kennis Studiegedrag beïnvloeden

Waarom elektronisch via QM ? Interactieve Bèta Leeromgeving IL Waarom elektronisch via QM ? Studenten bepalen wanneer zij de tests doen (binnen een tijdspanne van een paar dagen) Dezelfde test kan meermalen gedaan worden – telkens andere vragen Onmiddelijke feedback voor de studenten Automatisch nakijken en rapporteren

Interactieve Bèta Leeromgeving IL Belevingsonderzoek studenten (studieonderdeel Opleiding Aardwetenschappen) Het werken via Blackboard verbeterde de organisatie en communicatie Tevreden met de verhouding college / zelfwerkzaamheid

Interactieve Bèta Leeromgeving IL Belevingsonderzoek studenten (studieonderdeel Opleiding Aardwetenschappen) Wat vond je het best aan dit studieonderdeel en moet dus zeker zo blijven? "zelf denken - zelf model ontwikkelen" "zeer groot percentage van zelfwerkzaamheid" "enthousiasme docent; inhoud college" Wat moet verbeteren? "denken moet meer gestimuleerd worden"

Beleving studenten UU IL Negatief Positief Interactieve Bèta Leeromgeving IL Beleving studenten UU Negatief Positief Relatief veel tijd kwijt met Mathematica ‘Leert het niet echt’ Benodigde tijd Toetsing Blackboard: beschikbaarheid van het materiaal Visualiseren/ snelheid oplossingen Leuker/interessanter Enthousiasme docent

Beleving docenten UU (algemeen) Interactieve Bèta Leeromgeving IL Beleving docenten UU (algemeen) Positief Ondersteuning: Studentassistenten, Didactische hulp, Coördinatie Betrokkenheid studenten Negatief Tijd nodig voor voorbereiding colleges ‘Projectwerk’: urenverantwoording, verslagen schrijven e.d.

Ervaringen docenten UU (specifiek) Interactieve Bèta Leeromgeving IL Ervaringen docenten UU (specifiek) Negatief BIOFM: Toetsing niet goed meegenomen bij verandering ELE: authenthicatie ISV, CM, BIOFM: Tijd ISV: hoeveelheid stof

Ervaringen docenten UU (specifiek) Interactieve Bèta Leeromgeving IL Ervaringen docenten UU (specifiek) Positief BIOFM: Ondersteuning (Mathematica), Visualisatiemogelijkheden ELE: verzamelen geschikt materiaal, visualisatie MECH: Ondersteuning (Coordinatie, logistiek, studentassistenten) ISV: Leeropbrengst en de activiteit van de studenten, concentreren op de inhoud door gebruik gereedschappen

Problemen/vragen/discussie Interactieve Bèta Leeromgeving IL Problemen/vragen/discussie Schaalbaarheid didactisch model Optimale toetsing Tijd/Docentondersteuning na de projectperiode Contentdatabase onderhouden na projectperiode Vergelijkende conclusies bij evaluatie Studentenargwaan t.a.v. gebruik van ICT

Interactieve Bèta Leeromgeving IL Contentdatabase Bedoeld als faciliterend gereedschap voor docenten (aantrekkelijk maken ICT in te zetten) Bij ontwikkeling prototype regelmatig contact met docenten Keyword-indeling in samenwerking met bibliotheek en docenten Prototype Terug

Interactieve Bèta Leeromgeving IL