Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject Marjon Engelbarts# en Nataša Brouwer* #Julius Instituut, UU, *AMSTEL Instituut, UvA Gebruikersperspectief 26-09-2002 IL
Inhoud Algemeen over het IBL-project: Interactieve Bèta Leeromgeving IL Inhoud Algemeen over het IBL-project: Het kader Verwachte resultaten Specifieke doelen Inhoud en werkwijze binnen het project Twee van de activiteiten van het IBL project: Database voor applets Evaluatie van studieonderdelen en diagnostische toetsing
Het kader Onderwijsvernieuwingsproject HO Interactieve Bèta Leeromgeving IL Het kader Onderwijsvernieuwingsproject HO Samenwerking UU (Julius instituut) en UvA (AMSTEL instituut) Penvoerder UU Van januari 2002 t/m december 2003 Project subsidie: SURF educatie <F>
Verwacht resultaat Nieuwe kennis en ervaring over Interactieve Bèta Leeromgeving Verwacht resultaat Nieuwe kennis en ervaring over een complete leeromgeving voor het bèta universitair onderwijs: ICT omgeving en gereedschappen Activerend onderwijs Geschikte werkruimte IL
Specifieke doelen website 13 vakken in Studio Course Model Interactieve Bèta Leeromgeving IL Specifieke doelen werkvormen, evaluatie onderwijs websites website IBL project 13 vakken in Studio Course Model 6 bij UvA en 7 bij UU ICT gereedschappen ondersteuning en training
Studieonderdelen aan de UvA Interactieve Bèta Leeromgeving IL Studieonderdelen aan de UvA Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen (nieuw), 3e jaar Aardwetenschappen Klassieke Natuurkunde, Natuur- en sterrenkunde, en WINS dubbele propedeuses, Fysische Chemie, Scheikunde, 1e en 2e jaar Celbiologie I, Biologie, 1e jaar Methoden en Technieken, Bèta-Gamma propedeuse Simuleren en modelleren, 1e jaar WINS, Bèta-Gamma
Studieonderdelen aan de UU Interactieve Bèta Leeromgeving IL Studieonderdelen aan de UU Biofysica van de mens Cursus Mathematicaprogrammeren Elektriciteitsleer Inleiding Signaalverwerking Mechanica Leren experimenteren in de fysica Meten in de fysica
Werkwijze van het IL projectteam Interactieve Bèta Leeromgeving IL Werkwijze van het IL projectteam Didactische ontwikkelingen ICT Ondersteuning: ICT, didactisch Persoonlijk contact: (werkbesprekingen, telefoon, minisymposia) Virtueel contact: BSCW werkomgeving
ICT ontwikkelingen onderwijs websites Interactieve Bèta Leeromgeving IL ICT ontwikkelingen onderwijs websites integratie Blackboard – onderwijs websites toepassen computergereedschappen: toetsprogramma’s QuestionMark en Webassign virtual classroom LearnLink vakinhoudelijke programma’s: Mathematica, simulatieprogramma’s standaardisatie (IMS, META data) database voor applets, digitaal lesmateriaal (UU) (prototype)
Ondersteuning Didactische ondersteuning: Interactieve Bèta Leeromgeving IL Ondersteuning Didactische ondersteuning: per studieonderdeel een didactisch adviseur minisymposia ICT ondersteuning: Blackboard training op maat implementatie computergereedschappen (Mathematica, QuestionMark, LearnLink, Interactive Physics)
Didactische ontwikkelingen Interactieve Bèta Leeromgeving IL Didactische ontwikkelingen Studio Course Model en didactische eindtermen Evaluatie en monitoring
Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model Interactieve Bèta Leeromgeving IL Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model Studio Course Model, eerst geïntroduceerd door J. Wilson, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY In het IL project wordt Studio Course Model verder ontwikkeld. Werkruimte: Studio Classroom.
Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model Interactieve Bèta Leeromgeving IL Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model Student is actief met de stof bezig: onderzoeksgericht bèta onderwijs, geïntegreerde werkvormen. Indeling in fasen (activiteiten): oriëntatie fase, geleide verkenning, vrije verkenning en toepassing, reflecteren op het leerproces.
Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol Interactieve Bèta Leeromgeving IL Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol Evaluatiestappen - activerend, ICT rijk HO onderwijs: Stap 1: Uitwerken evaluatiedoelen en bepalen bijzondere cursuseigenschappen Stap 2: Onderwijsdoelen toetsen Formatieve evaluatie conclusies Summatieve evaluatie conclusies Controlegroep vergelijking Stap 3: Belevingsonderzoek georganiseerd reflectie Stap 5 (optioneel): uitgestelde test Stap 4: Beleving docenten
Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol Interactieve Bèta Leeromgeving IL Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol Formatieve toetsing: Stap 1: Evaluatiedoelen (cursus als geheel) Voor volgend jaar… Stap 1a*: Leerplan/leerdoelen per hoofdstuk *toevoeging aan het protocol Stap 2 (herhaald*): Pretest - Posttest Conclusies*: - vorige hoofdstuk - volgende hoofdstuk Binnen een cursus Formatieve evaluatie conclusies Stap 3: Belevingsonderzoek studenten Stap 4: Beleving docenten
Formatief evalueren Waarom? Interactieve Bèta Leeromgeving IL Formatief evalueren (Structuur der Materie, Opleiding Scheikunde) Waarom? Advies voor de student en voor de docent: pretest: (individuele) tekorten in voorkennis opsporen posttest: controle van opgedane kennis Studiegedrag beïnvloeden
Waarom elektronisch via QM ? Interactieve Bèta Leeromgeving IL Waarom elektronisch via QM ? Studenten bepalen wanneer zij de tests doen (binnen een tijdspanne van een paar dagen) Dezelfde test kan meermalen gedaan worden – telkens andere vragen Onmiddelijke feedback voor de studenten Automatisch nakijken en rapporteren
Interactieve Bèta Leeromgeving IL Belevingsonderzoek studenten (studieonderdeel Opleiding Aardwetenschappen) Het werken via Blackboard verbeterde de organisatie en communicatie Tevreden met de verhouding college / zelfwerkzaamheid
Interactieve Bèta Leeromgeving IL Belevingsonderzoek studenten (studieonderdeel Opleiding Aardwetenschappen) Wat vond je het best aan dit studieonderdeel en moet dus zeker zo blijven? "zelf denken - zelf model ontwikkelen" "zeer groot percentage van zelfwerkzaamheid" "enthousiasme docent; inhoud college" Wat moet verbeteren? "denken moet meer gestimuleerd worden"
Beleving studenten UU IL Negatief Positief Interactieve Bèta Leeromgeving IL Beleving studenten UU Negatief Positief Relatief veel tijd kwijt met Mathematica ‘Leert het niet echt’ Benodigde tijd Toetsing Blackboard: beschikbaarheid van het materiaal Visualiseren/ snelheid oplossingen Leuker/interessanter Enthousiasme docent
Beleving docenten UU (algemeen) Interactieve Bèta Leeromgeving IL Beleving docenten UU (algemeen) Positief Ondersteuning: Studentassistenten, Didactische hulp, Coördinatie Betrokkenheid studenten Negatief Tijd nodig voor voorbereiding colleges ‘Projectwerk’: urenverantwoording, verslagen schrijven e.d.
Ervaringen docenten UU (specifiek) Interactieve Bèta Leeromgeving IL Ervaringen docenten UU (specifiek) Negatief BIOFM: Toetsing niet goed meegenomen bij verandering ELE: authenthicatie ISV, CM, BIOFM: Tijd ISV: hoeveelheid stof
Ervaringen docenten UU (specifiek) Interactieve Bèta Leeromgeving IL Ervaringen docenten UU (specifiek) Positief BIOFM: Ondersteuning (Mathematica), Visualisatiemogelijkheden ELE: verzamelen geschikt materiaal, visualisatie MECH: Ondersteuning (Coordinatie, logistiek, studentassistenten) ISV: Leeropbrengst en de activiteit van de studenten, concentreren op de inhoud door gebruik gereedschappen
Problemen/vragen/discussie Interactieve Bèta Leeromgeving IL Problemen/vragen/discussie Schaalbaarheid didactisch model Optimale toetsing Tijd/Docentondersteuning na de projectperiode Contentdatabase onderhouden na projectperiode Vergelijkende conclusies bij evaluatie Studentenargwaan t.a.v. gebruik van ICT
Interactieve Bèta Leeromgeving IL Contentdatabase Bedoeld als faciliterend gereedschap voor docenten (aantrekkelijk maken ICT in te zetten) Bij ontwikkeling prototype regelmatig contact met docenten Keyword-indeling in samenwerking met bibliotheek en docenten Prototype Terug
Interactieve Bèta Leeromgeving IL