Kennis en Interactie 3 december 2003 College 6 The myth of the powerless officice Hoofdstuk 3, 4 en 5 Stukje documentaire
Kennis en Interactie 3 december Paper in knowledge work Steeds hoger percentage kenniswerkers Gevolgen voor onderwijs en training minder nadruk op (hand)vaardigheid meer nadruk op ‘hoger orde denkvaardigheden’: probleemoplossen, beslissen Kenniswerk kan overal gedaan worden
Kennis en Interactie 3 december 2003 Onderzoek bij IMF Papier en technologie gaan hand-in-hand Technologie-rijke omgeving Economen zijn de kenniswerkers Dataverzameling: interviewen, dagboek bij laten houden, observeren
Kennis en Interactie 3 december 2003 De rol van papier Schrijven (authoring) Lezen en becommentariëren Planning Samenwerken Communiceren
Kennis en Interactie 3 december 2003 IMF-organisatie 3000 medewerkers 900 economen (kenniswerkers) Etnografische methoden (antropologie) naast meer psychologische: participerende observatie Wat mensen zeggen en wat mensen doen (interviews en observaties)
Kennis en Interactie 3 december 2003 Dagboek bijhouden Vijf werkdagen lang 25 mederwerkers 16 kenniswerkers 7 administratief personeel 2 onderzoeksassistenten Elke dag afgesloten met een interview
Kennis en Interactie 3 december 2003 Resultaten
Kennis en Interactie 3 december 2003 Vervolg resultaten Kenniswerkers gebruiken papier voor: Authoring Becommentariëren van de documenten van anderen Denken, plannen en document- organisatie Samenwerken Afleveren van documenten
Kennis en Interactie 3 december 2003 Vervolg resultaten Administratieve medewerkers: Verwijzen naar papieren documenten Organiseren van documenten Fotokopiëren Post uitzoeken en distribueren Formulieren invullen Documenten afleveren
Kennis en Interactie 3 december 2003 Kenniswerkers: authoring Herzien van documenten neemt een belangrijke plaats in Gevolg van ‘co-authoring’ Gelijktijdig lezen en schrijven (combinatie van papier en tekstverwerker: concurrency) Controleren van consistentie, stijl, lay- out
Kennis en Interactie 3 december 2003 Kenniswerkers: het werk van anderen beoordelen Documenten digitaal beschikbaar Mogelijkheden om documenten te annoteren Toch lezen en becommentariëren van de papieren versie Waarom?
Kennis en Interactie 3 december 2003 Denken, plannen en het organiseren van documenten Papier als tastbare belichaming van ideeën Het gaat om het proces, niet om het product relatie Kennismanagement toegankelijk tastbaar aanwezig 2 of 3 dimensies?
Kennis en Interactie 3 december 2003 Samenwerken Papier heeft een sociale functie Hoe? Denk aan Norman! Parallelle activiteiten Rijke representatiemogelijkheden
Kennis en Interactie 3 december 2003 Het persoonlijk afleveren van documenten Context verduidelijken Beleefdheid Persoonlijke relaties onderhouden Zekerheid dat het document aankomt
Kennis en Interactie 3 december Lezen van papier
Kennis en Interactie 3 december 2003 Waarom lezen we liever van papier? Handige navigatie Heen-en-weer springen tussen documenten cross-referencing Annotatie is makkelijk Afwisselend lezen en schrijven
Kennis en Interactie 3 december 2003 Vergelijking tussen lezen van sherm en van papier Vaak gebaseerd op psychologisch onderzoek waarneming/interpretatie vermoeidheid zichtbaarheid (contrast en helderheid en lettergrootte) hoeveelheid tekst op het scherm
Kennis en Interactie 3 december 2003 Benadering van Sellen & Harper Kijk naar wat mensen doen wanneer ze lezen: navigeren annoteren Opnieuw dagboekmethode (vijf dagen) Opnieuw interviews aan het eind van elke dagboek-dag
Kennis en Interactie 3 december 2003 Deelnemers Criteria voor het selecteren van deelnemers Mobiliteit centraal, verschillende locaties (voorspelbaar en onvoorspelbaar) Locatie verschillende typen locaties: auto, kantoor, thuis, operatiekamer Samenwerken
Kennis en Interactie 3 december 2003 Vijftien mensen PilootGevangenisdirecteur ChirurgBoekhoudassistent VerplegerOpticien ArchitectMarketing manager MakelaarBedrijfsleider Twee advocatenSociaal werker Twee anesthesisten
Kennis en Interactie 3 december 2003 Acht bevindingen Overal wordt gelezen Overal wordt papier verkozen boven het scherm Verschillende soorten lezen Verschillende manieren van lezen
Kennis en Interactie 3 december 2003 Bevindingen vervolg Lezen gaat vaak samen met schrijven Het gebruik van meerdere documenten tegelijk informatie opdiepen informatie integreren informatie controleren commentaar leveren
Kennis en Interactie 3 december 2003 Bevindingen vervolg Complexiteit van de activiteiten waarin lezen een rol speelt Subtiele verhouding van papier en digitale media Clusters van lezers Formulieren invullers Discussianten ‘Cross-Referencers’
Kennis en Interactie 3 december 2003 Hoe papier lezen ondersteunt Laboratorium-onderzoek Taak: het maken van een samenvatting van een artikel Afwisselen van lezen en schrijven Afwisselende lees-en-zoek activiteiten Natuurlijke taak Twee condities: alleen met papier - alleen digitaal
Kennis en Interactie 3 december 2003 Navigatie Papier: Het omslaan van de pagina Het gebruik van twee handen Elektronisch: Scrollen Het gebruik van één hand
Kennis en Interactie 3 december 2003 Ruimtelijke organisatie van informatie Papier: Dynamische organisatie Visualisatie Digitaal: Page-layout gebruikt om structuur van document te kunnen overzien Het naast elkaar leggen van verschillende documenten levert problemen op
Kennis en Interactie 3 december 2003 Annotatie Digitaal: commentaar invoegen te moeilijk, niet onmiddellijk zichtbaar (kijk naar Word) Papier: staat ‘eigenzinnige annotatie’ toe eigen symbolen vrije tekst het commentaar is direct zichtbaar en goed te onderscheiden van de gedrukte tekst
Kennis en Interactie 3 december 2003 Het afwisselen van lezen en schrijven Aantekeningen maken op papier Het gebruik van papier ondersteunt het vrijwel gelijktijdig lezen en schrijven Aantekeningen maken op het scherm Het snel afwisselen van lezen en schrijven wordt bemoeilijkt Conclusie: de computer ondersteunt andere processen dan papier
Kennis en Interactie 3 december Paper in support of working together De rol van papier bij samenwerken Sturen en coördineren van handelingen Informatie verzamelen en uitwisselen Het ondersteunen van discussies Het archiveren van informatie
Kennis en Interactie 3 december case studies Aandacht gaat uit naar: Locale, interactionele aspecten van papier Bredere organisatorische inbedding en werkprocessen Drie verschillende typen organisaties: 1.Luchtverkeersleiding 2.Politie-agenten 3.Chocoladefabriek
Kennis en Interactie 3 december 2003 Luchtverkeersleiding Sterk technologisch gericht Computer verwerkt radargegevens (primaire bron van informatie) Vlucht-voortgang-strip (flight progress strip: PAPIER!) Doel: informatie van de papieren strips integreren in een elektronisch systeem
Kennis en Interactie 3 december 2003 Het werk van de luchtverkeersleiders Het luchtruim is opgedeeld in sectoren De sectoren zijn paarsgewijs gerangschikt en delen een aantal hulpmiddelen Twee radarschermen Video display units Data entry consoles Flight progress strips
Kennis en Interactie 3 december 2003 Teamwerk Elk team bestaat uit: 2 verkeersleiders (voor elke sector 1) 1 chef 2 assistenten Flight progress strips: gebaseerd op het oorspronkelijke vluchtplan worden aangepast aan ‘real-time’ vluchtgegevens vormen een zichtbare representatie van de feitelijke toestand
Kennis en Interactie 3 december 2003 Voordelen van de strips Handige ruimtelijke lay-out Makkelijk te manipuleren Makkelijk te markeren Informatie zichtbaar aanwezig Informatie wordt met anderen gedeeld
Kennis en Interactie 3 december 2003 Wat nu? Kun je de functionaliteit van de flight progress strips volledig implementeren? Als dat niet kan, is er dan een andere optie om het gebruik van de strips te vermijden?
Kennis en Interactie 3 december 2003 Politiewerk Het doen van aangifte Samenwerkingsproces tussen agent en slachtoffer Wat is de rol van de agent?
Kennis en Interactie 3 december 2003 We introduceren laptops Voordeel: alle aangiften volgen dezelfde lijn Alle benodigde informatie wordt opgenomen De informatie is snel uitwisselbaar: handig voor opsporingsdoeleinden Maar, werkt het ook? Wat zijn de consequenties voor het werk dat de agent doet? En voor het slachtoffer dat aangifte doet?
Kennis en Interactie 3 december 2003 Chocoladefabriek Kennismanagement-probleem Hoe maak je van dood papier, levende, toegankelijke informatie Vraag de gebruikers van het nieuwe documentatiesysteem; wat wil je: Elektronisch bewaren? Weggooien? Bij de hand houden (papier)? Opbergen (papier)?
Kennis en Interactie 3 december 2003 Leveranciers-afdeling Onderhouden van contacten met leveranciers (chocoladepoeder, suiker) Bij elke leverancier hoort een dossier: Company fact sheet (ingevuld door het toeleveringsbedrijf) Aanvullende informatie, verzameld door de ‘koper’ (brochures, brieven, offertes, rekeningen, persoonlijke aantekeningen)
Kennis en Interactie 3 december 2003 Doelstelling Het elektronisch beschikbaar stellen van de informatie in de dossiers Standaardisatie van procedures Het delen van kennis
Kennis en Interactie 3 december 2003 Uitkomst van het onderzoek Wat denken jullie?
Kennis en Interactie 3 december 2003 Hete, warme en koude documenten Hete documenten In papieren vorm bij de hand Warme documenten Zichtbaar ergens geplaatst: daar moet binnenkort iets aan gebeuren Koude documenten?
Kennis en Interactie 3 december 2003 Vraag Welk type document leent zich voor opname in een elektronisch documentatiesysteem? Waaraan moet het documentatiesysteem dan voldoen? Wat wordt er van de medewerkers verwacht bij het samenstellen van hun dossiers?