Kennis en Interactie 3 december 2003 College 6 The myth of the powerless officice Hoofdstuk 3, 4 en 5 Stukje documentaire.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Door goede gesprekken groeien
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Gegevens/Informatie/Kennis
Digitaal Depot. Waarom een Digitaal Depot •Overheden en particulieren werken steeds meer en soms alleen nog maar digitaal; •Gebruikers verwachten digitaal.
Internet boekhouden in de praktijk Kennismaken met Noordzij Online.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Portfolio Faculteit der Letteren
Workshop Testen 18 februari.
Kennis en Interactie 10 december 2003 College 7  The myth of the paperless officice  Slot hoofdstuk 5, hoofdstuk 6  Kernbegrippen  Voorbeeldvragen.
College 7 vervolg metaonderzoek evaluatie bespreken opdracht.
Kennis en Interactie 26 november 2003 College 5 The myth of the paperless office Introductie Hoofdstuk 1 en 2 Televisie-documentaire.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Handboek integrale veiligheid voor lokale besturen.
Kennismanagement & Sociale media
voor familie en vrienden van
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het Nieuwe Werken Jeoffrey van Zijp Jeoffrey van Zijp.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Niets is wat het lijkt.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Tijdsindeling – Start, de inleider – Sensire – Trias Jeugdhulp – Vragen en stellingen – Afronding.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Openbaar Lichaam Bonaire
Observeren Les 3.
Inkoop Uitvoeringscentrum Noord & NEGOMETRIX
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Inleiding tot marktonderzoek
Een vergadering organiseren
Commissie voor vrijwilligerswerk
Observeren rapporteren
Vergadering Personeelsdienst
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Inleiding resultaten 3 pilots Gemeenten
Observeren Les 2.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Observeren Les 2.
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
in Word Vijf nieuwe manieren van werken
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Kennis en Interactie 3 december 2003 College 6 The myth of the powerless officice Hoofdstuk 3, 4 en 5 Stukje documentaire

Kennis en Interactie 3 december Paper in knowledge work  Steeds hoger percentage kenniswerkers  Gevolgen voor onderwijs en training  minder nadruk op (hand)vaardigheid  meer nadruk op ‘hoger orde denkvaardigheden’: probleemoplossen, beslissen  Kenniswerk kan overal gedaan worden

Kennis en Interactie 3 december 2003 Onderzoek bij IMF  Papier en technologie gaan hand-in-hand  Technologie-rijke omgeving  Economen zijn de kenniswerkers  Dataverzameling: interviewen, dagboek bij laten houden, observeren

Kennis en Interactie 3 december 2003 De rol van papier  Schrijven (authoring)  Lezen en becommentariëren  Planning  Samenwerken  Communiceren

Kennis en Interactie 3 december 2003 IMF-organisatie  3000 medewerkers  900 economen (kenniswerkers)  Etnografische methoden (antropologie) naast meer psychologische:  participerende observatie  Wat mensen zeggen en wat mensen doen  (interviews en observaties)

Kennis en Interactie 3 december 2003 Dagboek bijhouden  Vijf werkdagen lang  25 mederwerkers  16 kenniswerkers  7 administratief personeel  2 onderzoeksassistenten  Elke dag afgesloten met een interview

Kennis en Interactie 3 december 2003 Resultaten

Kennis en Interactie 3 december 2003 Vervolg resultaten Kenniswerkers gebruiken papier voor:  Authoring  Becommentariëren van de documenten van anderen  Denken, plannen en document- organisatie  Samenwerken  Afleveren van documenten

Kennis en Interactie 3 december 2003 Vervolg resultaten Administratieve medewerkers:  Verwijzen naar papieren documenten  Organiseren van documenten  Fotokopiëren  Post uitzoeken en distribueren  Formulieren invullen  Documenten afleveren

Kennis en Interactie 3 december 2003 Kenniswerkers: authoring  Herzien van documenten neemt een belangrijke plaats in  Gevolg van ‘co-authoring’  Gelijktijdig lezen en schrijven (combinatie van papier en tekstverwerker: concurrency)  Controleren van consistentie, stijl, lay- out

Kennis en Interactie 3 december 2003 Kenniswerkers: het werk van anderen beoordelen  Documenten digitaal beschikbaar  Mogelijkheden om documenten te annoteren  Toch lezen en becommentariëren van de papieren versie  Waarom?

Kennis en Interactie 3 december 2003 Denken, plannen en het organiseren van documenten  Papier als tastbare belichaming van ideeën  Het gaat om het proces, niet om het product  relatie Kennismanagement  toegankelijk  tastbaar  aanwezig  2 of 3 dimensies?

Kennis en Interactie 3 december 2003 Samenwerken  Papier heeft een sociale functie  Hoe? Denk aan Norman!  Parallelle activiteiten  Rijke representatiemogelijkheden

Kennis en Interactie 3 december 2003 Het persoonlijk afleveren van documenten  Context verduidelijken  Beleefdheid  Persoonlijke relaties onderhouden  Zekerheid dat het document aankomt

Kennis en Interactie 3 december Lezen van papier

Kennis en Interactie 3 december 2003 Waarom lezen we liever van papier?  Handige navigatie  Heen-en-weer springen tussen documenten  cross-referencing  Annotatie is makkelijk  Afwisselend lezen en schrijven

Kennis en Interactie 3 december 2003 Vergelijking tussen lezen van sherm en van papier Vaak gebaseerd op psychologisch onderzoek  waarneming/interpretatie  vermoeidheid  zichtbaarheid (contrast en helderheid en lettergrootte)  hoeveelheid tekst op het scherm

Kennis en Interactie 3 december 2003 Benadering van Sellen & Harper  Kijk naar wat mensen doen wanneer ze lezen:  navigeren  annoteren  Opnieuw dagboekmethode (vijf dagen)  Opnieuw interviews aan het eind van elke dagboek-dag

Kennis en Interactie 3 december 2003 Deelnemers Criteria voor het selecteren van deelnemers Mobiliteit  centraal, verschillende locaties (voorspelbaar en onvoorspelbaar) Locatie  verschillende typen locaties: auto, kantoor, thuis, operatiekamer Samenwerken

Kennis en Interactie 3 december 2003 Vijftien mensen PilootGevangenisdirecteur ChirurgBoekhoudassistent VerplegerOpticien ArchitectMarketing manager MakelaarBedrijfsleider Twee advocatenSociaal werker Twee anesthesisten

Kennis en Interactie 3 december 2003 Acht bevindingen  Overal wordt gelezen  Overal wordt papier verkozen boven het scherm  Verschillende soorten lezen  Verschillende manieren van lezen

Kennis en Interactie 3 december 2003 Bevindingen vervolg  Lezen gaat vaak samen met schrijven  Het gebruik van meerdere documenten tegelijk  informatie opdiepen  informatie integreren  informatie controleren  commentaar leveren

Kennis en Interactie 3 december 2003 Bevindingen vervolg  Complexiteit van de activiteiten waarin lezen een rol speelt  Subtiele verhouding van papier en digitale media  Clusters van lezers  Formulieren invullers  Discussianten  ‘Cross-Referencers’

Kennis en Interactie 3 december 2003 Hoe papier lezen ondersteunt Laboratorium-onderzoek  Taak: het maken van een samenvatting van een artikel  Afwisselen van lezen en schrijven  Afwisselende lees-en-zoek activiteiten  Natuurlijke taak  Twee condities: alleen met papier - alleen digitaal

Kennis en Interactie 3 december 2003 Navigatie Papier: Het omslaan van de pagina Het gebruik van twee handen Elektronisch: Scrollen Het gebruik van één hand

Kennis en Interactie 3 december 2003 Ruimtelijke organisatie van informatie Papier: Dynamische organisatie Visualisatie Digitaal: Page-layout gebruikt om structuur van document te kunnen overzien Het naast elkaar leggen van verschillende documenten levert problemen op

Kennis en Interactie 3 december 2003 Annotatie  Digitaal: commentaar invoegen te moeilijk, niet onmiddellijk zichtbaar (kijk naar Word)  Papier: staat ‘eigenzinnige annotatie’ toe  eigen symbolen  vrije tekst  het commentaar is direct zichtbaar en goed te onderscheiden van de gedrukte tekst

Kennis en Interactie 3 december 2003 Het afwisselen van lezen en schrijven  Aantekeningen maken op papier  Het gebruik van papier ondersteunt het vrijwel gelijktijdig lezen en schrijven  Aantekeningen maken op het scherm  Het snel afwisselen van lezen en schrijven wordt bemoeilijkt  Conclusie: de computer ondersteunt andere processen dan papier

Kennis en Interactie 3 december Paper in support of working together De rol van papier bij samenwerken  Sturen en coördineren van handelingen  Informatie verzamelen en uitwisselen  Het ondersteunen van discussies  Het archiveren van informatie

Kennis en Interactie 3 december case studies Aandacht gaat uit naar:  Locale, interactionele aspecten van papier  Bredere organisatorische inbedding en werkprocessen Drie verschillende typen organisaties: 1.Luchtverkeersleiding 2.Politie-agenten 3.Chocoladefabriek

Kennis en Interactie 3 december 2003 Luchtverkeersleiding  Sterk technologisch gericht  Computer verwerkt radargegevens (primaire bron van informatie)  Vlucht-voortgang-strip (flight progress strip: PAPIER!)  Doel: informatie van de papieren strips integreren in een elektronisch systeem

Kennis en Interactie 3 december 2003 Het werk van de luchtverkeersleiders  Het luchtruim is opgedeeld in sectoren  De sectoren zijn paarsgewijs gerangschikt en delen een aantal hulpmiddelen  Twee radarschermen  Video display units  Data entry consoles  Flight progress strips

Kennis en Interactie 3 december 2003 Teamwerk Elk team bestaat uit: 2 verkeersleiders (voor elke sector 1) 1 chef 2 assistenten Flight progress strips: gebaseerd op het oorspronkelijke vluchtplan worden aangepast aan ‘real-time’ vluchtgegevens vormen een zichtbare representatie van de feitelijke toestand

Kennis en Interactie 3 december 2003 Voordelen van de strips  Handige ruimtelijke lay-out  Makkelijk te manipuleren  Makkelijk te markeren  Informatie zichtbaar aanwezig  Informatie wordt met anderen gedeeld

Kennis en Interactie 3 december 2003 Wat nu?  Kun je de functionaliteit van de flight progress strips volledig implementeren?  Als dat niet kan, is er dan een andere optie om het gebruik van de strips te vermijden?

Kennis en Interactie 3 december 2003 Politiewerk  Het doen van aangifte  Samenwerkingsproces tussen agent en slachtoffer  Wat is de rol van de agent?

Kennis en Interactie 3 december 2003 We introduceren laptops  Voordeel: alle aangiften volgen dezelfde lijn  Alle benodigde informatie wordt opgenomen  De informatie is snel uitwisselbaar: handig voor opsporingsdoeleinden  Maar, werkt het ook?  Wat zijn de consequenties voor het werk dat de agent doet? En voor het slachtoffer dat aangifte doet?

Kennis en Interactie 3 december 2003 Chocoladefabriek  Kennismanagement-probleem  Hoe maak je van dood papier, levende, toegankelijke informatie  Vraag de gebruikers van het nieuwe documentatiesysteem; wat wil je: Elektronisch bewaren? Weggooien? Bij de hand houden (papier)? Opbergen (papier)?

Kennis en Interactie 3 december 2003 Leveranciers-afdeling  Onderhouden van contacten met leveranciers (chocoladepoeder, suiker)  Bij elke leverancier hoort een dossier:  Company fact sheet (ingevuld door het toeleveringsbedrijf)  Aanvullende informatie, verzameld door de ‘koper’ (brochures, brieven, offertes, rekeningen, persoonlijke aantekeningen)

Kennis en Interactie 3 december 2003 Doelstelling  Het elektronisch beschikbaar stellen van de informatie in de dossiers  Standaardisatie van procedures  Het delen van kennis

Kennis en Interactie 3 december 2003 Uitkomst van het onderzoek Wat denken jullie?

Kennis en Interactie 3 december 2003 Hete, warme en koude documenten  Hete documenten  In papieren vorm bij de hand  Warme documenten  Zichtbaar ergens geplaatst: daar moet binnenkort iets aan gebeuren  Koude documenten?

Kennis en Interactie 3 december 2003 Vraag  Welk type document leent zich voor opname in een elektronisch documentatiesysteem?  Waaraan moet het documentatiesysteem dan voldoen?  Wat wordt er van de medewerkers verwacht bij het samenstellen van hun dossiers?