Omgevingswaarden in de Omgevingswet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open normen in wetgeving
Advertisements

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Flexibiliteit van omgevingswaarden
Rechtshandelingen van de Unie
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)
Toekomst Omgevingsrecht
Op weg naar de Omgevingswet
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Normstelling bestuursrecht
Activiteitenbesluit en geluid
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
(investerings-) initiatief
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Omgevingswet (kamerstuknr )
Wet markt en overheid Studiedag CAB 10 april 2013 Mr. P.A.E.M. Hogenhuis Linkedin:
Beelden van de toekomstige samenwerking
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Aanvullingswet bodem Afscheid van de Wbb: Overgangsrecht.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Aanvullingswet Bodem Michiel Gadella – RWS/Bodem
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Het omgevingsplan.
Bodem in de Omgevingswet
Windenergie, lokale autonomie en Omgevingswet Prof. mr. A.G.A. Nijmeijer 24 juni 2016.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Commissie Fysieke Leefomgeving 20 september 2016
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Wat brengt ons de provinciale omgevingsverordening?
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Afvalwater decentraal onder de Omgevingswet
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Projectbesluit ‘natte’ waterstaatswerken
Omgevingswet en Gezondheid
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Grondwaterkwaliteit in de Omgevingswet
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Omgevingsvergunning in de Omgevingswet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Project Handvatten Omgevingsplan
De Omgevingswet Doel van de Omgevingswet
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Wat is een omgevingsplan?
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
De Omgevingswet Doel van de Omgevingswet
Wat is het programma? Samen met de Omgevingsvisie zijn programma’s de belangrijkste instrumenten voor beleidsontwikkeling Bevat een uitwerking van het.
Kernpunten Omgevingswet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Utrechtse Omgevingswetdag
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon December 2018.
Wat is de waterschapsverordening?
Vervolg Praktijkproef opstellen Omgevingsplan
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
De Omgevingswet Doel van de Omgevingswet
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Transcript van de presentatie:

Omgevingswaarden in de Omgevingswet ACELS/Centrum voor Milieurecht Omgevingswaarden in de Omgevingswet Prof. mr. N.S.J. Koeman, Raad van State/ ACELS

Doel van omgevingswaarden Omgevingswaarden ( van Rijk, provincie of gemeente) worden geregeld in afd. 2.2 Omgevingswaarden worden vastgesteld met het oog op gewenste staat of kwaliteit toelaatbare belasting/concentratie/depositie van/in de fysieke leefomgeving Zie art. 2.4 Ow 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Aard, termijn en locaties Aard: het kan gaan om resultaatsverplichting, inspanningsverplichting of iets anders (wellicht iets als oriëntatiewaarde, alarmwaarde ?) Termijn: wanneer moet aan verplichting voldaan worden Locaties: waarop is de omgevingswaarde van toepassing (zie art. 2.5 Ow) 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Waar vastleggen? Omgevingswaarden kunnen worden opgenomen in : Het gemeentelijk omgevingsplan De provinciale omgevingsverordening Algemene maatregel van bestuur 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Beperking voor provincie en Rijk Provincie en Rijk zijn bij het vaststellen van omgevingswaarden gebonden aan de grenzen van art. 2.3 lid 1 Ow, te weten: Gemeente-overstijgend of regio-overstijgend belang Nodig voor doelmatige/doeltreffende uitoefening van taken en bevoegdheden 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Verhouding tussen overheden Voor provinciale omgevingswaarden kan de gemeente geen afwijkende of aanvullende waarde vaststellen, tenzij PS anders bepalen Hetzelfde geldt voor gemeentelijke of provinciale omgevingswaarden over onderwerpen waarvoor bij amvb door het Rijk omgevingswaarden zijn vastgesteld 13 december 2013 Studiedag ACELS 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Verplichte omgevingswaarden Voor het Rijk gelden verplichte omgevingswaarden, deels ontleend aan EU-verplichtingen Voor provincie gelden verplichte omgevingswaarden voor watersystemen Voor gemeenten gelden geen verplichte omgevingswaarden 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Tot wie gericht ? Omgevingswaarden zijn primair gericht tot de overheid en werken niet rechtstreeks door naar besluiten Door instructieregels kunnen bevoegde gezagen verplicht worden een omgevingswaarde op een bepaalde wijze te betrekken bij een besluit ( zie hierna ) 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Juridische gevolgen van omgevingswaarden Verplicht programma bij ( dreigende) overschrijding van omgevingswaarde Monitoringsplicht ( onder meer om vast te stellen of sprake is van (dreigende) overschrijding 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Omgevingswaarden en programmatische aanpak Bij omgevingsplan, provinciale verordening of amvb kunnen programma’s worden aangewezen die betrekking hebben op omgevingswaarden Programma geeft aan welke gebruiksruimte er is voor activiteiten, gelet op omgevingswaarde en maatregelen Programma regelt ook mogelijke koppeling met taken en bevoegdheden 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Omgevingswaarden en instructieregels Instructieregels van provincie en Rijk worden gegeven ‘als dat nodig is om te voldoen aan vastgestelde omgevingswaarden’ of voor het bereiken van andere doelstellingen voor de fysieke leefomgeving 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Het belang van omgevingswaarden Omgevingswaarden zijn dus van groot belang omdat zij de grondslag/randvoorwaarde vormen voor het omgevingsbeleid Omgevingswaarden zijn mede de basis voor de instructieregels van provincie en Rijk in de richting van de gemeenten Omgevingswaarden bepalen de doelstelling van programma’s en zijn daarom de contramal van de te treffen maatregelen 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Bandbreedte, afwijking, saldering en compensatie Ow geeft geen antwoord op de vraag welke bandbreedtes zullen gelden, wanneer afgeweken, gesaldeerd of gecompenseerd kan worden Amvb, verordening of omgevingsplan kunnen daarvoor een regeling treffen 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Rechtsbescherming m.b.t. omgevingswaarden I Locatiespecifieke omgevingswaarden in gemeentelijk omgevingsplan zijn waarschijnlijk vatbaar voor beroep bij de bestuursrechter Voor het overige zijn omgevingswaarden waarschijnlijk niet aan te merken als Awb-besluiten waar beroep tegen open staat Exceptieve toetsing door bestuursrechter soms mogelijk Overigens resteert de civiele rechter 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Rechtsbescherming m.b.t. omgevingswaarden II Toepassing van afwijkings-, salderings- of compensatiemogelijkheden door het bevoegd gezag ( bijv. bij vergunningverlening ) is toetsbaar voor de bestuursrechter Dat geldt ook voor de vraag of in een concreet geval een omgevingswaarde wordt overschreden ( meten en rekenen ) 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Geen materiële normstelling in de Omgevingswet I Gelet op het belang van de omgevingswaarden en de beperkte rechtsbescherming valt te betreuren dat de Ow geen materiële normstelling kent De wens tot bestuurlijke afwegingsruimte vergroot het risico dat in amvb, verordening of plan voor te ruime bandbreedtes of afwijkingsmogelijkheden wordt gekozen 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden

Geen materiële normstelling in de Omgevingswet II Dat klemt te meer, nu de Ow ook geen materiële normen kent met betrekking tot toetsingskaders voor vergunningverlening De kans bestaat dus dat de uitkomst van besluitvorming minder voorspelbaar wordt en een groter beroep op de rechter wordt gedaan Dat zal de rechtszekerheid niet ten goede komen 13 december 2013 De omgevingswet: van kwaliteitseisen naar omgevingswaarden