Onderwijsachterstandenbeleid succesvol?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Ervaringen in samenwerking
Naar een doelmatig onderwijsachterstandenbeleid 12 januari 2010.
De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
APARTHEID IN ZUID- AFRIKA OMGEDRAAID? ASSF-project Nick Laarhoven, voorjaar 2012.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
VTB Technasium Vakcollege
Allochtonen in het hoger onderwijs
Krimpen met perspectief
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
CohortOnderzoek OnderwijsLoopbanen
Borging van zomerscholen Ton Klein Bijeenkomst zomerscholen 13 oktober 2011.
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
VVE: een doorgaande lijn?
Wat hebben COOL en Pre-COOL te bieden aan lokale partners? LEA conferentie 20 januari 2011.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
REA en kleine gemeenten
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Opbrengstgericht leiderschap is in. Maar wat is dat nu eigenlijk? Lezing voor de conferentie opbrengstgericht leiderschap Guuske Ledoux Kohnstamm Instituut.
Sociaal-economische gezondheidsverschillen:
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
Brede school 9 maart 2017.
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Onderwijsachterstandenbestrijding. Schakelklassen, NT2 en VVE
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Gezondheidsverschillen
Research Centre for Education and the Labour Market
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
Doubleren.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Onderwijsachterstandenbeleid succesvol? Vijfde LEA conferentie 8 maart 2012 Guuske Ledoux Kohnstamm Instituut Universiteit van Amsterdam

Inhoud Terugdringen van achterstanden: resultaten tot dusver Oorzaken van achterstanden: waarop moeten interventies zich richten? Maatregelen achterstandenbestrijding: wat weten we over effectiviteit? De rol van gemeenten en schoolbesturen

Resultaten tot dusver Loopbanen en prestaties van leerlingen gevolgd sinds 1988 (LEO, Prima, COOL5-18) Meest recente analyses: 2010 Onderzoeksvragen: * Hoe heeft achterstand van OAB-doelgroepen zich ontwikkeld in de periode 1994-2008 * In hoeverre nog sprake van onbenut talent?

Reductie taal- en rekenachterstand 1994-2007 2002-2007 Totale doelgroep vs. niet-doelgroep Taalvaardigheid - oude criteria 19% 6% - nieuwe criteria 21% 14% Rekenvaardigheid 22% 20% 24% 23% Autochtone doelgroep vs. niet-doelgroep 2% -16% -6% -13% 11% 8% 18% Allochtone doelgroep vs. niet-doelgroep 44% 27% 46% 30% 38% 26% 40%

Onderwijspositie leerjaar 3 VO 1999/2000 – 2007/08 (ref. aut.mbo) mbo)

Hoofdlijn reductie Taalvaardigheid PO: * groep 2 nauwelijks ontwikkelingen * groep 8 allochtone doelgroep flink vooruit+40%; * autochtone doelgroep niet vooruit Rekenvaardigheid PO: * groep 2 en 8 allochtone doelgroep flink vooruit * autochtone doelgroep een beetje vooruit Onderwijsniveau leerjaar 3 VO: allochtone doelgroep vooruit Taal- en wiskundevaardigheid VO: geen ontwikkelingen

Sociaal milieu en etniciteit Allochtone doelgroep gaat vooruit, maar absolute achterstand is nog steeds aanzienlijk, vooral bij taal Opleiding ouders niet de enige verklarende factor, etniciteit aparte rol Speciale aandacht nodig voor allochtone leerlingen die ‘net niet’ of ‘niet meer’ gewichtenleerling zijn

Oorzaken van achterstand Taal Cognitief/educatief klimaat in het gezin Beheersing sociale codes Kennis van de wereld Leven tussen twee culturen Sociale stijging vergt het nodige: wilskracht, zelfstandigheid, ambitie Lage verwachtingen

Waarop interventies richten Vergroten kennis van de wereld Heel veel taal Sociale vaardigheden en persoonsvorming Ondersteunen bij sociale stijging Hoge verwachtingen Hoge kwaliteit onderwijs: wat goed is voor alle leerlingen, is ook goed voor achterstandsleerlingen Kennis van/begrip voor leefwereld

Bestaande maatregelen VVE Ouderprojecten Extra geld voor scholen met doelgroepleerlingen Brede school Schakelklassen Verlengde leertijd Bestrijden zwakke scholen

VVE Sterk op ingezet, o.b.v. resultaten onderzoek VS In Nederland nog niet echt goed op effect onderzocht, wel mee bezig Effecten zoals in VS resultaten gaan we hier waarschijnlijk niet zien> kwaliteit Nederlands kleuteronderwijs Risico’s huidig beleid: de knip, de opschaling Het draait om kwaliteit van uitvoering

Ouderprojecten Ambivalentie: de invloed van ouders is groot, maar je kunt van laag opgeleide ouders geen hoog opgeleide ouders maken > bescheiden effectiviteitsverwachtingen Ouderbetrokkenheid: alle ouders willen graag dat het goed gaat met hun kind Ouders kunnen niet altijd cognitief steunen, maar wel emotioneel Zorgpunt: autochtone ouders worden vergeten/slecht bereikt? Pas op voor eenrichtingsverkeer

Extra geld voor scholen Gewichtenmiddelen, leerplusmiddelen, extra gelden van gemeenten Effecten moeilijk onderzoekbaar Wat scholen er mee doen is black box > voer het gesprek hierover Valkuil: achterstandenbestrijding gelijkstellen met zorgbeleid Knelpunt beleid: gewichtenmidedelen lopen terug

Brede school Sterk op ingezet door gemeenten ‘Breed’ is zowel sterkte (combinatie van interventies) als zwakte (geen focus of duidelijk doel) Effectiviteit is nog onbekend en ook lastig onderzoekbaar als doelen niet helder zijn Integraal kindcentrum: goede ontwikkeling?

Schakelklassen Relatief nieuw instrument Was ‘probeersel’ zonder onderbouwing, maar resultaten tot dusver wel positief Waarom positief weten we nog niet goed: extra leertijd, extra taal/kennis van de wereld, hogere verwachtingen, selectie van ‘high potentials’? Vooral kopklassen goede resultaten Voorlopig maar op blijven inzetten?

Verlengde leertijd Verlengde schooldag, zomerschool, vakantieschool Effectiviteit plausibel: om achterstanden in te lopen is meer leertijd van belang Effectiviteitsonderzoek loopt nog, afwachten Praktijk rapporteert wel positieve ervaringen Ook hier: inzicht nodig in besteding van de extra leertijd: waarop richt men zich?

Bestrijden zwakke scholen Staat niet op veel LEA-agenda’s, maar in enkele gemeenten wel Relevantie evident: juist voor doelgroepleerlingen is kwaliteit school essentieel Kern is investeren in kwaliteit leerkrachten en schoolleiders Verbetering blijkt goed mogelijk

Rol gemeenten en besturen Gesprek blijven voeren met elkaar: wie doet wat, hoe weten we dat, hoe weten we wat dat oplevert? Bevorderen van/toezicht houden op kwaliteit VVE Lokaal voor continuïteit zorgen Heldere, doordachte doelen en doelgroepen