Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Recente tendensen bij het aanbieden van leerinhouden via ICT Prof. Dr. P. Desmet KULAK/K.U.Leuven.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
wiki’s opzetten en implementeren
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Afstandscursus VROUWENSTUDIES: innovatie dmv van adaptiviteit en interactiviteit Een samenwerkingsverband tussen de UIA, RUG en VUB; Gefinancierd door.
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Nijmegen, 11 oktober 2007 Podcasting in het onderwijs Symposium Nijmegen 11 oktober 2007.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
© Osito 2004 Door Barbara Obst Enkele integratiescenario's ter illustratie van de mogelijkheden van Wimba voor het taalonderwijs.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Video in het onderwijs 9 maart Doel workshop Op weg helpen en ondersteunen bij gebruik van video in eigen onderwijs Nieuwe ideeën opdoen Inzicht.
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Wikispaces in het talenonderwijs: samenwerking en creativiteit
moderniseren van het curriculum.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Een digitaal leerplatform
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Digitalenklas: Afsluiting en Continuering Stuurgroepvergadering Sake Jager 10 april 2003.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Pilot-studie naar Classroom Management binnen LVO en Pabo Uitkomsten Bruno Oldeboom nov
Docentvaardigheden ICT
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Sieberdam/ROCS & KODOS
Kennisclip Web toepassingen
E-learning in het onderwijs
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum Universiteit Maastricht 27 januari 2006

Doel bijeenkomst Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Is er een onderscheid? Zo ja, welk? Meerdere programma’s met meerdere functies Overzicht bieden: Docenten: wat is allemaal beschikbaar? Producenten: welke wensen leven erin het veld? Vervolg op SURF conferentie november 2004 Meer deelnemers uit het talenonderwijs

Opzet presentatie Deel 1: Globale indeling aan de hand van gepresenteerde programma’s Positie in het talenonderwijs, m.n. in relatie tot klassikaal en online onderwijs Deel 2: Competenties taaldocenten Didactische aspecten Discussie

Globale indeling Digitale leeromgevingen Blackboard, Moodle, ICampus (?) Online brengen onderwijs Vakinhoudelijk, organisatorisch Digitale talenlabs Maro, Artec, Tecnilab / Logolab, Sanako Functies uit analoge lab plus extra mogelijkheden Primair voor gesproken communicatie Taalspecifieke pakketten Ellips, Idioma-tic, Alfalex, de Set-10 Taaltoets (web) Plurilingua (CD-ROM) Traditie van Computer-ondersteund taalonderwijs Gericht op specifieke (deel)vaardigheden Overig Wimba: elementen van alle bovenstaande Markin, schrijfvaardigheid, binnen leeromgevingen te gebruiken Rubricering Vereenvoudiging Pakketten uit ene categorie bieden mogelijkheden uit andere categorie

Klassikaal en online Centrale vraag: Welke activiteiten klassikaal, welke online? Welke mogelijkheden biedt ICT hierbij? Talenonderwijs Combinatie van beide Accent soms op klassikaal onderwijs, soms online; soms beide binnen één instelling C-learning vs E-learning (DeSmet) C-learning (classroom): communicatie aspecten Digitale talenlabs E-learning: cognitieve aspecten Ellips, Idioma-tic, Alfalex Praktijk vaak ingewikkelder Communicatie intern andere eisen dan communicatie extern Luisteren in de klas met zelfde pakket als daarbuiten Hoge mate van flexibiliteit nodig, ook ivm verschillen in doelgroepen binnen één instelling

Keuzes maken Veel verschillende pakketten Scholing lastiger Beheer ingewikkelder Hogere kosten Eisen standaardisatie in organisatie Geen ‘one-size-fits-all’ model Studiedag maakt keuzes hopelijk eenvoudiger

Taaldocenten: te veel gevraagd? Tegenwoordig moeten taaldocenten werken met ELO’s, digitaal talenlab, materiaal op CD- ROM/DVD, web-gebaseerd materiaal … En de ‘pioniers’ ook met Constructivistische modellen (WebQuest, TalenQuest), asynchrone communicatie met voiceboards en weblogs, synchrone communicatie (audio- en videoconferencing)… TalenQuest voiceboardsweblogs Wat komt er straks?

M-learning: From courseware to coursewear Stel dat.. I-pod met voice recorder Toegang tot voic board voor uploaden en downloaden van mp3 files (podcasting) Voic board geïntegreerd in een weblog voor publiceren van opdrachten en teksten Van weblog mogelijkheid om in te loggen in een SURF- groep met videoconferencing … Hebben we dan nog ELO’s en digitale talenlabs nodig?

Hoe vindt taalverwerving plaats? Inzichten van onderzoek in tweede taalverwerving input (n+1) Noticing Input comprehension Productie van begrijpelijke output, bewust worden van fouten (focus on meaning, focus on form), correctie Authentieke communicatie, interactie (negotiation of meaning)

ICT integreren in het curriculum Integratie van ICT in relatie tot het taalverwervingsproces in het algemeen, niet slechts tot één vaardigheid. Wat als … Meerwaarde voor taalverwerving, voor talenonderwijs (testen), voor het leerproces in het algemeen

Technologie geen startpunt Visie op talen leren en onderwijzen bepaalt wat en hoe studenten leren (de ‘leeromgeving’), niet de technologie Risico: ICT-toepassingen te snel aan vaardigheden koppelen Technologische toepassingen geen totaaloplossingen. Effectieve integratie van ICT in het curriculum pleit voor een benadering waarbij integratie van vaardigheden centraal staat, vanuit een duidelijk visie over hoe men talen leert en hoe men talen onderwijst.