Fryske Akademy1 Onderwijseffectiviteit in Fryslân Onderzoek naar het Friese onderwijs Bernie van Ruijven 15 juni 2005

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Informatieavond 22 april 2013
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
(heeft niet als doel om winst te maken = overheid)
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
Voorlichting ouders groep 8 januari 2013
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Cursus Onderwijseconomie
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Breuken-Vereenvoudigen
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Onderzoek op het gebied van meertaligheid bij de Fryske Akademy
Van spreidingsbeleid naar een lokaal integraal onderwijsbeleid Herman van Burk beleidsambtenaar gemeente Tiel.
Samen in de klas? Vergelijking Nederlandse en Marokkaanse kinderen in het groep 8 van het basisonderwijs Presentatie Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
NaH bij kinderen en jongeren Feiten, fabeltjes en interventies E
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Transcript van de presentatie:

Fryske Akademy1 Onderwijseffectiviteit in Fryslân Onderzoek naar het Friese onderwijs Bernie van Ruijven 15 juni 2005

Fryske Akademy2 Conclusie Mindere kwaliteit van het Friese basisonderwijs oorzaak rekenachterstanden –Didactisch handelen –Tijdsbesteding aan rekenen –Leerlingenzorg

Fryske Akademy3 Korte introductie Fryske Akademy (KNAW) –Wetenschappelijk instituut van Fryslân –Friese taal, Friese geschiedenis en Friese (meertalige) samenleving Taalkunde Geschiedenis Sociale Wetenschappen –Onderwijsonderzoek

Fryske Akademy4 Aanleiding van het onderzoek Basisonderwijs Post (1951) Boersma (1958) Wijnstra (1976) Van Langen en Vierke (1992) De Jong en Riemersma (1994) Driessen en Withagen (1998; 1999) Voortgezet onderwijs Duipmans (1984) Jansen Heijtmajer en Cremers (1993) Jansen Heijtmajer (1994) Boves en Vousten (1996) Willemsen (1999) Veenstra (1999; niet gepubliceerd)

Fryske Akademy5 Doelstelling Vaststellen van het onderwijsniveau Vaststellen van oorzakelijke factoren Beleidsvoorstellen ter verbetering van de kwaliteit van het Friese onderwijs

Fryske Akademy6 Onderzoeksvragen  Zijn de onderwijsresultaten van de leerlingen in het Friese onderwijs lager  leerlingen in de rest van Nederland?  leerlingen in vergelijkbare provincies? Zo ja, welke factoren kunnen de Friese onderwijsachterstanden verklaren?

Fryske Akademy7 Onderzoeksopzet Welke onderwijsresultaten? Taal- en rekenvaardigheid of breder definiëren? Welke provincies zijn vergelijkbaar met de provincie Fryslân? Welke selectie-criteria?

Fryske Akademy8 Onderwijsresultaten Functies van het onderwijs Kwalificatie en vorming (Peschar en Wesselingh, 1995) Onderwijskundige modellen Walberg (1984) Publicaties Westerbeek (1999); Hoogeveen (1999) Cognitieve en sociale onderwijsdoelen

Fryske Akademy9 Sociale competentie Ten Dam et al. (2003) –Sociale kennis, attitude en vaardigheden Basisschoolperiode –Sociale en relationele vaardigheden Adolescentie –Zelfstandigheid, autonoom kiezen, eigen identiteit

Fryske Akademy10 Afhankelijke variabelen BasisonderwijsTaalvaardigheidCITO E7 RekenvaardigheidCITO E7 ZelfbeeldCBSK Voortgezet onderwijs (HAVO en VWO) NederlandsCentraal examen Engels Wiskunde ZelfbeeldRuG

Fryske Akademy11 Vergelijkbare provincies Sociaal-economische structuur –Beroepenstructuur en verstedelijking Gekwadrateerde euclidische afstand –(Verweij en Latuheru, 2000) Waarde 0 = perfecte overeenkomst

Fryske Akademy12 Beroepenstructuur Aantal werkenden in vier bedrijfstakken alle werknemers, zelfstandigen en meewerkende gezinsleden van 15 t/m 64 jaar die tenminste 12 uur p/w. werken Aantal werklozen alle mensen 15 t/m 64 die tenminste 12 uur p/w. willen werken

Fryske Akademy13 Aantal werkenden/werklozen (in percentages) Landbouw en visserij Industrie en bouw Comm. dienstver- lening Niet comm. dienstver- lening WW Fryslân6,427,034,131,27,3 Groningen4,127,332,634,89,8 Drenthe5,328,932,731,85,5 Utrecht1,516,145,535,33,5

Fryske Akademy14 Overeenkomst qua beroepenstructuur Fryslân0Flevoland6,98 Drenthe2,13Groningen8,22 Overijssel4,42Noord Brabant9,80 Zeeland5,93Zuid Holland13,72 Gelderland6,32Noord Holland18,33 Limburg6,43Utrecht30,74

Fryske Akademy15 Klasse naar stedelijkheid Omgevings- adressendichtheid KlasseType < 500Niet stedelijkI Weinig stedelijkII Matig stedelijkIII Sterk stedelijkIV > 2500Zeer sterk stedelijkV

Fryske Akademy16 Gemeenten naar stedelijkheid (in percentages) IIIIIIIVV Fryslân Groningen Drenthe Utrecht

Fryske Akademy17 Overeenkomst qua verstedelijking Fryslân0Gelderland6,67 Zeeland0,51Noord Brabant8,83 Limburg1,26Noord Holland11,06 Drenthe1,45Utrecht16,98 Overijssel2,72Zuid Holland25,74 Groningen3,06Flevoland31,46

Fryske Akademy18 Sociaal-economische structuur Beroepen- structuur Verstede- lijking Overeen- komst Drenthe2,131,453,58 Zeeland5,930,516,44 Overijssel4,422,727,41 Limburg6,431,267,69 Groningen8,223,0611,28

Fryske Akademy19 Onderzoeksgroep BaOVO (HAVO en VWO) N scholen N leerlingen N scholen N leerlingen Fryslân Drenthe Limburg Totaal

Fryske Akademy20 Onderzoeksresultaten VoortgezetNederlands onderwijsEngels (HAVO en VWO) Wiskunde Zelfbeeld BasisonderwijsZelfbeeld TaalvaardigheidX RekenvaardigheidX

Fryske Akademy21 Taalvaardigheid

Fryske Akademy22 Rekenvaardigheid

Fryske Akademy23 Kenmerken op schoolniveau (Ordening volgens Veenstra, 1999) Contextuele kenmerkenDenominatie, pedagogisch beginsel, schoolgrootte, leerlingenpopulatie en stedelijkheid SchoolkenmerkenOpbrengsten, onderwijsleerproces, didactisch handelen, leerlingenzorg, verwijspercentage speciaal onderwijs, teamstabiliteit en team-oriëntatie LeerkrachtkenmerkenSekse, onderwijservaring, leertijd taal en rekenen, leerkrachtoriëntatie en nascholing

Fryske Akademy24 Kenmerken op individueel niveau (Ordening volgens Veenstra, 1999) Structurele kenmerkenSekse, leeftijd, gezinssamenstelling, positie kinderrij, sociaal-economische achtergrond, etniciteit en taalachtergrond Algemene gezinskenmerkenCultureel kapitaal, sociaal kapitaal en opvoedingsstijl Schoolse gezinskenmerkenPedagogisch gezinsklimaat en onderwijsondersteunend gedrag Algemene leerlingkenmerkenVrijetijdsbesteding, culturele participatie en ingrijpende gebeurtenissen Schoolse leerlingkenmerkenSchoolbeleving, prestatiemotivatie en aanleg/potentie

Fryske Akademy25 Verschillen tussen Fryslân en Limburg (afzonderlijke analyses) Sekse, onderwijservaring, leertijd taal, leertijd rekenen, leerkrachtoriëntatie en nascholing Leerkrachtkenmerken Opbrengsten, onderwijsleerproces, didactisch handelen, leerlingenzorg, verwijspercentage speciaal onderwijs, teamstabiliteit en team-oriëntatie Schoolkenmerken Denominatie, pedagogisch beginsel, schoolgrootte, leerlingenpopulatie en stedelijkheid Contextuele kenmerken

Fryske Akademy26 Analyse-opzet Interprovinciale verschillen Twee dummy’s als contextvariabelen –Drenthe en Limburg Lege startmodel ---> C model Volgens ordening categorie kenmerken Niet significante effecten verwijderd uit het model

Fryske Akademy27 Kenmerken op schoolniveau Contextuele kenmerken Pedagogisch beginsel, schoolgrootte, leerlingenpopulatie en stedelijkheid Schoolkenmerken Opbrengsten, onderwijsleerproces, didactisch handelen, leerlingenzorg, verwijspercentage speciaal onderwijs, teamstabiliteit en team-oriëntatie Leerkrachtkenmerken Sekse, onderwijservaring, leertijd taal, leertijd rekenen, leerkrachtoriëntatie en nascholing

Fryske Akademy28 Verdeling naar zeven clusters FryslânDrentheLimburgTotaal

Fryske Akademy29 Interprovinciale verschillen op schoolniveau

Fryske Akademy30 Absolute verschillen

Fryske Akademy31 Beleidsinterventies Effectieve leertijd verruimen Didactisch handelen verbeteren Leerlingenzorg professionaliseren