Voordat ik aan mijn PWS begin

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Uiterlijke structuur aanbrengen
Het doen van onderzoek in klas 4
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Profielwerkstuk.
BattleBots The school battle.
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
Op weg naar de projectproducten
Welkom bij Projectmanagement
Redactioneel schrijven Les 1
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
In stappen naar de innerlijke structuur
Het bedenken van een onderwerp
Schrijven in passende stijl
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Onderzoeksvaardigheden
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Van doelen naar reflectie
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Al doende leren training docenten
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Schrijven met een strategie
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Het maken van een spreekbeurt
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Leerkring POW Fase 4.
Werkstukken en rapporten
Medmec04 Engagement.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Lezen: doe het goed voor
De rode draad in opleiden binnen AAOS
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Kiezen voor keuzedelen
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Verdieping Timemanagement
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Workshop academisch schrijven
Bronnen en onderzoeksvragen
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
© UNIEK IN DE KLAS.
Voorbereiding schoolexamen
Vwo 6 – week
Een werkstuk schrijven
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Het maken van een PWS.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Profielwerkstuk Drs. L.N.J. (Rens) Kleverlaan MSc (MEd)
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Voordat ik aan mijn PWS begin

Index Een profielwerkstuk: wat is dat? Wat wordt er van je verwacht? Wat kun je van de docent verwachten? Fases van het profielwerkstuk Tips Dit zijn de verschillende onderwerpen die in de powerpoint behandeld worden. De tips gaan over het maken van een ‘PWS-planning’, misverstanden over schrijven, productief en efficiënt schrijven en het werken in peer-groepjes.

1. Wat is dat?! Een uitgebreide praktische opdracht waarbij één of meer vakken uit het profiel zijn betrokken. Met het maken van het profielwerkstuk laat je zien dat je het profiel beheerst en zelfstandig kunt onderzoeken en schrijven De studielast van het profielwerkstuk is …tussen de 60 en 80 uur (vul in)… per leerling Het profielwerkstuk is een verplicht onderdeel. Als je dit niet met een voldoende afrondt, mag je niet deelnemen aan de examens Het profielwerkstuk (PWS) is een uitgebreide praktische opdracht waarbij één of meer vakken uit het profiel zijn betrokken. Door het PWS laat je zien dat je het profiel beheerst en zelfstandig kunt onderzoeken en schrijven. De studielast van het profielwerkstuk is …tussen de 60 en 80 uur (vul in docent)… per leerling. (Deze wordt als volgt ingedeeld…)

2. Wat wordt er van je verwacht? Er wordt in dit proces van je verwacht dat je… …de eigenaar bent van het proces. Jij schrijft, onderzoekt, presenteert. Dat is allemaal jouw verantwoordelijkheid. Je zit dus niet in de leerling-rol, maar in de rol van onderzoeker en schrijver …het tijdig aangeeft als je vast loopt …je aan de gemaakte afspraken houdt …zélf initiatief neemt als je vragen hebt …(vul in)

3. Wat kun je van mij (docent) verwachten? Dat ik elke week op … en … beschikbaar ben Dat ik feedback zal geven op concepten van je profielwerkstuk …(vul in) Dat ik je profielwerkstuk helemaal zal lezen en beoordelen

4. Fases van het profielwerkstuk Er gaat veel gebeuren komende maanden…

Fase 1 Oriëntatiefase Eventuele partners kiezen en bespreken wat je interessant vindt Vak(ken) en onderwerpen kiezen Overleggen met vakdocent(en) en zoeken in bibliotheken en op internet Kijken of er voldoende informatie over je onderwerpen beschikbaar is

Fase 2 Keuzefase Een onderwerp kiezen Literatuur/geschikte bronnen zoeken Formuleren van de probleemstelling / hoofd- en deelvragen

Fase 3 Voorbereidingsfase (een plan maken) Eventueel formuleren van een hypothese Informatiebronnen selecteren die je nodig hebt Bedenken welke vorm je kiest voor je presentatie Een plan van aanpak maken

Fase 4 Uitvoeringsfase (plan uitvoeren) Antwoorden zoeken op je vragen met behulp van de geselecteerde bronnen Controle: nagaan of de verzamelde informatie volledig is, of je daarmee de onderzoeksvragen kunt beantwoorden

Fase 5 Schrijffase en voorbereiding en uitvoering van de presentatie Werkstuk schrijven Presentatie voorbereiden Presentatie houden

5. Tips Een PWS-planning maken Misverstanden over schrijven weghalen! Productief en efficiënt schrijven Peer-reviewing

Tip 1: Het maken van een ‘PWS-planning’ Helpt om fases goed te laten verlopen Zorgt voor blijvend overzicht Verdeelt onder in blokjes, waardoor je aan het werk blijft Helpt om steeds weer te kijken hoe je verder kunt Zelf aan de slag? Zie: Hand-out 2: ´Hoe maak ik een PWS-planning?’ Om al deze fases goed te laten verlopen is het verstandig om een tijdsplan te maken. Het steeds invullen en controleren van een planning kan je helpen om het overzicht te bewaren deze maanden. Door het enorme proces onder te verdelen in kleine blokjes, blijf je steeds aan het werk en hoef je niet ineens heel veel te doen op het eind. Bovendien helpt een plan/planning om steeds weer te kijken hoe je verder kunt. Zelf aan de slag? Zie: hand-out ‘vooraf 2´: ´Hoe maak ik een pws-planning?’

Tip 2: Misverstanden wegruimen! Mythes om te verwerpen: Het moet in één keer goed Ik heb per se inspiratie nodig om te kunnen schrijven Ik kom alleen verder in het schrijfproces als ik ook daadwerkelijk schríjf

Tip 3: Productief en efficiënt schrijven Tips om het schrijfproces efficiënter en effectiever te maken zijn: Plan verschillende schrijffases Doorloop een stappenplan Schrijf een snelle eerste versie Zelf aan de slag? Zie: Hand-out 3: ‘Hoe schrijf ik productief en efficiënt?’

Tip 4: Peer-reviewing Door elkaar onderling feedback te geven leer je erg veel (twee zien meer dan één)! Je bent als het ware elkaars ‘coach’ en leest elkaars stukken Je merkt als schrijver hoe een lezer jouw tekst interpreteert Zelf aan de slag? Zie: Hand-out 4: ‘Peer-reviewing: Waarom en hoe is dat handig voor mij?’

Zelf aan de slag? Check ook de hand-outs van deze module om zelf aan de slag te gaan: Hand-out 1: ‘Een profielwerkstuk: hoe doe ik dat?’ Hand-out 2: ‘Hoe maak ik een pws-planning?’ Hand-out 3: ‘Hoe schrijf ik productief en efficiënt?’ Hand-out 4: ‘Peer-reviewing: waarom en hoe is dat handig voor mij?’ Dit was algemene informatie over het hele proces van het werken aan een profielwerkstuk. Vrijwel alle informatie die gegeven is, is terug te vinden in de volgende hand-outs; Hand-out ‘vooraf 1’: ‘Een profielwerkstuk: hoe doe ik dat?’ Hand-out ‘vooraf 2’: ‘Hoe schrijf ik productief en efficiënt?’ Hand-out ‘vooraf 3’: ‘Hoe maak ik een pws-planning?’ Hand-out ‘vooraf 4’: ‘Peer-reviewing: waarom en hoe is dat handig voor mij?’

Bronvermelding Boeken Berg, I. K. en Szabó, P. (2005), Oplossingsgericht coachen, Uitgeverij Thema Diekstra, R. (1999), Ik kan denken/voelen wat ik wil, Swets&Zeitlinger Publisher Dirven, J. en Haag, E. (2008), Schrijven in stappen, handboek voor de verslaglegging van literatuuronderzoek, LEMMA uitgeverij Jong, de J. (2011), Handboek academisch schrijven, in stappen naar een essay, paper of scriptie, Uitgeverij Coutinho Korthagen et al. (2002), Docenten leren reflecteren: systematische reflectie in de opleiding en begeleiding van leraren, Uitgeverij Nelissen Soest Lingsma, M. en Scholten, M (2001), Coachen op competitie ontwikkeling, Uitgeverij H. Nelissen B.V. Soest Oost, H. (2004), Een onderzoek begeleiden, H.B. Uitgevers Baarn Websites The Inquiry Proces door Stephen Abram: http://stephenslighthouse.com/2013/11/06/the-inquiry-process-step-by-step-infographic/ School-tv Eigenwijzer: http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/item/1861754/profielwerkstuk/