Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Industriële Chemie VWO 6
Taal en rekenen in het mbo
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Innovatie en stakeholders in VO
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Logical Framework Approach
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Evaluatie van transitie-management als beleidsvorm
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Kansrijke combinatiegroepen
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Portfolio
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Leren in nieuwe contexten
2. Eduscrum als activerende didactiek
moderniseren van het curriculum.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Hands On: leren binnen handbereik
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Webquest, een kwestie van gebruiken?
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Welkom bij de workshop: Geschiedenis van scheikunde in de klas? Rosalie Blom.
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Zevenjaarwerkenaan het “WAT” Slotwoord Gerard van Koten VzStuurgroep.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Duurzaamheid in Gennep
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
POWL, Domeinspecifiek Leren
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Toetsen in nieuwe scheikunde
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Themadag Radboud universiteit Nijmegen 6 april 2010
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Transcript van de presentatie:

Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17 juni 2010

Vraag; Noodzaak voor nieuw examenprogramma? absoluut noodzakelijk 3. is goed, maar huidige kan ook wel 2. niet nodig huidige voldoet prima 1. ronduit tegen

Vraag; Wat vinden docenten van werken met een context- concept benadering? 5. uitstekend 4. goed 3. niet goed niet slecht 2. niet zo goed 1. slecht

Vraag; Wat docenten vinden van het modulair werken? 5. zeer positief 4. positief 3. neutraal 4. enigszins negatief 1. Zeer negatief

Vraag; Docentenoordeel over (gedownloade) modules? 5. zeer positief 4. positief 3. neutraal 4. enigszins negatief 1. Zeer negatief

Vraag; Docentenoordeel over het systeem om NS modules te downloaden, zodat ze kunnen kiezen? 5. zeer positief 4. positief 3. neutraal 4. enigszins negatief 1. Zeer negatief

Vraag; Mening over het idee dat de modules door docenten zelf ontwikkeld zijn? 5. zeer positief 4. positief 3. neutraal 4. enigszins negatief 1. Zeer negatief

Conclusies uit kwantitatieve uitkomsten onderwijs en materiaal Meerderheid van de docenten ziet een nieuw examenprogramma zitten en daarvan wil een meerheid zich ook min of meer inspannen. De cultuuromslag naar een actief betrokken docent is zich aan het voltrekken. Docenten zijn in meerderheid geïnteresseerd om de C&C benadering bij de ontwikkeling van hun onderwijs te betrekken. Dit gaat over de cultuuromslag die zich voltrekt. De helft van de docenten wil werken met losse modules. Docenten betrokken bij ontwikkelen van nieuw materiaal zijn als altijd (ook bij ontwikkeling van methoden met uitgevers) positief. De andere volgen en laten zich inspireren. Docenten zijn positief als ze kennis hebben gemaakt met het materiaal. Bij verdieping stijgt betrokkenheid en waardering.

Conclusies uit de Stuurgroep NS  Vooraf Ministerie van OC&W heeft opdracht gegeven om examenprogramma te maken voor VO (Havo en VWO) met een 60(CE)/40(SE)% verdeling  Uitgangspunten Programma gaat over het WAT; het HOE is aan de school Aanpak NS gericht op bewerkstelligen cultuuromslag, dwz initiatief terug bij docenten (inspiratie, betrokkenheid, professionaliteit) Beginnen in klas 3 Rol van scheikunde in de maatschappij (scientific literacy) structureel in leerlijn inbouwen (Carriere perspectief, etc.) Samenhang met andere bètadisciplines waarborgen

Leermomenten evaluatie voor de toekomstige ontwikkeling van scheikunde onderwijs  Evaluatie is essentiëel om continuiteit van ontwikkeling en actualisering van het scheikunde onderwijs te waarborgen  Docenten willen materiaal waarmee ze direct aan de slag kunnen, dwz het maken van een kwaliteitsslag van de huidige modules is nodig  Er moet een stakeholder komen die zich bezig houdt/gaat houden met de verduurzaming van het huidige en toekomstige materiaal  Modules moet centraal voor docenten en uitgevers beschikbaar zijn: het systeem van downloaden en eventueel zelf aanpassen vinden ze positief  Positief over de rol van VNCI om bedrijfsaspecten structureel in modules en leerlijnen in te brengen: advies ook dit moet duurzaam gemaakt worden