Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren Jan Bijstra
28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Onderzoek Duo Market Research Bijna iedere leraar zegt: ik heb één of meer leerlingen met gedragsproblemen in de klas (gemiddelde = ruim drie). Meerderheid vindt: “Ik moet er zelf mee aan de slag, maar heb wel veel meer ondersteuning nodig.” Helft zegt: “Ik heb onvoldoende vaardigheden om passend onderwijs te kunnen bieden aan leerlingen met gedragsproblemen.” 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Fragment artikel Van der Meer “Leraren kennen de details van Passend Onderwijs niet, maar ze omarmen het idee erachter ….. samen naar school, natuurlijk! Ze zeggen erbij: Passend Onderwijs, dat doen we al.” 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek REFERENTIEKADER 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Aanbevelingen Zorg voor een handelingsgericht instrument. Zorg ervoor dat het instrument kan differentiëren tussen kinderen, zodat duidelijk kan worden gemaakt dat het ene kind meer zorg nodig heeft dan het andere kind. Zorg ervoor dat het instrument samen met het onderwijsinstrument door één toegangsdeur kan. Ontwikkel een degelijk en psychometrisch onderbouwd instrument. Zorg dat het instrument niet onnodig problematiseert of “psychiatriseert”. 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Vraagprofiel Instrument (VPI) Handreiking Referentiekader Moet web-based beschikbaar komen PO/VO versie zo goed als gereed MBO versie in ontwikkeling Toekomstplannen: ouder & leerlingversie Basis: ICF, International Classification of Functioning, Disability and Health 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Het VPI is………: een handelingsgericht instrument waarmee kan worden bepaald: de extra onderwijszorgbehoeften van een leerling. de benodigde extra ondersteuning voor leerling en leraar. 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Hoofdcategorieën deel 1 Leren leren Mentale eigenschappen Fysieke eigenschappen en mobiliteit Taal Leerontwikkeling Praktische redzaamheid Emotioneel functioneren Sociale participatie 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Subcategorieën van “leren leren” Leerstijl en leerstrategie Informatieverwerking Taakgerichtheid, concentratie, werktempo Zelfstandigheid en oplossen van problemen Toepassen van kennis, transfer Plannen, maken van (huiswerk)taken Anders, namelijk….. 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
Hoe uit zich dit in de klas? Subcategorie leerstijl en leerstrategie Denkstappen nemen….. Redeneren….. (Omgaan met) vragen stellen….. Overschakelen….. Aanpakken van werk….. Openstaan voor nieuwe strategieën….. 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Hoofdcategorieën deel 2 Pedagogische afstemming pedagogische begeleiding Didactische begeleiding Lesstof Leeromgeving en middelen Medische zorg- en hulpmiddelen. 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Uitwerking “didactische begeleiding” De leerkracht moet de leerling: (Verbaal) activeren en stimuleren… Regelmatig bij de les halen… Afremmen en leren beheersen van impulsen… Praktisch begeleiden in de lessen… Speciale ondersteuning bieden bij een bepaald vak… Tijd en ruimte geven… Anders, namelijk…. 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
Handelingsgericht werken in de klas AFNAME VPI Route 1: naar de leraar Route 2: naar de commissie Handelingsgerichte interventie in de klas Naar tevredenheid op zorgvraag ingespeeld Zorgvraag blijft bestaan Commissie op niveau SWV gaat op zoek naar een andere, beter passende leeromgeving 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek