Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
‘t Schrijverke Zoetermeer
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Van stoornisgericht indiceren naar handelingsgericht toewijzen
MBO passend onderwijs
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
1zorg-route.
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Ontwikkeling van het Vraagprofiel Instrument
Informatie- avond groep 6
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Zorgplicht in passend onderwijs
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Presentatie Locatie Lemmer
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Educatiecentrum in een krottenwijk in Bangladesh
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Het zorgcontinuüm.
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Zorg jij voor gezelligheid in onze huiskamer?
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren Jan Bijstra

28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Onderzoek Duo Market Research Bijna iedere leraar zegt: ik heb één of meer leerlingen met gedragsproblemen in de klas (gemiddelde = ruim drie). Meerderheid vindt: “Ik moet er zelf mee aan de slag, maar heb wel veel meer ondersteuning nodig.” Helft zegt: “Ik heb onvoldoende vaardigheden om passend onderwijs te kunnen bieden aan leerlingen met gedragsproblemen.” 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Fragment artikel Van der Meer “Leraren kennen de details van Passend Onderwijs niet, maar ze omarmen het idee erachter ….. samen naar school, natuurlijk! Ze zeggen erbij: Passend Onderwijs, dat doen we al.” 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek REFERENTIEKADER 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Aanbevelingen Zorg voor een handelingsgericht instrument. Zorg ervoor dat het instrument kan differentiëren tussen kinderen, zodat duidelijk kan worden gemaakt dat het ene kind meer zorg nodig heeft dan het andere kind. Zorg ervoor dat het instrument samen met het onderwijsinstrument door één toegangsdeur kan. Ontwikkel een degelijk en psychometrisch onderbouwd instrument. Zorg dat het instrument niet onnodig problematiseert of “psychiatriseert”. 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Vraagprofiel Instrument (VPI) Handreiking Referentiekader Moet web-based beschikbaar komen PO/VO versie zo goed als gereed MBO versie in ontwikkeling Toekomstplannen: ouder & leerlingversie Basis: ICF, International Classification of Functioning, Disability and Health 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Het VPI is………: een handelingsgericht instrument waarmee kan worden bepaald: de extra onderwijszorgbehoeften van een leerling. de benodigde extra ondersteuning voor leerling en leraar. 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Hoofdcategorieën deel 1 Leren leren Mentale eigenschappen Fysieke eigenschappen en mobiliteit Taal Leerontwikkeling Praktische redzaamheid Emotioneel functioneren Sociale participatie 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Subcategorieën van “leren leren” Leerstijl en leerstrategie Informatieverwerking Taakgerichtheid, concentratie, werktempo Zelfstandigheid en oplossen van problemen Toepassen van kennis, transfer Plannen, maken van (huiswerk)taken Anders, namelijk….. 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

Hoe uit zich dit in de klas? Subcategorie leerstijl en leerstrategie Denkstappen nemen….. Redeneren….. (Omgaan met) vragen stellen….. Overschakelen….. Aanpakken van werk….. Openstaan voor nieuwe strategieën….. 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Hoofdcategorieën deel 2 Pedagogische afstemming pedagogische begeleiding Didactische begeleiding Lesstof Leeromgeving en middelen Medische zorg- en hulpmiddelen. 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Uitwerking “didactische begeleiding” De leerkracht moet de leerling: (Verbaal) activeren en stimuleren… Regelmatig bij de les halen… Afremmen en leren beheersen van impulsen… Praktisch begeleiden in de lessen… Speciale ondersteuning bieden bij een bepaald vak… Tijd en ruimte geven… Anders, namelijk…. 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

Handelingsgericht werken in de klas AFNAME VPI Route 1: naar de leraar Route 2: naar de commissie Handelingsgerichte interventie in de klas Naar tevredenheid op zorgvraag ingespeeld Zorgvraag blijft bestaan Commissie op niveau SWV gaat op zoek naar een andere, beter passende leeromgeving 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek