Dynamische Systeem Groep

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De betekenislaag: Wat is betekenis De driehoek van Peirce Vormen van betekenis Context.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Klinische psychologie
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
ADHD bij kinderen.
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Oefeningen sociale agogiek
Arousal, angst & stress Definities
Dynamic Systems: Exploring the Paradigms of Change Part II Hoofdstuk 3 uit: A dynamic Systems Appoach to the development of Cognition and Action (Thelen.
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Sociaal-economische verschillen in roken: de rol van de omgeving
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Kwalitatief onderzoek
Een theoretische verkenning
Hoe brei een team?.
Patronen en Integraal samenwerken
The survival of the fittest
Het begint bij het jonge kind
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gezins- en wijkgericht werken
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Onderzoeksvaardigheden 3
Belsky Baartman Epstein
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Familytree (introductie)
Gezins- en wijkgericht werken 1
Kind en omgeving Het individu in de context
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Janske Mommers & Natasia Trustfull presenteren:. Kinderen merken meer dan je denkt… Jaarlijks groeien in Nederland naar schatting kinderen op in.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
De bibliotheek voorbij de horizon Een toepassing van conjointanalyse en de Theorie van Gepland Gedrag op bibliotheekgebruik door jongeren Cedric Stalpers.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Gebruikersbijeenkomst Data.overheid.nl
Olweus Bullying Program:
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Dynamische Systeem Groep Pesten vanuit dynamisch systeem en niet-dynamisch systeem perspectief: bespreking van twee onderzoeken Nannie Boermans & Anneke Maas

Twee onderzoeken Pesten: bespreking van twee onderzoeken Dynamische Systeem Groep: 14 -01-2005 Pesten: bespreking van twee onderzoeken Twee onderzoeken Beran, T. N., & Violato, C. (2004). A model of childhood percieved peer harassment: Analysis of the Canadian National Longitudinal Survey of Children and Youth data. The Journal of Psychology, 138, 129-147. Pepler, D., Craig, W. M., & O’Connell, P. (1999). Understanding bullying from a dynamic systems perspective. In A. Slater & D. Muir (Eds.), The Blackwell reader in developmental psychology (p. 440-451). Oxford, UK: Blackwell.

Samenvatting Beran & Violato (2004) Dynamische Systeem Groep: 14 -01-2005 Pesten: bespreking van twee onderzoeken Samenvatting Beran & Violato (2004) N=3.434 kinderen (10-11 jaar) en hun gezinnen Vragenlijsten uit longitudinaal onderzoek Correlationeel onderzoek & factoranalyse Model ontwikkeld voor perceived peer harassment

Samenvatting Beran & Violato (2004) Dynamische Systeem Groep: 14 -01-2005 Pesten: bespreking van twee onderzoeken Samenvatting Beran & Violato (2004) Model voor perceived peer harassment: Veertien variabelen Vier factoren: interpersoonlijke relaties met peers uiterlijk ouderschapsstijl (warmte en controle) depressie ouder & perceived anxiety kind Verklaarde variantie per factor: groot bij factor 1, klein bij overige Aan de hand van deze factoren het volgende model ontwikkeld:

Samenvatting Beran & Violato (2004) Dynamische Systeem Groep: 14 -01-2005 Pesten: bespreking van twee onderzoeken Samenvatting Beran & Violato (2004) N.B. De gevonden factor ‘uiterlijk’ werd verwijderd om het model eenvoudig te houden. Variabele ‘marital conflict’ werd toegevoegd vanwege de theoretische relevantie.

Samenvatting Pepler, Craig & O’Connell (1999) Dynamische Systeem Groep: 14 -01-2005 Pesten: bespreking van twee onderzoeken Samenvatting Pepler, Craig & O’Connell (1999) Geen onderzoeksverslag, maar (poging tot) theorievorming aan de hand van eerder gedaan onderzoek Ondersteund door observaties bij groepen kinderen op het speelplein Interpretatie vanuit (dynamische) systeem theorie en SLT Aanbevelingen voor interventie gericht op verandering

Samenvatting Pepler, Craig & O’Connell (1999) Dynamische Systeem Groep: 14 -01-2005 Pesten: bespreking van twee onderzoeken Samenvatting Pepler, Craig & O’Connell (1999) Gevolg: Focus op het proces, ontwikkeling over tijd Focus op context waarbinnen het proces plaatsvindt “Whereas dynamic systems theory describes the process, systems theory indicates the contexts in which the process unfolds.” (p.443)

Samenvatting Pepler, Craig & O’Connell (1999) “If there is positive feedback and coupling in their interactions, the bullying is likely to continue and perhabs increase in intensity. Conversely, if their behaviours are not synchronous (i.e. mutually reciprocating), a bully-victim relationship will not develop.” Bij eerste ontmoeting brengen pestkop en gepeste hun eigen cognities, emoties en gedrag mee Vanaf het eerste pestgedrag kan er een positive feedbackloop ontstaan, waardoor het gedrag in stand gehouden wordt Op hetzelfde gedrag van de één volgt telkens dezelfde reactie van de ander: coupling Cognities, emoties en gedrag van pestkop, gepeste én omgeving veranderen Er ontstaat een patroon (frame) van pesten en gepest worden. Ook omgeving houdt dit in stand Het ontstaan van frames, door feedback en coupling is een voorbeeld van zelforganisatie In frames is verandering en stabiliteit mogelijk

Samenvatting Pepler, Craig & O’Connell (1999) Dynamische Systeem Groep: 14 -01-2005 Pesten: bespreking van twee onderzoeken Samenvatting Pepler, Craig & O’Connell (1999)

Samenvatting Pepler, Craig & O’Connell (1999) Dynamische Systeem Groep: 14 -01-2005 Pesten: bespreking van twee onderzoeken Samenvatting Pepler, Craig & O’Connell (1999) Implicaties voor interventie: Systeem moet uit stabiele toestand geduwd worden om het interactiepatroon te veranderen. Om kans hierop te vergroten interventies in verschillende systemen (of: op verschillende plekken in het systeem?) tegelijk. Verstoringen in het ene systeem hebben effecten op andere systemen. Interactiepatronen worden ondersteund door cognities, emoties en gedrag (of: er zijn veel verschillende controleparameters?). Interventie richten op alledrie de elementen.

Vergelijking Pesten: bespreking van twee onderzoeken Dynamische Systeem Groep: 14 -01-2005 Pesten: bespreking van twee onderzoeken Vergelijking Beran & Violato (2004) Pepler, Craig & O’Connell (1999) Kwantitatief onderzoek (correlationeel), ontwikkeling model (Poging tot) Theorievorming, op basis van kwalitatief onderzoek Sociaal-cognitief perspectief: conflicten en interpersoonlijke relaties Systeem theorie, Sociale leertheorie (context), Dynamische systemen (proces) Grote steekproef: gemiddelden Kleinere groepen proefpersonen: volgen van (individuele) trajecten Vragenlijsten: slachtoffer en gezin slachtoffer Naturalistische observaties: pestkop en slachtoffer, diades, peers, school Eenmalige meting Volgen ontwikkeling over tijd: diverse meetmomenten Relevantie voor interventie niet besproken Relevantie besproken: mogelijkheden voor verandering

Beran en Violato richten zich op een klein onderdeel van het model van Dynamische Systeem Groep: 14 -01-2005 Pesten: bespreking van twee onderzoeken Integratie Beran en Violato richten zich op een klein onderdeel van het model van Pepler, Craig en O’Connell, namelijk: individueel, slachtoffer. Onderzoek van Beran kan gezien worden als input voor of toetsing van het model van Pepler

Discussiepunten Pesten: bespreking van twee onderzoeken Dynamische Systeem Groep: 14 -01-2005 Pesten: bespreking van twee onderzoeken Discussiepunten Combinatie DST en andere theorieën: Pepler: “Whereas dynamic systems theory describes the process, systems theory indicates the contexts in which the process unfolds (p.443)” Verklaart DST een eigen deel van de werkelijkheid, zoals Pepler suggereert, of is het een overkoepelende theorie waarbinnen andere benaderingen een plek hebben?

Discussiepunten Pepler spreekt over verschillende systemen (vgl. Bronffenbrenner): individu, dyade, peergroup, school, gezin. Zou je ook kunnen spreken van één systeem? Maakt het grote aantal parameters in zo’n uitgebreid systeem het doen van onderzoek niet onmogelijk? Hoe selecteer je je parameters? Pepler: Het is onwaarschijnlijk dat het aanpakken van één parameter verandering veroorzaakt. Hoe zou je dat probleem in de praktijk moeten oplossen?

Discussiepunten Wie kan een betere visualisatie bedenken van het model van Pepler?