Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg
‘er bestaan geen feiten, enkel interpretaties’ friedrich nietzsche
trends en mediatheorie trends ontstaan niet zomaar trends zeggen iets over de (nabije) toekomst trendanalyse is maatschappijanalyse trends representeren een maatschappelijke verandering
wat is mediatheorie? een allegaartje van sociologie, filosofie, psychologie en meer media, de studie van: de betekenis ervan, de invloed ervan op de maatschappij,
een voorbeeld
filosofie: macbook air is de materialisatie van de utopie, de gedachte dat alles mogelijk is, alles te bereiken is. psychologie: door het nieuwste van het nieuwste te consumeren, vergeet het individu voor even dat hij of zij nog steeds wacht op de bevrediging van onbewuste verlangens. sociologie: het succes van de macbook air toont dat de maatschappij is gericht op bevrediging op korte termijn en niet meer in staat is te waarderen wat écht van waarde is. drie gedachten
nog eentje...
In een samenleving waarin angst (voor van alles en nog wat) een belangrijke rol speelt, is de behoefte aan schreeuwerige, eendimensionale pop groot. Zo denkt de maatschappij de angst te bezweren door te vluchten in authentieke en ongenuanceerde rockdance. een gedachte
wenen versus frankfurt
twee tegenovergestelde richtingen verstand tegenover ‘gevoel’ maar vooral: object tegenover subject empirisme tegenover ideologie
empirisme de waarheid is te duiden door middel van waarneming kennis kan dus worden afgeleid van hoe de wereld wordt ervaren waarheid bestaat niet de sociale werkelijkheid is een constructie ideologie werkelijk is reduceerbaar tot wetmatigheden elke situatie in de kern uniek pragmatisch, inductie, deductie ideologisch, dialectisch
discours/vertoog ‘de discussie over de set van impliciete waarden en normen waarmee een groep/maatschappij de werkelijkheid structureert en impliciet vastlegt wat geldt als moraliteit en waarheid’
‘dat waarvan mensen denken dat het de waarheid is’ in eenvoudige woorden:
Trendanalyse Trend = beweging ontwikkeling
Trendanalyse Analyse = ana·ly·se (analysen, analyses) 1. de ontleding in bestanddelen ter nadere beschouwing (bron: van Dale) trend analysis 1. Trend analysis is the analysis of the changes in a given item of information over a period of time (bron: University of Indiana)
Op macroniveau Demografisch Economisch Sociaal-cultureel Technologisch Ecologisch Politiek-juridisch (DESTEP)
Wat gaan jullie doen? Jullie selecteren een trend. De gekozen trend wordt binnen het medialandschap geplaatst en door middel van mediatheorie kritisch geduid. Deze duiding is onderdeel van het trendrapport en presentatie > in duo’s. Verplichte literatuur:
Wat gaan jullie verder doen? Trendsheet: Jullie brengen een bezoek aan een expositie, een tentoonstelling, een event, een gallery etc etc in binnen- of buitenland en maken hiervan een verslag in de vorm van een ‘trendsheet’ (1-2 A4 incl. foto’s gemaakt met mobieltje) over een (media)trend die op het bewuste event te herkennen was > individueel.
programma mediatheorie week 3: hoorcollege nadenken over nieuwe media week 4: werkgroep mediatheorie in praktijk week 7: hoorcollege de amateur aan de macht week 8: werkgroep de amateur aan de macht week 12: hoorcollege muziek 2.0 week 13: werkgroep muziek 2.0 vanaf week 14: presentaties
programma trends week 5: hoorcollege trendpyramide week 6: werkgroep overzicht trends week 10: gastcollege week 11: werkgroep resultaten externe oriëntatie week 14: gastcollege week 2: werkgroep briefing + duo’s vanaf week 14: presentaties
Nu: Kijk om je heen. Ga je oriënteren. En bepaal welke ontwikkeling/beweging je interessant vindt. Welke trend wil je gaan behandelen? En denk vast na met wie je een duo zou willen vormen.
Tot volgende week!