Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Over consumenten, gedrag en marketing
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
De verlichting Paragraaf 2.
Begrip A Een handeling uit vrije wil is een handeling waarvoor je moreel verantwoordelijk bent. Als je niet uit vrije wil handelt, dan ben je ook niet.
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Welkom.
Geld verdienen met trends
IAM V2 Trendanalyse 24 september 2008.
Schijn en Werkelijkheid
Workshop Relationele en seksuele vorming
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Marketing Werkgroep 6.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Stromingen en partijen
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Coachen Maandag 14 juni 2006.
ANW - inductie & deductie
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.
Nachts am Wolgastrand - Die Flippers
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Commercieel beleid en recht
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Om soms eens dieper over na te denken
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Groepsdynamica & Interactief communiceren
1)Wat is de duurzaamheidsdiscussie? 2)Kloppen de aannames achter deze discussie? 3)Wat betekent dat voor ons denken (en doen)? Bekijk de dia’s later op.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Rauw en troosten.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.
Geluk is een werkwoord extra terugkomdag Petra Bolhuis Theo Meereboer.
Maatschappelijk vraagstuk
Redeneren over de verzorgingsstaat
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg

‘er bestaan geen feiten, enkel interpretaties’ friedrich nietzsche

trends en mediatheorie trends ontstaan niet zomaar trends zeggen iets over de (nabije) toekomst trendanalyse is maatschappijanalyse trends representeren een maatschappelijke verandering

wat is mediatheorie? een allegaartje van sociologie, filosofie, psychologie en meer media, de studie van: de betekenis ervan, de invloed ervan op de maatschappij,

een voorbeeld

filosofie: macbook air is de materialisatie van de utopie, de gedachte dat alles mogelijk is, alles te bereiken is. psychologie: door het nieuwste van het nieuwste te consumeren, vergeet het individu voor even dat hij of zij nog steeds wacht op de bevrediging van onbewuste verlangens. sociologie: het succes van de macbook air toont dat de maatschappij is gericht op bevrediging op korte termijn en niet meer in staat is te waarderen wat écht van waarde is. drie gedachten

nog eentje...

In een samenleving waarin angst (voor van alles en nog wat) een belangrijke rol speelt, is de behoefte aan schreeuwerige, eendimensionale pop groot. Zo denkt de maatschappij de angst te bezweren door te vluchten in authentieke en ongenuanceerde rockdance. een gedachte

wenen versus frankfurt

twee tegenovergestelde richtingen verstand tegenover ‘gevoel’ maar vooral: object tegenover subject empirisme tegenover ideologie

empirisme de waarheid is te duiden door middel van waarneming kennis kan dus worden afgeleid van hoe de wereld wordt ervaren waarheid bestaat niet de sociale werkelijkheid is een constructie ideologie werkelijk is reduceerbaar tot wetmatigheden elke situatie in de kern uniek pragmatisch, inductie, deductie ideologisch, dialectisch

discours/vertoog ‘de discussie over de set van impliciete waarden en normen waarmee een groep/maatschappij de werkelijkheid structureert en impliciet vastlegt wat geldt als moraliteit en waarheid’

‘dat waarvan mensen denken dat het de waarheid is’ in eenvoudige woorden:

Trendanalyse Trend = beweging ontwikkeling

Trendanalyse Analyse = ana·ly·se (analysen, analyses) 1. de ontleding in bestanddelen ter nadere beschouwing (bron: van Dale) trend analysis 1. Trend analysis is the analysis of the changes in a given item of information over a period of time (bron: University of Indiana)

Op macroniveau Demografisch Economisch Sociaal-cultureel Technologisch Ecologisch Politiek-juridisch (DESTEP)

Wat gaan jullie doen? Jullie selecteren een trend. De gekozen trend wordt binnen het medialandschap geplaatst en door middel van mediatheorie kritisch geduid. Deze duiding is onderdeel van het trendrapport en presentatie > in duo’s. Verplichte literatuur:

Wat gaan jullie verder doen? Trendsheet: Jullie brengen een bezoek aan een expositie, een tentoonstelling, een event, een gallery etc etc in binnen- of buitenland en maken hiervan een verslag in de vorm van een ‘trendsheet’ (1-2 A4 incl. foto’s gemaakt met mobieltje) over een (media)trend die op het bewuste event te herkennen was > individueel.

programma mediatheorie week 3: hoorcollege nadenken over nieuwe media week 4: werkgroep mediatheorie in praktijk week 7: hoorcollege de amateur aan de macht week 8: werkgroep de amateur aan de macht week 12: hoorcollege muziek 2.0 week 13: werkgroep muziek 2.0 vanaf week 14: presentaties

programma trends week 5: hoorcollege trendpyramide week 6: werkgroep overzicht trends week 10: gastcollege week 11: werkgroep resultaten externe oriëntatie week 14: gastcollege week 2: werkgroep briefing + duo’s vanaf week 14: presentaties

Nu: Kijk om je heen. Ga je oriënteren. En bepaal welke ontwikkeling/beweging je interessant vindt. Welke trend wil je gaan behandelen? En denk vast na met wie je een duo zou willen vormen.

Tot volgende week!