Marketing Werkgroep 6.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Hoe kom ik aan klanten?”
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Geld verdienen met trends
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Oplossingsgericht coachen
Persoonlijk worden.
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
Using Media ’09/’10 Blok 2 Werkcollege 1. OPDRACHT 1-Presenteer je magazine Iedereen heeft 1 minuut om het magazine te presenteren (40 minuten) Bladerkwartier;
Using Media ’09/’10 Blok 1 Werkcollege 4. OPDRACHT 1-communicatiecampagnes (60 minutes) Vorm groepjes van 4 personen (met dezelfde case/opdrachtgever)
Medmec04 les 3 Engagement.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Huiswerk voor vandaag les 4
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Chantal Kenens, Anneke Risselada, Merel Schutten
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Mijn boodschap Wat wil JIJ zeggen? Mijn boodschap.
Academische vaardigheden - C1.5
Basis communicatieplan
Wat is een campagne? Kort gezegd; een campagne is het ondernemen van acties en eventueel producten uitdelen om een product, idee of persoon te promoten.
A6 – ONLINE CONVERSIE Blog presentatie gemaakt door: Guus Vonk E-Marketing & Social Media Sayna de Voogd.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
PRAKTIJK ONDERDEEL TOEGEPASTE KUNST.
Cross Media. Functies binnen team Strategie Voorbereiden van debriefings Op de hoogte blijven van (markt) ontwikkelingen van klanten / concurrenten Adviseren.
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
MARKETINGMIX.
10 nov. MedMec01 les 5 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Onze doelen en visie in beeld
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Solliciteren: wat wil ik?
Onderzoeksvaardigheden 3
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
What will you do to change the
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
H1 Media en communicatie
Direct Uitwerken concept DEM
Brainstormen Uw naam.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Transcript van de presentatie:

Marketing Werkgroep 6

AGENDA Beoordelingscriteria Stappen in ontwerpen van promotiemix Consumer insights Creatief concept maken Media en middelen Campagne uitwerken CMDA Marketing Werkgroep 6

Deze les werken we aan: Ken je doelgroep Weet wat je doelstellingen zijn van communicatie Weet wat je wilt zeggen en zeg het helder en duidelijk Werk je creatieve concept uit in concrete campagnes CMDA Marketing Werkgroep 6

BEOORDELINGSCRITERIA Zie ook op Intranet: “Beoordelingsformulier PITCHpresentatie” BEOORDELINGSCRITERIA CMDA Marketing Werkgroep 6

STAPPEN IN ONTWERPEN VAN PROMOTIEMIX CMDA Marketing Werkgroep 6

UITGEBREIDE PROMOTIEMIX

Consumenteninzicht (ontvanger) - oefening Onderzoek geef inzicht: interviews, customer journey, mentality model, moodboard, etc. Noem 5 tot 7 inzichten van de doelgroep die nuttig zijn voor de promotie. Als hulpmiddel bij het nadenken over jullie segment kun je denken aan vragen als als:   Hoe gebruiken zij het service/dienst nu? Welke andere problemen van de gebruiker kan dienst / serviceoplossen Hoe vaak of veel gebruiken zij dienst / serviceen waarom maken ze er niet meer gebruik van? Wat hebben ze nodig om er meer gebruik van te maken? Wat is belangrijk voor ze en kan dienst / service ze daarbij helpen? Als de doelgroep een neutrale of negatieve houding heeft t.o.v. dienst / service, hoe komt dat? Waardoor zouden ze positiever worden? Hoe loyaal zijn ze t.a.v. het merk van het dienst / service? Hoe kun de merkvastheid worden vergroot? Welke inzichten zijn al ingebouwd in andere elementen van de marketingmix (product, plaats, prijs). Zijn deze elementen bruikbaar? De ideale situatie is dat je campagne is gebaseerd op één of maximaal twee heldere doelstellingen die SMART zijn geformuleerd en die inspirerend genoeg zijn om een creatieve campagne op te baseren. CMDA Marketing Werkgroep 6

Consumenteninzicht (ontvangers) Als hulpmiddel bij het nadenken over jullie segment kun je denken aan vragen als als:   Hoe gebruiken zij het service/dienst nu? Welke andere problemen van de gebruiker kan dienst / serviceoplossen Hoe vaak of veel gebruiken zij dienst / serviceen waarom maken ze er niet meer gebruik van? Wat hebben ze nodig om er meer gebruik van te maken? Wat is belangrijk voor ze en kan dienst / service ze daarbij helpen? Als de doelgroep een neutrale of negatieve houding heeft t.o.v. dienst / service, hoe komt dat? Waardoor zouden ze positiever worden? Hoe loyaal zijn ze t.a.v. het merk van het dienst / service? Hoe kun de merkvastheid worden vergroot? Welke inzichten zijn al ingebouwd in andere elementen van de marketingmix (product, plaats, prijs). Zijn deze elementen bruikbaar? De ideale situatie is dat je campagne is gebaseerd op één of maximaal twee heldere doelstellingen die SMART zijn geformuleerd en die inspirerend genoeg zijn om een creatieve campagne op te baseren. 8 CMDA Marketing Werkgroep 6 8

Consumenteninzicht 1 Welke problemen van gebruiker lost de nieuwe dienst op? 2 Op welke momenten gaan zij de dienst gebruiken? 3 Hoe sluit de dienst aan bij wat belangrijk voor ze is? 4 Waarover zou de doelgroep gelijk enthousiast worden? 5 Wat is de attitude van de doelgroep tot het merk? 6 Welke inzichten zijn ingebouwd in andere elementen van de marketingmix (product, plaats, prijs). Zijn deze elementen bruikbaar? 7 Enzovoort 9 CMDA Marketing Werkgroep 6 9

Doelen (SMART) Promotiemix heeft zijn eigen doelen: 1 Welke mensen bereiken? 2 Hoeveel, in welke periode? 3 Wat wil je bij hen teweegbrengen? AIDA Awareness (Bewustwording, en waarvan precies?) Interest (Belangstelling, en waarvoor precies?) Desire (Verlangen, en welk dan?) Action (Actie, en welke dan?) Gebruik ook je debriefing weer! 10 CMDA Marketing Werkgroep 6 10

AIDA: alles in 1 klap (simpel) 11 CMDA Marketing Werkgroep 6 11

AIDA: STAP VOOR STAP (COMPLEX)

Creatief concept (Message) Het belangrijkste voordeel voor de doelgroep dat je wilt benadrukken in de promotie. Plus de manier waarop je daar AIDA voor krijgt Weet wat je wilt bereiken met je communicatie Lees je debriefing nog eens door en maak een lijst met communicatiedoelstellingen voor deze campagne. Weet wat je wilt zeggen en zeg het helder en duidelijk Gebruik de consumenteninzichten en kom tot ideeën voor jullie boodschap Zeg 1 ding en niet een heleboel door elkaar CMDA Marketing Werkgroep 6

Zeg 1 ding: 14 CMDA Marketing Werkgroep 6 14

Creatief concept 2 Bedenk creatieve concepten Selecteer beste creatieve concept Bedenk wat voor media en middelen het beste passen bij doelgroep (segment), inzichten en concept Denk na over de uitingen ervan: advertentie, nieuwsbrief, poster, folder, commercial... Of iets beters Kun je mond-tot-mond-reclame stimuleren? Hoe passen de social media in je concept? Een creatief concept is een kort en krachtige opsomming van het voordeel (of de voordelen) voor de doelgroep die je wilt benadrukken in een campagne. Een goed creatief concept bestaat uit één tot drie zinnen en ziet er vaak uit als een slogan.   Een manier om een creatief concept te ontwikkelen is door nog een keer naar je lijst met klantinzichten en de lijst met productvoordelen te kijken. Als je verschillende voordelen en inzichten combineert, leidt dat tot een kort en krachtige slogans of creatieve concepten. Je kunt studenten nog even een oefening laten doen met “bijzondere” product markt combinaties, en ze daar een creatief concept voor laten bedenken. Bijvoorbeeld: Leden van motorclubs / bloemenwinkels Fanatieke sporters / Kentucky Fried Chicken Senioren zonder kinderen / K3 (sorry, ben wat minder geïnspireerd) vanavond. Studenten mogen nieuwe producten verzinnen voor de PMC’s, maar het belangrijkste zijn de creatieve concepten. TIP voor de laatste opdracht in deze slide: Laat studenten nog eens kijken naar de promotie-instrumenten in depromotiemix CMDA Marketing Werkgroep 6

Creatief in uitingen Een creatief concept is een kort en krachtige opsomming van het voordeel (of de voordelen) voor de doelgroep die je wilt benadrukken in een campagne. Een goed creatief concept bestaat uit één tot drie zinnen en ziet er vaak uit als een slogan.   Een manier om een creatief concept te ontwikkelen is door nog een keer naar je lijst met klantinzichten en de lijst met productvoordelen te kijken. Als je verschillende voordelen en inzichten combineert, leidt dat tot een kort en krachtige slogans of creatieve concepten. Je kunt studenten nog even een oefening laten doen met “bijzondere” product markt combinaties, en ze daar een creatief concept voor laten bedenken. Bijvoorbeeld: Leden van motorclubs / bloemenwinkels Fanatieke sporters / Kentucky Fried Chicken Senioren zonder kinderen / K3 (sorry, ben wat minder geïnspireerd) vanavond. Studenten mogen nieuwe producten verzinnen voor de PMC’s, maar het belangrijkste zijn de creatieve concepten. TIP voor de laatste opdracht in deze slide: Laat studenten nog eens kijken naar de promotie-instrumenten in depromotiemix 16 CMDA Marketing Werkgroep 6 16

Uitvoering Werk twee campagne-ideeën uit en visualiseer ze. Twee, zodat je moet aangeven welke je kiest en waarom. Let op: Campagnes gebaseerd op consumenteninzichten Ideeën gebaseerd op hetzelfde creatieve concept Campagnes beide consistent met de positionering Gekozen media en middelen sluiten aan bij de doelgroep CMDA Marketing Werkgroep 6

Huiswerk Rond de oefeningen van vandaag af Bereid de presentatie voor (check het hierboven genoemde formulier om te weten hoe en wat) – in Werkcollege 7 krijg je de kans te oefenen In Werkcollege 7 kun je dan feedback krijgen O ja: zorg dat je alle ontvangen feedback op het teamwerk goed verwerkt en zorg dat ook jij als teamlid de vragen van “de directeur” kunt beantwoorden over het werk van ieder. CMDA Marketing Werkgroep 6