Communicatie bij ingenieurs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opiniepeilingen over politiek: enkele vaststellingen Jaak Billiet CeSO.
Advertisements

….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
situationeel leiderschap
Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Over consumenten, gedrag en marketing
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Opdracht 25 IIIIk ga enkele informatie verzamelen over communicatie.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Waar = groen Niet waar = rood
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
The managment of innovation
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Niet-rechtlijnige beweging Vr.1
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Narcisme en zinervarng
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Alexander Ide1 Communicatie bij ingenieurs Barrières, vrees en oplossingen.
Communicatie(problemen) bij ingenieurs. Overzicht  Waarom?  Problemen  Oplossingen  Communication Apprehension  Wat?  Wie?  Gevolgen?  Mogelijke.
Psychotherapie bij ouderen
Professionele ontwikkeling
Sociale media op school
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Diabetes en Neurologie
René Dekker Directeur Collectie
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
Wie beslist wat? 10 9 Wie beslist wat?
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Willem de Zwijger Schoonhoven
Als God de mens had geschapen om computers te gebruiken, had hij ons zestien vingers gegeven.
Denk aan de sociale competentie
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Looking at Code Size and Performance Kevin Muys.  Hoe efficiënt is C++ vergeleken met C  Hoe beïnvloed C++ het benodigde geheugen  Oplossingen voor.
Auditing Instrument for
Academische vaardigheden - C1.5
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Hoofdstuk 2 Je eigen tijd.
20 juli 2014 Rotterdam. het voorgaande in Romeinen toen de kinderen (=Jakob en Ezau) nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Energie De lading van een atoom.
Programmeren.
Orienteren/ monitoren Informatie selectie Informatie creatie Documentatie publicatie algemeen projecten Toegepaste informatieproducten 1.Copieren (bronnen)
Groepsdynamica.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
De robot de baas Agrarisch en Groen 22 maart 2016 Robert Went
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam van jonge dansers en musici.
Zorg Zwaarte Pakketten Voorlichting aan cliënten die bij het GORS wonen.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Basics over communicatie
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Communicatie bij ingenieurs Barrières, vrees en oplossingen

Overzicht Waarom is communicatie goed? Wat is de Communicatie Angst (CA) Wat is een Communicatie Barrière (CB) Welke 5 CB’s zijn er nog De oplossingen

Waarom is communicatie goed? Communicatie ≠ overbodig, les Nederlands, onprofessioneel Het maakt je onmisbaarder in een organisatie Je zelfachting groeit Je voelt je beter in je job en meestal hogere functie

Wat is een communicatie angst(CA)? De vrees om als leider of woordvoeder van een groep te fungeren Komt vooral door weinig tot geen lessen in communicatie te hebben Nieuw afgestudeerden hebben minder angst

Wat is een communicatie barrière(CB)? Factoren die de communicatie verstoren of negatief beïnvloeden. (Krieghbaum 1967) Tussen wetenschappers en journalisten Zijn het er nu 15, 12 of 5 barrières?

Waarom zijn er CB? Negatieve ervaringen met de massa media? Meningsverschillen tussen journalisten en wetenschappers over communicatie Welke rol heeft ieder in het communicatie proces? Hoeveelheid controle heeft men over dit proces?

Het onderzoek Vragenlijst in 2001 aan 750 biologen (vooral onderzoekers) 75% goede antwoorden Enkel 5 communicatiebarrières

Sommige de NIET barrières Isolatie van de wetenschapper Toegankelijkheid tot wetenschapsjournalisten Ontevredenheid met wetenschapsjournalisme

De 5 barrières Organisatie barrières: gatekeeping Informatie komt niet van de onderzoekers Initiatief komt niet van de onderzoekers Persoonlijke barrières Onredelijke eisen naar de journalisten Geen ervaring in artikels schijven Geen kennis van journalisten

Afkeer tot medewerking tot popularisatie van de biologie Artikels schrijven? Er is wil maar geen weg Afkeer tot medewerking tot popularisatie van de biologie

Gatekeeping (1) Wie beslist er wat relevant is? Management 25% PR-afdeling 23% Onderzoeker zelf 33%

Gatekeeping (2) Wie neemt het initiatief? PR-afdeling 42% Managment 20% Onderzoeker zelf 10% Men bepaald vooral van bovenaf welke en wanneer er communicatie gebeurt

Onredelijke eisen naar de journalisten De journalist moet vulgariserend schrijven 80% De onderzoeker moet kunnen nalezen 90% Dit is al zo in Nederland maar niet overal De journalist moet alles veranderen naar de zin van de onderzoeker 50%

Angst & barrières of geen angst & barrières? Vroeger had men meer angsten en barrières NU 5 CB’s en minder CA’s DUS Communicatie is verbeterd! MAAR Er blijven struikelblokken over! OPLOSSING?

Oplossingen Communicatie vermengen met de normale stof Aparte lessen van experts Nadeel Communicatie = bijvak Lessen en tips door de leraars van andere vakken doorheen de normale lessen Nadeel niet goed gegeven, weinig rendement

De Oplossing! Samenwerking tussen communicatie experts en ingenieur experts Communicatie = deel van het ingenieur zijn!

Bronnen Fewer Communication Barriers between Scientists and Journalists Jaap Willems Communication and the Engineering Profession Myra L. Corrello Redefining Communication Education for Engineers P.Hirisch