Beschrijvend onderzoek Deel 2 Beschrijvend onderzoek Chapter 15. Descriptive Research
Gedragswetenschappen Objectieve observatie, analyse, beschrijving Survey : steekproef ondervragen via Vragenlijst & interview Ontwikkelingsonderzoek Longitudinaal & cross-sectioneel GEEN interventie
1. Vragenlijst Niet gedrag zelf observeren maar mensen ZEGGEN wat ze doen, voelen, denken Beperking Maar : dikwijls de enige mogelijkheid Veel zorg besteden aan ontwerpen van valide vragenlijst : 8 stappen
1.1. Doelen bepalen Op voorhand doelen en manier van analyseren bepalen Alles wat je wil weten moet in de vragenlijst zitten
1.2. De steekproef aflijnen Voor wie is de vragenlijst toepasbaar ? Representativiteit Random steekproeftrekking Gestratifieerde random steekproeftrekking Specifieke populatie gemakkelijke representativiteit beperkte generaliseerbaarheid
Representativiteit is belangrijker dan steekproefgrootte Bij steekproefgrootte afwegen : Voldoende representatief : hoe groter de steekproef, hoe beter Kosten en beschikbare tijd
1.3. Vragenlijst opstellen Lijkt gemakkelijk maar is het niet Bij het opstellen van items : Doel van dit item Hoe analyseren Welk soort vragen
OPEN VRAGEN Voordelen: Gemakkelijk te schrijven Veel vrijheid voor respondent Nadelen: Niet geliefd bij respondenten ZEER moeilijk te verwerken Meest gebruikt: Als basis voor het maken van gesloten vragen
GESLOTEN VRAGEN Soorten antwoorden Rangordening maken (ordinaal) Schalen (Likert) (interval) Categoriseren (nominaal)
Regels Duidelijke items, zelfde betekenis Korte vragen Geen twee betekenissen Dubbele negatie Geen technische of wetenschappelijke woorden Geen « juist » antwoord suggereren
Manier van vragen stellen of antwoorden kan onderzoek bepalen Presentatie van vragenlijst is ook belangrijk Lay-out verzorgd Naam van contactpersoon Gemakkelijk begin Kort beter dan lang Brief, uitzicht
1.4. Vooronderzoek Vooronderzoek is noodzakelijk bij survey Eerst collega’s onderzoekers Dan doelpopulatie Begrijpen , duidelijk ? Moeilijkheid, discriminatie ? Vragen overlaten ? Vervelende vragen ? Verwerking OK ?
1.5. Begeleidende brief Is voor een groot deel bepalend voor de respons Doel en belang op professionele manier Privacy en anonimiteit Belang van respondent in de verf zetten Instituut vermelden Contactpersoon + positie
Beter geen student, wel promotor Via telefoon of brief coöperatie vragen Respondenten resultaten beloven indien mogelijk Mogelijke beloningen Datum van terugsturen (1 week) Aantrekkelijk Verschillende stijlen mogelijk
1.6. Opsturen Op goed moment (vakantie, reis, drukke tijden) Envelop met postzegel en adres bijvoegen Meestal hoge kost (sponsor ?)
1.7. Follow-up Herinneringsbrief Meestal effectief Tactvol Ongeveer 10 dagen na de eerste mailing Nog eens 10 dagen later opnieuw vragenlijst (duur !) Meestal effectief Tactvol Indien slechts 20% antwoordt : selectie
Bestuderen van non-respondenten Maar dan moet je ze kennen Nummer toevoegen op envelop of aparte kaart die apart kan opgestuurd worden
1.8. Resultaten en rapportage Zie laatste lessen Niet enkel frequenties ook Verbanden Verschillen Voorspellen …
2. Interview Stappen voor het maken van vragenlijst of interview zijn gelijklopend Er wordt enkel ingegaan op de verschillen
2.1. Voorbereiding Interview is meer betrouwbaar en daardoor ook hogere validiteit Hogere response rate Meestal kleinere steekproeven, wel zelfde procedures Goede training van interviewers : anders verschil tussen eerste en laatste interview
Pilootstudie is belangrijk Opname of coderen Vooroordelen of verwachtingen van de interviewer uitschakelen Soorten vragen : Geen ja/nee, geen multiple vragen, geen bias Mogelijke categorieën : Hypothetische vragen « Advokaat van de duivel » Ideale situatie Interpretatie
Voordelen van interview : Meer uitleg geven, verduidelijken, dieper op in gaan Kan aangepast worden aan respondent, flexibeler Dieper ingaan op gevoelens en gedachten van respondent : meer validiteit Hogere response rate, leuker om te praten dan om in te vullen
2.2. Telefoon interview VOORDEEL Veel goedkoper Gebruik van CATI Meer mensen bereiken Geografische spreiding Grotere anonimiteit kan voor sommige vragen een voordeel zijn
BEPERKING Mensen die geen telefoon hebben GSM (random dialing) Wanneer opbellen ? Wie interviewen ? Opnieuw bellen
3. Normeringsstudie Normen vaststellen voor populatie Meestal grote groep Bestaande test, vragenlijst, interview Uitdrukken in percentielen, T-scores, … Normen voor verschillende populaties vergelijken Sterk gestandaardiseerde procedure
4. Ontwikkelingsonderzoek Onderzoek naar veranderingen van gedrag over de tijd Meestal kinderen en jongeren, maar ook toepasbaar op volwassenen en senioren Vergelijkingen overheen leeftijd
TWEE SOORTEN Longitudinaal onderzoek : ZELFDE subjecten Cross-sectioneel onderzoek : ANDERE subjecten
4.1. Longitudinaal Sterk design want zelfde subjecten Zeer tijdrovend Groot probleem van drop-out : Verhuizen Ziek worden & sterven Weigeren Karakteristieken van drop-outs Veelvuldig invullen van zelfde vragenlijst / interview geeft vertekening (kennis, attitude)
4.2. Cross-sectioneel Andere subjecten op zelfde moment Minder tijdrovend COHORTE-effecten
4.3. Methodologische problemen Uitbijters Door gebrek aan aandacht, afleiding, motivatie Probeer dit te verhinderen Uitbijters zelf grondig analyseren Taal Groot verschil tussen oudere en jongere kinderen in instructies, begrip, … Standaardiseren
Statistische analyses Betrouwbaarheid Probleem voor jonge kinderen Motivatie : plezant, kort Statistische analyses Bij vergelijking groepsverschillen vergelijkbare varianties voor de groepen veronderstellen : dit is vaak een probleem
4.4. Informed consent Geldt voor ALLE onderzoek Altijd toelating vragen voor uitvoeren van onderzoek : handtekening Formulier moet aantal gegevens bevatten Bij kinderen ook ouders (+kinderen) Ethische commissie
5. Case study Zeer uitgebreide studie van 1 persoon of 1 fenomeen Doel is betere kennis van gelijkaardige casussen Soorten Beschrijvend Interpreterende Evaluerende
Steekproef of subject op basis van criteria, niet random Kan zijn : persoon, programma, instelling, project, … Met oog voor generaliseerbaarheid : wat uit leren ? Data : interview, observatie, documenten, tests, vragenlijsten, Data sorteren, categoriseren, analyseren Nieuw ideeën, theorieën, …
6. Observationeel onderzoek Bij vragenlijst en interview : self-report = probleem van sociale wenselijkheid Observatie van gedrag (VIDEO)
Observeren : wat ? wie ? waar ? Natuurlijke versus on-natuurlijke setting Rol van observator Meer observaties : meer betrouwbaarheid Wat observeren : Alles opnemen en dan coderen Frequentie van optreden Gedrag in tijdsinterval ALT-PE Duur van optreden
BEPERKINGEN Operationeel definiëren van gedrag Training van observatoren Te veel discrimineren tussen categorieën Aanwezigheid van observator Verschillende observatoren Voldoende subjecten : veel tijd