Beschrijvend onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Het krijgen van een kankerdiagnose, alsook het behandelingsproces, maakt het voor patiënten moeilijk om het leven ‘gewoon’ verder te zetten. De ervaring.
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Experimenteel en quasi-experimenteel onderzoek
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Resultaten enquête tuchtwet
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
Ingrid Steenhuis & Els Van der Poel
Statistiek Verzamelen Voorstellen Beschrijven Interpreteren
Non-parametrische technieken
Meten van onderzoeksvariabelen
Evaluatie Van Interactieve Software Systemen
Meten bij marktonderzoek
dataverzamelformulieren
Dataverzamelingsmethoden
Meten bij marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Dataverzamelingsmethoden
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Het opstellen van vragenlijsten
Vormen van studie (ontwerp)
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Gedrag in organisaties, 10e editie
Collegeweek 3 Observeren
Onderzoekend leren bij Nederlands
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Survey onderzoek Veldstudie waarin via een interviewmethode een stand van zaken wordt opgemaakt voor een representatieve steekproef enquêtes opiniepeilingen.
Psychologische Test.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Steunpunt Re-Creatief Vlaanderen Korte Meer 3 Beelden van publiek. Over publieksonderzoek in culturele instellingen Henk Roose.
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
‘Fixatiearmbeleid: utopie of realiteit’. Hoe het begon juli 1999 spijtig ongeval tijdens de nachtdienst tijdens mijn opleiding kreeg ik de kans een review.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Dataverzamelingsmethoden
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
dataverzamelformulieren
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Methodiek Observeren.
Onderzoeksstrategie: survey
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Transcript van de presentatie:

Beschrijvend onderzoek Deel 2 Beschrijvend onderzoek Chapter 15. Descriptive Research

Gedragswetenschappen Objectieve observatie, analyse, beschrijving Survey : steekproef ondervragen via Vragenlijst & interview Ontwikkelingsonderzoek Longitudinaal & cross-sectioneel GEEN interventie

1. Vragenlijst Niet gedrag zelf observeren maar mensen ZEGGEN wat ze doen, voelen, denken Beperking Maar : dikwijls de enige mogelijkheid Veel zorg besteden aan ontwerpen van valide vragenlijst : 8 stappen

1.1. Doelen bepalen Op voorhand doelen en manier van analyseren bepalen Alles wat je wil weten moet in de vragenlijst zitten

1.2. De steekproef aflijnen Voor wie is de vragenlijst toepasbaar ? Representativiteit Random steekproeftrekking Gestratifieerde random steekproeftrekking Specifieke populatie  gemakkelijke representativiteit  beperkte generaliseerbaarheid

Representativiteit is belangrijker dan steekproefgrootte Bij steekproefgrootte afwegen : Voldoende representatief : hoe groter de steekproef, hoe beter Kosten en beschikbare tijd

1.3. Vragenlijst opstellen Lijkt gemakkelijk maar is het niet Bij het opstellen van items : Doel van dit item Hoe analyseren Welk soort vragen

OPEN VRAGEN Voordelen: Gemakkelijk te schrijven Veel vrijheid voor respondent Nadelen: Niet geliefd bij respondenten ZEER moeilijk te verwerken Meest gebruikt: Als basis voor het maken van gesloten vragen

GESLOTEN VRAGEN Soorten antwoorden Rangordening maken (ordinaal) Schalen (Likert) (interval) Categoriseren (nominaal)

Regels Duidelijke items, zelfde betekenis Korte vragen Geen twee betekenissen Dubbele negatie Geen technische of wetenschappelijke woorden Geen « juist » antwoord suggereren

Manier van vragen stellen of antwoorden kan onderzoek bepalen Presentatie van vragenlijst is ook belangrijk Lay-out verzorgd Naam van contactpersoon Gemakkelijk begin Kort beter dan lang Brief, uitzicht

1.4. Vooronderzoek Vooronderzoek is noodzakelijk bij survey Eerst collega’s onderzoekers Dan doelpopulatie Begrijpen , duidelijk ? Moeilijkheid, discriminatie ? Vragen overlaten ? Vervelende vragen ? Verwerking OK ?

1.5. Begeleidende brief Is voor een groot deel bepalend voor de respons Doel en belang op professionele manier Privacy en anonimiteit Belang van respondent in de verf zetten Instituut vermelden Contactpersoon + positie

Beter geen student, wel promotor Via telefoon of brief coöperatie vragen Respondenten resultaten beloven indien mogelijk Mogelijke beloningen Datum van terugsturen (1 week) Aantrekkelijk Verschillende stijlen mogelijk

1.6. Opsturen Op goed moment (vakantie, reis, drukke tijden) Envelop met postzegel en adres bijvoegen Meestal hoge kost (sponsor ?)

1.7. Follow-up Herinneringsbrief Meestal effectief Tactvol Ongeveer 10 dagen na de eerste mailing Nog eens 10 dagen later opnieuw vragenlijst (duur !) Meestal effectief Tactvol Indien slechts 20% antwoordt : selectie

Bestuderen van non-respondenten Maar dan moet je ze kennen Nummer toevoegen op envelop of aparte kaart die apart kan opgestuurd worden

1.8. Resultaten en rapportage Zie laatste lessen Niet enkel frequenties ook Verbanden Verschillen Voorspellen …

2. Interview Stappen voor het maken van vragenlijst of interview zijn gelijklopend Er wordt enkel ingegaan op de verschillen

2.1. Voorbereiding Interview is meer betrouwbaar en daardoor ook hogere validiteit Hogere response rate Meestal kleinere steekproeven, wel zelfde procedures Goede training van interviewers : anders verschil tussen eerste en laatste interview

Pilootstudie is belangrijk Opname of coderen Vooroordelen of verwachtingen van de interviewer uitschakelen Soorten vragen : Geen ja/nee, geen multiple vragen, geen bias Mogelijke categorieën : Hypothetische vragen « Advokaat van de duivel » Ideale situatie Interpretatie

Voordelen van interview : Meer uitleg geven, verduidelijken, dieper op in gaan Kan aangepast worden aan respondent, flexibeler Dieper ingaan op gevoelens en gedachten van respondent : meer validiteit Hogere response rate, leuker om te praten dan om in te vullen

2.2. Telefoon interview VOORDEEL Veel goedkoper Gebruik van CATI Meer mensen bereiken Geografische spreiding Grotere anonimiteit kan voor sommige vragen een voordeel zijn

BEPERKING Mensen die geen telefoon hebben GSM (random dialing) Wanneer opbellen ? Wie interviewen ? Opnieuw bellen

3. Normeringsstudie Normen vaststellen voor populatie Meestal grote groep Bestaande test, vragenlijst, interview Uitdrukken in percentielen, T-scores, … Normen voor verschillende populaties vergelijken Sterk gestandaardiseerde procedure

4. Ontwikkelingsonderzoek Onderzoek naar veranderingen van gedrag over de tijd Meestal kinderen en jongeren, maar ook toepasbaar op volwassenen en senioren Vergelijkingen overheen leeftijd

TWEE SOORTEN Longitudinaal onderzoek : ZELFDE subjecten Cross-sectioneel onderzoek : ANDERE subjecten

4.1. Longitudinaal Sterk design want zelfde subjecten Zeer tijdrovend Groot probleem van drop-out : Verhuizen Ziek worden & sterven Weigeren Karakteristieken van drop-outs Veelvuldig invullen van zelfde vragenlijst / interview geeft vertekening (kennis, attitude)

4.2. Cross-sectioneel Andere subjecten op zelfde moment Minder tijdrovend COHORTE-effecten

4.3. Methodologische problemen Uitbijters Door gebrek aan aandacht, afleiding, motivatie Probeer dit te verhinderen Uitbijters zelf grondig analyseren Taal Groot verschil tussen oudere en jongere kinderen in instructies, begrip, … Standaardiseren

Statistische analyses Betrouwbaarheid Probleem voor jonge kinderen Motivatie : plezant, kort Statistische analyses Bij vergelijking groepsverschillen vergelijkbare varianties voor de groepen veronderstellen : dit is vaak een probleem

4.4. Informed consent Geldt voor ALLE onderzoek Altijd toelating vragen voor uitvoeren van onderzoek : handtekening Formulier moet aantal gegevens bevatten Bij kinderen ook ouders (+kinderen) Ethische commissie

5. Case study Zeer uitgebreide studie van 1 persoon of 1 fenomeen Doel is betere kennis van gelijkaardige casussen Soorten Beschrijvend Interpreterende Evaluerende

Steekproef of subject op basis van criteria, niet random Kan zijn : persoon, programma, instelling, project, … Met oog voor generaliseerbaarheid : wat uit leren ? Data : interview, observatie, documenten, tests, vragenlijsten, Data sorteren, categoriseren, analyseren Nieuw ideeën, theorieën, …

6. Observationeel onderzoek Bij vragenlijst en interview : self-report = probleem van sociale wenselijkheid Observatie van gedrag (VIDEO)

Observeren : wat ? wie ? waar ? Natuurlijke versus on-natuurlijke setting Rol van observator Meer observaties : meer betrouwbaarheid Wat observeren : Alles opnemen en dan coderen Frequentie van optreden Gedrag in tijdsinterval ALT-PE Duur van optreden

BEPERKINGEN Operationeel definiëren van gedrag Training van observatoren Te veel discrimineren tussen categorieën Aanwezigheid van observator Verschillende observatoren Voldoende subjecten : veel tijd