Scriptie ingediend door Liesbet Adriaensens en Laura Desmedt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Leefgroepen in de kleuterschool
Analyse van incidenten
Edushock leerfestival
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Math Candel Universiteit Maastricht. •Achtergrond: –Diagnose probleem –Meetinstrumenten –Conceptueel model •Presentaties van eigen analyses •Voorbeeld.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Presentatie Procedure naar het VO
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
Drs. Ingrid Kruizinga Dr. ir. Wilma Jansen Prof. dr. Hein Raat
Typologie van Baumrind
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Tevredenheidsonderzoek 2007
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Ouderavond Alcohol, roken en opvoeding
Gezond bewegen in het groen: Teek Control!
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Parallelle Algoritmen String matching. 1 Beter algoritme patroonanalyse Bottleneck in eenvoudig algoritme: WITNESS(j) (j = kandidaat in eerste i-blok)
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Datum Naam school Naam presentator
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Test- retest methode -- voorbeeld r = 0, Test Hertest r = 0, Test Hertest r = 1,00.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Focus op motivatie en communicatie
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.

Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Workshop hele getallen 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Transcript van de presentatie:

Peuter (24 maanden) en hun eerste stapjes in rekenland aan de hand van de mama: wat is haar rol? Scriptie ingediend door Liesbet Adriaensens en Laura Desmedt onder begeleiding van Annelies Ceulemans

Presentatie Scriptie neergelegd Deel doctoraat: interactie moeder-kind Achtergrond Presentatie Scriptie neergelegd Deel doctoraat: interactie moeder-kind & vroeg numerieke vaardigheden kind Eerste resultaten Advies en bedenkingen omtrent verdedigbaarheid Onderzoeksopzet Onderzoeks vragen Analyses Resultaten

Achtergrond & Probleemstelling Prevention Studies omtrent ouder-kind interactie ivm numerieke vaardigheden van 2-jarige kinderen eerder beperkt Studies mbt numerieke vaardigheden > 3 jaar (e.g. Lefevre et al. 2009) Studies mbt taalontwikkeling wel aandacht voor deze leeftijdsgroep (e.g. Alvarenga & Piccini, 2009) 2 jaar toch belangrijke leeftijd omwille van leren telwoorden (Mix, 2009; Wynn, 1992)  Naar analogie ouder-kind interactie taalontw.: onderzoek mbt ouder-kind interactie & numerieke vaardigheden Detection children at risk: the sooner, the better (Coleman, Buysse, & Neitzel, 2006) Early predictors and core deficits dyscalculia: number sense (e.g., Gersten, Jordan, & Flojo, 2005) Individual differences in preschool  primary school (Aunola, Leskinen, Lerkkanen, & Nurmi, 2004; Desoete & Grégoire, 2006, Stock, Desoete, & Roeyers, 2009) Basic form in infants: number discrimination (e.g., Xu & Arriaga, 2007) See the difference between two numbers of items Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen Analyses Resultaten 3

Onderzoeksopzet Prevention Achtergrond Onderzoeksopzet Prevention Rol nagaan van ouder-kind interacties omtrent numerieke ervaringen mbt numerieke vaardigheden kind. Meten numerieke thuiservaringen – en vaardigheden kind via zelf samengestelde vragenlijst omtrent numerieke ervaringen Meten van spontane numerieke interacties (ervaringen) tussen ouder en kind tijdens een spelmoment/observatie via duplospel Meten van numeriek-gerelateerde vaardigheid nl. onderscheiden van aantallen via een zoekboxtaak Detection children at risk: the sooner, the better (Coleman, Buysse, & Neitzel, 2006) Early predictors and core deficits dyscalculia: number sense (e.g., Gersten, Jordan, & Flojo, 2005) Individual differences in preschool  primary school (Aunola, Leskinen, Lerkkanen, & Nurmi, 2004; Desoete & Grégoire, 2006, Stock, Desoete, & Roeyers, 2009) Basic form in infants: number discrimination (e.g., Xu & Arriaga, 2007) See the difference between two numbers of items Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen Analyses Resultaten 4

Numerieke vragenlijst (interactie) Achtergrond Numerieke vragenlijst (interactie) Zelf-samengestelde vragenlijst gebaseerd op Ouderlijke betrokkenheid ontwikkelingsvooruitgang (StimQ ) Geobserveerde gedragingen (Benigno & Ellis, 2004; Tudge, 2009) Items vragenlijst (Lefevre et al. 2009) Opgedeeld in (frequentie/maand): Vragen mbt vaardigheden van het kind  vaardigh Hoeveel keer in de voorbije maand heeft uw kind… Vragen mbt activiteiten/initatief van ouder (moeder) interactie Vragen mbt gezamenlijke activteiten  interactie Hoeveel keer in voorbije maand hebt u; toen u bezig was met uw kind Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen 1 (nooit) 2 (soms) 3 (veel) 4 (nvt) Analyses Resultaten 5

Duplospel (interactie) Achtergrond Duplospel (interactie) Instructie: samen huisje nabouwen met extra blokjes in blikken doos. Blokjes die je nodig hebt zitten hierin. (5’). Extra set: idem blokjes als model met extra blok met 3 konijntjes en extra blok met het cijfer 2 (zelfde lay-out) Opzet: wordt er iets gedaan met numerieke blokjes? Aandacht voor “verkeerde” blokken? Benoemen van aantallen of niet? Interactie tussen ouder-kind: alles wat mama doet om kind te stimuleren Vaardigheden van kind zelf: reactie kind of spontaan Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen Analyses Resultaten 6

Manual Search Task (e.g. Feigenson & Carey, 2003) Achtergrond Manual Search Task (e.g. Feigenson & Carey, 2003) Manuele Zoektaak (vaardigheid) Box placed on table. 1 ball on box, then hided. Infant allowed to retrieve 1 ball. 1-object (exp.empty) trial Box placed on table. 3 balls on box,then hided. Infant allowed to retrieve 1 ball. Other 2 removed. 3-object (2remaining) trial Box stays on table. Experimenter asks if he can help and gives remaining balls from the box to child. 3-object (exp.empty) trial Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen Analyses Resultaten 7

Achtergrond Onderzoeksvragen Is er een verband tussen de mate van moeder-kind interactie tijdens het duplospel en de vroeg-numerieke vaardigheden van kinderen (gemeten met zoektaak) op 2 jaar? Speelt ouder-kind interactie een rol op 2-jarige leeftijd wat betreft het kunnen onderscheiden van aantallen Strookt de schriftelijke informatie uit de vragenlijst met de geobserveerde informatie tijdens het duplospel wat betreft de interactie?  Is het duplospel goede maat voor spontane interactie? Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen Analyses Resultaten 8

Analyse Numerieke vragenlijst Achtergrond Analyse Numerieke vragenlijst Beoordeling: score van 0 – 2 ~ geantw. frequentie 0: nooit & nvt 1: soms 2: veel Optelling van scores per deelnemer per onderverdeling (interactie of vaardigheid van het kind) Resultaat: totaalscore 2 subschalen: interne consistentie Kennis van het kind: 0.86 Interactie ouder-kind: 0.90 Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen Analyses Resultaten 9

Analyse Duplospel Coderen videomateriaal: codeerschema Achtergrond Analyse Duplospel Coderen videomateriaal: codeerschema Na bekijken 10 filmpjes: gedragingen&interacties - items Onderverdeling in interactie en kennis van het kind Turving (frequentiescore obv voorkomen) Beoordeling: score tussen 0 - 3 afh. van complexiteit  Deze score werd vermenigvuldig met frequentiescore om gewicht te geven aan de ‘meer ontwikkelde items’ Resultaat: totaalscore 2 subschalen: interne consistentie Kennis van het kind: 0.17 (niets mee gedaan in analyse) Interactie: 0.61 (in belang masterproef toch opgenomen) Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen Analyses Resultaten 10

Verantwoording scores duplospel Achtergrond Verantwoording scores duplospel Redenering: hoe meer kinderen gevorderd zijn op bepaald item hoe vaardiger in omgaan met numerieke aspecten score 0: het kind doet of zegt iets fout mama geeft geen correcte wisk. Info (enk. ipv meerv) score 1: kind zoekt bepaald blokje en vindt het behalve numerieke mama of kind haalt meerv. aan bij bv. blok ‘konijntjes’ Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen Analyses Resultaten 11

Verantwoording scores duplospel Achtergrond Verantwoording scores duplospel score 2: aanhalen wisk. begrippen behalve vormen en getallen: (hetzelfde, veel, minder, op, erin, nog, …) kind voert handeling in de ruimte uit met hulp score 3: stimulatie mama bij items mbt vormen of getallen (getalwoorden/rangtelwoorden) kind geeft op vraag van mama numeriek blokje of aantal blokjes matching en zelfstandig uitvoeren van handeling in de ruimte Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen Analyses Resultaten 12

Analyse Zoekboxtaak Zoektijden per trial en per kind opgeteld zodat: Achtergrond Analyse Zoekboxtaak Zoektijden per trial en per kind opgeteld zodat: Totale zoektijd expected empty trials/aantal trials (4) Totale zoektijd unexpected empty trials/ aantal trials (2)  Unexpected empty trials – expected empty trials Succesvol onderscheiden aantallen verwachting Zoektijd unexpect. empty trials > zoektijd expect. empty trials Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen Analyses Resultaten 13

Resultaat onderzoeksvraag 1 Achtergrond Resultaat onderzoeksvraag 1 Enkelvoudige lineaire regressie: De determinatiecoëfficiënt (R2 linear) geeft aan dat 10.80 % van de variantie in totaalscore op de manuele zoektaak wordt verklaard door de variantie in de vroeg- numerieke moeder- kind interactie tijdens het duplospel. Deze samenhang is significant, namelijk F(1,38) = 4,62, p ≤ .05. Bij een hogere score op de zoek-taak is er ook significant meer vroeg- numerieke moeder- kind interactie tijdens het duplospel Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen Analyses Resultaten 14

Resultaat onderzoeksvraag 2 Achtergrond Resultaat onderzoeksvraag 2 Positief verband op plot tussen numerieke moeder- kind interactie tijdens het duplospel en de interactiescore op de numerieke vragenlijst ingevuld door de ouders. Dit verband wordt bevestigd door de correlatiecoëfficiënt (r = .59) en is significant (p ≤ .01). Ouders die rapporteren dat ze thuis meer vroeg- numerieke ervaringen aanbieden aan kinderen, vertonen tijdens het duplospel ook meer tekenen van die vroeg- numerieke interacties. Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen Analyses Resultaten 15