Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus 2011-2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Inhoud •Algemene info •Quiz •Mogelijkheid tot stellen van vragen.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Experiment 7: Het effect van het bezit van een Museumkaart bij leerkrachten Leerkrachten in experiment 7 € 0,00.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Ict - beleidsplan
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Welkom ouderavond – klas 4
Modulewijzer ribBMC01c Beginnen met construeren Carport
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Telecommunicatie & Telematica
wiki’s opzetten en implementeren
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Studietrajectbegeleiding FPPW Universiteit Gent Wat Wat Situering Situering Taken Taken Contactgegevens studietrajectbegeleider Contactgegevens studietrajectbegeleider.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
Bas Koole Leen Aper Fac. Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Implementatie van het 4C-ID-model
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Multimediatoepassingen
ELIS – Multimedia Lab Internettechnologie Rik Van de Walle Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen (ELIS) Faculteit Ingenieurswetenschappen Universiteit.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
Professionalisering Medewerkers
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Voorlichtingsavond 5 VWO Donderdag 3 september 2015 Welkom.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
De drie niveaus van onderwijs
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
MULTIMOVE IN DAMME. Waarom Multimove in Damme Geen aanbod naar doelgroep Sportief aanbod na school Actieve invulling opvang Kleuters aanzetten tot bewegen.
Toetsweken Toetsweek voor leerlingen met Pro en LWOO advies : maandag 12 t/m vrijdag 16 december 2016 Toetsweek overige adviezen M8 woensdag.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Extra ondersteuning Infoavond- september 2017.
introductie Wikiopdrachten
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Dinsdag 4 september 2018 Ouderavond 5 vwo welkom.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus

Wat is Onderwijskunde?

Gemeenschappelijke elementen Gemeenschappelijk aan de voorbeelden is dat het feit dat het telkens situaties zijn waarin (1) leren en (2) instructie centraal staan. De situaties verschillen in de mate waarin ze formeel of informeel zijn opgezet. De doelgroepen kunnen sterk verschillen: volwassenen, kinderen, families, individuen, …

Formeel Formele contexten –Leren en instructie geregeld via wetten, decreten of interne regelgeving. –Bijvoorbeeld in schoolse contexten: kleuter-, lager- secundair, hoger-, beroepsonderwijs, VDAB- opleidingen, privé-opleidingscentra, nascholing voor leerkrachten, vervolgtraining van chirurgen in functie van hun erkenning door ziektefondsen, specialisatieopleidingen voor verpleegsters in functie van palliatieve zorgen, enz.

Informeel Informele contexten –Hebben geen systematisch, verplicht of gereguleerd karakter. –Bijvoorbeeld : tentoonstellingen, een EHBO- opleiding voor vrijwilligers, speelleervakanties, alfabetiseringscampagne voor ouders van allochtone kinderen, een gezondheidsactie in een asielcentrum voor politiek vluchtelingen, enz.

Onderwijskunde Onderwijskunde is het wetenschapsgebied dat zich richt op leren en instructie; en dit binnen een grote variatie aan formele en informele contexten, toepasbaar op alle leeftijdsgroepen en in traditionele en alternatieve contexten.

Aanpak van deze cursus Hoofddoel cursus: theorie verwerken en toepassingsgericht benaderen Leermaterialen Discussiegroepen en wiki’s Wekelijks werkcollege Toetsing Ervaringsonderzoeken

Hoofddoel cursus: toepassingsgericht Het kunnen toepassen van een onderwijskundig referentiekader bij het beschrijven, verklaren en oplossen van leer- en instructieproblemen. THEORIE EN TOEPASSING OP CONCRETE SITUATIES

Leermaterialen: bronnenboek Valcke, M. (2010). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap. Een inleiding voor ontwikkelaars van instructie en toekomstige leerkrachten; Gent: Academia Press. Let op!! Nieuwe versie september 2010 –Nieuwe hoofdstukken –Alle bestaande hoofdstukken volledig herwerkt –Didactische uitwerking voor begeleide zelfstudie

Leermaterialen: on-line omgeving Minerva

Leermaterialen let op hoofdletters en _ teken

Leermaterialen: on-line omgeving Planning: checken! Nieuws: just-in-time - Minerva Toetsing: zie vroegere examens Informatie: 1ste, 2de en 3de lijnshulp Vragen: bron studenten Cursus: per thema doelen, ppt-slides, videos en extra leermaterialen Discussiegroepen en wiki’s

Vanaf tweede les onderdeel cursus VERPLICHT ONDERDEEL!! Alle studenten (niet de schakelstudenten) toegewezen aan een groep Uitgangspunt is een opdracht (1 of 2 weken tijd) 1 Oefensessie Staat op 8/20 van de punten Criteria: kwantitatief en kwalitatief Gericht op onderzoek in relatie tot onderwijskunde Vrijstelling 6/8 in

Wekelijkse werksessie Wat is de rol van de wekelijkse werksessie? Wat met vragen? –eerste lijn: discussiegroepen –tweede lijn: –derde lijn: afspraak via vakgroep (spreekuur donderdag 10u00 – ) Veel gestelde vragen: zie website, geordend naar thema

Toetsing Continue toetsing 8/20 Schriftelijke eindtoets 12/20 Gesloten vragen Stam + stellingen + keuzeoptie Voorbeelden: zie website

Enkele opmerkingen Taal: Engels en Nederlands Begeleidend onderzoek: informed consent Planning: zie website

Ervaringsonderzoeken Theorie is vervlochten met onderzoek Daarom ervaringsonderzoeken Drie concrete settings –Behaviorisme: training in Basic Life Skills –Cognitivisme: online individueel leren –Cognitivisme: L1 en L2 bij leren Deelname is onderdeel van cursus, dus verplicht Flexibele inplanning!

Ervaringsonderzoek 1 Zie aparte ppt en aparte website Doel: ervaren hoe een behavioristisch opgezette, individueel ondersteunde leersetting verloopt. Meteen verwerf je Basic Life Skills Studenten ontvangen met uitnodiging om in te tekenen op een moment van eigen keuze.

Ervaringsonderzoek 2 Tussen 16 en 22 november gaan sessies door in de PC-klas 1 (Dunantlaan 1). Teken via Minerva in op één van deze sessies naar keuze. Je kan maar één keuze maken. Doel: ervaren hoe een cognitivistisch opgezette, individueel ondersteunde leersetting verloopt.

Ervaringsonderzoek 3 Leren in je moedertaal (L1) versus leren in een vreemde taal (L2): veroorzaakt moeilijkheden (zie cognitieve belasting). Belang van advance organizers AO (cognitivisme). Experiment waarbij je ondersteund wordt bij studeren van Onderwijskunde via AO in L1 en/of L2. Planning eind december 2011

Vrijwillig luik Ervaren “peer tutoring” bij statistiek 1 Zie berichten van studente 2 de Master Evi Vancompernolle Unieke kans om peer tutoring te ervaren en meteen “gratis” ondersteuning te krijgen bij studeren van de cursus Statistiek 1. Je kan nog altijd inschrijven. Zie Minerva

Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus