Begeleiding en onderwijs
Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief Ook is het belangrijk een goede voorlichting te geven over het aanpassen van de omgeving en het gebruik van hulpmiddelen
Kerndoelstellingen van het onderwijs voor leerlingen met een visuele beperking zijn gelijk aan die van het onderwijs aan ziende kinderen Uitgebreid curriculum met het leren van extra vaardigheden om de weg te bereiden naar het zelfstandig leven en werken
Dankzij de digitalisering van het onderwijs kunnen slechtziende en blinde kinderen beter deelnemen in het onderwijs en de samenleving Dit alles wordt mogelijk gemaakt door speciale hard- en software Vb.: braille leesregel
Omvat het leren van specifieke vaardigheden zoals het gebruiken van een stok, gebruik van openbaar vervoer ect. Hiervoor kan men terecht bij ambulante begeleiders (mobiliteitstrainers) die verbonden zijn aan gespecialiseerde centra
Arbeidsmarkt moeilijk toegankelijk Negatieve rol bij het werktempo en het behoud van het werk Centra voor mensen met een visuele beperking bieden diverse activiteiten op gebied van re- integratie en werkvoorziening