Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
Advertisements

EDO in de lerarenopleiding
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Leven met een beperking - een nieuwe kijk - K.V.G. – sociaal dienstbetoon September 2012.
VIVIS BEKOSTIGINGSSYSTEMATIEK Cluster 1 14 december 2007 Frits Grevink
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Woonservice wijken KLANKBORDGROEP Donderdag 20 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Light for the World. Light for the World....Werkt in Azië en Afrika...helpt mensen met een handicap.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Slecht zien en de computer
Slechtziende en blinde kinderen.
Slechtziende en blinde kinderen
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
‘Als je het niet kunt zien, dan bekijk je het maar’…
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Evaluatieonderzoek hulpmiddelen in het hoger onderwijs
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Passend onderwijs in getallen
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
Actieonderzoek instructietafel.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Stichting Visible Results
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
Club voor jongens en meiden met een beperking.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
BvB Wat is Praktijk onderwijs?  Vorm van voortgezet onderwijs  leren door doen, vaardigheidsgericht  veel aandacht voor sociale vaardigheden.
binnen Passend Onderwijs
Als zelfstandig wonen niet meer kan
IPC Nederland.
Kansen voor transformatie
Inesz van Benten – medewerker implementatie
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
De sector “zorgboerderij” GESCHIEDENIS, CIJFERS EN TOEKOMST.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Mensen met een visuele beperking Algemene achtergrondinformatie Wie, Wat, Waar, Hoe?
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
De impact van hulpmiddelen Nils Van Synghel 1BaOA.
Zorg & Welzijn Vernieuwing VMBO.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Passend onderwijs.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Doelen behalen met activiteiten
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Doelen behalen met activiteiten
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
LARS.
Een gezond mens wil alles, een zieke wil maar één ding.
Woonproject Francesco Knokke-Heist
Branko Hagen, congres ‘Inclusiviteit werkt!’,
GROEPSACTIVITEITEN Musea, Toneel, film Stadswandeling Concerten
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
JEUGDzorg - voor wie?.
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Specialistische lesplaatsen
Doorstroom naar (echt) werk
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Begeleiding en onderwijs

 Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief  Ook is het belangrijk een goede voorlichting te geven over het aanpassen van de omgeving en het gebruik van hulpmiddelen

 Kerndoelstellingen van het onderwijs voor leerlingen met een visuele beperking zijn gelijk aan die van het onderwijs aan ziende kinderen  Uitgebreid curriculum met het leren van extra vaardigheden om de weg te bereiden naar het zelfstandig leven en werken

 Dankzij de digitalisering van het onderwijs kunnen slechtziende en blinde kinderen beter deelnemen in het onderwijs en de samenleving  Dit alles wordt mogelijk gemaakt door speciale hard- en software Vb.: braille leesregel

 Omvat het leren van specifieke vaardigheden zoals het gebruiken van een stok, gebruik van openbaar vervoer ect.  Hiervoor kan men terecht bij ambulante begeleiders (mobiliteitstrainers) die verbonden zijn aan gespecialiseerde centra

 Arbeidsmarkt moeilijk toegankelijk  Negatieve rol bij het werktempo en het behoud van het werk  Centra voor mensen met een visuele beperking bieden diverse activiteiten op gebied van re- integratie en werkvoorziening