Trajectbegeleiding voor personen met een handicap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Communicatie en draagvlak
Reflectievaardigheden en instrumenten
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Risico’s en gevaren van techniek
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Trajectbegeleiding Davy Mahieu & Sarah Vermeire.
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
COPM =Canadian Occupational Performance Measure Een meetinstrument
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Wenselijke preventie in het Onderwijs
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Participatie en een Klantenraad
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
Optimale Parkinsonzorg
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Een theoretische verkenning
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Zorgplicht in passend onderwijs
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Procesevaluatie individuele trajectwerking voor werkzoekenden
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Introductie Systems Engineering
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Jill Vannieuwenhuyse.  Hoofdstuk 3: De organisatie van trajectbegeleiding.
 A-94 A-94.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
De week van de vrijwilliger
Geïntegreerd breed onthaal
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Waarderende benadering
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Trajectbegeleiding voor personen met een handicap Hoofdstuk 2 P.25-48

1. Inleiding Vorige hoofdstukken: kerntaak van trajectbegeleiding Aangetoond in fasen

2. Fasen in het proces trajectbegeleiding In literatuur verschillende elementen: 2.1Vraagverduidelijking 2.2 Planning 2.3 Linking 2.4 Opvolging 2.5 Evaluatie Ze kunnen ook beschouwd worden als deelfuncties van trajectbegeleiding CRUCIAAL om kerntaak trajectbegeleiding te realiseren

2. Fasen in het proces trajectbegeleiding Niet de bedoeling om deze stappen lineair af te handelen om tot een begrensd einde te komen = CYCLISCH PROCES waarin verschillende fasen elkaar dynamisch afwisselen  Eerst! In kaart brengen van ondersteuningsbehoeften van de persoon in zijn directe omgeving

Opstarten van een proces - Taken: Identificeren van mensen met hulpvragen door actieve werving of door een systeem van aanmelding en verwijzing voor derden. Eerste kennismaking met cliënten Nagaan of cliënten effectief kiezen voor trajectbegeleiding en/of geschikt? Nadien Starten fase: Vraagverduidelijking

2.2 Vraagverduidelijking Kern van trajectbegeleiding: Cliënten en indien mogelijke hulpbronnen in de samenleving identificeren Het proces van trajectbegeleiding gebaseerd op intuïtieve of routinematige beslissingen. Op basis van een analyse van meerdere modellen en schema’s stellen wij de indeling van levensdomeinen voor

2.2 Vraagverduidelijking Tabel 2.1 Het gaat steeds om de noden en wensen van de personen met een handicap Vraagverduidelijking: vanuit HUN PERSPECTIEF!

2.2 Vraagverduidelijking Voorbeeld van strategie die gebruikt worden in deze fase: volgende tabel PTP: persoonlijke toekomstplanning MAPS: Mc Gill Action Planning System

Iedere strategie vertrekt vanuit een basisprincipe 1. Persoon met handicap staat centraal bij het uitstippelen van levensproject. Daarna vertrekken ze vanuit overtuigen dat mensen met handicap dat mensen met handicap zelf kunnen aangeven wat zij willen met hun leven. 2. ‘the circle of friends’ en/of ‘the circle of trust’: Ouders/broers/zussen/grootouders..  Engageren om regelmatig bijeen te komen: antwoorden zoeken op belangrijke levensvragen  Worden gekozen door centrale persoon 3. Gezocht naar mogelijkheden om dromen te realiseren en een leven leiden in de samenleving. Onzekerheden, moeilijkheden en risico’s NIET uit de weg! Bij mensen met meervoudige handicap= NIET SIMPEL!  Uitdaging trajectbegeleiders!

2.3 Planning Op basis van informatie van vorige fase, gaat men op systematische wijze na hoe men concreet tegemoet kan komen aan onderkende en ondersteuningsmogelijkheden en de daaruit afgeleide hulpvragen. Vragen, wensen, noden worden vastgelegd in een individueel ondersteuningsplan 1. De ondersteuningsnoden komen aan bod 2. Zoektocht naar ondersteuningsvormen om de gekozen doelen te bereiken (de persoon met een handicap zelf, gezin of hulpverleners kunnen een bron van ondersteuning zijn)

De planningsfase resulteert in een geschreven ondersteuningsplan: Essentiële elementen die nodig zijn in zo’n plan: - Specificatie van de ondersteuningsbehoeften waarop het plan gebaseerd is - Benoemen van het te bereiken resultaat - Vastleggen wie wanneer en met betrekking tot welk subdoel wat zal doen - Aangeven hoeveel tijd aan welke activiteit wordt besteed - Aangeven welke veranderingen er verwacht worden bij het bereiken van het doel. Specificeren is van belang voor de opvolging en de verdere fases!! Ontbreekt dit?  gevaar: levenslang trajectbegeleiding!

2.4 Linking Letterlijk: verbinden van verschillende elementen tot samenhangend geheel. Eerste aspect: makelaarschap Taak trajectbegeleider: - proces leidt en organiseert - zorgt voor samenwerkingsafspraken en doelstellingen na te streven - vermijden van competitie

2.4 Linking Ondersteuningspakket: complex geheel voor mensen met meervoudige handicap Alle hulpverleners moeten hetzelfde doel na te streven: het ondersteunen van het levensproject van de persoon met een handicap In deze fase zal een trajectbegeleider ook actief werk maken van het uitbreiden of ondersteunen van het sociaal netwerk rond de persoon

2.5 Opvolging Aandachtspunten in deze fase Iedereen moet het plan volgen zoals afgesproken Doelen moeten op tijd bereikt worden Of de kwaliteit van de kwaliteit van de ondersteuning is zoals verwacht Of het plan effectief leidt tot bevrediging van de behoeften Of er bij de persoon een nieuwe of gewijzigde behoefte is ontstaan die een aanpassing van het plan vraagt.

2.5 Opvolging De opvolging moet op geregelde tijdstippen plaatsvinden Ook in deze fase vormen subjectieve ervaringen ervaringen van de persoon in kwestie een belangrijke leidraad Ontevreden?  Direct veranderen, aanpassen of bijsturen van het ondersteuningsplan in het levensproject.

2.6 Evaluatie Bij de evaluatie gaat het om 3 aspecten Tevredenheid van de cliënt De mate waarin de vooropgestelde doelen gerealiseerd zijn De gevolgde werkwijze

3. Werking = Afgeleid uit theoretische kaders 3.1 Empowerment 3.1.1 Keuze en controle Belangrijke keuzes op diverse levensdomeinen en bepalen welke doelen zij willen nastreven en wat hun prioriteiten daarbij zijn. Beschikken over alle nodige informatie , hebben zicht op de alternatieven Het samengestelde ondersteuningspakket is afgestemd op hun individuele wensen. Aanwezig en betrokken bij alle bijeenkomsten die hen aanbelangen Ze kunnen aangeven of ze tevreden zijn met de aangeboden ondersteuning

3.1.2 benutten en versterken van de mogelijkheden en de competenties De sterke kanten, interesses, voorkeuren Persoon met een handicap en de direct betrokkenen hebben een ACTIEVE rol Ze kunnen zelfvertrouwen en nieuwe competenties verwerven De activiteiten en ondersteuning die gezocht worden bieden hen kansen om hun mogelijkheden uit te breiden Mensen met beperkte verbale en cognitieve mogelijkheden worden actief betrokken bij het proces

3.2.2 Betrekken van het sociale netwerk de netwerken en mogelijkheden van het sociale netwerk zijn bekend er wordt prioritair gekozen voor de ondersteuning in dit proces er worden actieve interventies uitgevoerd

3.2.3 Inclusieve ondersteuningsvormen persoon in kwestie wordt zoveel als mogelijk ondersteund leden van sociaal netwerk= bruggenbouwers: personen met een handicap kunnen relaties opbouwen in de samenleving waardoor ze erkend en waardeert worden. persoon met handicap maakt zoveel mogelijk gebruik van de hulpbijstand. samenwerking en afstemming tussen de inbreng van het sociaal netwerk en de professionele hulpverlening.

3.2.3 volwaardig partnerschap elk een eigen inbreng, en eigen gedeelde verantwoordelijkheid voor welslagen van proces er wordt gedialogeerd onderhandeld tussen de trajectbegeleider, de persoon met een handicap en de direct betrokkenen trajectbegeleider respecteert de keuzes, waarden en prioriteiten van de persoon met een handicap en de direct betrokkenen een eerlijke en open communicatie