Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg
Emotionele- en/of gedragsproblemen 7 – 12% van de kinderen en jongeren De school vormt een van de domeinen Het kind moet een balans vinden tussen eigen interesses en behoeften De samenwerking tussen onderwijsinstellingen en instellingen voor jeugdzorg is van direct belang
De structuur van het onderwijs Basisonderwijs Voortgezet onderwijs Regionale Expertise Centra (REC)
Basisonderwijs Samengaan van basisonderwijs en speciaal onderwijs diagnostische kennis en ambulante begeleidingsactiviteiten vanuit speciaal onderwijs naar basisonderwijs Voor ondersteuning beroep doen op de onderwijsbegeleidingsdienst
Voortgezet onderwijs Indeling in typen onderwijs De keuze voor een meen beschermende leeromgeving LeerWeg Ondersteunend Onderwijs (IWOO) Praktijkonderwijs (PRO)
Regionale Expertise Centra (REC) Sinds 2002 Kinderen met specifieke, blijvende en ernstige handicaps Georganiseerd in 4 clusters Geïndiceerd via Commissie van Indicatiestelling( CvI)
Verschil in focus van jeugdzorg en onderwijs De focus van jeugdzorg De focus van onderwijsprofessionals Verschillende groepen van probleemleerlingen
De focus van jeugdzorg Diagnostiek en behandeling sterk geconcentreerd rondom classificatiesystemen Emotionele en/of gedragsproblemen heeft zich georganiseerd in het psychiatrisch classificatiesysteem
De focus van onderwijsprofessionals Onderwijs is een groepsproces Passend onderwijsaanbod en effectieve/motiverende instructietechnieken Adequaat klassenmanagement Voorzien in de psychologische basisbehoeften Neutrale of ondersteunende technieken i.p.v. straffende methoden
Verschillende groepen van probleemkinderen De leerling presteert beneden de maat De leerling zoekt ruzie De leerling mist noodzakelijke voorwaarden De leerling doet niet (mag niet meedoen) mee met de groep