S.M. Goorhuis - A.M. Schaerlaekens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cystinose en het opgroeiende kind Het opgroeiende kind en cystinose
Advertisements

Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
TOTALE COMMUNICATIE.
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Diabetes en de hersenen
Geletterdheid….. Wat is dat?
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Voeding bij dementie S. van Genuchten.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
ASS: wanneer zichtbaar?
Apparent Life Threatening Event
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Zindelijkheid bij jonge kinderen
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
Methodische vaardigheden
7 maart  Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22)  Deze expressies zijn het enige wat ziek.
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Autisme in de dagelijkse praktijk
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Jaarthema GVBS Pulle  Totaal aantal kinderen: 203  Kleuterschool: 87  Lagere school: 116.
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen Wilma Klaster | klinisch linguïst Ruben Benard | klinisch fysicus – audioloog.
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Verwerking van Elke Louagie
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
De domeinen & Niveau bij ABB.
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Uniforme signalering van taalproblemen bij jonge kinderen
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Interculturele klassen, ouders en buurten
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Gedragsproblemen en stoornissen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
De jeugdgezondheidszorg: Voorschoolse traject
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

S.M. Goorhuis - A.M. Schaerlaekens Vansteenkiste Jolien 1BaTP cc Handboek taalontwikkeling, taalpathologie & taaltherapie bij Nederlandssprekende kinderen S.M. Goorhuis - A.M. Schaerlaekens De Tijdstroom

Inhoudstafel Signaleren & screenen van mogelijke taalontwikkelingsstoornissen Signaleren ≠ screenen Verschillende instrumenten Diagnostiek Uitgangspunten multidisciplinaire diagnostiek Medisch Pedagogisch-psychologisch Spraak-taalevaluatie

1. Signaleren ≠ screenen Gestructureerde vragen aan ouders Follow-up bij het Ewing-onderzoek Signaleringsinstrumenten Eenvoudige tot uitgebreide observatie van het kind Bewuster Spraak- & taalgebruik binnen totale ontwikkelingsbeeld tgo sociale situatie kind Verwijzingsonderzoek mogelijk ‘Signaleren’ veiliger dan ‘screenen’ Screeningsinstrumenten Observatie van kind in interactie met omgeving Normale verloop van taalverwervingsproces !!! Gevolgd door uitgebreidere taaldiagnostiek !!! Signaleren & screenen van mogelijke taalontwikkelingsstoornissen Diagnostiek

2. Verschillende instrumenten (1) Follow-up bij het Ewing-onderzoek 1 tot 10-jarigen Aan ouders vragen stellen Van Wiechen-schema Verschillende leeftijden Groninger minimum spreeknormen (GMS) Taalproductie kind Objectieve, betrouwbare info: Ouders ~ onderzoek  taalproductie: 97% taalbegrip: 26% communicatieve ontwikkeling: 40% Signaleren & screenen van mogelijke taalontwikkelingsstoornissen Diagnostiek

2. Verschillende instrumenten (2) VTO- Taalsignaleringsinstrument 0- tot 3-jarigen Vragen ouders Observatie kind Opdrachten kind Aandachtspunten van dit instrument 3- tot 6-jarigen Meest uitgebreide Verschillende taalfuncties Verschillende taalcategorieën Signaallijst voor kleuters Observatie dagelijkse (klas)situatie Problemen op meerdere domeinen Signaleren & screenen van mogelijke taalontwikkelingsstoornissen Diagnostiek

Inhoudstafel Signaleren & screenen van mogelijke taalontwikkelingsstoornissen Signaleren ≠ screenen Verschillende instrumenten Diagnostiek Uitgangspunten multidisciplinaire diagnostiek Medisch Pedagogisch-psychologisch Spraak-taalevaluatie

1. Uitgangspunten multidisciplinaire diagnostiek Talig functioneren -> niveau onderzoeken -> plaatsen binnen totaal ontwikkelingsbeeld Medisch & pedagogisch-psychologische factoren hebben negatieve invloed op spraakontwikkelingsverloop Voorbeelden: minder goed horen, minder dan gemiddeld intelligent, hersenbeschadiging, spraakorganen niet goed kunnen bewegen/ afwijking, weinig stimulerende omgeving, geen psychisch basisvertrouwen  Noodzaak van multidisciplinaire diagnostiek= medisch- + pedagogisch-psychologisch- + logopedisch  Tegen brede achtergrond plaatsen Signaleren & screenen van mogelijke taalontwikkelingsstoornissen Diagnostiek

2. Medische diagnostiek Essentieel KNO-kliniek Aandachtspunten Meer: gehoorscherpte, werking/ beheersing linguale & velopharyngeale musculatuur Minder: neurologische/ psychiatrische problematiek Aandachtspunten Algehele indruk Medische anamnese & directe observatie Gehoor Inspectie neus- en keelholte + trommelvliezen + interpretatie audiologische onderzoeksgegevens (drempelaudiogram) Anatomische aspecten & functionele mogelijkheden van spraakorganen Lippen, tong, verhemelte & gebits- en kaakstand + motoriek + slik- en andere voedingsproblemen + neusluchtverlies tijdens spreken + nasaliteit Screening neurologische ontwikkeling (Willemse) Klinische praktijk Algemene indruk + vormanomalieën + lengte, gewicht, schedelomtrek + houding, spontane beweging + kracht, vaardigheid + tonus + horen, zien, spraak Signaleren & screenen van mogelijke taalontwikkelingsstoornissen Diagnostiek

3. Pedagogisch-psychologische diagnostiek Algehele indruk Pedagogische anamnese + directe observatie van kind Cognitieve ontwikkeling Verbale tests: talige ontwikkeling Non-verbale tests: ontwikkeling excl. talige ontwikkeling Overeenkomst: onderdeel bredere ontwikkelingsvertraging Niet-cognitieve ontwikkeling  follow-up onderzoek Emotionele ontwikkeling Emotionele ontwikkeling ~ taalontwikkeling Kind ouder  oorzaak & gevolg moeilijk onderscheiden Kinderlijke ontwikkelingsschalen (interpretatie) Taalstimulatie thuis Observatie interactie ouders-kind Gerichte interviewvragen Achtergrondinfo = belangrijk Spelontwikkeling & motoriek Verbale & niet-verbale tests Signaleren & screenen van mogelijke taalontwikkelingsstoornissen Diagnostiek

4. Spraak-taalevaluatie Logopedist/ klinisch linguïst 3 onderdelen Taalbegrip Tot 5jaar: Reynelltest -> RTOS Semantiek + syntaxis Grote betrouwbaarheid & validiteit Vanaf 5jaar: onderdelen Taaltest voor Kinderen, onderdelen Afasietest van SAN, psychologisch onderzoek Luistervaardigheden + auditieve vaardigheden Taalproductie Taaluitingen beluisteren & optekenen, representatief voor spontane taalgebruik Klinische praktijk: 50 uitingen laten noteren door ouders Algehele communicatieve ontwikkeling Dualiteit (Chomsky): competentie (taalbeheersing) <-> performantie (taalgebruik) Halliday: instrumentele -, regulerende -, interactionele -, persoonlijke -, informatieve -, verbeeldende – en heuristische taalfunctie Ideeën gevormd obv gedragsobservaties & interpretaties van spontane taal Dungen & Verboog: observatielijst communicatieve functies Verschillende taaltests Signaleren & screenen van mogelijke taalontwikkelingsstoornissen Diagnostiek

Extra bron: www.google.be , 21/12/2009 Bedankt ! Extra bron: www.google.be , 21/12/2009