Schoolweigering: stappen naar een oplossing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Werken naar onderwijsbehoeften
Loverboys.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Omgaan met goed gedrag / pbs
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Crisisdeeltijd Almere Voorbeeld van een geïntegreerd project
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Computerverslaving.
Voeding bij dementie S. van Genuchten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Angst en angststoornissen
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Filip Coussée Referentie:
De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
1zorg-route.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Jong en oud met elkaar in gesprek
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Communicatie met ouders
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Voortijdig schoolverlaten
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Methodiek: Plancyclus
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
De actualiteit TypeWorld maakt leren typen leuk en makkelijk!
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Voorlichting leerplicht
Thuiszitters weer terug naar school
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Transcript van de presentatie:

Schoolweigering: stappen naar een oplossing Bieneke Nienhuis, Ina Janssen, Schoolweigering: Stappen naar een oplossing, Kind en Adolescent Praktijk, 03 (2004) http://splitting.csgliudger.nl/Page/sp618/index.html

Inhoud Inleiding Schoolweigering: begripsafbakening Schoolweigering: achtergronden Behandeling Het stappenplan Rollen en verantwoordelijkheden Tot slot

Inleiding Wat is schoolweigering? Welke factoren zijn van invloed op het ontstaan van schoolweigering? Wat zijn de behandelmethoden van schoolweigering? http://www.uitkomstonline.nl/print.php?news.41

Schoolweigering: begripsafbakening Schoolfobie: term gebruikt voor kinderen met angst voor (situaties op) school, vb. gepest worden of een slechte relatie hebben met een leerkracht Schoolweigering: term gebruikt voor kinderen die niet zozeer angst voor school hebben als wel angst om gescheiden te worden van hun ouders (separatieangst) Spijbelen: term gebruikt voor wanneer kinderen of jongeren zonder medeweten van ouders of verzorgers van school wegblijven

Schoolweigering: achtergronden Zondagavond of maandagochtend: Lichamelijke klachten (hoofdpijn, misselijkheid) of probleemgedrag nemen toe naarmate het moment nadert dat het kind naar school moet Kind mag thuisblijven: Klachten of probleemgedrag verdwijnen http://obeycdrc.blogspot.com/2008_09_01_archive.html

Schoolweigering: achtergronden Onbewust bekrachtigen van de weigering van het kind om naar school te gaan: Ambivalente houding bij ouders Enerzijds vinden zij het belangrijk dat hun kind naar school gaat, maar anderzijds vinden ze het moeilijk niet aan de angst en de dwingende houding van het kind tegemoet te komen, omdat het kind zichtbaar lijdt wanneer de tijd aanbreekt dat het naar school moet. Prettige activiteiten Prettige activiteiten tijdens de schooluren, zoals tv-kijken, boodschappen doen samen met mama, buiten spelen

Behandeling Gezinsbegeleiding en gedragstherapie Pragmatische interventies Zij hebben tot doel ouders en kind zo snel mogelijk zover te krijgen dat ze de uitdaging - het naar school gaan - weer aandurven Crisisinterventies Snel ingrijpen, zorgen voor en therapeut die goed bereikbaar is, de mogelijkheid tot een geregeld telefonisch contact en directe hulpverlening wanneer spanningen toenemen http://www.leidenuniv.nl/nieuwsarchief2/775.html

Het stappenplan Stap 1: contact met leerplichtambtenaar De leerplichtambtenaar wordt geïnformeerd en er wordt vastgesteld of er al eerder sprake was van schoolweigering Stap 2a: gesprek met ouders en hulpverlener Er wordt een beeld gevormd van de problematiek en er wordt een traject vastgesteld om een terugkeer naar school te realiseren Stap 2b: gesprek met leerling De drempel om terug te keren naar school wordt zo laag mogelijk gemaakt

Het stappenplan Stap 3: het terugkeertraject Een volledige terugkeer naar school wordt verricht Stap 4: evaluatie Het verloop van het terugkeertraject wordt geëvalueerd en er worden afspraken voor de toekomst gemaakt Figuur 1. Het stappenplan

Rollen en verantwoordelijkheden School Signalerende en coördinerende rol bij schoolverzuim Leerplichtambtenaar Stimulerende en controlerende rol bij het starten van hulpverlening Hulpverlening Ondersteunende rol bij het terugkeerproces naar school http://www.obsdesingel.com/LVS.html

Tot slot De bedoeling van het stappenplan is: Een volledige terugkeer van het schoolweigerend kind naar school bewerkstelligen Een bijdrage leveren aan de noodzakelijke samenwerking tussen onderwijs en hulpverlening http://community.avro.nl/Junior_Songfestival_6/b/arletta/archive/2009/08/24/school.aspx