Perspectieven op leren in het jeugdwerk Door Professor Howard WILLIAMSON http://www.youthandcity.com/2006/index.php?q=p2&setlang=eng
INHOUD INLEIDING 1. Wie is Howard Williamson? 2. Non-formele leerervaringen 3. Risico's van accreditering en certificering van non-formele leerprocessen 4. Pedagogische ondersteuning 5. Kernprincipes van het jeugdwerk 6. Conclusie 7. Bronnen
INLEIDING Het ROLO-congres (Recognition of Learning Outcomes in Youth Work) Georganiseerd door: * Formaat Jeugdhuiswerk Vlaanderen * ECY (European Confederation of Youth Clubs) * Stad Antwerpen In Samenwerking met: * De Vlaamse Jeugdraad * Steunpunt Jeugd * JES vzw * Het Europees Jeugdforum (YFJ, Youth Forum Jeunesse) Gerenommeerd spreker: Howard Williamson http://www.allesoverjeugd.be/nieuws/rolo-conferentie-focust-op-leren-het-jeugdwerk http://www.formaat.be http://www.steunpuntjeugd.be/ http://www.vlaamsejeugdraad.be/trefwoord/av/
1. Wie is Howard Williamson? * Professor of European Youth Policy * The University of Glamorgan * Faculty of Business and Society * Benoemt tot CBE (Commander of the Order of the British Empire) voor het verlenen van diensten aan jongeren http://staff.glam.ac.uk/users/1026
2. Non-formele leerervaringen Opletten met invloed van de burgersamenleving op het jeugdwerk ==> burgersamenleving = sterk economisch beïnvloed Formeel onderwijs blijft noodzakelijk ! Non-formele leerervaringen belangrijker dan ooit
3. Risico's van accreditering en certificering van non-formele leerprocessen Over inflatie: vb: je kan honderd certificaten hebben, maar als de werkgevers vinden dat ze niet meetellen, dan ben je er niets mee Het Mattheuseffect: voor jongeren met een reeds goede cv ==> een goede aanvulling voor anderen ==> worden meer en meer uitgesloten
4. Pedagogische ondersteuning Non-formele educatie gaat verder dan jeugdwerk MAAR is wel hetgene waar jeugdwerk voor staat ! Jeugdwerk: * ontwikkeling van jongeren * preventie van problemen Belangrijk evenwicht: * jongeren zelfstandigheid geven * tegelijk jongeren ondersteuning bieden
5. Kernprincipes van het jeugdwerk Pedagogisch Vrijwillige deelname Verenigingselement http://www.zone09.be/wca_digi/agenda_detail/62/377440/Jeugdwerk-voor-allen.html
6. CONCLUSIE Jeugdwerk = supplement (geen vervanging van formeel onderwijs) Jeugdwerk draait om ondersteunen van jongeren Jeugdwerk moet autonomie behouden: * meer richten op educatieve en pedagogische input * minder op resultaten en leeruitkomsten Jeugdwerk heeft niet noodzakelijk beroepskrachten nodig, vrijwilligers zijn belangrijk !
7. Bronnen * Williamson, H. (2010). Perspectieven op leren in het jeugdwerk. Welwijs, wisselwerking onderwijs en welzijnswerk, jaargang 21/ nummer 1, p22-25. * Williamson H., Staff at Glamorgan. Geraadpleegd op 20 december 2012, op http://staff.glam.ac.uk/users/1026
http://www.napier.ac.uk/fhlss/week1/Pages/YouthWork.aspx