Perspectieven op leren in het jeugdwerk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
Advertisements

EYV 2011 in Vlaanderen voorbereiding. Stand van zaken •Europese Commissie –Voorbereiding •Eigen voorbereiding •Uitbesteding –Alliantie EYV2011 •Vlaanderen.
Falkirkwheel 6IW
Universele preventie van middelengebruik onder jongeren
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
ERASMUS, Infodag, Brussel, 22 mei 2012 Magda Kirsch – Yves Beernaert: Educonsult Erasmus infodag– Brussel 22 mei VLINDER: VLAAMSE INDICATOREN VOOR.
10 mei 2014 Studiedag ‘Vlaams-Brabant drinkt ’ BEZOEKERSCENTRUM DE LAMBIEK ALSEMBERG Spreker Maryse Decuyper.
De ideale levensloop van jongerern
Iedereen gelijke kansen op school
Inleiding gebruik van powerpoint De Apollo school
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
BLUE GREEN Peter Reyneveld
Een andere (weg naar de) arbeidsmarkt? Jong in de stad: 6 maart 2013 Inleiding workshop arbeidsmarkt – David Wemel.
Jeugd Rode Kruis.
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
Gokverslaving.
Wetenschapspark Waterschei:
Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming Afdeling Dienstverlening EVC NARIC-Vlaanderen.
Determinanten van types ICT-gebruik in de lagere school in Vlaanderen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Scenario Planning Rodney de Grave. Inhoud Het ontstaan van Wat is een scenario Waarom scenario's gebruiken Doel van scenario's Soorten scenario studies.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
Asteroïden.
Armoede te huur Ervaringsdeskundigheid op een schoteltje Door Birgit Goris & Wim Van Opstal.
I NFORMELE ZORG IN V LAANDEREN. I NHOUD 1.Auteurs 2. Het zorgspectrum 2.1 Formele zorg 2.2 Informele zorg 3.Onderzoek 3. 1 Sociaal economische kenmerken.
Vrijwilligerswerk en participatie aan het verenigingsleven binnenstebuiten Praktijken van aansprekingen en ondersteunen in het sociaal- cultureel volwassenwerk.
Belgische ontwikkelingssamenwerking toe aan een inhaaloperatie
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
Decadentie of vitaliteit: Over jongeren en waarden Johan de Tavernier.
Jongeren en communicatie met de stedelijke overheid Antwerpen.
Filip Coussée Referentie:
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Ouderen/Senioren en internet (ICT)
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Welkom 2de Bac HW Macro- Economie. Slide #2 Kennismaking / Inleiding 1. Handboek 2. Werkwijze / Evaluatie 3. Praktische Organisatie 4. Vragen / Opmerkingen.
Samen Inburgeren Welzijnsoverleg Rabot 11 december 2012 Meer info:
Jongerencompetentiecentra in Antwerpen
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
LODESTAR O NLINE E XPERTS Welkom! Ben jij een Kameleon?
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
UpToDate Tips and Tricks at Universiteit Antwerpen 5 December 2012 Ad-Jan Bos;Account Manager Benelux.
“Comorbiditeit tussen autisme en depressie nader bekeken”
Ellen Claes.
Vakantie voor iedereen? Heel wat kwetsbare groepen kunnen niet op vakantie gaan tijdens de zomer. Vaak zijn er financiële, familiale en/of medische omstandigheden.
Sociale economie Sociale economie in Vlaanderen: een proeve van conceptualisering en afbakening.
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée
Het hervormingsproces naar een integrale jeugdhulpverlening in Vlaanderen.
p. 148p. 149 p. 148 p. 149
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
 Hilde Vanhuele & Marc Verheyen  Stafmedewerkers Tele-Onthaal West-vlaanderen, Vlaams-Brabant & Brussel Bron:
Op stap met m’n diploma! Bron:
Jeugdwerk Beleid Vorming Participatie Kwaliteit hottest The hottest vorming in town ! De visvijver Kazou’er Kazou’er Kazou’er Kazou’er Kazou’er Kazou’er.
Outplacement in de praktijk Sarah Leplat 1BaTPA3.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
Beurzen van andere instanties Gemeenschappelijke kenmerken beursaanvragen intensief en tijdsrovend deadlines ! op basis van jouw prestaties en motivatie.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
#EBJ16 Vrijwilligerswerk als krachtige leeromgeving.
#EBJ16.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
JEUGDWERK VOOR JEUGDWERK VOOR
Transcript van de presentatie:

Perspectieven op leren in het jeugdwerk Door Professor Howard WILLIAMSON http://www.youthandcity.com/2006/index.php?q=p2&setlang=eng

INHOUD INLEIDING 1. Wie is Howard Williamson? 2. Non-formele leerervaringen 3. Risico's van accreditering en certificering van non-formele leerprocessen 4. Pedagogische ondersteuning 5. Kernprincipes van het jeugdwerk 6. Conclusie 7. Bronnen

INLEIDING Het ROLO-congres (Recognition of Learning Outcomes in Youth Work) Georganiseerd door: * Formaat Jeugdhuiswerk Vlaanderen * ECY (European Confederation of Youth Clubs) * Stad Antwerpen In Samenwerking met: * De Vlaamse Jeugdraad * Steunpunt Jeugd * JES vzw * Het Europees Jeugdforum (YFJ, Youth Forum Jeunesse) Gerenommeerd spreker: Howard Williamson http://www.allesoverjeugd.be/nieuws/rolo-conferentie-focust-op-leren-het-jeugdwerk http://www.formaat.be http://www.steunpuntjeugd.be/ http://www.vlaamsejeugdraad.be/trefwoord/av/

1. Wie is Howard Williamson? * Professor of European Youth Policy * The University of Glamorgan * Faculty of Business and Society * Benoemt tot CBE (Commander of the Order of the British Empire) voor het verlenen van diensten aan jongeren http://staff.glam.ac.uk/users/1026

2. Non-formele leerervaringen Opletten met invloed van de burgersamenleving op het jeugdwerk ==> burgersamenleving = sterk economisch beïnvloed Formeel onderwijs blijft noodzakelijk ! Non-formele leerervaringen belangrijker dan ooit

3. Risico's van accreditering en certificering van non-formele leerprocessen Over inflatie: vb: je kan honderd certificaten hebben, maar als de werkgevers vinden dat ze niet meetellen, dan ben je er niets mee Het Mattheuseffect: voor jongeren met een reeds goede cv ==> een goede aanvulling voor anderen ==> worden meer en meer uitgesloten

4. Pedagogische ondersteuning Non-formele educatie gaat verder dan jeugdwerk MAAR is wel hetgene waar jeugdwerk voor staat ! Jeugdwerk: * ontwikkeling van jongeren * preventie van problemen Belangrijk evenwicht: * jongeren zelfstandigheid geven * tegelijk jongeren ondersteuning bieden

5. Kernprincipes van het jeugdwerk Pedagogisch Vrijwillige deelname Verenigingselement http://www.zone09.be/wca_digi/agenda_detail/62/377440/Jeugdwerk-voor-allen.html

6. CONCLUSIE Jeugdwerk = supplement (geen vervanging van formeel onderwijs) Jeugdwerk draait om ondersteunen van jongeren Jeugdwerk moet autonomie behouden: * meer richten op educatieve en pedagogische input * minder op resultaten en leeruitkomsten Jeugdwerk heeft niet noodzakelijk beroepskrachten nodig, vrijwilligers zijn belangrijk !

7. Bronnen * Williamson, H. (2010). Perspectieven op leren in het jeugdwerk. Welwijs, wisselwerking onderwijs en welzijnswerk, jaargang 21/ nummer 1, p22-25. * Williamson H., Staff at Glamorgan. Geraadpleegd op 20 december 2012, op http://staff.glam.ac.uk/users/1026

http://www.napier.ac.uk/fhlss/week1/Pages/YouthWork.aspx