Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Ilse Flink Afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg Erasmus MC
“In balans” met sociale netwerken
Evaluatie van mentorprojecten
De (on)gezonde leerling?
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Harmonisch samenwerken met personeel en vrijwilligers Samen vrijwilligen! Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - Antwerpen 4 maart 2014.
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Workshop: ‘Opvoedcoach vanuit eigen praktijk’
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Allochtonen in het hoger onderwijs
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
Samenwerken in burgerschap
de ouderbetrokkenheid vergroten
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Sociale media op school
Utrecht, 11 juni
Begeleiden van Praktijkonderzoek
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Transdisciplinaire projecten
DIVERSITEIT: OBSTAKEL OF UITDAGING?
Bijdrage Symposium ´Vaderschap in diversiteit´, 17 juni 2011
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Interculturele communicatie
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Kind en omgeving Het individu in de context
Workshop Identiteit?.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
VZW “Ons Steentje” IVRK art.7: Omdat kinderen het recht hebben om de ouders bij zich te hebben.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Schoolopbouwwerk Menen
Pedagogiek als beroep.
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Ouders en de gezonde school: regels of afspraken?
Ouders in Rotterdam Zuid
Transcript van de presentatie:

Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009 Mariëtte de Haan

Utrecht University Achtergrond Onderzoek naar opvoeders met een migratie achtergrond Leerstoel ‘interculturele pedagogiek’ Universiteit Utrecht (Sociale & affectieve vorming van jeugdigen in de multiculturele samenleving) Opvoeding in een wereld in beweging Aandacht voor wederzijds leren over opvoeding

Utrecht University Inhoud 1) Steun van ouders met een migratie achtergrond voor school: Een andere organisatie van steun 2) Over partnerschap tussen school en ouders: ‘Een partnerschap in de maak’ 3) Aanbevelingen

Utrecht University Steun van ouders met een migratie achtergrond voor school Algemeen beeld: Allochtone ouders minder geïnteresseerd in school. Klopt dat wel? Onderzoek naar de eigen visie en praktijk van ouders met migratie achtergrond  Betrokkenheid groot maar zit anders in elkaar

Utrecht University Steun van ouders met een migratie achtergrond voor school Condities die meewerken: Grote motivatie sociale mobiliteit School is middel tot sociale mobiliteit Overeenkomst in visie aard van de school (kennisoverdragen) Organisatie steun door anderen, groot sociaal netwerk, steun door oudere broers/zussen

Utrecht University Steun van ouders met een migratie achtergrond voor school Condities die tegenwerken: Minder kennis schoolsysteem Ouders kunnen niet altijd direct met huiswerk helpen  Andere verwachtingen rol ouder Taalproblemen  Culturele verschillen in opvoedingsmodellen: bijv. disciplinering, opvoedingsdoelen Varieert met etniciteit, generatie & schooling

Utrecht University Steun van ouders met een migratie achtergrond voor school Kritische blik 1. Scholen hebben weinig kennis/waardering van hoe steun voor school is georganiseerd in gezinnen met migratie achtergrond (rol oudere broers/zussen) 2. Onterecht beeld van niet betrokken ouder

Utrecht University Partnerschap tussen school en ouders Vanuit interviews: (1 e generatie Marokkaanse ouders) -40% ziet verschil van taak tussen thuis en school, 60% ziet belang partnerschap -Communicatie -Verschil in visie ‘Wie is verantwoordelijk voor schoolsucces?’ -Minder concreet beeld van (school)loopbaan -Moeite met type rol die de school verwacht

Utrecht University Partnerschap tussen school en ouders Vanuit ouder-leerkracht gesprekken (1 e generatie Marokkaanse ouders) Anticiperen op verschil in opvoedingsmodellen: - Leerkracht: het ligt niet aan het kind - Ouder: kind moet harder werken Partnerschap in wording

Utrecht University Partnerschap tussen school en ouders Leerkracht : [ (??) ’t is wel onze verantwoordelijkheid. Vader: Moeten allemaal een stukje doen hè. Leerkracht: Ja. … Leerkracht: Dus we hebben héél veel bereikt bij hem al. Moeder: Ja, ja. Leerkracht: We zijn ‘r nog niet. Moeder: (lachend) ke. We gaan gewoon meedoen hè?

Utrecht University Partnerschap tussen school en ouders Kritische blik Eenzijdigheid: leerkrachten doen een beroep op ouders vanuit een bepaald model van ouderschap Weinig kennis van visie van ouders met migratie achtergrond

Utrecht University Aanbevelingen 1. Verbeteren voorlichting toegespitst op doelgroep qua - taal - kennis schoolsysteem - verwachtingen rol ouders 2. Samenwerkingsverband faciliteren op schoolniveau van ouders met migratie achtergrond