Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009 Mariëtte de Haan
Utrecht University Achtergrond Onderzoek naar opvoeders met een migratie achtergrond Leerstoel ‘interculturele pedagogiek’ Universiteit Utrecht (Sociale & affectieve vorming van jeugdigen in de multiculturele samenleving) Opvoeding in een wereld in beweging Aandacht voor wederzijds leren over opvoeding
Utrecht University Inhoud 1) Steun van ouders met een migratie achtergrond voor school: Een andere organisatie van steun 2) Over partnerschap tussen school en ouders: ‘Een partnerschap in de maak’ 3) Aanbevelingen
Utrecht University Steun van ouders met een migratie achtergrond voor school Algemeen beeld: Allochtone ouders minder geïnteresseerd in school. Klopt dat wel? Onderzoek naar de eigen visie en praktijk van ouders met migratie achtergrond Betrokkenheid groot maar zit anders in elkaar
Utrecht University Steun van ouders met een migratie achtergrond voor school Condities die meewerken: Grote motivatie sociale mobiliteit School is middel tot sociale mobiliteit Overeenkomst in visie aard van de school (kennisoverdragen) Organisatie steun door anderen, groot sociaal netwerk, steun door oudere broers/zussen
Utrecht University Steun van ouders met een migratie achtergrond voor school Condities die tegenwerken: Minder kennis schoolsysteem Ouders kunnen niet altijd direct met huiswerk helpen Andere verwachtingen rol ouder Taalproblemen Culturele verschillen in opvoedingsmodellen: bijv. disciplinering, opvoedingsdoelen Varieert met etniciteit, generatie & schooling
Utrecht University Steun van ouders met een migratie achtergrond voor school Kritische blik 1. Scholen hebben weinig kennis/waardering van hoe steun voor school is georganiseerd in gezinnen met migratie achtergrond (rol oudere broers/zussen) 2. Onterecht beeld van niet betrokken ouder
Utrecht University Partnerschap tussen school en ouders Vanuit interviews: (1 e generatie Marokkaanse ouders) -40% ziet verschil van taak tussen thuis en school, 60% ziet belang partnerschap -Communicatie -Verschil in visie ‘Wie is verantwoordelijk voor schoolsucces?’ -Minder concreet beeld van (school)loopbaan -Moeite met type rol die de school verwacht
Utrecht University Partnerschap tussen school en ouders Vanuit ouder-leerkracht gesprekken (1 e generatie Marokkaanse ouders) Anticiperen op verschil in opvoedingsmodellen: - Leerkracht: het ligt niet aan het kind - Ouder: kind moet harder werken Partnerschap in wording
Utrecht University Partnerschap tussen school en ouders Leerkracht : [ (??) ’t is wel onze verantwoordelijkheid. Vader: Moeten allemaal een stukje doen hè. Leerkracht: Ja. … Leerkracht: Dus we hebben héél veel bereikt bij hem al. Moeder: Ja, ja. Leerkracht: We zijn ‘r nog niet. Moeder: (lachend) ke. We gaan gewoon meedoen hè?
Utrecht University Partnerschap tussen school en ouders Kritische blik Eenzijdigheid: leerkrachten doen een beroep op ouders vanuit een bepaald model van ouderschap Weinig kennis van visie van ouders met migratie achtergrond
Utrecht University Aanbevelingen 1. Verbeteren voorlichting toegespitst op doelgroep qua - taal - kennis schoolsysteem - verwachtingen rol ouders 2. Samenwerkingsverband faciliteren op schoolniveau van ouders met migratie achtergrond