Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Workshop begripsvorming
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten
Leerlijnen in de geschiedenisles
Hoe leer je geschiedenis?
Door: Gerard Rozing (CvTE)
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Kritisch denken ‘vertaald’
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Examentraining vaardigheden. oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Activernde didactiek & passende werkvormen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Bijeenkomsten vakdidactiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoe leer je geschiedenis?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3

Doelen Kennis opdoen over het ontwikkelen van historisch denken bij leerlingen Praktische ideeën opdoen voor in de les Aantal werkvormen oefenen die historisch denken bevorderen

Praktijk / stage Bedenk wat je het meeste bezighoudt t.a.v. je lessen/stage Wissel dit uit met een buurman/buurvrouw Stel helpende vragen aan elkaar 15 minuten in totaal

Praktijkregels/tips? snel bepalen/inperken waar je les inhoudelijk over gaat (niet oneindig doorgaan met zoeken) vertrouw op je kennis en het boek… zorg voor herkenbare rode lijn/structuur in je les stel lesdoelen voor jezelf en geef die ook mee aan je leerlingen instructie is heel belangrijk: hoe/wat/hoe lang met eindtijd/waarom

Praktijkregels/tips maak eerst globale indeling van je les en bepaal lesdoelen voordat je inhoud gaat bepalen en zoeken ga op tijd naar bed en slaap genoeg! uitgangspunt: de leerlingen doen het werk en is een actief proces benoemen en gebruiken historische verbijstering gebruik verschillende werkvormen uit in verschillende groepen

Praktijkregels/tips rood-groen werkt altijd zeker als je er een prijs aan verbindt of jongens-meisjes tegen elkaar laat spelen zorg dat leerlingen individueel aanspreekbaar zijn bij een opdracht! Bijvoorbeeld door inleveren. leerlingen moeten het nut er van inzien. Dus geef ook kort aan waarom je iets doet… laat leerlingen een tijdbalk maken, kan ook tijdens een uitleg

Dilemma Wat levert het op als leerlingen het zelf doen, hoe laat je ze het onderste uit de kan halen? Tip: dus ga er niet van uit dat ll intrinsiek gemotiveerd zijn Hoe train je de hist vaardigheden?

En historisch redeneren/denken Wat is historisch redeneren? Probeer met elkaar categorieën te verzinnen die voor jullie relevant zijn. Bv. het gebruik kunnen maken van begrippen.

Opdracht begrippen categoriseren Eerste Wereldoorlog Wat moet je doen? (in tweetal hardop denkend) Je bekijkt de bron Je deelt de bron in de juiste categorie in Je geeft steeds argumenten waarom het begrip volgens jou het best in de door jou gekozen categorie past.

Typerend voor het vak geschiedenis…. is het leren beheersen van sleutelbegrippen en het opbouwen van oriëntatiekennis En historisch redeneren/denken (voorheen historische vaardigheden)

Manieren van denken of redeneerwijzen Voorheen historische vaardigheden…. Wilschut ziet vier manieren van historisch denken of redeneren: Verzamelen 2. Ordenen 3. Verklaren 4. Beeld vormen

Verzamelen ….om kunnen gaan met historische bronnen bron vraagstelling relevantie betrouwbaarheid representativiteit feit

Ordenen ……heeft te maken met chronologie en ontwikkelingen door de tijd heen Chronologie Eeuwen Tijdvakken Verandering Continuiteit

Verklaren ……oorzaken en gevolgen kunnen onderscheiden: oorzaak en gevolg structureel en incidenteel aanleiding korte en lange termijn bedoeld en onbedoeld

Beeld vormen …..interpreteren van verleden waarde norm standplaatsgebondenheid interpretatie objectiviteit

Van Boxtel en Van Drie Historisch redeneren: Contextualiseren Gebruiken van historische begrippen (zowel meta als inhoudelijk) Gebruik van bronnen Historische vragen stellen Argumenteren (een beredeneerd standpunt innemen)

Evaluatieve vragen Van Boxtel en van Drie p.91: Evaluatieve vragen stellen beter voor historisch denken/redeneren dan verklarende vragen stellen. Bijvoorbeeld: Wat is de belangrijkste oorzaak van WO1?

Tips aangaande historisch redeneren: Werk met bronnen in de klas (alles) Werk met “what if-history” Leerlingen moeten als detective de stof benaderen Begeleid de lln. naar het juiste antwoord. (Vygotski, Bruner (steigers bouwen)

Reflectively Conceived Unreflectively conceived Assumed relationship between epistemic cognition and history conceptions Viewing history as an construct,with knowledge of methodological tools Reflectively Conceived Viewing history as a fixed Story (closed narrative) Unreflectively conceived Epistemic Cognition Wansink & Haenen, 2010

Tips in groepen Wissel uit wat jullie gelezen hebben in reader 2 Probeer praktische tips te formuleren voor ontwikkelen van historisch redeneren / denken Per groep twee concrete tips!

Mysterie Een vraag of opdracht oplossen met meerdere “bronnen” Omgaan met bronnen…. Het gaat om de argumentatie In hoeverre is dit historisch redeneren/denken?

Wat volgt? Volgende week liodag! Volgende bijeenkomst over toetsing 11-4 MR135 Neem een toets en nakijkmodel mee