Gebruik van vakjargon door pabostudenten op de pabo Diny van der Aalsvoort.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
LOB ????.
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
RekenGroen Gebruikersbijeenkomst
WELKOM !! Inhoud VMBO Wat is het leerwerktraject (LWT)?
We zijn toch allemaal gelijk…
Evangelie der genade Vragen :
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Didiclass - beginnen met
Drieslag functioneel rekenen
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Geletterdheid….. Wat is dat?
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
De school van Tyrannus Handelingen 19:1-12.
David, een profeet psalm 16.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Afsluiting van de 28 e Panama-conferentie.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Het werken met portfolio
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Hebreeën 2:14-18.
De koning van de kikkers
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Rekenen op SMC Landelijk kader:  2014 eerste rekenexamens  2013 pilot  Voor havo 3F (voorbeeltoets)voorbeeltoets  Veel lezen, structuren, goed aanpak.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Gespreksvaardig-heden
Procenten Cursusjaar Gecijferdheid 4 Les 2 Procenten Cursusjaar
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Bijeenkomst September 2015
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Is integratie Economie- beroepsgericht mogelijk? Karin Stoelwinder en Priscilla Dens.
Module Social Media Opleiding pedagogiek Opleidingsjaar 2.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Thema Roos van Leary in de klas
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Om de PowerPoint te starten:
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Van Eiland naar wijland
Transcript van de presentatie:

Gebruik van vakjargon door pabostudenten op de pabo Diny van der Aalsvoort

Samenvatting Het gaat om drie korte studies die verricht zijn om inzichtelijk te maken hoe de zone van de naaste ontwikkeling gelet op professionele gecijferdheid zichtbaar te maken is bij pabo- studenten. Conclusie: het aansluiten bij de herinneringen van studenten aan eigen rekenlessen alsook het aanreiken van aanwijzingen om de eigen ontwikkeling in professionele gecijferdheid zichtbaar te maken dragen bij aan de mogelijkheden om als rekendocent effectief onderwijs te geven aan toekomstige leraren basisonderwijs.

Theoretische basis: 1 Goffree en Den Dolk, 1995) Drie pijlers in rekenen-wiskundeonderwijs: – reflectief: het overdenken van het handelen in het rekenwiskundeonderwijs – constructief: studenten verwerken op hun eigen manier wat op de pabo onderwezen wordt en bouwen op basis daarvan hun eigen vakmanschap en visie op. – narratief: het gebruiken van verhalen die een voorbeeldkarakter hebben voor het onderwijs. Er is echter sprake van wederzijdse beïnvloeding van opleider en student. Het hanteren van de pijlers laat onverlet dat studenten ook aan docenten reflectie, constructie en narratief weten te ontlokken.

Theoretische basis: 2 Voor het verkennen van het opleidingspraktijkprobleem vonden we aansluiting bij Warford (2011). Hij neemt de zone van de naaste ontwikkeling, om de ontwikkeling van toekomstige leraren tijdens hun opleiding te duiden. Warford stelt dat het niet gaat om rechtstreeks onderwijzen van concepten tijdens de opleiding want studenten ontwikkelen zich tot leraar.

Wat rapporteren studenten over zichzelf als zij worden uitgenodigd om hun opvattingen over het geven van een rekenles te noteren? In hoeverre maken studenten gebruik van vaktaal bij het maken van de lesvoorbereidingsformulieren? Maakt het uit of studenten gebruik van vaktaal bij het betogen waarom een rekenles succesvol was bij formulieren met en zonder expliciete aanwijzingen over de vijf rekenpijlers?

Overzicht van het percentage en de frequentie waarin vakjargon is gebruikt conform de pijlers van realistisch rekenonderwijs Frequentie Percentag e context1083 van informeel naar formeel leren 18 eigen oplossingsprocedures433 interactie en reflectie975 verstrengeling van leerstoflijnen 18 Tabel 2

Overzicht van de frequenties en percentages over beide leerjaren heen, per type formulier en per pijler Open vragen: N = 14 Gestructureerde lijst: N = 17 Totaal N = 31 frequentie% % % context van informeel naar formeel leren eigen oplossingsproced ures interactie en reflectie verstrengeling van leerstoflijnen Tabel 4

Overzicht in lagen Leerlingen wiskunde onderzoeken attitude Leraren wiskunde onderzoeken attitude Opleiders wiskunde onderzoeken attitude Lectoren wiskunde onderzoeken attitude

Wat heb jij aan het onderzoek op de pabo van Saxion in Deventer? Het opleidingspraktijkprobleem van de docenten van het rekencluster zijn vast ook die van jou! Je bent van harte welkom om onze instrumenten te gebruiken.

Vervolgonderzoek met Stanja Oldengarm Nagaan hoe het principe schematiseren, modellen gebruiken zich ontwikkelt bij studenten tijdens de module Gehele getallen.