Onderwijs voor werkstudenten. Filosofische ervaringen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Advertisements

Edushock leerfestival
Informatieavond personenzorg
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Eindwerk zesde jaar.
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Anatomie-onderwijs: -dissectie 2° Bac -topografische anatomie 3° Bac
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Formatief - summatief evalueren
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Welkom 1.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Het examenreglement en flexibiliteit: Topsport en studie Topsportcommissie o.l.v. Prof. Gert Vande Broek.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
PAL in de bacheloropleidingen Wetenschappen PAL-studienamiddag 4 februari 2009.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Bachelorrendement Scheikunde
Portfolio Faculteit der Letteren
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Specifieke lerarenopleiding Staat digitaal in haar kinderschoenen.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
4 VMBO-TL/GL Voorstellen: Tiny Arts Teamleider Examenzaken Programma Intersectoraal (PIT) TheoretischeLeerweg Welkom in (stam)lokaal mentor.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Enkele voorbeelden.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
ontdek wat jij kunt bereiken
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Startcollege B2 Psychologie
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Individueel Studieprogramma
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
INFO - AVOND 3 HAVO.
voor Rotterdamse kinderen
Transcript van de presentatie:

Onderwijs voor werkstudenten. Filosofische ervaringen 4-4-2017 Hoger Instituut voor Wijsbegeerte Onderwijs voor werkstudenten. Filosofische ervaringen Workshop werkstudenten DUO 22 april 2010

Filosofische ervaringen met werkstudenten Avondprogramma filosofie sinds academiejaar 2000-2001 Aanmoedigingsfondsproject Wijzer met de jaren. Optimalisering van de leeromgeving voor werkstudenten wijsbegeerte. oktober 2008 – september 2009 Promotor: Prof. dr. Bart Raymaekers Co-promotor: Erwin Blendeman Projectmedewerker: Dries Deweer Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(1.1) Avondprogramma: oorsprong Traditie van filosofie als tweede diploma Maatschappelijke vraag naar filosofische reflectie Start in academiejaar 2000-2001, na overleg- en beslissingsproces waarbij gans de faculteit betrokken is Doelgroep: werkstudenten, combinatie met andere hoofdopleiding Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(1.2) Avondprogramma: aanpak Keuze voor contactonderwijs Aanbod: Verkorte bachelor wijsbegeerte – 103 sp. (diplomacontract) Kennismakingspakketten: Filosofische Academie – 30 sp., Filosofische Propedeuse – 53 sp. (creditcontract) Afzonderlijke vakken (creditcontract) Gedeeltelijke ontdubbeling lessen Formule: standaardtrajecten van 2 avonden per week, tussen 18 en 22 u. Verkorte bachelor: 4 jaar, ongeveer 25 sp./jaar Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(1.2) Avondprogramma: aanpak Geïntegreerd in gewone curriculum: Onderwijs- en examenreglement K.U.Leuven Zelfde studieprogramma, cursussen, examens… als reguliere studenten Kwaliteitsgarantie (online onderwijsevaluatie) en kwaliteitsbewaking (externe visitatie) Ondersteuning werkstudenten: Aangepaste studietrajectbegeleiding: brochure, website, infosessies, intakegesprekken, individuele begeleiding… Aangepaste studiebegeleiding: Eigen-Wijs, bibliotheekintroductie, monitoraatsoefeningen ‘s avonds Aangepaste openingsuren secretariaat, bibliotheek, cursusdienst Examenfaciliteiten Ondersteuning overheid: BEV, opleidingscheques Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(1.3) Avondprogramma: knelpunten Avondstudenten? Aanbod aangepast aan doelgroep qua organisatievorm, moeilijkheidsgraad…? Studenten: aantal contactmomenten en tijdstippen Docenten: zware inspanning Contact met medestudenten Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.1) AMF-project: doelgroep « Wijzer met de jaren. Optimalisering van de leeromgeving voor werkstudenten wijsbegeerte » ‘Werkstudenten’ breed geïnterpreteerd: ‘avondstudenten’: ook studenten met andere hoofdstudie, pensioengerechtigden,... VK BA, Filosofische Academie & Propedeuse, creditcontract Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.2) AMF-project: doelstellingen Onderwijs voor werkstudenten. Filosofische ervaringen (2.2) AMF-project: doelstellingen 4-4-2017 Onderzoek naar de problemen en het profiel van de avondstudent Integratie van elementen van afstandsonderwijs in het avondprogramma Organisatie van extra-curriculaire inleidende filosofiecursussen AMF-project geeft ons de gelegenheid om (1) het avondprogramma tegen het licht houden en (2) te experimenteren met een aantal alternatieven. Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.2) AMF-project: doelstellingen Verdere uitbouw van aangepaste studie(traject)begeleiding  Update Eigen-Wijs. Individuele training van wijsgerige vaardigheden (OOI-project 2005-2007)  Verfijnen infobrochure, syllabi, praktijk intakegesprekken Bevorderen van contact tussen avondstudenten  Online Community (Toledo) Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.3) Onderzoek avondstudenten Aantal avondstudenten Telling: afweging ISP, leeftijd, hoofd- of bij-inschrijving, persoonlijk contact Problemen, tekorten, verlangens; profiel 2 bevragingen: Huidige avondstudenten (2008-2009) Drop-out Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.3.1) Onderzoek avondstudenten: Aantal BA Wijsbegeerte 05-06 06-07 07-08 08-09 GEM Studenten BA 216 215 214 201 212 Studenten verkorte BA (EK) 42 52 61 63 55 Werkstudenten verkorte BA 37 39 40 43 Diploma BA totaal - 47 46 44 Diploma BA werkstudenten 2 7 9 6 BA-studenten: bijna 19% avondstudenten Verkorte BA-studenten: bijna 73% avondstudenten Uitgereikte BA-diploma’s: 13,5% avondstudenten Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.3.1) Onderzoek avondstudenten: Aantal Creditstudenten (Afz. vakken, FA, FP) 05-06 06-07 07-08 08-09 GEM Creditstudenten * 70 103 120 112 101 Certificaat FA 10 4 3 1 5 Certificaat FP - 2 * Exclusief Lessen XXIe eeuw Ongeveer 60% van de creditstudenten zijn avondstudenten Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.3.2) Onderzoek avondstudenten: Huidige studenten Profiel: 2/3 werkstudent Bij gevorderden meer dan 90% Bij beginnelingen groter aandeel studenten (29%) en gepensioneerden (19%) 1/6 heeft gezin met kinderen 2/3 man, 1/3 vrouw Opleidingsniveau: Meer dan de helft MA/lic, ruim 3/4 bij gevorderden 1/6 heeft (nog) geen diploma hoger onderwijs 1/5 professionele bachelor Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.3.2) Onderzoek avondstudenten: Huidige studenten Onderwijs voor werkstudenten. Filosofische ervaringen (2.3.2) Onderzoek avondstudenten: Huidige studenten 4-4-2017 Leeftijd: gelijkmatige spreiding (19-71j), lichte oververtegenwoordiging twintigers en vijftigers Bij gevorderden weinig studenten 40% woont in de onmiddellijke omgeving van Leuven Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.3.2) Onderzoek avondstudenten: Huidige studenten Opleiding: Motivatie: persoonlijke vorming/hobby Slechts 1/10 vermeldt arbeidsmarktgerelateerde overwegingen Tevreden over voortgang en haalbaarheid Dalend bij gevorderden Tevreden over inspanningen HIW 1/3 voorstander meer zelfstudie, 2/3 tegenstander Meerderheid vindt de hoorcolleges essentieel Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.3.2) Onderzoek avondstudenten: Huidige studenten Studiebegeleiding weinig gebruikt en weinig gevraagd Nood aan contact Opmerkingen: Master in avondonderwijs Startuur 18u Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.3.3) Onderzoek avondstudenten: Drop-out Reden: 9/10 tijdsgebrek, oorzaak bij de student zelf Bijkomende reden: extra belasting bachelorproef, gebrek aan begeleiding 1/10 opleiding niet overeenkomstig de verwachtingen Informatieverstrekking voldoende Studiebegeleiding: voor de meesten overbodig (alumni) Afstandsonderwijs: Deel van de oplossing voor meer dan de helft Wel twijfels over zelfdiscipline Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.4) Integratie afstandsonderwijs Trouw aan keuze voor contactonderwijs, maar tegemoetkoming aan de nadelen Identificatie van geschikte OPO’s Stromingen in de hedendaagse wijsbegeerte (4 sp., inleidend, prof. Braeckman) OLA’s Lectuur wijsgerige teksten (1 sp., inleidend) bij Fundamentele wijsbegeerte (6 sp., prof. Cloots) Historische inleiding tot de wijsbegeerte (6 sp., prof. Steel) Algemene Moraalfilosofie (6 sp., prof. Burms) Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010 (2.4.1) Integratie Afstandsonderwijs: Stromingen in de hedendaagse wijsbegeerte Zelfstudie + begeleidingscolleges Aanpassing cursus: Meer uitleg waar nodig Inleidingen ter oriëntatie Zelfevaluatievragen met richtinggevende antwoorden Exhaustieve examenvragenlijst Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010 (2.4.1) Integratie Afstandsonderwijs: Stromingen in de hedendaagse wijsbegeerte Semesterplanning: geen extra contacturen voor de docent *Hoofdstuk ook voor reguliere studenten in zelfstudie Les 1 Eerste hoorcollege, uitleg afstandsonderwijs Les 2 – 5 Hoorcolleges contactonderwijs Les 6 Eerste begeleidingscollege: hoofdstuk 1 (postmodernisme) en hoofdstuk 7 (Marx)* Les 7 – 9 Les 10 Tweede begeleidingscollege: hoofdstuk 2 (linguistic turn), 3 (Lacan) en 9 (Freud)* Les 11- 12 Les 13 Derde begeleidingscollege: hoofdstuk 4 (Foucault), 5 (Derrida) en 8 (Nietzsche)* Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010 (2.4.1) Integratie Afstandsonderwijs: Stromingen in de hedendaagse wijsbegeerte Zelfstudie + begeleidingscolleges Aanpassing cursus: Meer uitleg waar nodig Inleidingen ter oriëntatie Zelfevaluatievragen met richtinggevende antwoorden Exhaustieve examenvragenlijst Semesterplanning: geen extra contacturen voor de docent Evaluatie: experiment met één hoofdstuk vragenlijst en hearing (DUO) Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.4.2) Integratie Afstandsonderwijs: Lectuur van wijsgerige teksten Nadruk op leesvaardigheid Contacturen vervangen door online groepsopdracht Enkel de lectuurcolleges (8u.), hoorcolleges blijven behouden Verloop: Informatiesessie Op individuele basis argumentatiestructuur van de tekst weergeven Gezamenlijke structuurkaart opstellen op wiki Groepsoverleg via forum Feedback via forum Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.4.2) Integratie Afstandsonderwijs: Lectuur van wijsgerige teksten Evaluatie: Individuele structuurkaart Deelname aan overleg Groepsproduct (één cijfer) Technische elementen: Groepspagina’s op Toledo Wiki per groep Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.5) Zomerschool Filosofie Doelstelling: Extra-curriculaire cursus Alternatief voor en voorbereiding op avondprogramma Inspelen op maatschappelijke vraag Formule: Permanente Vorming Zomerschool Van 17 tot en met 20 augustus 2009 Mogelijkheid tot overnachten (Pauscollege) Gevarieerd programma Inhoud Werkvormen Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.5) Zomerschool Filosofie: programma maandag 17 augustus: Wat kan ik weten? voormiddagsessie: prof. Gerd Van Riel: "Alle mensen streven van nature naar kennis: de kentheoretische uitgangspunten van de filosofie van Plato en Aristoteles" namiddagsessie: prof. Paul Cortois: "Wetenschap als nieuwe metafysica?" avondactiviteit: Filosofie & Film (dr. Bart Engelen): "The Matrix: Kan ik weten wat ik denk te weten?“ dinsdag 18 augustus: Wat moet ik doen? voormiddagsessie: prof. Toon Vandevelde: "De politiek en de filosofie van het geluk“ namiddagsessie: dr. Bart Engelen en dr. Katrien Schaubroeck Sessie A: Wat zijn onze plichten ten aanzien van mensen? Sessie B: Wat zijn onze plichten ten aanzien van dieren? avondactiviteit: Debat: Euthanasie bij personen met dementie woensdag 19 augustus: Wat mag ik hopen? voormiddagsessie: prof. André Cloots: "Het einde van de grote verhalen?“ Namiddagsessie :prof. Herman De Dijn: "Religie, dochter van vrees en hoop?“ avondactiviteit: Filosofische stadswandeling o.l.v. dr. Katrien Schaubroeck Barbecue donderdag 20 augustus: Wat is de mens? voormiddagsessie: prof. Andreas De Block: "Is het darwinisme een wijsgerige antropologie?“ namiddagsessie: prof. Paul Moyaert: Seksualiteit en genot. Met Freud nadenken over de bestaansconditie van de mens. afsluitende receptie Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.5) Zomerschool Filosofie: evaluatie 40 deelnemers, 250 aanmeldingen Quasi homogeen hoogopgeleiden Veel uit onderwijswereld Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.5) Zomerschool Filosofie: evaluatie Organisatie: Tijdrovend Deels door opstart Enthousiasme Evaluatie door deelnemers: Doelstelling bereikt Intensiteit en inhoudelijke niveau OK Positieve elementen: Betrokkenheid en kwaliteit van de docenten Variatie en opbouw van het programma Groepssfeer Zomerschool 2010 Na 1 dag volzet Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010

(2.6) AMF-project: conclusie Realisaties: Verlichting van de last aan contacturen Alternatief voor en voorbereiding op avondprogramma Gebruiksvriendelijke online studiebegeleiding Meer contact tussen avondstudenten (& HIW) Werk op de plank? Verdere uitbouw afstandsonderwijs (webcolleges?) Masteropleiding in avond- of afstandsonderwijs? Bachelorproef? Filosofische ervaringen met werkstudenten. Workshop DUO 22-04-2010