Volgtijdelijkheid RevaKi

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
Advertisements

Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Het leerkrediet.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies rechten
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Examens voorbij, wat nu?.
Structuur secundair onderwijs
Leerkrediet
Onderwijs- en examenreglement
Toelichting examenreglement academiejaar
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
Presentatie STB juni Inhoud presentatie 1. Je resultaten Vindplaats - welke info - interpretatie 2. Meedoen aan (alle) herexamens? Voor- en nadelen.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Examenresultaten: wat nu?
Starters bachelor FEB Examenresultaten: wat nu? Februari 2013.
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies Criminologie Februari 2014.
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN WELKOM!
Master psychologie, pedagogische wetenschappen, educatieve studies
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN WELKOM! Infosessie voor nieuwe studenten.
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Examenresultaten: wat nu?
Niet-bindend studieadvies 22 februari Niet- bindend studieadvies: wat? 2.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 3.Tweede semester: aanpak? 4.Hulpmiddelen.
Infosessie examens en ombudsdienst Programma infosessie Zittijden en examenperiodes Examenreglement Ombudsdienst Survival tijdens de examens.
Enkele voorbeelden.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Een ambitieuze studiecultuur
Studiecoachbijeenkomst 5
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Niet-bindend Starters Bachelor HIR/HIRB januari 2012
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
Infosessie studievoortgang criminologie
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Infosessie studievoortgang rechten
RGO Middelharnis Voorlichting H5/A6 September 2013.
Schakelstudenten begeleiden nog voor de start Lynn Van den Broeck - Doctoraatsstudent Should I stay or should I go - 26 maart 2015.
Verkorte bachelor vs. Voorbereidings- programma. Op dit moment Bachelor VK: 84 sp o 71 sp 1 e fase o 13 sp 2 e fase (in combinatie met 1 e master)
Het studievoorschot 26 mei 2015 Renate van Luijk Studentendecaan Universiteit Twente.
Onderwijs- en examen-reglement
Examens voorbij, wat nu?. Overzicht 1. Je resultaten 2. Tolerantiesysteem 3. Bindend studieadvies/Weigering herinschrijving 4. Heroriënteren? 5. Contactpersonen/Websites.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies rechten februari 2013.
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies criminologie Februari 2013.
Examens voorbij, wat nu?. Overzicht 1. Je resultaten 2. Herexamens? 3. Tolerantiesysteem 4. Bindend studieadvies/Weigering herinschrijving 5. Heroriënteren?
Je examenresultaten derde examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
Infosessie Niet-bindend studieadvies: 1 e fase psychologie Februari 2012 Kirsten Ceuppens.
Infosessie Niet-bindend studieadvies (1 ste studiefase) Ped. Wet./ MES januari 2012.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Introductiedag Bacheloropleiding HW 18 september 2015.
Introductiedag Schakelprogramma HW 18 september 2015.
Je examenresultaten tweede examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
Belangrijke informatie na de junizittijd. Overzicht Studievoortgangsmaatregelen aan de KU Leuven Herexamens Wat nu? o Je resultaten nabespreken met de.
Zin en onzin van het OER Studentenraad KU Leuven
Onderwijs- en examenreglement
Onderwijs- en examenreglement
Infosessie examenresultaten januari Rechten
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN
Transcript van de presentatie:

Volgtijdelijkheid RevaKi Evidence based

Vooraf: casus Studente met vooropleiding ASO wiskunde-wetenschappen 1e fase RevaKi 2012-2013 Examenresultaten: Januari: 7 en 8 / 20 – geen behaalde credits Juni: 6 tot 9 op 20, 1 credit (11/20 op ABA1) September: 4 vakken opnieuw afgelegd, 4 tot 9 op 20

Advies aan deze studente?

Slaagkansen van deze studente? Definitie: Cumulatieve Studie-Efficiëntie (CSE) Bijvoorbeeld voor 1 student: Jaar 1: 60 opgenomen, 40 behaald (CSE = 40/60 = 66%) Jaar 2: 60 opgenomen, 50 behaald (CSE = 90/120 = 75%) Onze casus: CSE = 9% Behaalde credits tijdens studieloopbaan RevaKi CSE = Opgenomen credits tijdens studieloopbaan RevaKi

CSE en het OER CSE < 50% “bindend studieadvies” Gevolgen: Geen toleranties inzetten Mogelijkheid tot bissen van vak, niet tot trissen Indien jaar later CSE nog steeds onder 50%: WEIGERING

Continuum aan studenten Studenten die in 3j bachelordiploma behalen Studenten die in 4j bachelordiploma behalen Studenten die na X jaren studeren afhaken zonder diploma Studenten die na 2j studeren geweigerd worden Kunnen we deze studenten vroeg detecteren?

Analyse Bachelor RevaKi Studentengroep: Nieuwe, voltijdse studenten in de opleiding RevaKi AJ 2009-2010, 2010-2011, 2011-2012 N = 753 Uitgesloten: Studenten uit de verkorte bachelor Instromers KHBO (nu KULAB) Studenten die van voltijds naar deeltijds traject overstapten tussen fasen

Studieresultaten: verdeling CSE na 1 jaar studeren

Beslissing na 1e jaar: verder studeren? Bindend studieadvies: 33% schrijft zich opnieuw in

BS en verder zetten van de studie 33% van de studenten met Bindend Studieadvies (BS) schrijft zich opnieuw in. Wie krikt CSE op ≥ 50% (en wordt niet geweigerd)? CSE schrijft zich het volgende AJ opnieuw in CSE > 50 (startjaar + 1) en mogen dus verder studeren in procent 0 tot 9 26 2 7,69% 10 tot 19 9 3 33,33% 20 tot 29 18 6 30 tot 39 17 52,94% 40 tot 49 22 21 95,45% 50 tot 59 32 28 87,50% 60 tot 69 39 37 94,87% 70 tot 79 50 49 98,00% 80 tot 89 48 100,00% 90 tot 100 280 CSE schrijft zich het volgende AJ opnieuw in CSE > 50 (startjaar + 1) en mogen dus verder studeren in procent 0 tot 9 26 2 7,69% 10 tot 19 9 3 33,33% 20 tot 29 18 6 30 tot 39 17 52,94% 40 tot 49 22 21 95,45% 50 tot 59 32 28 87,50% 60 tot 69 39 37 94,87% 70 tot 79 50 49 98,00% 80 tot 89 48 100,00% 90 tot 100 280 casus

Aandachtsgroep 1: CSE < 30 % CSE na 1e jaar studeren < 30%: 2 groepen studenten: Studenten die weigering krijgen (CSE < 50%) Studenten die zich herpakken (CSE ≥ 50%) Verschil tussen deze groepen?

Aandachtsgroep 1: CSE<30%: Hoeveel studiepunten opnemen? Succesvolle studenten durven de keuze maken om minder SP op te nemen?

Aandachtsgroep 1: CSE<30% Weigering of niet? Is er een verschil tussen de studenten die de weigering ontlopen met de anderen? Hoe krik je je CSE op tot boven de 50%? Succesvol CSE ≥ 50 AJ2 (N=11) Weigering CSE<50 AJ2 (N=39) Opgenomen studiepunten 2e academiejaar Gemiddeld 51.9 56.4 St.dev. 5.4 5.0 T-toets: 0.02 (unpaired 2 tailed)

Terug naar de casus… 1e bachelorfase: 5 sp verworven 53 sp opnieuw af te leggen 2e bachelorfase: Mogelijk om 13 sp op te nemen, keuze uit de vakken: Neuro-anatomie, neurofysiologie en motorisch leren Biomechanica en kinesiologie Orgaananatomie en -fysiologie Inspanningsfysiologie Onderzoeksmethoden in de revalidatiewetenschappen, deel 2 Palpatie van het locomotorisch stelsel Aangepaste bewegingsactiviteiten, seminaries en practicum, deel 2

Terug naar de casus… Bericht van de studente (CSE 9%): “Beste, Ik ga nu naar de 2e fase RevaKi. Ik ben al geslaagd op aangepaste bewegingsactiviteiten. (…) Welke vakken van de 2e fase kan ik best opnemen?”

Terug naar de casus… Realiteit: Slaagkans casus om nog 1 jaar verder te studeren: 7.7% Slaagkans om ooit het diploma te behalen… ? VERSUS Perceptie student: “ik ga naar de 2e fase”

Advies voor Aandachtsgroep 1: CSE<30% Terug naar evenwicht tussen perceptie en realiteit. Concreet voorstel: CSE 30% na de 1e fase = 18 studiepunten credits Toevoegen voortgangsvereiste van 18 sp voor alle vakken van de 2e fase (indien er nog geen voortgangsvereiste is) Goede prestaties januarizittijd? - Opnemen van onderzoeksmethoden 2 (6 sp) wordt mogelijk Advies POC?

Aandachtsgroep 2: CSE 30-49% Advies voor groep met CSE 30% tot 49% ? CSE schrijft zich het volgende AJ opnieuw in CSE > 50 (startjaar + 1) en mogen verder studeren in procent 0 tot 9 26 2 7,69% 10 tot 19 9 3 33,33% 20 tot 29 18 6 30 tot 39 17 52,94% 40 tot 49 22 21 95,45% 50 tot 59 32 28 87,50% 60 tot 69 39 37 94,87% 70 tot 79 50 49 98,00% 80 tot 89 48 100,00% 90 tot 100 280 bissen

Aandachtsgroep: CSE 30-49% Nog steeds bindend studieadvies: blokkering indien volgend AJ de CSE < 50% is. 2 groepen studenten: Studenten die weigering krijgen Studenten die zich herpakken Verschil tussen deze groepen?

Aandachtsgroep 2: CSE 30-49% Aantal opgenomen studiepunten: Geen verschil. Aantal opgenomen SP Geweigerde studenten 53.11 (st.dev. 9.29) Succesvolle studenten 53.13 (st.dev. 8.57)

Aandachtsgroep 2: CSE 30-49% Op welke OPO’s zijn deze groepen studenten geslaagd? Welke (combinatie van) OPO’s onderscheidt het best de succesvolle studenten van de geweigerde studenten? Verschillende analyses gemaakt, en de beste resultaten kwamen voort uit …

Aandachtsgroep 2: CSE 30-49% “De kleppers van de 1e fase”: Moleculaire celbiologie Functionele anatomie Fysica en biomechanica Student is geslaagd op ten minste 1 ‘klepper’: 60% krikt CSE op en mag verder studeren Student is op geen enkele ‘klepper’ geslaagd: 78% wordt geweigerd Zeer goede voorspeller. Deze slide mag eruit?

Aandachtsgroep 2: CSE 30-49% VOORSTEL Beginvoorwaarden: 18 sp verworven (cfr. eerder) Geslaagd op (Functionele anatomie OF fysica & biomechanica OF Moleculaire Celbiologie) Voor de OPO’s: Aangepaste bewegingsactiviteiten 2 Palpatie Neuro-anatomie, neurofysiologie & motorisch leren Biomechanica en kinesiologie Onderzoeksmethoden deel 2 OPM: Orgaananatomie en –fysiologie (6 sp) en inspanningsfysiologie (6 sp) blijven steeds toegankelijk voor groep 30-49% CSE Advies POC? Alles geslaagd, behalve de kleppers 2012-2013: 1 student met 3 onvoldoendes, zette tolerantie in op fysica dus geen probleem 1 student met 3 onvoldoendes, had mol celbio kunnen tolereren

Verder INHOUDELIJKE voorwaarden Functionele anatomie: Niet Tolereerbaar OPO AJ 2012-2013: 1 student tolerantie ingezet. Weinig “impact”, wel duidelijk richtinggevend: Functionele anatomie kennen = cruciaal. Advies POC?

Verder INHOUDELIJKE voorwaarden Leerlijn methodologie = verwerven voorkennis voor het starten van de voorkennis: Onderzoeksmethoden in de revalidatiewetenschappen, 1 (4 sp) Onderzoeksmethoden in de revalidatiewetenschappen, 2 (4 sp) Onderzoeksvaardigheden in de revalidatiewetenschappen (3 sp) Een student kan deze 3 OPO’s een tolerantie inzetten…  is niet klaar voor de masterproef. Voorstel: max 4 sp tolerantiekrediet inzetten in dit blok van deze 3 OPO’s. Advies POC?

Verder INHOUDELIJKE voorwaarden Beginvoorwaarde Aangepaste Bewegingsactiviteiten 2 18 sp verworven Geslaagd zijn op Functionele anatomie OF Fysica & biomechanica OF Moleculaire celbiologie Geslaagd zijn op ABA 1 Geslaagd zijn op Alg. eval & behandelingstechnieken (leerlijn patiënt + leerstof practica) Advies POC?

Verder INHOUDELIJKE voorwaarden Beginvoorwaarden Palpatie 18 sp verworven Geslaagd op functionele anatomie (omwille van strikt vereiste voorkennis Advies POC?

Verder INHOUDELIJKE voorwaarden MASTERopleiding Beginvoorwaarden Stage 2e masterfase Geslaagd zijn voor het OPO Klinische stage 1e master. Advies POC?

Verder INHOUDELIJKE voorwaarden MASTERopleiding Masterproef deel 2 is het sluitstuk van de opleiding. Beginvoorwaarden Masterproef deel 2 Alle OPO’s van de masteropleiding opgenomen hebben (= uitbreiding met de truncusvakken) Advies POC?

Toekomst Dit zijn indicatoren om na 2j te mogen blijven studeren Wat met de slaagkansen om ook het diploma te behalen? Criterium = voltijdse studenten die het diploma bachelor RevaKi behalen met maximum 1 jaar studieduurvertraging. Cohorte 2009-2010: kan worden opgevolgd Cohorte 2010-2011: gegevens beschikbaar in oktober 2014.

Diplomacijfers op basis van 1 cohort Analyse cohort starters 2009-2010 die zich opnieuw inschreven in 2010-2011 N=151 Staafdiagram Wat bedroeg hun CSE na hun 1e jaar? Ingedeeld in groepen (0-9% CSE, 10-19% CSE…) Hoeveel procent in deze groepen behaalt het diploma na 3 of 4 jaar?

Analyse gegevens: starters AJ 2009-2010 die zich in 2010-2011 opnieuw inschreven Net wel, net geen BS: slaag-kansen beperkt CSE ≥ 60%: goede slaagkansen. 3 studenten van de 7 1 student van de 4

Analyse gegevens: starters AJ 2009-2010 die zich in 2010-2011 opnieuw inschreven Indien diploma, dan met studieduur-vertraging (diploma in 3 jaar enkel indien vrijstellingspakket op basis van eerdere studies) Erg kleine kans op studieduurvertraging 1 student van de 4 3 studenten van de 7