POP inleiding: definitie, uitvoering en effecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

DEPARTEMENT WERK EN SOCIALE ECONOMIE Langer aan de slag met meer werkbaar werk? Enkele cijfers uit de werkbaarheidsmonitor van de SERV.
Evaluatie van mentorprojecten
Reflectievaardigheden en instrumenten
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
STRATEGISCHE PLANNING
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Logical Framework Approach
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
COMPETENTIEONTWIKKELING
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
CBE: Centra voor Basiseducatie
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Organisatiestructuur en
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Wat is een communicatieplan?
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Opleiden van medewerkers
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Een project van de Korengroep
Een theoretische verkenning
Opzet, planning en uitvoering van projecten
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Workshop evalueren Dcp
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Naar een duurzaam HRM beleid
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Natuurlijk, een netwerkcoach! Hanny van der Meer & Francien Bekius Steunpunt Mantelzorg Dokkumer-Wâlden.
Anders kijken, anders doen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Werken aan werkvermogen
Leiderschapsontwikkeling
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

POP inleiding: definitie, uitvoering en effecten

Overzicht Wat is een POP? Hoe een POP opzetten Effecten van een POP Informatie gebaseerd op HIVA onderzoek: Fase I : Wat is een POP, hoe wordt een POP uitgevoerd, wat willen we bereiken? Uitvoeringsconcept en effectenmodel Fase II : Werkbaarheid POP en effecten POP (nog niet vrijgegeven) Test uitvoeringsconcept en effectenmodel

Wat is een POP? ‘Persoonlijk OntwikkelingsPlan’ In veel beleidsteksten maar geen duidelijk concept -> Definitie vanuit HIVA onderzoek. Eenvoudig: - loopbaangericht – proces! Deels samen met een coach: A. Nadenken over wie ben ik, wat kan ik B. Nadenken over wat wil ik C. Bekijken wat moet gebeuren om een match te maken tussen A en B D. Plan maken E. Uitvoeren F. Evalueren (G. herhalen) Doel optie met betrekking tot de eigen loopbaan en /of competenties

Wat is een POP? Een ondersteund proces met als doel de arbeidsmarktgerichte persoonlijke ontwikkeling van het individu te bevorderen. Een POP bevat minimaal: Een reflectie door het individu over zijn loopbaan en/of competenties Met als resultaat een doel/optie, waaraan een actieplan is gekoppeld De uitvoering van het actieplan Een evaluatie van het plan met reflectie over eigen leren of behalen van doelstellingen Een POP voor wie? Beroepsactieve leeftijd, in aanmerking voor arbeidsmarkt Een POP wanneer? Kan altijd Wat? Ondersteunend proces (ICT tool) Begeleider Waarom? Arbeidsmarktgerichte persoonlijke ontwikkeling Zelfexploratie Arbeidsmarktexploratie Competentieontwikkeling Loopbaancompetenties verhogen (her)intrede, versteviging positie, transitie (loopbaan in eigen handen nemen) Hoe? Reflectie door de individu over wat hij of zij kan en wil in de loopbaan (coach ondersteund maar stuurt niet) Match tussen wat ik kan en wil leidt tot een doel. Doel wordt omgezet in acties te ondernemen om doel te bereiken Uitvoering en evaluatie

Onderzoek: uitvoeringsconcept en effecten Hier mix onderzoek 1 en 2 : Uitvoeringsconcept ideaaltype (O1 + aanvulling O2) Effecten op basis van praktijk (O2) Onderscheid ‘interne’ en ‘externe’ POPs belangrijk, waarbij E.P. (Focus op loopbaantransitie) I.P. (Focus op groei binnen de functie) Sociale economie?

Hoe een POP opzetten? Hoe tot een geslaagde POP komen? Afhankelijk van doel en context POPs: in veel contexten Vb. bedrijfsPOPs Vb. herstructurering veel verschillende stakeholders Individu Organisatie Overheid Individu Overheid Bedrijf

Hoe een POP opzetten? Geen ‘one-size-fits-all’ Soort POP: bedrijf – armoede – sociale economie … Mens: hoog reflectievermogen – veel sturing nodig… POP aanpassen aan context waarbinnen die wordt gebruikt

Hoe een POP opzetten? Richtlijnen (ip – ep): Filosofie & doelstelling: ontwikkelen en leren Externe transitie (ZE, AE, LO, ZS + doel) Geen externe transitie (beperkt) Sociale economie Zelfsturing? -> expliceren stappen POP cyclus (4 fases) POP documentatie Sterkte – zwakte analyse + actieplan Aan het denken zetten. Verantwoordelijkheid zoveel mogelijk bij individu. Tools aanpassen aan doelgroep Eigenaarschap ! Vraagverheldering

Hoe een POP opzetten? Ondersteuning! ICT – workshop – persoonlijk – combinatie. Persoonlijke ondersteuning belangrijk , vooral bij reflectie. (2.5 -8 uur, 2 – 6 gesprekken) Doelgroepsgewijs bepalen: vb. reflectie met kansengroepen kan langer duren Voorwaarden POP-trajectvolger Goede kennis gemeenschappelijke taal Ontbreken van acute crisissituaties Minimale capaciteit om te reflecteren Minimale motivatie

Hoe een POP opzetten? Coach Actief luisteren /Gesprekstechnieken Reflectie op gang kunnen trekken (~sturen) Motiveren Realistische toetssteen Zicht op competentieversterkende acties Kennis arbeidsmarkt Kennis opleidingsaanbod Wie is de coach? Leidinggevende? Evaluatie in POP? Eventueel infosessie Middelen – opstart en continuering Investeren in toeleiding! Aanpak, methodiek en instrumenten aangepast aan doelgroep Coach training

Uitvoering acties (formele en informele leeractiviteiten) POP proces Analysefase Opstellen Actieplan Evaluatie Beleidsactie Effecten Uitvoering acties (formele en informele leeractiviteiten) Het individu is meer bewust van zijn eigen wensen en mogelijkheden Keuzes worden meer bewust gemaakt Zelfsturing ↑ -Inzicht in eigen competenties Keuze voor gewenste situatie Bewuste keuze om bepaalde ontwikkelingspunten aan te pakken Het individu is gemotiveerd om zijn ontzikkelingspunten aan te pakken Het individu verwerft loopbaancompetenties Het individu verwerft functionele werkcompetenties Het individu verwerft generieke werkcompetenties Het individu oefent zijn functie beter uit En/of Het individu wordt als aantrekkelijker gepercipieerd voor een beoogde functie (intern/extern) Aantrekkingskracht voor huidige werkgever ↑ Aantrekkingskracht voor toekomstige/andere werkgever ↑ Job tevredenheid ↑ Het individu verwerft inzicht in het eigen leerproces Het individu verwerft inzicht in nog te ontwikkelen punten Organisatie verwerft inzicht in competentienoden Microniveau Mesoniveau Organisatie verwerft meer inzicht in de loopbaanwensen haar werknemers Rendement van het leren ↑ De organisatie stemt opleidingsbeleid meer af op de noden van de werknemers 1 2 3 Een hogere retentie Inzicht in haalbare situatie Het individu is meer tevreden over de huidige situatie Het individu leert om beter/gestructureerder te reflecteren Het individu leert om zijn reflectie in acties om te zetten -Inzicht in persoonlijke interesses en werkwaarden -Inzicht in jobmogelijkheden en vereiste competenties EN/OF Het individu voelt zich beter voorbereid op arbeidsmarkttransities Het individu solliciteert gerichter OF Geplande effecten

Effecten in de praktijk Op basis van praktijk (~ uitvoeringsconcept) Verschillen in filosofie en modaliteiten Resultaten effectenmodel bescheiden Zelfsturing? Niet expliciet in begeleiding Mogelijk in zes uur POP?

Effecten in de praktijk E.P.: - Analysefase: meest effectieve + inzicht en keuze + psychologische steun - aanpakken van o-punten - Actieplan - leereffect niet duidelijk naar voor (zelfsturing!) - Uitvoeringsfase ~ verwerven van loopbaancompetenties + Gericht solliciteren - Evaluatiefase - geen effecten

Effecten in de praktijk I.P.: - Analysefase ~ inzicht en keuze (beperkt) - Actieplan - geen aanwijzing leereffecten - Uitvoeringsfase - verwerven generieke / functionele werkcompetenties - functie beter uitvoeren - Evaluatiefase - aanwijzing effect inzicht in leerproces - Organisatieniveau - zicht op competentienoden - afstemming opleidingsaanbod - intern sensibiliseren - verhogen competentieniveau werknemers - verhoogde coaching competenties

Effecten in de praktijk Het al dan niet behalen van effecten hangt samen met de uitvoeringspraktijk Ook modererende variabelen spelen een rol (vb. werkloos zijn, gezinssituatie, financiële situatie) Vragen?